Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Ruud (R.I.P.)

Re: Recepten!

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Ach Mart, zolang je de vrouw maar gelukkig houdt, dan zal zij niet mekkeren over wat eten/drinken aangaat, maar ja,dat ze aan jouw "Presidente" gaan lopen prutsen, ja dan voel je jezelf wel bescheten, misschien een goedkopere uitvoering gaan zoeken :?: :-D
Ik kan ook niet de hele maand geen Bavaria drinken, dus glip zo af en toe naar de Aldi/Lidl & zelfs naar AH om het Appie's Euro shopper te pakken, om toch m'n pils-ie te kunnen blijven drinken. :lol:
Gelukkig had/heb ik nog wat goede wijntjes liggen,maar ja dat raakt uiteindelijk ook op, en ik heb niet het eeuwige leven, dus opmaken die reut :!:

belgonaut

Re: Recepten!

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Nog even wat over de prak aan boord.
Met de Chinese bemanning was het uitstekend, maar van de ene dag op de andere werden die vervangen door Laskaren.
Toen begon de ellende want de kok maakte eigen variëteiten van de Engelse keuken.
Kortweg, "niet te vreten".
De kerriesoorten waren uitstekend maar de collega's wilden Hollandse pot en dat werd een puinhoop.
Een mooi voorbeeld hiervan was het vaatje Hollandse Nieuwe dat met de stores in Antwerpen aan boord kwam.
De derde stuurman kwam van de visserij af en leerde de kok hoe die haringen schoongemaakt moesten worden.
s'Avonds iedereen in de mess en met een gesnipperd uitje, augurkje, roggebrood, zou de haring doorkomen.
Ook een paar dozen bier uiteraard.
Tot de kok binnenkwam met een schaal bruine, stinkende bagger.
Had die vriend ze gebakken en zei "Looksee this fish no good".
De opmerkingen die toen kwamen waren niet geschikt om op dit forum weer te geven.
Grts, Belgonaut.
Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: Recepten!

Bericht door kokkemaat »

nou zit ik net tekijken naar die Spakenburgers en dan hebben ze het over papestip...... iemand die het weet??
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bedoel je DEZE ?

Ferry
Gebruikersavatar
kokkemaat
Berichten: 798
Lid geworden op: 27 dec 2009 15:18
Locatie: Monster

Re: Recepten!

Bericht door kokkemaat »

ja, bedankt, dat zal hem wezen..... gewoon een maizena sausje dus......
ga ik niet maken vandaag... :-D
de zee spreekt me aan, de zee zingt me toe,
ik kan haar verstaan, ik word haar niet moe,
ik reisde naar het noorden, naar zuid, west of oost,
de zee is mijn zegen, de zee is mijn troost.
DICKDEKOK

Re: Recepten!

Bericht door DICKDEKOK »

JACHTSCHOTE
grediënten
100 gram boter2 grote uien, fijngesneden750 gram sucadelappen in stukken100 mililiter vleesbouillon (tablet)2 laurierblaadjes2 kruidnagelshalf zakje vleeskruiden (a 20 gram)1 kilo geschilde aardappels200 mililiter melk, warm2 grote zure appels50 gram paneermeelovenschotel

Bereidingswijze

Verhit de helft van de boter in een braadpan en bak hierin de uien goudgeel. Voeg het vlees toe en bak het rondom bruin. Schenk de bouillon erbij en voeg de laurier, kruidnagel, vleeskruiden en versgemalen peper toe. Laat het vlees met de deksel schuin op de pan in 45-50 minuten gaar worden, schep af en toe om.
Kook de aardappels. Giet ze af en stamp ze met 25 gram boter en de warme melk fijn. Schil de appels en snijd ze in plakken. Verwarm de oven voor op 200° C.
Vul de ovenschotel met een laagje aardappelpuree, een laagje vlees en een laagje appel. Herhaal dit nog 2 keer, zodat er van elk 3 laagjes zijn. Bestrooi het geheel met een laagje paneermeel en verdeel de rest van de boter erover. Bak de schotel in 30 minuten in het midden van de oven gaar.
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Recepten!

Bericht door hrobbers »

Als we dat aan boord kregen had de kok de vrieskamer schoon gemaakt.

:lol:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Recepten!

Bericht door Bob R.I.P. »

Lag het niet aan de maatschappij? Bij een goede kwaliteit van de ingredienten is het een smakelijke schotel.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recepten!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Lag aan de kok. :)
DICKDEKOK

Re: Recepten!

Bericht door DICKDEKOK »

Ja de vrieskamer moet ook regelmatig worden schoongemaakt ,maar toch al die scheeps gerechten smaakte altijd prima ,en natuurlijk de kok
maar voor een schootan en een keil bier had de kok weer veel plezier
mazzel
dirk schepskok in ruste ??


Plaats reactie