Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Altijd gezellig die Botterdagen in Elburg.
Hier een sfeerplaatje van het binnenvaren van de botters vanmiddag.

Elburg 7-9-2018 a.jpg
Elburg 7-9-2018 a.jpg (204.56 KiB) 4807 keer bekeken

Op de helling ligt de EB15.
Volgens een informant van de Stichting gaan ze het schip opknappen en hebben er 3 jaar werk mee. :)
Elburg 7-9-2018 b.jpg
Elburg 7-9-2018 b.jpg (153.57 KiB) 4807 keer bekeken

Bij Casa Piccola in de Vischpoortstraat een ijsje gekocht.
We mochten proeven van een nieuwe ijssmaak: Paling (van van Triest). Het smaakte goed naar de verwerkte paling.
Mogelijk wel lekker voor culinaire toepassing, maar toch even niet voor in mijn bakje. :-D
Palingijs.jpg
Palingijs.jpg (104.37 KiB) 4807 keer bekeken
Ik hoop dat Ton Pekel weer fraaie plaatjes heeft geschoten.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Ik heb er wel wat geschoten vandaag vrijdag was de zeilwedstrijd Morgen voor de toeristen kijkdag dan zal er zaterdagavond wel wat beelden geplaatst gaan worden.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Patru, later de beloofde beelden van het festijn hier in Elburg MAAR eerst even terug naar je foto van het wrak van de EB 15. Jawel het is een wrak, het is dat het onderwaterschip ingeblikt was ander was het van ellende in elkaar gestort. Voor zover ik weet is de EB 15 in 1922 in beeld gekomen met als eigenaar Peter van der Heide uit Elburg. Waarschijnlijk gebouwd bij de Elburgerwerf Balk en gebruikt voor de visserij op de Zuiderzee. Enkele jaren na het gereedkomen van de afsluitdijk verkocht. En in 1958 weer in beeld gekomen met als eigenaar de fam. v.d.Broek uit Baarn als pleziervaartuig. Jaren later (ergens in de jaren 2000?) terug gevonden in Groningen door de Elburger Henk Schreurs. De Botterstichting Elburg had op dat moment geen belangstelling voor dit oudje want men had nog voldoende restauratie werk liggen. Dhr. Henk Schreurs heeft het krakkemikkig bottertje zelf gekocht en nog wel over gevaren naar Elburg om zelf de restauratie te doen. De gezondheid liet te wensen over en hij heeft het geschonken aan de botterstichting. Opgeslagen op het voormalige terrein van de gemeentewerf in het gras en dat was voor 2006 want toen werd melding gemaakt van een brandje onder deze botter. Daar is het scheepje niet beter van geworden zie foto 1.

Afbeelding

Na 12 jaar weg pieteren ( de berkenboompjes groeiden naast de bun) is ze verplaatst naar de scheepswerf zie foto 2.

Afbeelding

Ze is nu aan de beurt voor herstel. Er is zeker drie jaar voor uitgetrokken en het kost ongelooflijk veel geld. De provincie springt bij en de werf blinkt uit door vakmanschap. Het is een leer- en werkervarings plek en veel jeugdigen zijn hier opgeleid tot vakman in houtbewerking. Men komt nog ongeveer nog een ton te kort maar dat wordt hier in Elburg wel opgelost. Ze hebben zeker nog drie jaar de tijd omdat bij elkaar te harken. Er zal heel veel nieuw eikenhout in moeten.

