verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@speculaasliefhebbers

Het loopt alweer tegen de sinterklaas dus een speculaas recept zoals het door mijn vader gemaakt werd. Het recept is een zeer oud familierecept en al in gebruik bij mijn betovergrootvader in de jaren 1800 en zoveel.
Men neme: 5 kg zeeuwse bloem, 3,5 kg bruine basterd, 2,25 kg boter, 100 gr bakpoeder, 300 gr citroenrasp, 500 gr water, iets zout en 120 gr kruiden: oa. kaneel, muskaat, kardemoem, kruidnagels. (Van deze kruiden was de samenstelling geheim, die werden alleen op zondag, ja "op de dag des Here" , als er geen pottenkijkers waren, (misschien dat "HIJ" daarboven in het kraaiennest wel meekeek, gemengd.) Van deze ingrediënten een deeg maken dat een nacht over moet liggen op een koele plaats. Oven temperatuur 150 graden. Geluk er mee!

Maar voor de gemakkelijkheid hier onder een eenvoudiger alledaags recept:
1 kg bloem, 500 gr boter, 700 gr suiker (helft bruine suiker), kaneel, 2 eieren, 1 glas water

Maak een deeg met de bloem, boter, suiker, kaneel, eieren en water. Laat een nacht in de kelder rusten. Bewerk het deeg nogmaals en maak er een rol van. Snijd de rol in schijven, en druk deze in vormen (speculaasplank) die met bloem bestrooid werden. Bakken in de oven. ca 150 graden.

Veel succes
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: verse broodjes

Bericht door Bob R.I.P. »

dita schreef:
Zeeuws bloem heeft minder bindkracht
Dat klopt inderdaad speculaas bereidt met zeeuws is veel brosser als de gewone speculaas die hard erg hard is. Daarom is die speculaas van zeeuwse bloem ook lekkerde.
Als jongen zijnde was er niets lekkerder als een speculaasje op je dubbele boterham met boter natuurlijk.
Wat een tijden waren dat toch!
gr.
Martin
In Uitgeest is (was) een bakker die tegen Sinterklaastijd keiharde speculaas bakte. Ik vond het wel lekker.
Inderdaad is speculaas op brood lekker. Alleen er wordt tegenwoordig zoveel rotzooi op de markte gebracht. Je proeft bijna zaagsel.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verse broodjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjonge jonge............memories :lol:
Ik heb heel wat speculaas deeg in de plankies staan drukken en dan het overtollige deeg er weer afsnijden en de " speculaasjes" met een klap UIT de palnk en OP de plaat slaan.
Met de speculaas poppen ging dat wel eens mis, als er een stuk van de pop in de plank bleef zitten en het deeg scheurde........... :lol:

NIKS lekkerder dan een speculaasje " zo uit de oven"

We moeten hier trouwens maar ens een verhaal opzetten over " Kerstkransjes" en HOE dat gaatje in de midden komt??? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: verse broodjes

Bericht door leo-shof »

nou gewoon een brok speculaasdeeg is ook wel lekker hoor

gr Lambiek
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Ik kan mij niet meer herinneren wie het laatst had over een schieter, een echte dan natuurlijk. Voor de duidelijkheid een schieter is een houten schop met een heeeeele lange steel waarmee je tot op de bodem van de oven kan komen. Het geval wordt ook wel eens ovenpaal genoemd. Afin, ik heb eens gekeken op een site van aangeboden tweede hands spullen en vond twee items. De vraagprijs was wel iets over de 40 euro, omdat het zgn antiek is. In Finland tenminste.
Voor die prijs maak ik er liever een zelf. Zo moeilijk is dat uiteindelijk niet.
De nieuwprijs was rond de 18 euro, vervaardigd door gedetineerden in een van de gevangenissen in dit land.
groeten
Martin
Bijlagen
ovenpaal.jpg
ovenpaal.jpg (16.46 KiB) 5478 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@ovenbouwers
Op het bericht van 21 september moet een correctie gemaakt worden en wel over de loop van de lucht. Ik vermeldde dat de luchttoevoer net zo is aangelegd als Marcel met dien verstande dat bij mij de aangevoerde lucht komt via gaatjes in de ovendeur. Marcel echter stookt zijn oven zonder deur. De rook wordt dan via de ovenmond in de schouw gezogen. Aan de buitenkant van de oven is geen rook. Zuurstof toevoer is er genoeg langs de openstaande ovenmond. De deur of het luikje gaat pas de oven afsluiten als de broden in de oven zitten. In zijn deur (luikje) is GEEN opening voor luchttoevoer. Daar staat wel een buis als handvat op maar er is geen gat in de deur voorzien. Ik had begrepen dat er wel een gat in zat. Niet dus.
De oven wordt door het luikje hermetisch afgesloten zodat er door de schouw geen warmteverlies is. Want de schouw staat volledig buiten de ovenruimte als de oven is afgesloten.
In mijn oven gaat de afvoerlucht nog over de bovenkant van de oven heen (in de ruimte tussen de vuurvaste stenen en het isolatiemateriaal) naar de schoorsteen aan de achterkant, die afgesloten kan worden met een schuif. De warmte blijft er dus in zitten net als bij die van oven Marcel.
Voor de volledigheid nog eens de websites van Marcel
http://www.houtoven.op-het-web.be
http://www.voetbalspel.op-het-web.be
http://www.onwww.be
http://www.op-het-web.be


