verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@broodliefhebbers

Deze week een Fins Boerenbrood gebakken, doch of het origineel Fins is betwijfel ik, maar het is wel erg lekker.

3 dl warm water
4 el bruine basterd suiker
1 dl grahammeel
1 zakje droge gist
ca 6 dl meel
1 el (zee)zout
2 tl olijfolie

In een kom water, suiker, gist en grahammeel mengen. 10 minuten laten staan, totdat het mengsel enigszins borrelt.
Daarna de rest van het meel en het zout geleidelijk toevoegen en hiervan een lekker deegje maken.
Een grote kom oliën en het deeg er in doen en 1½ uur laten rijzen onder een doek.
Maak van het deeg twee evengrote stukken, die uitrollen tot een vierkante plak en vervolgens opmaken en wel zo dat de zoom aan de onderkant zit. Laten rijzen ongeveer een half uur.
Oven verwarmen tot 275 graden met gelijk een kom water in de oven op de bodem om de vochtigheid er in te krijgen en ook een bakplaat in de oven plaatsen.
Als het deeg gerezen is dan op de hete bakplaat plaatsen, de bovenkant insnijden en in de oven schuiven. Nu mag ook de waterkom uit de oven gehaald worden.
Na 10 minuten de temperatuur op nul graden en laat het brood nog een 15 minuten in de oven nabakken.
Eet smakelijk
Martin
Bijlagen
maalaisleipä.JPG
maalaisleipä.JPG (825.79 KiB) 3867 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

Martin, Je Finse broodjes zien er puik uit, jammer dat we er niet een sneetje van kunnen proeven.

Ik heb een paar foto's gemaakt van de Braziliaanse pizza/brood oven.
Het ziet eruit als een soort Iglo.
Dit is een kant-en-klare versie, maar meestal worden ze gemetseld.
In de schoorsteen zit een regelklep.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Dick,
Zien er netjes uit die Braziliaanse pizza ovens. Je zou er ook wel een broodje in kunnen bakken, dacht ik.
Zag dat de afgevoerde lucht hier rechtsstreeks omhoog gaat. Wel is er een regelschuif en een losse deksel als deur.
Dat laatste is in mijn oven dus niet. Je moet natuurlijk rekening houden met het grote klimaatverschil tussen onze woonlanden.
Zo´n pizzaoven zelf bouwen lijkt mij leuk vooral daar er een koepel op zit en dat vraagt nogal preciese-werk. Het moet natuurlijk zonder steun blijven hangen. Waarschijnlijk moet er dan eerst een model van hout gemaakt worden.
Ik heb een relaas gemaakt van mijn oven, het is in pdf formaat 4,5 mb dus te groot voor kombuispraat.
Als je mij een PB´tje stuur met je email adres dan stuur ik je het, indien interesse natuurlijk.
All the best.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Martin,
Heb het recept van dat "Fins "brood doorgespeeld aan een oud prof bakker,die zijn brood nu nog steeds zelf bakt,uiteraard thuis.
Heb wel een halfje brood gevraagd als hij dat gaat bakken
gr uit een bewolkt Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Cor& all!

Dat is mooi Cor.
Het brood had werkelijk een lekkere smaak. Toen ik de eerste hap nam dacht ik dat het al Kerst was. Geintje!

Maar als er misschien nog iemand is, behalve Dick, en interesse heeft voor het relaas (22 blz. pdf) dan een PB´tje naar mij toe en ik stuur het op.

Groeten aan Breda
Martin/Hamina
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

Weet iemand waarom een nederlands stokbrood niet te eten is en het franse en engelse stokbrood wel. Naar mijn idee gebruikt de bakker, zowel de echte bakker als de supermarkt, gewoon brooddeeg en maakt er een lange vorm van. Vooral als een tijdje tevoren stukjes van gesneden worden die dan besmeerd worden met franse kaas. Wat een treurigheid.
Dus wat doet de frranse bakker door het deeg wat de nederlandse niet (mag??) doen?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Bob,
Hier ligt de sleutel van het geheim:

http://www.broodoven.com/recepten/brood ... ood-recept

Gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verse broodjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Dick Brazil :lol:

Ik zie nog een hele partij "listige oventjes" daar als achtergrond bij die mooi ronde betonnen Pizza koepel; mocht je vandaag of morgen daar nog eens langs lopen, neem dan een paar shots, altijd handig om wat ideetjes bij de hand te hebben, ik heb dat soort gesnor hier nog nooit gezien. Alvast bedankt.
Ik wil trouwens Martin in Finland geen veer in z'n Broodoven Rookkanaal steken, maar hij heeft een donders mooi overzichtje in elkaar gedraaid van z'n " broodoven projekt".Zeer de moeite waard. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

@ Harry,

Barbecueën is hier een nationale sport, alleen doen ze het hier anders dan in Nederland.
Hier gaan hele stukken bief op de spies en worden rondgedraaid boven de houtskool, zo nu en dan wordt er dan een stuk vlees afgesneden.
Het gebeuren heet "Churrasco" en meestal wordt er tijdens de churrasco "Caipirinha" geserveerd en/of een lekker koud biertje. Ik zal als ik nog een keer bij de winkel in de buurt ben, een aantal foto's maken van de diverse grills.

Afbeelding

By the way, Als ik hier een churrasco organiseer, dan reken ik op een halve kilo vlees de man, dus je kan er vanuit gaan dat je niet na een half uurtje uitgegrild bent. Het gebeuren begint meestal rond de middag (voorbereidingen) en gaat de hele middag door, daarna een dutje in de hangmat.....
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

dita schreef:Hier ligt de sleutel van het geheim: Gr. Martin
Dus toch het soort meel. Ik denk dat de nederlandse bakkers het vertikken om dit meel te gebruiken. Een enkeling daar gelaten.

Toch mooi dat de oplossing uit Finland moet komen.

Bedankt

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie