Sportvissen en visserslatijn

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sportvissen…
Het klinkt wel sportief, maar om dit nu sport te noemen.....
Vergelijkbaar met de biljartsport en de schaaksport. :)
Vroeger kon ik de vraag of ik sport beoefende altijd positief beantwoorden door het noemen van bovengenoemde sporten. :lol:
Zelfs Studio Sport besteedde vroeger op zondagavond aandacht aan de biljartsport.
Ik ging vroeger wel eens met mijn vader mee, die had 1 week vakantie per jaar en daar hoorde ook een daggie vissen bij.
“Neem dat jong ook maar mee” zei mijn moeder dan, hetgeen betekende dat ik achterop de fiets mee ging naar zijn speciale stekkie ergens aan het Spaarne, op loopafstand van een keilewinkel.
Als aas hadden we stukkies deeg en wurmen, een lekkernij voor de vissen in het Spaarne.
Pa gooide de hengel uit en na een kwartier kwam hij tot de conclusie dat ze deze dag niet erg zouden bijten, reden om even een afzakkertje te gaan halen in het belendende café, mij met de hengel achterlatend.
Toen ik dacht beet te hebben haalde ik de hengel zo enthousiast op dat de hele handel met haak en al opeens vastzat bovenin een boom. :(
Ik dus naar het cafeetje om pa te verwittigen van dit ongerief, maar hij zat met 3 collega-vissers te kaarten en had even geen tijd om zich met dit soort details te bemoeien.
Ik kreeg een glaasje limonade en het advies om maar in de boom te klimmen om de haak los te maken.
Na een hoop gespartel kreeg ik de haak los en speelde ik het klaar om een dikke regenworm aan de haak te slaan.
Nu had ik wel meteen beet, een paling zo dik als mijn pols, maar die vloog na het nuttigen van de worm van het haakie af, zodat ik achter het net viste.
Na een uurtje had ik het helemaal gehad, mijn boterhammetjes waren op, ik zag dat andere vissers ook bijna niets vingen en ik had wel trek in een glaasje limonade.
Inmiddels was de kaarttafel verruild voor het biljart en bracht er een accordeonist vrolijke deuntjes ten gehore. :-D
Ik vond het wel gezellig zo, kreeg ranja en cola aangeboden tot het me mijn strot uitkwam.
Toen de accordeonist de “Klok van Arnemuiden” inzette was het hek van de dam en stond de hele tent met al die sportvissers luidkeels mee te lallen.
Ik moest van mijn vader alvast maar naar huis lopen om mijn moeder alvast voor te bereiden om een fiks maaltje verse vis te stoven en moest beloven haar te vertellen dat we de hele dag hadden zitten hengelen.
“Zit tie weer te gokken in de kroeg?” vroeg mijn moeder en naar waarheid antwoordde ik dat hij niet zat te gokken en een maaltje vis mee zou nemen.
Een paar uur later kwam mijn ouwe heer slingerend aangefietst, met het beloofde maaltje vis.
Had hij even bij de visboer gehaald, maar het vervelende was dat er in het Spaarne geen Schelvissen rondzwemmen. :lol:
Het bleef die avond nog lang onrustig in Huize Komen aan de Jan Gijzenkade in Haarlem Noord.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In Warffum en omstreken kom ik weinig sportvissers tegen, er schijnt veel paling hier in de sloten te zitten, maar die mogen niet worden gevangen.
Als je dan per ongeluk een mooie polsdikke paling aan de haak slaat, wordt die door de eerlijke sportvisser dan weer teruggegooid? :)
Er is hier toch geen hond in de buurt die dit controleert.
Op deze foto sloeg de fortuinlijke visser toevallig een klein vissie aan de haak. :)
visser.jpg
visser.jpg (226.85 KiB) 5087 keer bekeken
Maar dit is niet zijn vaste stekkie, want ik wandel of fiets hier regelmatig langs.
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jos Komen schreef:Sportvissen…
Dat is een mooi, goed geschreven, vlot lezend verhaal, Jos.
Dat zou als column nergens misstaan.
Moet je vaker zo doen.
De kunst om het kort te houden, beheers ik zelf niet zo goed... :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor het compliment Theo. :)
Korte verhalen hebben me nooit zo aangetrokken, het liefst lees ik een dikke pil waar ik dan helemaal in opga, bij een kort verhaal is het plotsklaps opeens afgelopen.
Ik heb ooit een poging gewaagd om aan een boek te beginnen, maar het bleek een aaneenschakeling van korte verhalen te zijn. :)
Tja, ik ben welliswaar import, maar Groningers zijn mensen van weinig woorden, alhoewel.... :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Linders »

Inmiddels al weer jaren geleden gingen wij geregeld met de buren vissen in de flevopolder bij Almere.
Brasems van deze grote werden veel gevangen.
vissen1 (1024 x 666).jpg
vissen1 (1024 x 666).jpg (175.09 KiB) 5023 keer bekeken
Soms gingen we s'middags weg uit Nijmegen en bleven dan de nacht over paling vissen en de volgende middag weer naar huis.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De hele dag staren naar een dobbertje heeft me nooit kunnen bekoren, maar ik had op een goed moment voldoende centjes bij elkaar gespaard, als verjaardagcadootje liever cash en op zaterdag Arie de melkboer helpen voor 60 cent per dag en 2 flessen karnemelksepap. :)
Bij een sportwinkel hadden ze een werphengel in de aanbieding, met molen.
Kijk, dat was het betere werk. :-D
Bij de buurman, een doorgewinterde sportvisser, mocht ik soms achterop de kaptein mobilet mee naar de zuidpier in IJmuiden.
Vier haakies aan het lijntje met zeepieren die te koop waren in paviljoen Zuidpier en de makrelen vlogen me soms om de oren.
Daar wist mijn moeder als Zandvoortse wel raad mee en was het vissen wel lucratief. :)
Maar toen ik als prenter op de KW 98 mijn eerste zeereis had gemaakt kwam ik met een plunjezak vol met tongslipjes, kleine scholletjes en krabben thuis en heb daarna de hengel maar aan de wilgen gehangen. :)
All the best
Jos
g.h.hagels

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door g.h.hagels »

Denemarken 2008 haring vissen.

Afbeelding
maar eerst de hengel klaar maken.
Afbeelding
Ook in Denemarken 2008 forel vissen.

Vandaag wezen vissen in het Noord-Willemskanaal ,ik heb
er 49 vissen gevangen voorns en platters.

Vr Gr Gerrit H Hagels. :-D
Ruud (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Gerrit schreef:Vandaag wezen vissen in het Noord-Willemskanaal ,ik heb
er 49 vissen gevangen voorns en platters.
Ahoy Gerrit,
49 vissies op een hele dag, dat valt me van jou tegen :!: :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De vissen die ik gevangen heb, die waren zo groot dat ze niet op het scherm passen, zelfs niet op een breedbeeldmonitor, dus zodoende zeg ik maar niks... :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sportvissen en visserslatijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit soort jongens vingen we regelmatig bij EAC. :)
haai.jpg
haai.jpg (70.93 KiB) 4969 keer bekeken


Plaats reactie