Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

In Nederland is het Koningsdag en overal is het kermis. Maar hier ook hoewel natuurlijk niet in de zelfde grootte.

Toen ik vanmorgen wakker werd reden er zo'n 40-tal circuswagens langzaam voorbij,om af te slaan bij een terreintje hier iets verderop.
Circus Finlandia stond er met bont gekleurd op de zijkanten.
Hier dus een foto van een van hen.
Ze blijven twee dagen staan en dan wordt de tent weer opgedoekt en gaan ze naar een stadje verderop om de 'boeren en landmannen' te verblijden.
Go Go
Martin
Bijlagen
dogandpony.jpg
dogandpony.jpg (182.62 KiB) 8030 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Na een tijdje off-line geweest te zijn nu dan maar weer een paar plaatjes. En wel van de onvolprezen 'still going strong' Merikarhu.
We hebben gisteren een trip naar de zeevaartschool van Kotka gemaakt waar de toekomstige machinisten zich in de MK mochten vermaken.

1. Op weg nabij Kotka 2. Het gezag met stuurman en roerganger in de nieuwe overalls.
3. De fridge magneet van 'onze' Merikarhu , die door alle bezoekers (60 man) gekocht werd. Er moet dus een nieuwe serie besteld worden.
Zo blijf ik wel mooi bezig. Tussen haakjes de prijs is slechts 2 euro.

Er staan ook een nieuwe fietsen, 2 stuks, in het schuurtje en ik moet bekennen dat wij, de vrouw en ik, overgestapt zijn op een e-bike.
Zij heeft een Helkama-Velox en die van mij is een Batavus Razer. Rijdt fantastisch.
Vanmorgen het eerste rondje gemaakt van 12 km en zweten was er niet bij. Nou ja als het 's nachts toch nog vriest en in de ochtenduren maar plus twee is dan heb je van zweten toch geen weet.

So long
Martin
Bijlagen
WP_20170510_08_09_10_Pro.jpg
WP_20170510_08_09_10_Pro.jpg (119.4 KiB) 7862 keer bekeken
WP_20170510_08_09_36_Pro.jpg
WP_20170510_08_09_36_Pro.jpg (122.2 KiB) 7862 keer bekeken
WP_20170328_15_25_28_Pro.jpg
WP_20170328_15_25_28_Pro.jpg (72.31 KiB) 7862 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Mooie witte ketelpakkies Martin, die waren vroeger voorbehouden aan het volk dat het licht aan hield en zorgde dat het scheepje voor- of achteruit kon slaan :-D Nou ja, tenslotte verandert alles. Zo'n e-fiets is wel mooi en goed, al die grijze koppen snorren ons voorbij- wij hebben maar 3 versnellingen op onze e-vouwfietsjes en kleine wieltjes- maar je moet jezelf niet teveel verwennen dus niet te veel ondersteuning gebruiken. De eigen krakende spieren een beetje trainen kan geen kwaad :) .
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Zeker Jan. Die ketelpakken zijn mooi en we maken er wel de 'blits' mee.
Nog wat over die e-bikes. Wind is er niet meer, heuveltje op is er niet meer bij. De eerste 80 km zit er op. Dus nog een dag of wat dan moet de accu opgeladen worden. Zal er een foto bijdoen hoe die twee netjes naast elkaar bij de muur van het kerkhof stonden, toen we een bloemetje en een kaarsje brachten op het graf van de vrouws moeder. Dat is zo de gewoonte in dit land. Hoe het in Nederland was weet ik niet meer.
Prettige moederdag in de Nederlanden.
Martin
Bijlagen
WP_20170514_08_21_14_Pro.jpg
WP_20170514_08_21_14_Pro.jpg (158.44 KiB) 8265 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door jdbvos »

Hoe het in Nederland was weet ik niet meer
Kan ik je gauw vertellen, Martin !
's Ochtends koffie met gebak thuis, waarbij de kinderen een stukkie zeep, of eoa douchecreme, netjes verpakt afleveren, de kleinkinderen komen aanzetten met een mooie tekening, waarna een een broodmaaltijd volgt met allerhande luxe broodjes, al dan niet zelf (af-)gebakken, waarna een ieder zich verplaatst naar oma waar het initiatieritueel wordt herhaald, thee, met gebak uiteraard, wordt genuttigd, waarna de hartige hapjes begeleid door een alcoholische versnapering volgen, welke op hun beurt weer gevolgd worden door ,kroketten, soep-naar-keuze, ijs, nog éénmaal koffie (desgewenst nogmaals met gebak) waarna een ieder voldaan weer op huis aangaat, en de opruiming en de afwas overlatend aan moe en grootmoe.....

Ik denk dat ik de algemene tendens wel besproken heb, tenzij er nog aanvullingen uit den lande komen.. :mrgreen:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

toen we een bloemetje en een kaarsje brachten
Dus heel weinig " bloemetjes & kaarsjes" in de Lage Landen Martin.....het is dus misschien wel een goie zaak dat je de Nederlandse gebruiken bent vergeten! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Mannen, jullie hebben mijn herinneringen wel naar boven gehaald. Geen bloemetjes dus in de Nederlanden en nu herinner ik me dat mijn moeder eens zei dat zij nog NOOIT een bloemetje had gekregen. Ook niet met andere gelegenheden. Taart hadden wij van ons eigen zo uit de bakkerij/ banketbakkerij. Die lekkernij aten we ook als brood. Zeker op zondag, want de onverkochte spullen van de zaterdag kon je toch moeilijk bewaren. Koelkasten waren er in het begin na de oorlog niet. En als we zondags al naar de Oma's (15 en 5 km verderop) gingen dan namen we de onverkochte taartjes natuurlijk ook mee. Eten deden we op zondag meestal buitenshuis, normaal al. Dus op Moederdag zal het ook wel zo geweest zijn. Ik kan me ook niet herinneren dat we ooit wel eens naar een kerkhof gingen om daar een kaarsje te brengen.

Hier, in Hamina, komt er eens in de week een vrachtwagen met bloemen uit Holland. Meestal 's maandags en die gaat dan de bloemenwinkels in het land af. Er zijn er ook die doorrijden naar Rusland en daarvan zie je er wel veel meer.
Vandaag een beetje motregen dus ik wacht nog even met mijn ochtendrondje over de dreven van ons stadje.
GO Go
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

All,
400 km zit er nu op. Het rijdt fantastisch. Zulke fietsen had ik eerder aan moeten schaffen.
Ook de vrouw is tevreden : Hoog op is er niet meer en zelfs de wind is altijd mee.
Maar de bedoeling van dit schrijven is niet die fietsrondjes maar een paar foto's nog gemaakt op het proefvaren van de Merikarhu.
Zoals jullie zien moest het anker met ellebogenstoom gehieuwd worden. Verder nog een kijkje in de MK.
Deze foto's zijn niet van mij maar van een van de vele HWTK,s.
So long
Martin
Bijlagen
MKH MK ankerspil.jpg
MKH MK ankerspil.jpg (76.19 KiB) 8156 keer bekeken
MKH MK.jpg
MKH MK.jpg (145.83 KiB) 8156 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Langs het fietspad

Bericht door Jacob Bothof »

Een prachtige foto uit de machinekamer, als ik toen van die mooie kapjes op
mijn oren had gehad dan was mijn huidige stereo- installatie waarschijnlijk
iets beter geweest. Nu is het steeds van : wazeggie :-D
Jacob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wazeggie
Het gehoor apparaaat staat op het budget voor 2018 :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie