Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Langs het fietspad

Bericht door dita »

Het is weer voorjaar, de fiets is overhaald en de ketting gesmeerd. En ben aldus begonnen met de dagelijkse rondjes in en om Hamina. Hier een foto van de oude stadskade, bij velen wel bekend. Alleen nu liggen er geen scheepjes meer om hout te laden.
Wel ligt er al enige jaren een voormalig lichtschip. De eigenlijke naam is "Hyöky", hoewel Helsinki op de huid geschilderd is. Dit omdat het schip elk jaar voor enige weken daarheen gesleept wordt en de uitbater zo meerdere klanten weet tracht te trekken. In het schip is een nautisch museum en tevens een bar en restaurant. Aan te bevelen!
De nieuwe haven van Hamina ligt een mijl of drie zuidelijker. Met ingang van de eerste van volgende maand worden de havens van Kotka en Hamina een geheel onder de naam HaminaKotka Port. Efficienter en kosten besparend, zegt men. Afijn het is dan wel de grootste haven van Finland.
Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Jos Komen (R.I.P)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Martin,
heel goed plan! :-D
En zo te zien meer mooie nautische plaatjes dan wat ik hier in Warffum op de fiets tegenkom. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Nog een ander plaatje van vandaag. Deze roeibootjes liggen achter de oude brug. Ik denk nog een week of vier eind mei dus dat er weer geroeid kan worden.
gr.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Hier Hamina Port met een paar plaatjes van de oude haven. Eerst het gebouw van de jachtclub uit 1882. Dus al behoorlijk oud. De jachtclub zelf is de achtste oudste van het land. Velen moeten zich dat gebouw herinneren daar er recht tegenover de kade was voor het laden van planken en props. Dit gebeurde daar nog in de jaren -70 daar. Props werden er overigens ook op de rede geladen uit de zogenaamde hondenhokken. Dus de tweede foto van zo'n hok gesleept wordende naar de rede.
Dit was het resultaat van mijn fietstocht van vandaag.
Groeten
Martin
Bijlagen
"hondenhok" op sleep.
"hondenhok" op sleep.
hondenhok.JPG (44.12 KiB) 20701 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@Fietsers,
In de oude haven van Hamina dus nabij de brug, de bouw ervan is begonnen in 1939 maar vanwege de oorlog pas in gebruik genomen in 1949, staan twee "memorials". De eerste is een hommage aan de bootwerkers en de tweede is een stier. De laatste is nog niet klaar vanwege een onenigheid tussen de kunstenaar en de besteller. In wezen hoort die stier er ook niet te staan in ieder geval niet in een haven maar zou beter op zijn plaats zijn ergens in de agrarische omgeving van de stad. Maar al met al dat dier staat er al een jaar of drie.
Om nog terug te komen op die brug. Ze verbindt de stad met het eiland Pitäjänsaari, voormalig hoofdzakelijhk bewoond door zeelieden en loodsen.Tevens was het de woonplaats voor Hollandse zeelui in de jaren 1700-1800. Hamina had toen behoefte aan een eigen vloot maar eigen zeelui waren er niet en die werden uit de Lage Landen gehaald. Wel moesten die in Hamina ingeschreven staan. Een soort "goedkope vlag" systeem in die tijd al.
Alles bij elkaar was 5 % van de stads bevolking uit de Nederlanden afkomstig. Bij het doorspitten van de archieven van de kerk stootte ik op een zekere stuurman Johan Bergman genaamd die vader was geworden van een zoon. Dat was in het jaar 1775.
Nederland heeft dus ook hier zijn stempel op de bevolking achtergelaten.
Dat waren dan deze keer de overdenkingen langs het fietspad.
All the best
Martin
Bijlagen
de oude brug
de oude brug
de oude brug.JPG (78.92 KiB) 20641 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mooi, Martin. Ik hoop dat je ons de komende tijd nog heel wat van Hamina en omgeving laat zien.
Nooit geweten dat de Nederlanders daar destijds zo'n belangrijke rol speelden. Mag je me ook nog wel wat meer van vertellen als je het weet.
Die bootwerkers vind ik mooi. die stier is apart, maar past inderdaad minder goed in de haven.
Ik hoop dat het spoedig mooi fietsweer wordt.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Theo @ all,
Stukjes over Hamina Port komen er binnenkort aan.

Vandaag op mijn rondje langs de dreven van het stadje enige foto´s gemaakt.
De adder is ook wakker geworden. Drie stuks ineengestrengeld tegen en half onder een rotsblok.
En naar aanleiding van het mooie aardappelveld in Warffum ook van hier uit een soortgelijk veld.
Maar de boer kan er nog niet komen. Trouwens ik geloof dat de Finse landman erg jaloers is op zijn Hollandse collega. Geen stenen of rotspartijen. En de schop kan je in de grond steken waar en hoe diep je maar wilt. Er is geen steen waar je op stoot.
En omdat het binnenkort Pasen is nog wat Koeieneieren.

All the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Om nog even terug te komen op de werkzaamheden van de Finse boer. Op het land werken heeft dus nog geen zin vanwege de nattigheid van de smeltende sneeuw. Ook de rivieren en beken zijn overbelast. Maar dat is elk jaar zo. Tot de bezigheden van de boer in het voorjaar is hout kloven het belangrijkste.En natuurlijk de verkoop. Berkenhout op een pallet van 1 cbm. Verkoopsprijs thuis bezorgd : 45 euro gekloofd met blokken van 30 cm lang. Dit is dus de prijs van berkenhout het beste dus. Ander hout grenen en spar is beduidend goedkoper. Maar die geven dan ook minder warmte.Vanmorgen deze plaatjes geschoten.
groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Langs het fietspad

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Nog steeds hout genoeg denk ik daar bij jou....hier word het minder,doordat ze meer roven :mrgreen: :oops: :evil: :cry:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Bij het dagelijkse rondje dit keer door de bossen aan de oostkant van de stad stond het onderstaande bord ergens in de nowhere. Het blijkt de verzamelplaats te zijn van de Reddingsbrigade in geval er een zoektocht is naar vermiste personen.
Mijn Garmin gaf bijna dezelfde positie, zat er een fietslengte naast. Dat apparaat heb ik altijd bij me, want je weet maar nooit zeker hier niet.
De tweede foto is een gewoon kilometerbord: 32 km naar de grens, 235 km naar St. Petersburg.
All the best en dat het ook in Holland maar goed fietsweer mag zijn. Waarschijnlijk nog niet daar er nog geen bijdrage gekomen is van de Hollandse dreven. Misschien word er daar niet meer gefietst behalve Jos dan natuurlijk.
De mazzel
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie