Vraag over het kaartspel

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door leo-shof »

hallo B.S. mooi dat het weer goed gaat met je schoonzoon
ja op zo´n moment vind je het wilhelmus mooier
kan er ook over mee praten !
maar nu vind ik de duuc toch weer mooier klinken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door jdbvos »

En hij is er beter aan toe als die jonge Triumph-rijder bij ons nabij de Eemscentrale, 3 week geleden: die was op slag overleden. En ook (waarschijnlijk) met hoge snelheid....
Ikzelf rij een XS650 met een absolute top van wel 170 (vóór de wind, dat spreekt :mrgreen: ), en rij -mede dankzij de leeftijd van zowel rijwiel als berijder, toch liever maar wat rustiger. Ik hoef geen psalmen of gezangen :roll:
Maarre....wat heeft dit allemaal met "vragen over het kaartspel" te doen ??? :oops:
Oost, west...ook best
louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door louie vermaire »

Wie kan mij hier antwoord op geven.
Het gaat over een kaartspel en het heet...Hoerlewappen... nog nooit van gehoord zelf.
Met vriendelijke groet,
Louie Vermaire
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

nooit van gehoord...
staat ook niet in lijst van kaartspelen.
misschien is het klaverjassen voor oelewappers.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door Jan Sprong »

nou Theo dat is het niet ,klaverjassen is toch wel een spel waar je even moet nadenken of je vergooit het Stuk of je vergeet dat de negen van troef de Nel is en Jos houdt niet van Rotterdams klaverjassen ,ik niet van Amsterdams.
Maar een oelewapper is toch iemand die iets echt fout gedaan heeft,maar geen kaartspel.

Groeten en vorige week las ik in de krant dat er goeie chauffeurs zijn in Griekenland en in Holland zijn collega van een wisse dood gered, door wat hij geleerd had bij zijn bedrijf,mag ook wel is gezegt worden.

Jan
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Vraag over het kaartspel

Bericht door dita »

Hoerlewappen

dat is wel degelijk een kaartspel en gespeeld op 1 mei de dag van Walborg oftewel Wappu in het fins.
Hoerle wappu kan uitgelegd worden als een nederlandse verdraaiing van het "Heerlijke wappen" ofwel "Hyvää Vappu" (spr.uit: Huvaeae Wappoe") dat in het fins en ook zweeds je gewenst word op de desbetreffende dag, de dag van de arbeid of ook wel de dag van de lente. (Hangt af van welke kant je het bekijkt).
De spelregels van dit kaartspel ken ik niet weet wel dat een fles wodka de inzet is.

Maar tot de Wappen duurt nog een week of vier. Vandaag is het de dag dat den Briel verovert werd op de Spanjolen. Overigens ook een dag dat hier in Finland genoteerd word. Wel om een andere reden.

Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie