Kosten levensonderhoud in het buitenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door hrobbers »

cc Maar je kunt ook sigaretten uit Paraguay kopen, en die kosten R$1,00 per pakje met 20 sigaretten. (= €0,42)

Dan krijg je zeker die oost blok peuken die niet te hachelen zijn :shock:

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Brazuca »

Nee, ze worden gewoon in Paraguay zelf gemaakt, en zijn niet echt veel slechter, dan de locale rookwaar.
Ik rook zelf niet dus ik kan dat niet goed beoordelen.
Ze zijn goedkoper omdat ze gesmokkeld worden en er dus geen accijns over betaald wordt.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Hannes »

Wat je naar mijn mening wel mag verwachten, zijn de ervaringen van mensen die vroeger onder buitenlandse vlag hebben gevaren of in het buitenland hebben gewerkt en daar goed geld verdienden, schoon in het handje, zonder Nederlandse belasting, sociale premies en premie voor het Bedrijfspensioenfonds te betalen.
Hallo Ben, @all,

Moeilijke vraag, maar ik wil toch even mijn ervaring schrijven.
Het zal vermoedelijk een soort "appels met peren vergelijken" worden.

Van 1977 t/m 1988 heb ik onafgebroken bij een bedrijf in Nederland gewerkt.
Ik moet hierbij opmerken dat ik de Duitse nationaliteit bezit en altijd gehad heb.
Hoewel ik voor een groot deel in Nederland opgegroeid ben, moet men mij dus eerder zien als een Gastarbeider.
In 1981, na mijn 21e verjaardag kon ik Nederlander worden, waar ik tot onsteltenis van de bedrijfsleiding geen gebruik van gemaakt heb.
Voor mij speelde (en speelt) de nationaliteit, geloof of huidskleur van iemand geen rol, het belangrijkste is dat men met elkaar een goed stukkie werk aflevert.
In 1988 werd het bedrijf aan de Amerikanen verkocht, waarna een reorganisatie volgde.
De fabriek waar ik werkte moest van zo'n 840 op 450 man inkrimpen.
Ik behoorde tot de gelukkigen die mochten blijven, maar ik had geen aardigheid meer en mijn plaats voor iemand anders vrijgemaakt.
Toen ik in de loop van 1988 "Heim ins Reich" wilde, zoals men dat toendertijds bij mij in de fabriek noemde, heb ik informatie bij het toenmalige GAK (tegenwoordig UWV?) gehaald.
Ik ben daar niet te veel wijzer geworden, maar mijn opgebouwde AOW en pensioen zou na mijn 65e in Duitsland uitgkeerd worden.
Nu ben ik nog geen 65, ik moet nog een kleine 14 jaar.
Zover even een stukje geschiedenis.

Als ik nu lees wat Koert schrijft, dat men voor elk jaar wonen in het buitenland, 2% van z'n opgebouwde AOW kwijt is, zou dat betekenen dat men na 35 jaar in Nederland, of bij een Nederlands Bedrijf werken, (hoewel men in het buitenland woont) slechts 30% van zijn AOW zou krijgen.
Dat zal in Tsjechie ongetwijfeld ook geen vetpot zijn, of men moet in Nederland flink geld verdiend hebben.
Het lijkt mij dat als men naar Tsjechie wil emigreren, misschien beter bij een Tsjechisch bedrijf kan beginnen en in Tsjechie de AOW opbouwen wat eventueel met de in Nederland opgebouwde AOW gecompenseerd wordt.
Het is een een kwestie van rekenen wat voordeliger is.

In Duitsland moet men minimaal 15 jaar in de "Rentenkasse" (AOW) betaald hebben om aanspraak te kunnen maken.
Dit schijnt in Tsjechie ook zo te zijn.
Na 15 jaar werken in Duitsland, kreeg ik bericht van de Rentenkasse (LVA), die wilden mijn Arbeidsverleden van 1974 tot 1988 even weten om mijn AOW voor de ouwe dag te kunnen berekenen.
Toen moest ik naar de LVA Leer, om mijn opleidingen, diploma's, gehele werkverleden en eventuele WW tijden "Lückenlos" te tonen.
Ik kon alles tonen, ook mijn werkzaamheden in Duitsland.
Het is dus zeer belangrijk dat men op dit gebied alles bewaard, orginele papieren, het liefst geen kopien, die maken ze zelf.
Sindsdien krijg ik elk jaar een uittreksel van wat ik op mijn 65e per maand zou krijgen, met de mededeling dat de koopkracht tot die tijd, zeer waarschijnlijk minder is.
Bij mij wordt de tijd die ik in Nederland gewerkt heb met de tijd in Duitsland gecompenseerd.
Als ik tot nu toe het getal zie, zal ik mij enigzinds goed kunnen redden.

Eind 90er jaren/ begin 2000 had ik hier "Pro Forma" een oudere man uit het voormalige Nederlandsch Nieuw Guinea in de kost.
Hij heeft hier nooit bij mij gewoond, maar was toch officieel bij de gemeente Uplengen op mijn adres geregistreerd.
De reden daarvan was, dat hij een aantal jaren in Duitsland gewerkt heeft, maar zijn jaren voor AOW niet vol gekregen heeft.
Op deze manier kon hij, hoewel hij in Nederland nog werkte en later in de VUT was, toch in de Duitse Rentenkasse inbetalen om op deze manier zijn jaren vol te krijgen, zodat hij van Duitsland ook nog een beetje AOW kon beuren.
Of dit truukje tegenwoordig nog werkt weet ik helaas niet.

Tja, een goede raad kan ik op dit gebied eigenlijk niet geven omdat ik toen (1988) meer of minder op de "dolle pof" opgekrast ben.
Het leven was toen niet eenvoudiger, maar soms toch wel wat makkelijker.
Na het lezen van de berichten van Koert en Theo en mijn eigen ervaringen zou ik adviseren:

Zoals Koert schrijft, informeer eerst even bij de diverse Nederlandse instanties op het gebied van de sociale zekerheid.
Vergeet naast de AOW vooral de WAO (Wet Arbeids Ongeschiktheid) niet.
Als je door een ongeluk of wat voor omstandigheden niet meer in staat bent om te werken kan je dit in verschillende buitenlanden enorm opbreken.

Haal eventueel ook wat informatie op het consulaat van Tsjechie, daar weten ze welke afspraken en regelingen tussen Nederland en Tsjechie bestaan.
Als ik die 2% regeling die Koert beschrijft zie, en ik daar ook sinds een paar jaar van gehoord heb, kunnen afspraken en regelingen zeer snel veranderd worden, dus hou daar ook rekening mee.
Dit geldt niet alleen voor Tsjechie, maar ook voor Duitsland en alle andere landen.
En, zoals Theo schrijft, pas op dat je nog een goed zakcentje achter de rug hebt in geval van nood, daar is niets mis mee.


Groeten, Hans.


Plaats reactie