Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Shell niet, Shell Tankers wel.... :wink:

Ferry

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:oops: O, ik dacht dat jullie op uitnodiging van Shell bijeen waren.
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Als voormalig cd'r kan ik het niet laten om zo nu en dan in de kombuis te staan. In mijn vaartijd was het een sport om allerlei lekkers, wat terug kwam uit de salon, stiekem in de koelkast van de pantry te stoppen. Vooral na een avondje stappen was je vaak flauw en dan stond je midden in de nacht een, wat wij noemden, "schurrefie" te maken. Vandaag hebben we vis, sla en gebakken aardappels gegeten, lekker voor de zondag en gauw in elkaar geflanst.

Recept:
2 panga-filets (zouten en peperen en door de bloem halen) bruin bakken in een pan met margarine/olijfolie.
Aardappels (op)bakken in pan met margarine/olijfolie.
Sla uit een zakje met gekookt eitje, gesneden komkommer, gesneden zongedroogde tomaten in olie en blokjes gesneden mozzarella kaas. Voor het overige zie onderstaande foto.

Afbeelding
quo vadis
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat ziet er appetijtelijk uit! Met gebruineerde boter en peterselie heb je Panga à la Meunière. Peterselie gooi ik trouwens te pas en te onpas over vis want het groeit nogal welig in de tuin. Tenminste zolang het niet flink gaat vriezen. Verdere kruiden in de tuin zijn salie, rozemarijn, een paar soorten thym, oregano en lavas. De basilicum heb ik in september al geoogst en tot pesto verwerkt. Staat nu in de diepvries, 1.8 kilo, te wachten op comsumptie. Niet te vergelijken met dat spul uit potjes.

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:wink: Verse kruiden zijn inderdaad te preveleren boven rommel uit glas of blik. Maar helaas hebben we niet allemaal de luxe van een tuin. Ik had jaren een lavasstruik, maar op een gegeven moment was die dood. Ik ben er inmiddels wel achter dat als je heel weinig tot geen zout gebruikt, je andere toevoegingen nauwelijk nog nodig hebt en je de smaak van vlees en groente beter proeft. Daarom eet ik nooit iets van de Chinees, staat allemaal stijf van de Vetsin, google er maar eens op, je schrikt je een ongeluk.
quo vadis
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

De lavas groeit in het voorjaar en de zomer huizenhoog. Moet het ding steeds intomen. Nog meegenomen uit de tuin van mijn vorig huis, ruim 15 jaar geleden. Van slijtage is geen sprake.... Met eten bereid met kruiden heb je minder zout nodig dat is een gegeven.

Vetsin was een omstreden smaakversterker. In de states riep in die tijd elk chinees restaurant om het hardst: No MSG. Dat is inmiddels achterhaald en het spul kan zonder gevaar voor de gezondheid toegevoegd worden, als je dat wilt. Vetsin is een smaakversterker die bestaat uit glutamaat, water en natrium. Glutamaat zorgt voor hartigheid van voedingsmiddelen. Van nature - het is dus een natuurlijk element en geen gif - komt de stof in lage concentratie in veel producten voor. Tomaten, vlees, groenten, sojaproducten, kaas, chips, kant en klaar producten bevatten allemaal glutamaat dat op de verpakking moeten worden vermeld als E-261. De smaak van hartigheid is de vijfde wetenschappelijk erkende smaak naast bitter, zuur, zoet en zout en wordt Umami genoemd. Het is ooit in 1908 door een Japanner voor het eerst bechreven. Chinese restaurants passen het veelvuldig toe en het gevolg is dat de smaak van de gerechten op elkaar gaan gelijken, niet zo slim dus.

In Australië is nu serious onderzoek gaande naar een zesde smaakzintuig: Vet. We hebben nu eenmaal een onbedwingbare voorkeur voor croissants, vette worst, patat frites, gebakken spek en noem maar op. Dit onderzoek is echter nog niet afgerond.

