Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ruud, je hebt helemaal gelijk. Wat zou ik tobben! Uiteraard meer dan een kilootje bestellen, dat bederft niet....

Ferry

Ruud (R.I.P.)

Re: Recepten!

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Ferry,
Hier ook nog een aanbieding, voor als je nog geen Paella pan hebt.
1 Paella pan van 34cm plus rijst-olijfolie-paella kruiden[saffraan] voor € 16,75,daarnaast verkopen ze ook nog andere soorten rijst,ook die van La Bomba, maar die is ook hier erg duur.

http://www.spanjewinkel.nl/index.php?pa ... &Itemid=68
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ruud, ik heb een paëllapan, al een ouwetje. Hij is inderdaad 34 cm in diameter aan de bovenrand en 28 cm op de onderkant gemeten. Het probleem is om over de hele oppervlakte een gelijkmatige warmteverdeling te krijgen en daarom maak ik de paëlla op de grill die ik in de keuken heb! Ik kan de hitte traploos regelen dus dat gaat prima zo.

                                         Afbeelding

Ferry
Ruud (R.I.P.)

Re: Recepten!

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Ferry,
De keuken had ik al eerder gezien, en ziet er prima geoutilleerd uit,chapeau :!:
Maar de Paella pan,da's nou niet erg best,deze mag dus nooit in de afwasmachine, gewoon met de hand afwassen, en daarna licht ingevet met olijfolie ingesmeerd wegzetten,en dat lijkt er met deze niet gedaan,maar ik kan het mis hebben hoor :?: :lol:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ruud, klopt. Ik heb 'm een tijdje niet gebruikt en toen niet ingevet en zo weggezet. Bij alle ijzeren pannen behoor je dat te doen. Hij is nu wel weer ingevet maar dat gaat niet zo maar weer weg....

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Vlampijpen ook een bekend verschijnsel (destijds of misschien nog wel) op menig koopvaardijtafel.
Maak dit zelf nog regelmatig.

Hamreepjes aanbraden, met verse knoflook, uien en tomatenpuree. Verse macaroniegroentenmix en aan blokjes gesneden gekookte eieren toevoegen, goed doorroeren en smoren onder gesloten deksel.
Macaronie koken in ruim water tot deze beetgaar is. Afgieten en door de eerstgenoemde massa roeren.
Opties: in een ovenschaal doen en met geraspte kaas in de oven gratineren;
zo op tafel en op je bord, bestooien met gersapte kaas of Zwitserse strooikaas.

Afbeelding
quo vadis
Ruud (R.I.P.)

Re: Recepten!

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Luijt,
Staat ook hier met regelmaat op 't menu,eenvoudig en vlug klaar te maken,en erg lekker,ik doe er meestal nog een pepertje of sambal doorheen,en ook vaak in de oven met kaas en of met wat kerrie er doorheen.
Was vroeger ook een bekende "avondhap",maar dan vaak met een gebakken ei,en wat zuur erbij.
Deze ziet er ook smakelijk uit,chapeau :!:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het gerecht Vlampijpen heb ik zelf nooit aan boord gekregen. Ik ga het binnenkort proberen. Slaat het woord vlampijpen niet op die lange holle pijpmacaroni? Die lijken in ieder geval wel op de vlampijpen in een stoomketel. Na de oorlog was macaroni de lange holle pijpmacaroni. Ik kan met niet herinneren dat er andere soorten waren. Zelf gebruik ik nu Bucatini nr. 9 van Barilla maar die is een stuk dunner. Die werden vroeger met de hand met behulp van breinaalden gemaakt. De lange holle, dikkere macaroni leek het meest op lange Ziti, dus niet de korte variant. Ik maak 'Ziti al Forno' nogal eens sinds de Amerikaanse serie 'The Sopranos' waarin dit gerecht geregeld voorkomt. Ze worden dan in vier stukken gebroken. Bij gebrek aan het echte produkt gebruikt ik hiervoor penne.

Afbeelding

Ik heb nog steeds contact met Willem Friederich de kok van de ms Duivendrecht waar ik op gevaren heb. Af en toe vraag ik hem om raad zoals laatst voor het recept van rijst met niertjes. Hij heeft ook een website. Toch wel apart dat we na ruim vijftig jaar nog steeds contact hebben.

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

Slaat het woord vlampijpen niet op die lange holle pijpmacaroni? Die lijken in ieder geval wel op de vlampijpen in een stoomketel.


:wink: Ja, ja. Klopt helemaal. Zaten, naar ik meen, in een zgn. schotseketel.
quo vadis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Recepten!

Bericht door v+d »

Helemaal goed Luyt, bij vlampijpen gaat het vuur of de hete gassen door de pijp en staat het water om de pijp aan de buitenzijde.(schotse ketels, Cochran, Locomotief).
Bij waterpijpen zit het water in de pijpen en staat het vuur of de gassen aan de buitenzijde(hogedrukketels o.a. Foster-Wheeler).
Nou eet ze :)


Plaats reactie