Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In Kompassi kon je vroeger (ook) goed eten. "Schnitzels als pleedeksels" werden er geserveerd. :-D
Ik wist zelfs wat een schnitzel in het Fins was; had ook iets met Wenen... :roll:

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dat Fins was op zich al een heel probleem.Verder dan een een paar zorgvuldig nageaapte fonetische klanken voor de basale behoeften kwam je niet.Meen me er nog een te herinneren,omdat het zo leuk klonk,panki tiker i tanki. Stop een tijger in je tank.Maar het zal wel fout zijn.
Harry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Harry,
Niet helemaal fout. Alleen wat iii´s stonden op de verkeerde plaats. Het is trouwens toch een letter waar ze gek op zijn.

Theo,
Ik denk dat je de Viinari snitsel besteld en gegeten hebt.
Ja Kompassi was beroemd bij velen. Het hotel er naast, overigens van dezelfde eigenaar, is compleet gerenoveerd en heeft als ik me niet vergis 10 kamers. Er is nog een hotel in de stad, nog niet zo heel erg lang maar het heeft 32 kamers.
Dat geval met die Balticborg was op de eerste reis.
Gelijk maar een fototje er bij gedaan van de buitenhaven. Wel op afstand genomen.

Terveisiä Haminasta
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Als je Kotka in die tijd vergeleek met Hamina, dan had Hamina toch meer sfeer.Daar zal de Kompassi echt wel aan hebben bijgedragen. Kotka had alleen een paar bari's en de raventola kymenlakso alwaar je met stropdas behoorde te verschijnen.
Harry
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

Hamina--Kompassi.............ach, als Theo zegt, "those were the day's." :cry: (mooie herineringen en fotos Martin)
De groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all
In een fotoboek van weleer over Hamina stond een mooie foto van een kuster palen ladende op de rede. Zo te zien oa aan de schoorsteen is het er een van Wagenborg. Van de naam kan ik in ieder geval (mbv een vergrootglas) “borg” opmaken. Zelf hou ik het op de Waal- of anders de Merweborg. De foto is van voor 1966. Dus wie weet welk schip dit is.
groeten
Martin
Bijlagen
borgboot.JPG
borgboot.JPG (121.34 KiB) 1772 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all
Vandaag naar Metsäkylä (Bosdorp) ,een van de kleine dorpjes (buurtschappen) die rondom de stad Hamina liggen gefietst. Er zijn 25 van die dorpjes die eens tot Vehkalahti behoorden maar enige jaren geleden bij de stad gevoegd zijn. De inwoners van deze dorpen leven hoofdzakelijk van de land- en bosbouw en ook wel van de veeteelt. Verder verdienen velen hun brood in de haven en op de papierfabriek, die nu stil ligt en verkocht is aan Google.
Metsäkylä ligt aan de Summarivier, een stroomrijke rivier met 27 stroomversnellingen. Nu de electriciteitskosten erg hoog oplopen zijn er in Finland dit jaar alleen al een 100-tal grondeigenaren overgegaan op het zelf opwekken van electriciteit door gebruik te maken van de watermassa´s die vooral in het voorjaar nogal overdadig zijn en een machtig aanzien geven.

Op de foto´s twee van die stroomversnellingen aan de Summarivier, die vroeger eigendom waren van een houtzagerij.
gr.
Martin
Bijlagen
summanjoki4.JPG
summanjoki4.JPG (168.49 KiB) 1674 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all,
Tsaar Peter de Grote was rechtvaardig, voor zijn tijd dan, en erg vooruitziend. Hij liet de stad St.Petersburg bouwen en zich een vloot van koopvaardij- en oorlogsschepen aan schaffen. Die werden gebouwd oa. in Hamina waar verschillende werven waren. En omdat die scheepjes in de toekomst eens natuurlijk reserve onderdelen, masten enz, nodig hadden beval hij de de eigenaars (de adel) van de Kartano´s (Herenboerderijen) langs de gehele kust van Wiborg tot Turku aan toe, om een gedeelte van hun bossen beschikbaar te houden voor dit doel. De adel had het privilege van belastingvrijheid en dit was in wezen geen belasting, vond Peter. Er moesten bomen gepland worden, de lariks boom, die zeer geschikt was omdat het meer hars bevatte als de gewone spar en zodoende ook niet geteerd hoefde te worden en tevens groeide deze boom recht , had weinig kwasten en zo uitstekend geschikt als reserve materiaal voor zijn vloot.
Natuurlijk maakte Peter zich zelf eigenaar van deze bossen hoewel het onderhoud en planten voor rekening van de grondbezitter kwam. Dat Peter eigenaar was hield weer in dat niemand en dan ook niemand zich ooit een boom mocht toe-eigenen, zelfs geen sprokkelhout , want dat was stelen van de Tsaar zelf en als je betrapt werd betekende het dat je kop er af ging (letterlijk dan). Zo lagen de zaken. Even buiten Hamina in de strook tussen de spoorlijn en de weg naar de haven bevind zich zo´n bos dat er werkelijk uitziet dat er de laatste 300 jaar niemand is geweest , zelfs geen onderhoud is er gedaan. Veel omgevallen en ontwortelde bomen maar ook mooie levende met rechte stam. De eigenaar Boris Aladin, nu bijna 100 jaar oud en blind, is dus ook grootgebracht met de wetenschap dat je daar niet mag komen, want anders ga je onder de bijl van de Tsaar, zo had zijn vader en grootvader hem verteld. Het is er wel mooi je zou het een sprookjesbos kunnen noemen.
Hier een plaatje van dit bos dat ca 100 mtr breed en enige kilometers lang is.
groeten van langs het fietspad.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Langs het fietspad

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Wij genieten van de mooie verhalen en foto's van het "verre "Hamina.
Bedankt groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Martin,
ik geniet ook dagelijks van je mooie foto's met de stukjes vaderlandse geschiedenis uit Finland daarbij. :)
We kwamen met de Altair regelmatig in Hamina, de thuishaven van Kees Klap die er ook al jaren woont.
Kees stond bekend om zijn regendans die hij altijd voor aankomst Hamina uitvoerde, als het regende konden we niet laden en was hij dus langer bij zijn verloofde. :lol:
In de zomer van 1978 was er een filmploeg aan boord bij binnenkomst en moest ik met een schoon gestreken wit overhempie aan het roer staan.
Het werd die avond op de TV in Hamina uitgezonden en ik hoorde de volgende dag dat ik uitgebreid in beeld ben geweest.
Ik heb jaren geleden aan Kees Klap gevraagd of dit nog ergens terug te vinden was, maar ondanks al zijn speurtochten is dit niet gelukt.
Zou jij via je connecties bij het loodswezen deze film misschien boven water kunnen krijgen?
Tenslotte stond de loods er ook uitgebreid op. :)
Zou wel heel mooi zijn als het filmpje na al die jaren boven water komt. :)
All the best
Jos

HIER een topic over de Altair, de Rotterdam Intercontinental Line (H. Nefkens)


Plaats reactie