Copyright-perikelen!!!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
wkruit (R.I.P.)

Copyright-perikelen!!!

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Via een andere Kombuizer kwam ik er achter dat hier:
http://www.boulevard-bankert.nl/Gallery ... alleryID=1
en verder vele tientallen foto's van mij zijn geplaatst. Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven. De webmaster, door mij gemaild met de vraag over het hoe en waarom, verschuilt zich achter een oud-PSD'er (die ooit een stel foto's van mij -voor eigen gebruik) heeft gehad. Die zou toestemming hebben gegeven voor publicatie. Ook staat bij geen van de foto's een naam van de maker vermeld, maar "Alle afbeeldingen zijn copyright@Boulevard-Bankert.nl" (Rechter muisklik op de foto.)
Dat dit duidelijk in conflict is met diverse artikelen in de Auteurswet, is evident. Niemand dan de copyrighthouder (doorgaans de maker van het beeldmateriaal) kan daarvoor toestemming geven.
Ik geef dit even door, omdat er naast mijn foto's ook andere plaatjes zijn gebruikt.

Diegenen die plaatjes hebben gemaakt van PSD- BBA- of Veolia of van andere Zeeuwse beelden en daar "de booer mee zijn opgegaan" wil ik aanraden om eens op die site te gaan kijken, of zijn/haar foto's zijn geplaatst.
Actie tegen die man lijkt me belangrijk; het gaat niet aan om foto's van een ander te publiceren en daar goede sier mee te maken. Het gebeurt wel vaker, maar hier wordt toch echt een grens overschreden!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door jdbvos »

Tsja....

ik vrees dat de enige manier van bescherming is, het NIET posten van je foto's..... :shock:
Zodra je ze post, zijn de digitale kopietjes redelijk publiekelijk geworden....letterlijk: gepubliceerd, zelfs !
Als je dat niet wilt, moet je ze voor jezelf houden, en niet posten ! :roll:

Maar even wat anders: hoeveel foto's heb jij vanaf -bijvoorbeeld- deze site gedownload ? :mrgreen:
Had je daarvoor schriftelijk toestemming ?

Mijn foto's en filmpjes worden zelfs onder anderman's naam hervertoond; ook op "gerenommeerde" sites....
Who cares......ik heb zelf de originelen.....en kan ze op elke gewenste resolutie, zo wéér inscannen :-D
Dat kan een ander niet !
Wil je ze copyright-elijk beschermen doe dan zo:
noordzee 24.jpg
noordzee 24.jpg (28.95 KiB) 3534 keer bekeken
Maar doe mij dan een lol, en houdt ze dan zelf.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door lp »

:( Ja zo gaat dat nu eenmaal, ik lig er niet zo wakker van. :P Kan me niet voorstellen dat iemand er net zo rijk van wordt als ik. Tik je eigen naam maar eens in op Google, van je buurman of een goede kennis. Geeft soms leuke resultaten.
quo vadis
wkruit (R.I.P.)

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

jdbvos schreef:Tsja....

ik vrees dat de enige manier van bescherming is, het NIET posten van je foto's..... :shock:
Zodra je ze post, zijn de digitale kopietjes redelijk publiekelijk geworden....letterlijk: gepubliceerd, zelfs !
Als je dat niet wilt, moet je ze voor jezelf houden, en niet posten ! :roll:
De foto's op die site zijn door mij -voor eigen gebruik- aan die ex-PSD'er gegeven.
Onverlet het feit dat iedereen ze kan zien en downloaden, blijft het copyright bestaan...


Maar even wat anders: hoeveel foto's heb jij vanaf -bijvoorbeeld- deze site gedownload ? :mrgreen:
Had je daarvoor schriftelijk toestemming ?
Mijn naam is niet Mr Green.
Als ik al iets download vanaf -bijvoorbeeld- deze site, houd ik die gewoon voor mezelf.
Als ik foto's van een ander doorstuur, wat soms gebeurt, dan zal ik daar altijd toestemming
voor vragen. Ook als ik weet dat de fotograaf dit goedvondt!


Mijn foto's en filmpjes worden zelfs onder anderman's naam hervertoond; ook op "gerenommeerde" sites....
Who cares......ik heb zelf de originelen.....en kan ze op elke gewenste resolutie, zo wéér inscannen :-D
Dat kan een ander niet !
Wil je ze copyright-elijk beschermen doe dan zo:
noordzee 24.jpg
Maar doe mij dan een lol, en houdt ze dan zelf.....
Tja, als niemand meer foto's van anderen wil zien, dan is dit misschien wel een oplossing...
john 1001

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door john 1001 »

Niet zo moeilijk doen, Als ergens je foto's tegen komt zonder je toestemming gewoon een dikke vette rekening sturen en bij niet betalen de deurwaarder er op af

Gr John
wkruit (R.I.P.)

