Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recepten!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo LP,
ik ben het helemaal met je eens wat betreft de juiste manier om schol te bakken "op zijn Urks".
Toen ik in 1957/58 als prenter meevoer op de KW 98 werden de vissies ook in een grote pan met hete olie gegooid.
Ook Jan en Jaap van Duin, die bij elkaar meer dan 100 jaar op Katwijkse kotters gevaren hebben, zijn het daarmee eens. :)
Zullen ze in IJmuiden blijkbaar toch een andere smaak hebben, we noemden ze vroeger niet voor niets: Viskoppen. :lol:
Kan ook te maken hebben met langdurig blootgesteld zijn aan de vismeelfabriek vroeger.
Die konden we zelfs in Haarlem Noord bij Noordwesten wind heel goed ruiken.
Maar verder heb ik hele goede herinneringen aan IJmuie hoor! :-D
Bij Waasdorp bakken ze wel lekkere vissies en is de haring niet te vreten.
In restaurant de Kop van de Haven worden de tongslipjes niet echt goed klaargemaakt.
Maar smaken verschillen nu eenmaal. :)
All the best
Jos

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:P Hallo Jos, over IJmuidenaren niets dan goeds hoor, wat mij betreft. :oops: Maar ja, sommigen wonen al weer een pikheetje op de oostelijke zandgronden en dan raak je wat uitgepekeld denk ik. Toen ik van de koopvaardij kwam, heb nog twee jaar op een Urker kotter gevaren als "knecht", zo dat heette dat. Mijn broer (rip) was met een Urkse getrouwd en ik kon bij zijn schoonvader aan boord komen. Behalve dat ik voor de kost moest zorgen, moest ik ook meedraaien met het dagelijkse werk aan boord. Binnen een week had ik geleerd hoe je vis moest strippen, sturen en met de plotter de lijntjes moest afvissen. Ook de werking van het kompas, radar en dieptemeter is mij destijds door de schipper geleerd. In het begin kookte ik alleen wat ik van de koopvaardij kende, maar ja de Urkers wilde natuurlijk ook wel eens "eigen kost" eten. Zo doende had ik elke dag voor elk wat wils op tafel.

Ook koffiezetten was een belangrijke taak. Een koffiezetaparaat was er niet aan boord, wat eigenlijk ook geen zin had, want die zou toch om de haverklap tegen het dek hebben gelegen. Het proces van Urker koffie is zeer eenvoudig: In een ketel water opzetten, als het water kookt, het benodigde aantal scheppen gemalen koffie er in doen, roeren effe laten staan en dan de koffie door een theezeefje en de mokken schenken. Probeer dat maar eens thuis en je zult ontdekken dat je de Senceo onmiddelijk in de vuilnisbak wil gooien :!:

Nou vooruit dan, hierbij een recept voor een wel heel speciaal Urks gerecht:
Noot: In het recept staat "techniek bakken, maar dat moet "koken" zijn :!:

Afbeelding
quo vadis
Jaap v D

Re: Recepten!

Bericht door Jaap v D »

Afbeelding

Jos ,winter 56-57 elke dag 100 sliptongetjes bakken ,In dat doorkijkje achterop zie je me nog net staan...Wat Doen ??
Bakken denk ik :mrgreen: :mrgreen:

grts Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recepten!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
toen ik in 1958 als prenter meevoer op het Arendje, de KW98, bakte kok Leendert de Mol ze gewoon in de bemanningsruimte onderdeks. :)
's Middags een gewone pot met vlees, groente en aardappels, 's avonds gebakken vissies.
Als ontbijt: kouwe vis die de avond ervoor gebakken was.
Vind je het gek dat ik toen altijd zeeziek was? :lol:
All the best
Jos
arendje.jpg
arendje.jpg (20.5 KiB) 3631 keer bekeken
Jaap v D

Re: Recepten!

Bericht door Jaap v D »

Jos mijn oudste kleinzoon is half naar DIE Leendert vernoemd .Op dit scheepje kon je achterop bakken ,dat was al een stuk beter :mrgreen:

grts Jaap
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Recepten!

Bericht door Bertus. »

Ik weet nog heel goed dat onze Moeder begin jaren `50 wel eens in de
:?: :?: maanden ( want toen werd de vis al duur betaald)een paar scholletjes
kocht, dan bakte ze na het schoonmaken, en even door de melk gehaald te hebben,
gewoon in de koekenpan met een beetje olie erin, en dan smaakten ze heerlijk.
Maar ja, wij 'Zwolse Blauwvingers" zijn ook geen visserslui hè :lol: .

Mvg. Bertus.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recepten!

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bertus,
vroeger hoorde je wel eens bij de visboer, als er wijtinkies of schelvis gekocht werden, dat het voor de poes was. :)
Tegenwoordig zijn dit hele exclusieve vissies.
Maar geef mij maar een scholletje, toevallig vanmiddag 2 gebakken scholletjes bij de visboer gekocht die alleen op donderdag in Warffum staat.
Die gaan we zo soldaat maken. :)
All the best
Jos
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Recepten!

Bericht door Bertus. »

Jos Komen schreef:.Die gaan we zo soldaat maken. :)
All the best
Jos
Eet smakelijk, ik heb een prakkie zuurkool met spekkies en worst gehad.

Mvg. Bertus.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Recepten!

Bericht door Jos Linders »

Tegen over het cafe van mijn oma was ook een visboer, mijn Pa die achter de bar stond in het cafe ging vrijdags voor hij naar huis kwam daar altijd even langs en bracht een paar scholletjes mee. Of ik ze lekker vond, dat weet ik niet meer.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Recepten!

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bertus schreef:even door de melk gehaald te hebben,
gewoon in de koekenpan met een beetje olie erin, en dan smaakten ze heerlijk.
Zo is dat, Bertus.
Mijn moeder bakte ze in het schuurtje omdat ze de lucht van het visbakken en het gespetter niet in haar keuken wilde.
Mijn vader had daar speciaal een gasleiding voor naar het schuurtje getrokken en daar stond het oude tweepits gassstel dat mijn moeder al die jaren had gebruikt voordat ze in 1948 voor het eerst een gasfornuis kreeg - met een oven!
Voordien was het koken op dat tweepits gassstel en daarbij twee petroleumstellen.
Toen was geluk nog heel gewoon.
Soms belastte mijn vader zich ook met het vissiesbakken. Daar was die ouwe machinist zeer behendig in.

Hier staat vandaag stokvis op het menu. Ook dat is lekker, hoor. Mits goed bereid.


Plaats reactie