Dit is dus de terechtzetting van een voorgaand bericht van enige weken geleden.
Wat mijn betreft: Het hele geval staat nog steeds te drogen en om dat te bevorderen heb ik enige kleine brandende kaarsjes in de oven gezet. De temperatuur daar is nu 22 graden. Het droogproces verloopt voorspoedig te merken aan het zout dat nu aan de stenen onttrokken wordt. Gisteren nog wat ik noem veel zoutafscheiding maar vandaag al beduidend minder. Op de foto is de zoutaanslag (eigenlijk uitslag in dit geval) goed te zien.
Denk wel dat eind october de eerste broodjes gebakken kunnen worden.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@broodbakkers
Hier een broodrecept voor de langslapers onder ons, ook geschikt voor "na een uit de hand gelopen avond".
Het zogezegde Uitslaapbrood recept

Men neme: 250 gr meel, 1½ dl water, 1 tl gist, iets suiker en iets zout. Van deze ingrediënten op de avond voor gebruik, een lekker deegje maken en voor de nacht in de koelkast zetten.

‘s Ochtends als je uitgeslapen bent het deeg plat, ca 2-3 cm dik, en rond slaan, in een koekepan met deksel doen en op het fornuis zetten in een hoge stand gedurende 8 minuten. (wel oppassen voor aanbranden!) Daarna de koek keren en dan de andere helft bruin laten worden (5 min.) maar nu zonder deksel. Dus zoiets als een pannenkoek. Is snel klaar gemaakt en warm goed te eten.
groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

@ Martin en @broodbakkers,

Ik zit nog eens na te denken over de Zeeuwse bloem van Zeelandia, en dat je daar bros speculaas mee kunt bakken.

Toen ik in 1995 naar Brazilië emigreerde en gewoon verder ging met het bakken van appeltaart, cake, en koekjes e.d. bleek opeens dat ik véél minder boter moest gaan gebruiken. Als ik de mengverhoudingen van meel, suiker en boter gebruikte zoals in Nederland werd het baksel moddervet.

Waaraan zou dit nu liggen ? aan de kwaliteit en andere structuur van het meel ?
Wie het weet mag het zeggen.
Misschien hebben we nog een oude scheepskok op dit forum, die dit verschijnsel kent ?
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Dick,

Het zal wel aan het soort meel liggen. Ik herinner mij dat mijn nu wijlen vader en bakker van beroep aan het meel kon "voelen" hoeveel vet er bij een deeg moest. Dat voelde hij gewoon. Hoe weet ik ook niet maar zo was het wel.
Misschien weet een bakker op dit forum er meer van.
gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Hannes »

Hallo Martin e.a.

Ik zag op de site van Marcel een eenvoudige manier van wafels bakken, een oud ijzer op een gasbrander heet maken.
Of dat zo eenvoudig is weet ik niet, maar oefening baart kunst.

Ik heb nog zo'n oud ijzer, in Ostfriesland noemt men dit Neejohrs iezen, in Drenthe noemde men dat volgens mij Knieperties iezer.
Tegenwoordig heeft iedereen de elektrische vorm van dit gereedschap.

Hieronder een paar plaatjes.
DSCI0050.JPG
DSCI0050.JPG (819.83 KiB) 5247 keer bekeken
DSCI0053.JPG
DSCI0053.JPG (828.87 KiB) 5247 keer bekeken
Hier de binnenkant van het ijzer.
De gravuren in het ijzer zijn in spiegelbeeld gevormd
DSCI0055.JPG
DSCI0055.JPG (752.41 KiB) 4998 keer bekeken
DSCI0056.JPG
DSCI0056.JPG (768.87 KiB) 4998 keer bekeken
Hieronder heb ik de foto's even gespiegeld.
Kopie von DSCI0055.JPG
Kopie von DSCI0055.JPG (749.2 KiB) 4998 keer bekeken
Op deze foto ziet men het jaartal 1765
Kopie von DSCI0056.JPG
Kopie von DSCI0056.JPG (774.51 KiB) 4998 keer bekeken
Hier volgt nog een klein recept.

Basisrecept:

500 g meel
200 g boter
1/4 l heet water
4 eieren
250 g kluntje, kandij (is buiten Ostfriesland slecht verkrijgbaar, normale suiker gaat ook)
2 TL Kaneel (kardemom)
1 TL Anijs

De Kluntjes (of suiker) in heet water oplossen en daarna of laten koelen.
De boter in een pan langzaam tot smelten brengen, en af laten koelen.
Daarna de boter romig roeren en de eieren, suikerwater, specerijen en meel toevoegen.
Het deeg over nacht laten rusten.

Daarna het deeg met water verdunnen zodat het mooi vloebaar is.
Met een eetlepel het deeg op het hete wafelijzer scheppen en mooi bruin bakken.
Daarna de gebakken wafel onmiddellijk trechtervormig oprollen, ze worden geweldig bros.

De rolletjes worden bewaard in een oude melkbus of een blikken trommel.
Vanaf nieuwjaar worden ze bij een kopje thee geserveerd.
Als er "hoog bezoek" komt, worden de rolletjes met slagroom gevuld.

Groeten, Hans.


Plaats reactie