Ferry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door Brazuca »

Lavas (maggiplant), groeit als onkruid, en is haast niet uit te roeien, alleen in een hele strenge winter kan de plant kapotvriezen.
Uitstekende plant om soepen mee te bereiden.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

                
en is haast niet uit te roeien
Dat klopt wel maar met telkens goed snoeien is het wel te doen. Wat ook goed groeit in de tuin is mierikswortel met van die lange groene bladeren. Lavas, maar ook peterselie, salie, basilicum en oregano droog ik, als ik teveel heb, in de oven ongeveer 10 - 12 minuten op 100 graden. Ik verkruimel het dan met de hand en doe het vervolgens in de keukenmachine. Telkens even pulsen en kijken, niet te fijn malen. Er gaan hele ladingen in de oven maar na drogen blijft er verrassend weinig van over. Die kruiden aangevuld met rozemarijn en eventueel anderen zoals majoraan snij ik fijn en doe het door grof zeezout. Een weekje laten staan en af en toe omroeren. Daarna in de keukenmachine fijnmalen. Vooral lekker om kip mee te kruiden. In plaats van zeezout kan je ook 'rock salt' gebruiken maar die is hier niet zo makkelijk te verkrijgen. Grof zeezout is trouwens wel zo lekker.

Lavas in soep is bijzonder lekker. Zelf maak ik nogal eens Marokkaanse harira soep, een aanrader. Daar hoort behoorlijk veel lavas in, de maggismaak moet je goed kunnen proeven. Alleen in het winterseizoen, als er geen verse lavas meer is, gebruik ik selderij. Ik zie ook recepten met koreander ipv lavas maar dat klopt natuurlijk niet.

In het weekend heb ik 'Tongseng' gemaakt. Dat heb ik in Indonesië als 'street food' leren eten. Ik gaf daar les en later hebben ze me het recept gefaxt. Op de foto zit ik als een soort koloniaal midden tussen mijn onderhorigen.....

                                            Afbeelding

Streetfood is in heel Azië goed te doen en ik ben er nog nooit ziek van geweest. Alles wordt keiheet gewokt of op een houtskoolvuurtje bereid en dan kan er niet zoveel mis gaan.

Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door jdbvos »

Hallo ferry
een tip mbt lavas:
Ik leg 's zomers een stuk-of-wat takjes in de diepvriezer. Wanneer dit bevroren is, verkruimel ik de blaadjes in een plasticzakje (in de diepvriezerlade, zodat eea niet ontdooit), en laat dat (gesloten !) zakje in de vriezer liggen, en haal er naar behoefte uit...

Waar de lavas het ook erg goed in doet is bloemkoolsoep...

Het kookvocht van de bloemkool met een kopje melk en wat maggiblokjes weer aan de kook brengen, in een shaker wat bindmiddel (bloem, maizena, ofzoot) met wat water mixen, en dit al roerend toevoegen zodat de soep lekker is gebonden.
Een beetje nootmuskaat en een paar stukgesneden lavasblaadjes toevoegen...

Stom hè...vinnik gewoon lekker... (vrij naar een reclame van jaaaaaren trug....) :mrgreen:
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Jan,

Tjee, nooit aan gedacht om het in de vriezer te doen.... Bedankt voor de tip! Ik zal het volgend jaar met de nieuwe oogst uitproberen en ook die bloemkoolsoep met lavas. Er is van bloemkool eten met zo'n sausje altijd veel bloemkool over. Die dingen zijn soms zo groot. Ik kook dan extra aardappels en maak extra veel witte saus. Ik blitz dan alles met de staafmixer, wat kippenbouilonpoeder of beter echte kippenbouillon erbij en wat extra noodmuskaat en je hebt gegarandeerd een lekker bloemkoolsoepje. Ik hou wel behoorlijk wat bloemkoolroosjes achter en doe die dan na het blitzen weer terug in de soep anders wordt die te glad. Een beetje 'bite' moet er zijn. Meestal heb ik saucijzen over en die gaan dan in dunne plakjes gesneden ook in de pan.

Ferry


Plaats reactie