Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all

Ik blijf nog in de stad en wel bij een immens mooi en groot gebouw dat je eerder dacht aan te treffen in Parijs en zeer zeker niet hier in een uithoek van Europa. Het is het gebouw van de Officiersschool gesticht in 1821, waar de leerlingen werden opgeleid om als officier dienst te doen in het Tsaristische Russische leger. De voertaal was aldus in hoofdzaak Russisch hoewel ook in het Zweeds onderricht werd gegeven. De school stond vooral bekend om zijn Spartaanse leefstijl dus verblijf en onderricht met een minimum aan comfort. De meest bekende leerling van de school was maarschalk Mannerheim. De meeste kadetten werden al ingeschreven op 9-10 jarige leeftijd. Na de school met succes doorgelopen te hebben hadden de leerlingen de mogelijkheid om zonder toelatingsexamen te doen, verder te studeren aan de Keizerlijke Alexander Universiteit te Helsinki. De Officiersschool verbleef er tot 1920 waarna er in het gebouw de Reserve Officiersschool (in de volksmond RUK genaamd) gevestigd werd. Deze doet nog als zodanig dienst. De opleiding is erg gezien bij de dienstplichtigen , daar een einddiploma ervan van zeer grote invloed heeft om een goede leidinggevende functie te krijgen in de toekomst. Zo werkt dat hier.
Op de foto het monumentale gebouw met in de linker beneden hoek het standbeeld van de gevallen soldaten in de oorlog. (NB het staat gericht op het Oosten!)
Recht tegenover de school staat het standbeeld van Varvara Schant (1870-1941). Zij was een marketenster en verkocht “warme broodjes” aan de leerlingen. Daar haar standplaats zich nabij het excersitie terrein van mars- en wapenoefeningen bevond, kende zij alle bevelen uit haar hoofd en was vaak een grote hulp voor de aankomende cadet. Boze tongen beweren dat Varvara een zoon heeft gebaard van de grote Mannerheim. Waar of niet maar volgens de “gossip” had die zoon, Mikko geheten, hetzelfde postuur als de latere maarschalk. Op hun woning is een plakaat aangebracht waar Mikko ook genoemd werd. Misschien zit er dan toch een kern van waarheid in.
Tot zover dan maar ga nu opzoek naar die galanteriën shop in het centrum. Vermoed dat het de SOKOS winkel is geweest.

all the best uit de straten van Hamina
Martin
Bijlagen
Reserve Officiersschool
Reserve Officiersschool
RUK.JPG (194.55 KiB) 2308 keer bekeken
Varvara de marketentser
Varvara de marketentser
varvara.JPG (44.78 KiB) 2308 keer bekeken
huisbordje Varvara en Mikko
huisbordje Varvara en Mikko
varvara2.JPG (20.05 KiB) 2308 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Martin, Theo et all,

Kijk zo kom ie " al fietsende" over van alles en nog wat "an de proat"........dat verhaaltje van die midzomernacht van Theo past hier volgens mijn bescheiden mening best tussen en anders kan Theo er wel "ergens" een fiets tussenplakken :lol: en dan klopt het weer als be befaamde zwerende vinger. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, ik heb geen tijd; ik moet huiswerk maken... :roll:
Maar het is wel een prachtig verhaal, vooral als het op de juiste manier op papier wordt gezet... :-D
Het gaat over een bootje, een machinist en een meisje met een strohoed op op een eilandje nabij Hamina en Midsommar.

Fiets je wel eens helemaal naar Kotka, Martin? Of is daar geen zak aan?
Ik las dat de havenbedrijven van Hamina en Kotka sinds deze week zijn gefuseerd tot HaminaKotka Satama Oy.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik ben wel eens in de winter met een taxi van Kotka naar Hamina gegaan.Het was al een hele belevenis op zich zoals de chauffeur de sneeuwbulten in de bochten gebruikte om door diezelfde bochten te komen.
Harry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@all
Weer eens een bospaadje genomen , een die we in familiekringen ”Karhupolku” (Berenpad) noemen. Om precies te zijn in 2002 liep de vrouw hier een beer tegen het lijf. Zodoende de naam. Toen ze hem zag op een 50 meter afstand heeft ze zich omgekeerd en is als een haas naar huis gerend, een kleine kilometer afstand.
Daarna zijn we met de auto nog wezen kijken. De beer heb ik zelf niet gezien doch wel gehoord. Beren zijn hier in de bossen practisch elk jaar soms wel 5 stuks tegelijk. Ze overwinteren dan in het natuurreservaat waar ook dat bospaadje zich bevindt. Dit reservaat was het eerste privé gestichte natuurgebied in Finland in 1931. Het is niet erg groot slechts 44 ha.
Wat het wild aangaat: Elanden zie je regelmatig, ook vossen naturlijk. Maar tevens de wolf en de wasbeerhond. De laatste nog afgelopen winter in de tuin, waar nu ik uit het raam kijk er net een grote haas door de tuin huppelt. En dan de slang. Er zijn twee soorten: adders en de strand slang. De laatste is niet gevaarlijk.
Maar een plaatje van het Berenpad zal ik hier bijplakken.