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

john 1001 schreef:Niet zo moeilijk doen, Als ergens je foto's tegen komt zonder je toestemming gewoon een dikke vette rekening sturen en bij niet betalen de deurwaarder er op af

Gr John
Of aangifte doen en, als de OvJ tot vervolging overgaat, bij het parket aangeven dat je je voegt in het strafproces.
Stuk simpeler en dan kan je nog eens een kijkje nemen bij de politierechter....
wel even advies vragen over de hoogte van de schadevergoeding.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door jdbvos »

Iedereen die al wat langer op Internet zit, en foto's post, kent jouw gevoel, Kruit. Geloof me...
De eerste keren, dat je je eigen foto's terugziet, gepost door een ander, doet dat echt wat zeer....
En idd: dan begin je onmiddellijk te denken aan copyright-perikelen.
Maar na een paar keer geloof je het wel, en maakt het je niks meer uit.
Kijk, de "oude verzamelaar" van scheepsfoto's heeft vaak veel moeite en geld besteed om z'n verzameling van (rederij-) foto's te completeren. Nu, na de uitvinding van Internet, en dit soort sites waar veelvuldig foto's worden gepost, kom je diezelfde foto diverse malen vaker tegen. Dat KAN de jouwe zijn, maar een ander kan zo'n rederijfoto ook hebben ! Het copyright berust dan trouwens bij de rederij-fotograaf, en die heeft vast-en-zeker geen toestemming verleend (als hij/zij nog leeft !) Had jij trouwens toestemming om die boten te fotograferen ? Ook dat is een vraag die dan gesteld kan worden....
Wanneer je je zelfgemaakte foto's, die je hier hebt gepost, ineens elders ziet verschijnen, komt omdat men de foto's van dusdanige schoonheid en kwaliteit vindt, en graag aan andere geinteresseerden attendeert. Eigenlijk een compliment, dus ! JOUW foto's vond men zo mooi dat ze op die site gezet zijn!
Ja, bronvermelding was leuk geweest....als je het in alle vrede overlegd met de site-beheerder, wil hij die vermelding er misschien wel bijzetten.......

Kijk uit met zulke "copyright-perikelen": op jouw foto's zie ik ook allemaal mensen staan.....
Heb jij hun schriftelijke toestemming ?? (denk hierbij aan de WET op privacy....)
Foto's, die in een boek, in een krant, of tijdschrift staan, DAAR staat uitdrukkelijk bij vermeldt bij wie de copyright ligt. Foto's die gewoon gepost worden, kunnen toch ook vrijelijk gekopieerd worden, en dus ook verspreid ???
Leuk zou het zijn, als altijd de bron wordt vermeldt....ik geef het toe....
Maar als je zelf (zoals onder andere, ik) al honderden eigen foto's hebt gepost, maar zelf ook duizenden foto's hebt gedownload, kun je soms de bron niet meer vermelden, omdat je het domweg niet meer weet waar je ze vandaan hebt.....
Maar geef de "no cure-no pay" advocaat niet het pistool om dit soort sites af te schieten !
Oost, west...ook best
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door ed ijzendoorn »

dus heel kort door de bocht, jij maakt een foto, ik jat hem en laat hem op een kaartje drukken en verkoop het. Het kaartje loopt goed en ondertussen heb ik een aardig fortuin opgebouwd met jouw foto (s). Nu zie jij dit en jij onderneemt geen actie?

Nee ik zou gewoon die site er op aanspreken en een deal maken. Of mijn naam erbij of de foto weg. Is hij gewoon eerlijk zal hij je naam er zo bij zetten.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door jdbvos »

dan wordt Internet gewoon weer het ouwe, vertrouwde ARPA-net : mooi blauw scherm, met witte tekst.....
Als jullie jullie foto's zo "kostbaar" vinden, post ze dan niet, en zeker niet hier bij ons, enthousiastelingen !
Stop ze in je eigen kluis, dan kunnen je kinderen ze na je dood gewoon bij het grof vuil zetten.
Veel succes op jullie eigen gepatenteerde site met alléén pictogrammetjes, en betaalde downloads.
Gaat storm lopen bij jullie, weet ik zeker! Je loopt "gigantisch binnen" !

Dit is het laatste wat ik hierover zeg; ik reageer verder niet meer hierop.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Copyright-perikelen!!!

Bericht door lp »

:P Helemaal met je eens, en daarmee BASTA :!:
quo vadis


Plaats reactie