Recepten!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

Koken in crisistijd

Een tjobek, ook wel vijzel genoemd
We gaan petjel maken. Lekker en lekker goedkoop volgens het zeer oude kookboekje van W.C. Keijner uit de jaren 30.

Ingrediënten die we hierbij nodig hebben :
-2 cent kangkoeng, 3 cent taugé, 3 cent lange katjang, 1,5 cent kembangtoerie (5 cent koolblaadjes mag ook), 7,5, cent katjang tjina, 3 roode (met één o mag ook) lomboks, 10 lombok rawits, 2 eetlepels trasie, suiker, asem en zout naar smaak.

De bereiding geschiedt als volgt :
groenten schoonmaken en met weinig zout niet te zacht (=beetgaar) gaarkoken. De katjang tjina in klapperolie goed bruin bakken, daarna van de schil ontdoen en fijn stampen. De rode lomboks met de gestampte katjang en overige kruiden fijn maken. Als men de petjel opdient, dan eerst deze vooraf met wat water aanlengen. Men kan bij de petjel wat tahoe, timpe en kroepoek serveren.

Om de kosten nog meer te drukken nog een paar tips. Het moge duidelijk zijn dat het koken en bakken boven een houtvuurtje kan gebeuren. Scheelt ook weer geld. Het serviesgoed kan na gebruik in de kali gereinigd worden. Vooraf wel stroomopwaarts controleren of niet toevallig iemand gehurkt langs de waterkant zit! Dit ter voorkoming van dokterskosten! Eet smakelijk!

(Recept van Willem uit Lelystad)
quo vadis

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ken het gerecht niet maar het lijkt verdacht veel op gado gado met alleen groenten, dus geen tempeh en eieren. Hopelijk hebben ze bij de voedselbank alle ingredienten.

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:arrow: De naam Petjel slaat eigenlijkop de pindasaus. Die is namelijk zeer heet. Ze is los te koop in de toko.
quo vadis
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Recepten!

Bericht door Bertus. »

Mmmmmm, lekker smullen. :)


Recept van de week:



Balkenbrij



1kg varkenslever

1kg buikspek

3 liter water

900 gram boekweitmeel

Zout, peper piment, nootmuskaat, foelie en kruidnagel

Twee handenvol geweekte pruimen en/of rozijnen



Vet een diepe grote ovenschaal in of een diepe braadslee. Laat in een pan met water, lever en spek met zout in een paar uur gaar koken. Snijd dan het vlees in stukjes en doe ze terug in de pan. Nu bindt u die bouillon met het meel en u mengt er tegelijkertijd de kruiden door. De massa moet gelijkmatig dik zijn en geen klontjes hebben. Vooral stevig roeren. Ondertussen steeds proeven of het geheel genoeg gekruid is. Tenslotte schept u er de geweekte vruchten door. U kunt deze weglaten als u er niet van houdt. Als de brij "blubt" is hij goed. Vroeger deed men de brij in een linnen zak en hing die aan de balken om uit te lekken en stevig te worden, vandaar de naam "balkenbrij". Wij scheppen de "brij" in de braadslee of ovenschaal. Laat hem minstens één nacht in de koelkast. Dan snijdt u er pakken van die u aan beide kanten mooi bruin bakt in een beetje boter. U dient ze heet op met bijvoorbeeld grof boerenroggebrood met roomboter en stroop. Het beste drinkt u hierbij een winterbok of een glas cider.

Eet smakelijk :!: :!:

Mvg. Bertus
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:lol: :lol: Uitspraak van menige scheepskok die ik heb gehoord:

"iedere hoer kan met Maggie koken"
quo vadis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door jdbvos »

Aan boord hadden we vaak heerlijke dikke kippensoep.....
Wij noemden dat -maar zo stond het ook soms op het menu- "stijve hanensoep"

Nou kan ik best een lekker kippensoepje maken, maar zoals dié soep....! Nee, lukt niet....

Weet iemand daarvan het recept ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door jdbvos »

....HE-LE-MAAL NIEMAND ?????...... :shock:


OK, dan............ :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Jan,
Om je niet teleur te stellen, mijn opoe maakte vroeger ook dikke kippensoep maar dat kwam omdat er een echte soepkip in zat, lekker vet en altijd rond het erf rondgescharreld met der vriendinnen maar die mochten nog een rondje mee omdat deze nog aan de leg waren.
De vermicelli, liefst grof ,"trok" erg lang mee en werd eigenlijk een verbinding met de sappige vettige bouillon. Er dreven dan ook wel (vet) ogen op de soep en je lepel kon er bijna in staan. De soep trok dus lang op de kachel (turf) of op het peteroliestel (3 pitter)
Dat is de enige DIKKE kippensoep die ik me nog kan herinneren. Van een scheepskok heb ik (gelukkig) nooit dit soort soep gehad.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

Afbeelding

Vlees kopen is een lastige zaak. Echte slagers zijn er bijna niet meer en bij de supermarkten moet je zeker niet zijn voor een beetje bijzonder vlees. Daarom bestel ik nogal eens speciale cuts bij een on-line slagerij in Ter Aar. Het is allemaal eerste klas vlees wat ze daar verkopen. Het wordt keurig verpakt in thermisch materiaal verzonden en het komt de volgende dag nog keihard bevroren aan met PTT Post. Dit keer was het 'bavette' wat ik bestelde. Daarmee word je in Frankrijk doodgegooid maar het is hier niet te krijgen. Het wordt hier 'vinkenlap' genoemd en in de US 'flank steak'. Je moet wel een knauw meer geven dan bij biefstuk omdat deze spier zwaar gewerkt heeft. Dat geeft daardoor veel meer smaak. Vlees van 'luie' spieren zoals ossenhaas is wel zacht maar heeft weinig smaak. Het gewicht was 1370 gr en ik heb er 275 gr vettige delen vanaf gesneden want dat moet de familie niet.....

De vorige keer heb ik l'onghaas' besteld, ook wel 'slagersbiefstuk' genoemd omdat de slager het beste biefstukje van het beest zelf mee naar huis nam.... In de US heet het 'hanger steak' en in Frankrijk 'onglet'. Het komt uit het zelfde gedeelte van de koe maar bevindt zich meer naar voren en heeft een V-vorm.

Ferry
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Recepten!

Bericht door lp »

:arrow: Stijve hanensoep werd aan boord elke week wel een keer gegeten.
Hele kippen in een pan koud water en aangeschroeide halve uien opzetten en gaar koken tot het vlees bijna van de botten valt. Kippen eruit halen en het vlees van de botten plukken en terug doen in de bouillon. Veel soepgroente, krul-vermicelli en soepballetjes toevoegen en zachtjes door laten koken. Daarna op smaak brengen met peper en zout en de heetgebakerden kunnen er nog wat sambal aan toe voegen.
quo vadis


Plaats reactie