Afbeelding

Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Ton,
Zeer bedankt voor de prima informatie.
Gistermiddag stond ik voor de café De Haven met iemand van de Stichting te praten over dat wrak en hij verwees me voor nadere informatie naar de vorige eigenaar, een man in zo'n scootmobiel. Dat zal dus Henk Schreurs wel geweest zijn.
Maar het was zo gigantisch druk rond hem dat we doorgelopen zijn naar de Goorpoort. Even gedag zeggen aan de Amsterdamse leeuwen.
De informatie over de EB15 komt wel een keer dacht ik, en met jouw foto's en tekst is dat dus al heel snel.
Ik begreep wel dat ze het schip in een overdekte loods gaan plaatsen, kan er goed aan doorgewerkt worden. :)
Het eindresultaat zien we dan over 3 jaar wel. :-D
Nu ook weer op naar december. Kerst in de Vesting wordt Winter in de Vesting heb ik gelezen. Benieuwd wat dat gaat worden.
Groet en ik zie uit naar je foto's.
Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Klopt er zijn 2 hallen voor botters binnenwerk en een scheepslift... nee ze sukkelen niet op de werf. Kerst in de Vesting is er niet meer (het werd onhandelbaar groot) NU is het kleinschalig en heet Winter in de Vesting ik dacht ook geen entreegeld meer. Concept is het zelfde alleen zoals gezegd klein, zoals het ook begonnen is, wel gezelliger trouwens
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Het botterweekend 2018 teElburg
Op de donderdagavond de binnenkomst van zeker 50 botters in de haven, het weer zat niet mee, koud en regenbuien dus ik ben mooi niet weggeweest,De havenwebcam geeft ook mooie beelden wel zonder geluid. Op de vrijdag de bedrijven zeilwedstrijden(dus sponsoren) altijd een mooi schouwspel maar eerst een stevig ontbijt natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Dan is je lensje eigenlijk te klein om al die 50 botters in de strijd te fotograferen.

Afbeelding

Dus doen we er maar een paar stuk voor stuk

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk zijn er een paar aanvaringkjes maar dat mag de pret niet bederven.

Afbeelding

Was een mooie dag en de zaterdag was voor de toeristen in de haven maar daar plaats ik verder geen foto’s van. Deze zijn het zelfde als voorgaande jaren.
Grt van Ton
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vanmiddag weer eens naar Elburg getogen voor een portie stoofaal bij Van Triest en een glaasje wijn met bitterballen erbij bij café De Haven.
Kijken naar de bootjes. :) Het was gezellig druk in de vesting.
De Elburgers hadden weer eens wat georganiseerd; met een leuke woordspeling een "Vestingval".
Het waren zoals gewoonlijk aangename uurtjes daar en het is er nog even; een aanrader. :-D

Vestingval Elburg 31-5-2019.jpg
Vestingval Elburg 31-5-2019.jpg (141.7 KiB) 2742 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

BOTTERWEEKEND 2019 te Elburg
Donderdag 12 t/m Zaterdag 14 September 2019
De Botterdagen & Open Monumentendag is een landelijk evenement dat jaarlijks wordt gehouden in het tweede weekend van september. De mooie Vestingstad Elburg, waar zich de meeste monumenten per vierkante meter bevinden (ca. 350), heeft dit evenement uitgebreid met de Botterdagen. Drie dagen lang staat Elburg in het teken van botters, monumenten, vis en ambacht.

Kom alles persoonlijk bezichtigen tijdens de Open Monumentendag & Botterdagen Elburg.

Zaterdag is de drukste dag en zelfs het parkeren is gratis De website https://www.botterdagenelburg.nl/ geeft alle info.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gisteravond naar de vlootschouw in Elburg gekeken. Het was gezellig druk en een mooi spektakel.
Voor de werf maakten de Meulezangers zich klaar om iedereen te verwelkomen met een lied.
Historische kotter Coby lag er rustig bij.
De botter met muziekkorps Concordia opende de schouw.

De Meulezangers 12-09-2019.jpg
De Meulezangers 12-09-2019.jpg (216.72 KiB) 2033 keer bekeken
Concordia 12-9-2019.jpg
Concordia 12-9-2019.jpg (235.9 KiB) 2033 keer bekeken
En natuurlijk nog even de Amsterdamse leeuwen bij de Goorpoort gedag gezegd. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Het is weer voorbij.. de Botterdagen Elburg 2019.... vooral zaterdag de 14e op de kade en haven een drukte van belang.. bijna niet door te komen. De traditie foto's maar niet toegevoegd want die verschillen niet zoveel van voorgaande jaren. Wel twee foto's van Cafe de Haven voorheen de Baars. Over dit cafe is hier ook al voldoende verteld maar het was nu in de avond op zaterdag KEI-druk. Ze hingen uit de ramen, terras vol en op de kade was de rest van de bezoekers. Natuurlijk muziek van de Old Dutch Boys uit Elburg. Twee foto's voor de sfeer toegevoegd

Afbeelding

Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie