Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dezelfde machine staat er in de Merikarhu en natuurlijk ook in de ST 13 die nu 100 meter onderwater ligt.
EN...oook nog zo'n Atlas kar ( mense kinderen WAT een bonken ijzer voor die 400 Paarden!) in de ouwe houten " Grand Banks" visserij schoener die bij het " Fishery Museum" in Lunenburg Nova Scotia voor de kant ligt.Ik zal eens kijken of ik de foto's die ik er van heb kan vinden :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Langs het fietspad

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mooi als dat zou lukken Harry.Vooral van die motor op die door olie verzadigde houten fundatie :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooi als dat zou lukken Harry.
Ik heb zo'n groot en "ongeorganiseerd" archief Mart dat ik zo zachies an door de Hoge bomen het bos niet meer zie....vroegaah in de papieren dagen van weleer, wist ik precies waar alles was, maar met de toverdoos tijden EN het stijgen der jaren heeft de verwarring toegslagen :oops:
Ik meen zelfs dat ik die plaatjes hier al eens heb geplaatst "ergens".........misschien zijn er wel ECHT slimme Kombuizers, die dat weer op kunnen duikelen. Het ging toen samen met de deels romp-restauratie van die bewuste schoener. Wat in de visolie zit, verzuurt neeet! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door jdbvos »

Ik zag op StS nog een heel mooi Fins scheepie langskomen, geklikt in de haven van Goole
Bijlagen
OTTO_55.jpg
OTTO_55.jpg (302.42 KiB) 3710 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Dit zijn de gegevens Jan.

MS OTTO (OFVP, LR 5267225)
Valmistunut/completed 1955.7, Nld, Deest, Gebr.van der Werf
1862 dwt, 490 HP, 1250 (year 1966) HP, 68.93 x 11.25 x 5.20 m. Sistership KUUTSALO

1955.7: OTTO, homeport Helsinki. Laiva Oy Lahti (Otto Brunila, Kirkkok. 2 B) Helsinki. 1965: Oy Anella Shipping Ltd. 1968: Avomeri Oy. 1971: Cayman Marine Co Ltd, George Town, Cayman. 1977: Otto Shipping Co Ltd, George Town, Cayman.
1983.12.24: OTTO, fire at Kingston, Jamaica. The vessel was destined for use as an artificial reef after she had run aground in Kingston, Jamaica and was abandoned by her owners. Resolve Marine Group patched and refloated the vessel, which was subsequently towed to Florida. Ship was renamed RONALD B JOHNSON.
1988.5.15: RONALD B JOHNSON, scuttled near Port Everglades. U.S. Navy Explosive Ordnance Disposal team from Jacksonville, Resolve Marine Group sank the Ronald B. Johnson with C-4 explosives

Go Go
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Alle KOMBUIZERS een prettige kerst en een goed (beter) 2017.
Go Go

Martin
Bijlagen
MKHNY.jpg
MKHNY.jpg (133.43 KiB) 3604 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door jdbvos »

:-D
Dank je voor de mooie woorden, Martin !
Nou denk ik dat het, in Suomi's 2e taal, klinkt als "God Jul och Gott Nytt År"

..en dan wens ik jou, en al de jouwen, van harte hetzelfde...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Langs het fietspad

Bericht door Knisten »

Hola Martin,
Eindelijk, na enige vertraging, heb ik "Moord aan Boord" helemaal gelezen. Een heerlijk boek en zeker de moeite waard om dat nogmaals te doen ! Dat kenmerkt m.i. de kwaliteit want prullaria en vlugschriften verdwijnen rap over de muur. Nogmaals mijn dank. Hoe gaat het met je gezondheid? Hier enige verbetering maar 't gaat plan-plan dus langzaam an.
Rest mij nog jullie allemaal een voorspoedig, gelukkig en vooral gezond 2017 toe te wensen.

Hier nog wat uit 't ouwe darp uit taatjen... vuul plezier !

Gedicht "De Haeringtijd", in het Huizers door Haindruk van ’t Noorderainde .


