De geschiedenis van...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De geschiedenis van...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zou het hier wat mij betreft bij willen laten voor wat betreft de draaibank;
Hallo Theo..........ho.ho.ho.ho :lol: Maar DAT gaat zo maar niet :roll: ....we willen dit draaibank onderwerp toch wel heel graag " tot in de puntjes" uitgezocht zien.........en het onderwerp over "schuifmaten" natuurlijk OOK.......

Ben ik even een paar daagies " met de muziek mee" geweest..........zat te popelen om dit eens verder te bekijken.......en NOU " stopt ie d'r mee" :mrgreen: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De geschiedenis van...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Harry, ik vind het goed zo. Ik weet nu dat het die ouw Jacques de Vaucason was die de eerste echte metalen metaaldraaibank maakte. Ik vroeg me af hoe James Watt c.s. hun spullen mooi rond en op maat hadden gekregen en dat is nu verklaard. Maar ik twijfel er niet aan of er komt iemand anders die its invult achter "De geschiedenis van...". :-D

Ik ga de volgende aflevering van "De Nordberg Story" plaatsen in "Stoommachines & Dieselmotoren". Daar volgt nog minstens een derde op en dat is voorlopig werk zat voor mij. :shock:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De geschiedenis van...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, nou wilde ik de draaibank eigenlijk laten voor wat 'ie was, maar nu kwam ik, zoekend naar heel iets anders, een aantal advertenties tegen uit Popular Mechanics van december 1905 en nu blijkt dat het zelfs in die tijd, toen elektrische aandrijving toch al min of meer gemeengoed was geworden - Westinghouse bouwde in 1895 de eerste elektrische locomotief - nog heel normaal was om een draaibank met voetbediening aan te schaffen. Vanaf 65 dollar.

Afbeelding

Is het internet niet wonderlijk, dat je zomaar dik honderd jaar terug kunt kijken?

En om een indruk te geven hoever het gebruik van elektriciteit in 1905
gevorderd was, hier een bericht uit datzelfde blad...

Afbeelding

Een bemanning van 530 koppen waarvan 132 man machinekamerpersoneel, dat was niet niks. :-D


Plaats reactie