Kosten levensonderhoud in het buitenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gerard schreef:die specht is dat een vrouwtje, hier hebben ze dus een kam op de kop en een veel grotere snavel
Dat is geen specht, maar een hop, Gerard.

Afbeelding

Zijn naam komt van zijn roep "hop hop hop", hoewel de Griekse hop "hoe poe poe" roept. Maar ja, verschillen moeten er nu eenmaal zijn. In Nederland vrij zeldzaam, maar hier komen ze veel voor. In de winter gaan ze nog wat zuidelijker, maar in het voorjaar is het een van de vaste, jaarlijkse aantekeningen in mijn agenda: "Eerste hop gehoord". Zulke dingen doe ik nu eenmaal, ik kan het ook niet helpen; de roep van de hop in het voorjaar en in het najaar de aantekening: "Eerste sneeuw op de bergen." en nog wat andere jaarlijks terugkerende evenementen en ijkpunten zoals "verwarming voor het eerst aan". Een onschuldige afwijking. Onderdeel - of gevolg - van het "Wonen in Griekenland". Geen stof voor een nieuw topic van die naam want wat moet je nou over Griekenland vertellen? Dat het een grote klerezooi en een uitzichtloze chaos is die de belastingbetalers van andere Europese landen erg veel geld gaat kosten? De Jager kan nou wel telkens weer met een glunderend gezicht beweren dat we al die centen terugkrijgen en er zelfs nog aan gaan verdienen, maar dat is lulkoek en een zoethoudertje. Ze kunnen in Brussel, maar vooral in Berlijn, nu wel proberen om iedereen wijs te maken dat het allemaal weer goedkomt, maar dat komt het niet. Ze schuiven het een paar jaar voor zich uit, maar de zaak ontploft hier.

Afbeelding

"HONGER" staat er op dat bord van die jongen die met een zak pis tussen zijn benen in de straten van Athene zit.
Geen akelig derdewereldland, maar Europa 2011.
En in Holland maar klagen over die verschrikkelijke bezuinigingen.
Dat zie je in Groningen niet.
Woonde ik maar in Warffum...

Dit bericht en de daaropvolgenden zijn afkomstig van het topic Wonen in Warffum.
Jos

dickwfm

Re: Wonen in Warffum

Bericht door dickwfm »

Dit soort beelden halen hier de krant niet, dat is de ellende.

groet Dick
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat zetten ze in Griekenland ook niet in de krant, maar in België wel.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wonen in Warffum

Bericht door jdbvos »

Zou het kunnen zijn dat Griekenland en Ierland, met in hun kielzog Spanje en Portugal, het gelag moeten betalen voor het 'in de Europese Groep' opnemen van de failliete ex-oostbloklanden ?
Want dát zijn nu de goedkope Europese arbeidskrachten voor het steeds internationaler wordende bedrijfsleven, die fabrieken en werkgelegenheid uitsluitend doorsluizen naar landen waar ze niet zo moeilijk doen over allerlei irrelevante zaken als mensenrechten , arbeidersbescherming, en millieuregelgeving.
Tenslotte gaat het om de Winst (idd, met hoofdletter, want dat is tegenwoordig het enige wat heilig is)
Want laten we eerlijk zijn: wat moeten wij met die ex-oostbloklanden in Europa ? Ik misgun niemand een goed en voorspoedig leven, hou me ten goede ! Maar een failliet land opnemen in een pact als het Europese, zal hele grote gevolgen hebben voor de bevolkingen van die lidstaten.
De Euro-politici en andere beleidsmakers zal dat niet treffen: die wonen dan allang van hun overriante bonussen en aandelenpakketten (van die bedrijven die ze 'zo goed geholpen' hebben) in Monaco of zo. (vandaar die hoofdletter W :wink: )

Ik wordt er zo moe van....het geeft me zo'n machteloos gevoel...
Binnenkort hier weer verkiezingen voor de Provinciale Staten..........
Ik vond het -sinds mijn 21e- altijd een democratische verplichting om te gaan stemmen of met volmacht te laten stemmen....

....zou het nog zin hebben...?
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zou het kunnen zijn dat Griekenland en Ierland, met in hun kielzog Spanje en Portugal, het gelag moeten betalen voor het 'in de Europese Groep' opnemen van de failliete ex-oostbloklanden ?
Nee, dat zie je helemaal verkeerd, Jan. Wie zegt dat die Oostbloklanden failliet zijn? Die staan er stukken beter voor dan Griekenland.

Griekenland is failliet als gevolg van 30 jaar wanbeleid. In 1980 was er grote weerstand tegen de toelating van Griekenland in wat toen nog de EEG was. Het lidmaatschap is er doorgedrukt door de toenmalige Franse president Valéry Giscard d'Estaing en de toenmalige Griekse president Konstantinos Karamanlis. Daarna heeft Griekenland alleen maar geprofiteerd en niets bijgedragen. De volgende fout is de toelating van Griekenland tot de eurozone geweest. Ze voldeden bij lange na niet aan de voorwaarden, maar hebben de boel zodanig belazerd dat ze op papier wél voldeden. Nu zijn ze door de mand gevallen. Het land is failliet. De economie zal dit jaar minstens 5% krimpen en wat er daarna gebeurt, is onduidelijk. De werkeloosheid is nu 12% en zal volgens de regering oplopen naar 14%, maar volgens de bonden naar 20% en ik denk dat de bonden gelijk zullen krijgen. Het is een volledig uitzichtloze situatie en al het geld dat de EU en het IMF er nu nog inpompen, is verloren geld en alleen maar bedoeld om de zaak te rekken en de euro overeind te houden.
Niet dat euro volledig zal instorten als Griekenland officieel failliet gaat en de eurozone zal moeten verlaten, maar het betekent wel gezichtsverlies voor en een deuk in de euro. De Griekse economie is nauwelijks 2% van de totale EU-economie, dus het failliet van Griekenland zal wat dat betreft niet of nauwelijks invloed hebben op de "rijke" landen van de EU. Het is puur een kwestie van prestige en eigenbelang van Duitsland want wat er ook gebeurt met Griekenland, Duitsland wordt er altijd beter van. Nederland niet; daar kost het alleen maar geld.

De bejaarden en de jongeren worden het hardst getroffen door deze ellende. De bejaarden omdat de pensioenen steeds lager worden - hoe moet je in Athene leven van een pensioen van tussen de 300 en 600 euro per maand? - terwijl ook de zorg steeds slechter wordt. Voor de jongeren is er geen enkel uitzicht op werk. We hebben een goed voorbeeld in onze eigen naaste familie; neefje met een afgeronde universitaire opleiding had zich een jaar of drie geleden met moeite een baantje veroverd bij een bank. Begon op 600 euro in de maand en was vorig jaar opgeklommen tot 1000 euro. Na de laatste bezuinigingsronde is hij gekort tot opnieuw 600 euro per maand. Hij wordt in juni 31 jaar en zou graag willen trouwen, alleen, hoe doe je dat met 600 euro in de maand? Hij heeft twee jongere broers. Een inmiddels ook afgestudeerd en blij dat hij bij de verhuizer kan blijven werken waar hij tijdens zijn studie een paar centen bijverdiende, de andere is dit jaar klaar. Maar dan?

Woonden ze maar in Warffum ... :roll:

Sorry voor het afdwalen, Jos. :oops:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja Theo,ik kon uit mijn gezamelijke pensioentjes van holland (700 euro),begin vorig jaar nog 1900 reais pinnen,
de laatste maanden nog maar net 1600 rs,en het zal nog minder worden. 1500 rs is het brutto loon van een stadsbus chaufeur,dus mag nog niet mekkeren. Dit ff er tussen door Jos.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat zegt weinig zonder prijzen, Mart.
Zou jij met je 700 euro in Warffum uit kunnen komen?
Het leven is hier duurder dan in Warffum.
De Griekse supermarkt is stukken duurder dan de Nederlandse.
Even omgerekend naar jouw realen:
  • 1 liter magere melk 3,65 reals
    1 kilo gehakt 11,75 reals
    1 kilo wortelen 2,10 reals
    1 kilo rijst 3,40 reals
    1 pak koffie van 250 gram 10,15 reals
    1 kilo Goudse kaas 18,30 reals
Zomaar een greep uit mijn boodschappen van vandaag.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Mart Hoogedoorn »

In Warfum niet Theo, maar hier wel
1 ltr pak melk 1.40 rs
1 kg gehakt 6,00 rs
1 kg wortelen 2.00 rs
1 kg rijst 2.00 rs
1 kg kaas( nacional 10.00 rs
1 kg koffie 12.00 rs dit zijn ongeveer de prijzen die ik me herrinner, ik bemoei me niet met de inkoop...Dick Bal zal het beter weten :|

1 euro is nu +-2.24 reais
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wonen in Warffum

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Okay Dick,wat dat apparte topic betreft is leuk, maar ik laat dit over aan de huishoudelijke inkopers zo als mischien Theo en Dirk, ik zelf bemoei me niet met zulke zaken...sta mijn pensioentje af aan het gezag, en zo lang als ik niet misgrijp in de koelkast hoor je mij niet mekkeren,ha, maar het pensioentje is altijd op zo tegen de 20 ste :x
Ook moet er rekening gehouden worden met de lagere inkomens van de gewone arbeider, dus niet van de buitenlandse spekkopers :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
dickwfm

Re: Wonen in Warffum

Bericht door dickwfm »

Bij ons kopen we beiden in, ik ben niet voor niets veel te zwaar, dat kun je natuurlijk niet weten, maar ik ben veel te vaak te vinden in diverse supermarkten en discounters.

groet Dick


Plaats reactie