Om de vraag te beantwoorden van Gerard. Aan boord had ik dikwijls een fiets mee, oa fietsen bij jou in de buurt in Las Palmas was een hele ervaring en levensgevaarlijk. Dan Port Harcourt nog gevaarlijker, maar daar wist ik mijn fiets te verkopen daar ik afgelost werd en de tweewieler moeilijk kon mee nemen. Op de tweede foto vertrek in Grangemouth voor het rondje Schotland, dat uitliep tot aan Londen en Dover. Overgestoken naar Calais, België door en dan nog eens Nederland tot Groningen. Zeven weken lang met tent en slaapzak. Machtig.
Tot zover dan maar weer.
Martin
Bijlagen
Grangemouth "en route"
Grangemouth "en route"
grangemouth start.JPG (108.44 KiB) 1829 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

Dat noem ik nog eens fietsen Martin Grangemouth-Dover, gedurende de 40 of zo jaren dat ik in Engeland gewoond heb, heb ik nooit een fiets aangeraakt, mij te link. behalve dan op een net fietspaadje ( oude spoorlijn) van Wadebridge to Padstow (Cornwall) Als het fietsen in Las Palmas iets lijkt op het fietsen hier, laat het dan maar, er is hier een systeem dat ze toeristen met een busje en een trailer met fietsen naar base de Teide(2250 meter) brengen en ze dan naar beneden laten fietsen, lekker makkelijk maar levens gevaarlijk met passeerende autos en met mensen die niet allemaal betrouwbare fietsers zijn, met de beroeps renners is het erg genoeg.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all
Na het berenpad van gisteren zuid voorgelegd richting kust. Ongeveer 5 km over een grindweg door de bossen tot aan de camping. In 1957 kocht de stad daar enige hectaren grond voor een camping. Veel animo was er in het begin niet, de grens met Rusland was nog steeds zo goed als gesloten dus niemand kwam er. Dit veranderde in 1990 toen de Sovjet Unie weer Rusland werd. En het is nu zelfs zo , dat de eigenaars maw de beheerders een Russische firma is. Er zijn een tiental blokhutten en ook enige grotere blokhutten. Verder een 100 plaatsen voor caravans . Ook een restaurant en alles ligt aan zee met een zandstrand. Bezoekers zijn er nu te over. Ook vaak ziet men er tegenwoordig Nederlandse caravans, die naar het schijnt de gewoonte hebben in groepen te reizen.
Bijgevoegd een footo van het strand in het voorjaar.
Gerard: de Camel Trail van Wadebridge naar Padstow bekeken op het net. Ziet er netjes uit. (Krijg er zin in!)
Mijn Great Britain trip ging van Grangemouth noordwest op via Skye naar de Outer Hebrides (Stornoway) Vandaar met de ferry naar Ullapool en nu noord naar Durnes en Cape Wrath. Verder de Noordelijke kustweg gevolgd tot Thurso en met de ferry vanuit Scrabster naar Stromness op de Orkneys en Kirkwall. Terug via de Churchill barriere en de Italian Chapell. In Magareth Hope de ferry naar Gills en via Duncansby Hd. koers zuid naar Londen. Verder nog Calais, Roermond en toen noord naar Groningen. Overnachten was vaak op een camping of anders zo langs de weg achter de struiken. Zo’n trail is voor iedereen aan te bevelen. Zelf raakte ik een 15 kilo aan gewicht kwijt en die zijn nooit meer teruggekomen.
Dat was het dan
Salute y pesetas
Martin
Bijlagen
strand bij camping
strand bij camping
camping.JPG (92.03 KiB) 1762 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@all
Terug naar de stad zelf naar het centrum naar de apotheek. Het leger had namelijk behoefte aan een depot van medicijnen dus zodoende kreeg Hamina het recht een apotheek te stichten. Dit vond plaats in 1732. Hierdoor is de apotheek de derde oudste van Finland, alleen Turku en Porvoo hadden eerder zulke voorrechten gekregen. Nu zijn er twee apotheken in de stad, de Oude en de Nieuwe.
Op de ene foto een tekening van de oude apotheek in de buurt van het raadhuis en op de tweede dezelfde apotheek alleen op een nieuwe locatie, waaheen het bedrijf verhuisde in maart dit jaar vlak bij de markt. Ze staat daar waar voorheen een hotel (nu dus afgebroken) was en een kiosk (onderging zelfde lot) voor warme worstjes. Waarschijnlijk meer bekend bij de ouderen onder ons.

Terveisiä maar weer
Martin
Bijlagen
de oude apotheek nabij het raadhuis
de oude apotheek nabij het raadhuis
apotheek.JPG (161.03 KiB) 1727 keer bekeken
hier op de nieuwe positie aan het marktplein
hier op de nieuwe positie aan het marktplein
apotheek2.JPG (82.95 KiB) 1727 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

@ all

Bij "een grote beurt" geven van de werkkamer stuitte ik op onderstaande foto.
Het is de Balticborg met een behoorlijke slagzij liggende aan de Hillo pier in Hamina in 1957 en , als ik mij niet vergis, op haar aller eerste reis met een lading palen.
Dit foto is toendertijd genomen door de schipper van de havensleepboot van wie ik hem dan ook eens gekregen heb.

groeten
Martin
Bijlagen
balticborg hamina 1957.JPG
balticborg hamina 1957.JPG (168.83 KiB) 1697 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Langs het fietspad

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat moet wel een van de allereerste reizen zijn geweest en misschien wel dé eerste. Wel wat slordig, die slagzij. Hoe is dat afgelopen? Is dat nog na te gaan? Heeft hij een deel achtergelaten? Zal een dure grap zijn geweest.
De allereerste kapitein was iemand van de KPM, maar die is maar heel kort gebleven; het beviel hem helemaal niet, heb ik me laten vertellen. Door Sikke Bakker; die was toen eerste stuurman en werd daarna kapitein. Die kwam van de KNSM en had er geen moment op gerekend dat hij zo snel kapitein zou worden.


Plaats reactie