Too 'k lest óp de haven leup,
't was óm ende bij Kursaauwud,
too docht ik an de ouwe tijd
van elleke vrijdagaauwud:

De schuiten veuren of en an
en brochten haering binnen,
en last nae last kwam uit 't ruim,
de ofslag kón beginnen.

En platte sezen stungen kiaer,
dee riejen naer de hangen,
de hangebazen mót de knechs,
dee stungen ze Óp te vangen.

De haering gung de trogge in,
en kwam daer in de pekel,
de spieters wurden waarëschouwd,
ze hadden welders hekel.

Bij nacht en óntij mózzen ze
uit arremeu gaen spieten,
de klapschelling, zoë zuur verdiend,
kónnen ze nijt laeten schieten.

'n Ouwe rok, 'n spietjak an,
'n zak nog vur d'r lijf,
en dan mar giepsen an de trogge,
d'r hangden stungen stijf.

De hangebazen keken too,
d'r hangden in d'r hupen,
hoo 't hangevolk mót mangden mot
en haering leup te slupen.

De spieten wurden hëel siekuur
óp 't laitjen annëtekerd,
as parte keren 't laitjen brak,
dan wurden 't fout berekerd.

Dan wurden alles ópëbrocht
boven in de hangen,
en deur de roëk dan leupen sóms,
de traenen over d'r lui wangen.

Vuultijs kregen ze nog mie,
'n zeutjen óm te bakken,
of nog wat koploëzen vur thuis,
daer zatten ze oëk te snakken.

Dag en nacht gung 't roëken deur,
de bókhes mózzen gaar,
't héële darp stung ónger roëk,
vurral in 't vurst van 't jaar.

De bókkes wurden innëpakt
in platte zijgermankies,
de dessels mót 'n spenseriet
ëvluchten óm de rangkies.

Dan wurden ze mót alderasie
naer de trem ëbrocht.
't Spoor brocht ze naer Duislangd too,
'n macht vis wurden daer verkocht.

Want varse Zuierzeeër wurden
merakels vuul ëvreugen,
Noordseevis was vuul traeniger,
dee wurden uitëspeugen.

Parte luien droëgden sóms
oëk haering an de muur.
Ze kookten ze óp de aerëpëls,
't was hartig en nijt duur.

As jooëntjen leup je langust de deur,
oëk bókkes uit te venten;
wat dee je in dee dagen nijt,
vur 'n paar dooie centen.

Daer leup je dan, deur of deur an:
,,Volk, mót je nog bókkes, mins?"
En 't beurden noggeries óp 'n keer,
't was in 't Noorden, bij Piet Prins.

Dat 'n minsie an m'n vreug:
('t was femilie van de Spilten)
,,Ik wul wel bókkes hemmen, ta,
mar ik hou nijt van milten!"

Dan zocht ze aiie kuitjies uit,
wel heerokken m'k zeuken,
en as ze in 'n miltert greep,
begun ze haast te vleuken.

Zoë brocht de haeringtijd in 't darp,
'n dukte van belang,
en teugen Pasen was dan meest,
't bedrijf in vólle gang.

En deur de ouwe Zuierzee,
had mennigéën z'n broëd,
mar mót 't leggen van de dijk,
gung alle haering doëd.

En as ik denk nog an de tijd,
van laffen en van taejen,
dan loëpt de zever uit m'n móngd
van snirsen en van braeien!


Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Mooi gedicht van Haindruk van 't Noorderainde. Moet wel eerlijk bekennen dat er af en toe wel eens moest denken wat 'ie nou precies bedoelde.
Maar ja ... ik kom ook niet elke dag meer in het durp. en nu haal ik mooi mijn taalkennis weer op.
Bedankt Dirk. Volgens jou is "Moord aan Boord" best te lezen en je bent dus niet van plan om het bij de 'vulles' te zetten.
Volgens Jan (v+d) kan timmeren aan de weg geen kwaad en zal hier onderaan dan de reclamespot zetten voor het geval dat er iemand van de Kombuizerclan interesse heeft.
Gisteren kwam met de post een oproep om gedotterd te worden. Dat moet de 13 februari gebeuren in het ziekenhuis van Kotka. Volgens de mededeling hoef ik maar een nacht te blijven. Gelukkig maar want zo is het ook geen doen. Zal blij zijn als de spuitbus Nitro niet meer nodig is.
Met al die perikelen hebben de vrouw en ik besloten de property in de verkoop te doen en een flat te zoeken. Zal wel een hele verandering zijn vooral daar we al 47 jaar in dit zelfgebouwde huis op dit stekkie aan de baai zitten. In de bijlage nog eens het uitzicht vanuit de 'brug' zoals ik mijn werkkamer noem.
Verder iedereen een goed jaareinde en een 'gout Nijoar' zoals ze in het dearp zouden zeggen. Go Go en blijf gezond. Indien dat niet zo is dan maar gauw beter worden.
Tot zover en dan nog de reclame. Martin

”Moord aan Boord” is mijn nieuwste roman, een thriller met negen op historische gronden gebaseerde verhalen van de zee, die op elkaar aansluiten, maar ook afzonderlijk gelezen kunnen worden. Het begint in 1758 als twee Hollandse vrachtvaarders op de rotsen van Suursaari (Hogland) in de Finse Golf vergaan. Het onderzoek naar de ramp door de waterschouten van Hamina levert , bij toeval, een seriemoordenaar op. De draad van het verhaal gaat verder met een inspectietocht door dezelfde waterschouten over het zee- ijs naar de loodsstations op de eilanden waar zij een lugubere ontdekking doen. Via de schipbreuk van de “Batavia”, waar tussen de lading een lijk gevonden wordt, gaat het naar de “Hamburger Blitz”. Hier dumpt de schipper de bootsman op de ijsschotsen en geeft de stuurman zijn congé. Dat was in 1781. Dezelfde stuurman monstert op de schoener “Sofia” voor een reis naar de Arctic, Bereneiland en Jan Mayen, om daar vaten walvistraan te laden voor Amsterdam. Niet iedereen keert terug van die reis. Na nog een ‘ man overboord’ tragedie, vergaat de oude “Sofia”, nu omgebouwd tot Nederlands eerste stoomschroefschip, in de Eemnesser polder onder het oog van de gehele dorpsbevolking. Als toetje nog een scheepsmoord waarvan de lezer zelf mag uitmaken : was het nou een Ongeluk of toch een Moord.
“Moord aan Boord” heeft 231 bladzijdes in A5 formaat. Het boek heeft een verklarende woordenlijst van zeevaarttermen en een pagina met historische notities. De uitgever is BraveNewBooks. Het boek is te bestellen bij oa Bol.com, L.J.Harri en verder bij alle Nederlandse en Vlaamse boekhandels onder ISBNummer is 97 89 40 21 543 20. Je kunt voor meerdere info ook googlen met bijv.: Moord aan Boord Martin Hendriks .
Bijlagen
WP_20161230_11_06_34_Pro.jpg
WP_20161230_11_06_34_Pro.jpg (172.6 KiB) 3236 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Martin, het duurt bij jou wel erg lang voordat er roetgeblazen gaat worden.
Nou ja zolang het spuitbusje nog werkt zal het nog gaan. Ik kreeg direct weer praatjes na het eerste en tevens laatste Schot uit dat busje, ik moest het in Enschede direct inleveren.
Je stekkie verkopen is niet niks, maar wellicht voel je je begin maart wel weer een jonge vent.
Wij hebben de hut wat aangepast zodat we beneden kunnen slapen en douchen en boven komen we niet daar bewaren we boeken en andere zooi dat door de achterblijvers ongetwijfeld in het paasvuur gemikt gaat worden. Niet van wakker liggen en zolang mogelijk de regie houden.

Groeten uit een zonnig Quarteira van Jan en Marieke


Plaats reactie