Her en Der op Tenerife

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Na al het moois wat ik dagelijks zie langs de fietspaden van Warffum en Hamina, enz. voel ik me haast gedwongen iets van Tenerife te laten zien.

Pico del Teide

De familie uit Engeland was over dus moesten we maar eens naar het Teide nationaal park gaan.
Er lag nog wat sneeuw op Teide,( 3718M boven de zeespiegel en 7500 M boven Oceaan vloer) maar op 2250 meter (kan je met de auto doen) was de temperatuur nog 16 C ( Strand 36 Km weg 22C)
Teide,slapende vulkaan, laatste uitbarsting in 1907 en daarvoor, volgens het logboek van Columbus 1492. is de hoogste berg in Spanje en de hoogste vulcaan in de Atlantische Oceaan.
Op het ogenblik is men druk bezig om alles klaar te maken voor het filmen van het vervol op de “Clash of the Titans” (Junie 2011) er worden mensen gevraagd met lange haaren een baarden(heb ik beide niet)


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gerard

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door Gerard »

Hallo Gerard. Wat ik me herinner van Teneriffe, als we daar lagen met een fruitjager om tomaten en paprika`s te laden voor Engeland, begin jaren `70: Het was stil, warm, droog, en helemaal niet touristisch. Als je in het haventje van het schip ging, een eindje omhoog liep tot je op de stille havenweg kwam met zijn anderhalf cafe, zag je in de namiddag amper een hond op straat. Heel anders als Las Palmas met zijn zonaanbidders en kroegelopers naar de Calle de la Naval en Bar Maroco. Ik zat op Teneriffe ooit op een stoel voor een cafe aan die havenweg, welk weet ik niet meer, met een grote pils van 5 (vijf) pesos, op mijn gemak van de stilte te genieten. In de verte kwam een knappe jonge lady aan gekuierd, het leek wel een Moorse, onder een parasolletje. Ik zeg gekuierd, op haar dooie gemak, ze keek hier, en daar, keek me aan, draaide wat met haar parasolletje, en wiegde verder de straat af. Noem me maar een sukkel, maar ik had toen niet in de gaten wat dat betekende. Later, aan boord, vertelde ik dat aan een Spaanse matroos, en die vertelde me wat er hier zo gebeurde in de namiddag: ,,Esto se yama ,,paseo" zei hij. Dan gaan soms vrije jongedames aan het wandelen, in de hoop een vriend op te doen, omdat die nogal dun gezaaid zijn op dat eiland. Je snapt wel dat ik hoopte dat we daar de volgende dag nog zouden liggen. Jammer, dat ging niet door, `s morgens voeren we af en ik heb die lady later nooit meer gezien. Wat ik één of twee reizen later wel zag in een cafeetje, was weer een Moorse. (Die zijn daar nogal veel geloof ik). Ik was enige klant, op een warme namiddag. Ze was niet knap, maar wel een goedlachs en lief ding. Ik bestelde een pils, en gaf haar ook wat. We kwamen aan de praat, je weet hoe dat gaat, wat is your name, where you come from. Ik zag dat meidje wel zitten, ben ook maar een jongetje, niettan. Ze vroeg of ik haar helpen wilde, ergens mee. Ja natuurlijk wil ik dat, ben altijd bereid om een lady te helpen. Ze pakte een pen en een grote blocknote, en vroeg of ik Duits sprak. Dat spreek ik ja, hoezo? Nou, of ik voor haar een brief vertalen wilde in het Duits. Ik dacht aan een lekkere tegenprestatie, en zei laat maar eens horen. ,, Como escribes maine liiibe zommerzprozze?" ik zei maine zommerzprozze???? Ik vroeg hoe moet ik dat zien?? Nou, dat was de naam van haar Duitse vriend, een zeeman die ze had ontmoet en die ze graag een brief wilde sturen, maar hij sprak geen Spaans, comprende? Dat begreep ik ja, maar wat betekent zommerzprozze?? ,,Il tiene picas en su cara, y tiene pelo rojo" Legde ze uit. Aha! Een rooie met sproeten!! nou snapte ik dat zommerzprozze, dat waren Sommersprossen, zomersproeten. Daar ging mijn feessie, verdulleme. Maar goed, ik heb haar netjes geholpen met haar brief aan die rooie rakker, kreeg als dank nog een gratis pot bier, en ben met een vrolijke bui terug naar het schip gegaan. Salud, zommerzprozze.....
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Gerard, er is wel het een en ander verandert. Het noorden word nu beschouwd als nat en het zuiden droog, met Teide in het midden.
Santa Cruz de Tenrife is nu een van de grootste Cruise havens ter wereld,over de Paas week worden er 8 Cruise schepen verwacht met 24000 passagiers.
Bananen en Tomaten worden nog steeds verscheept, maar niet in de hoeveelheden van vroeger, Canary wharf in Londen, de losplaats voor Canaarische producten, is nu een hele dure wijk voor rijke buitenlanders (Russen nu)
Moorse mensen, volgens de Maroccanen behoren de Canarische eilanden dus bij Marocco, al hoewel de echte Canarians,afstammelingen van de Guance's, klein en meer als walnooten gekleurd zijn.
Maar verder is het een internationale gemeenschap, waar ik woon vind je Finnen, Nooren, Sweden, Belgen, Duitsers en veel Engelsen. De Hollanders woonen meer in Costa Adeje. Komt waarschijnlijk door de keuze van de reisbureaus
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Los Roques
Fantastische rots partijen, die lava pinnacles, vervormd door duizenden jaren erosion.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Roque Cinchaco

Waar ken ik dit gezicht van?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

nee ik bedoel niet de pooster van Raguel Welch voor de film " one million years BC" met dit op de achtergrond.
maar dit gezicht doet me denken aan de beelden op de "Paas eilanden" of heb ik toch weer te veel Dorada gedronken?

groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Las Canadas

Af en toe komt er ook eens een wolkje over.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

op de weg naar beneeden, even BBQ met de "Locals"

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dezw BBQ plaatsen vind je overal in de naald bossen (1000/2000M) rond Teide, worden door de gemeente bijgehouden, lage takken en afgevallen naalden worden weg gehaald (brandgevaar) hout voor het vuur ligt er genoeg, dus alleen maar je eeten en drinken meenemen. elke BBQ heeft 4 vuuren, dus binnen de kortst mogelijke tijd heb je vrienden van welke nationaliteit dan ook.
Maar het meest verbaazende is, als men naar huis gaat, blijft er geen vuiltje liggen, alles is opgeruimd.
Groeten van Tenerife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door dita »

Mooie foto's Gerard en eet ze met hapjes.
gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Las Canadas

Lizards Tussen de rotsen vind je overal Lizards, kunnen 30/60 cm lang worden. Eten van alles tomaten, bloembladen(niet geliefd in de tuinen)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Heel wat anders dan de Gecko's die we op de muren in ons huis hebben, die eten de muskieten en ander ongedierte.
ze worden ongeveer 15cm lang en "plakken" aan de muur met van de Waal force (zie wikiepedia)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Santa Cruz de Tenerife

Ik moest gisteren even in Sanata Cruz zijn, dus maar een paar plaatjes geschoten.

Londen, nee Santa Cruz, de laatste aanwinst voor het toeristen gebeuren, een toer rond Santa Cruz met een Engelse bus.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Santa Cruz is nu een van de drukste "cruise havens in de wereld" en tussen 21 en 26 April waren er 10 cruise schepen in de haven, met 25000 passagiers, Elke passagier geeft tussen 50 en 75 euro uit, lijkt niet veel maar vermenigvuldig het maar eens.

Black Watch- Independence of the seas-Delphin-Rijndam-Island Escape-AIDAbella- Orchestra-Empress-Queen Elisabeth en Costa Mediterranea.
Ik vind moderne cruise schepen eigenlijk nooit mooi, maar de Costa Mediterranea vind ik lelijk!
Gebouwd in 2003 bij Kvearner Masa yard in Finland, 10 dekken, 1000 hutten, 2680 passagiers en 900 crew, maar waar hebben ze in hemelsnaam die schoorsteen vandaan gehaald, van de Naantali scrap yard?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

word vervolgt
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door jdbvos »

:lol:
Ja !
Die ziet er idd uit alsof hij al minimaal anderhalve eeuw rondvaart... :mrgreen:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Santa Cruz met een half milloen inwoners is een tiepische Spaanse stad, huizen met balkonnetjes, plazas met standbeelden en alle soorten kerken.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

In de haven zijn de reefers, naast de cruise liners, waarschijnlijk de belangrijkste schepen

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

mogami reefer Panama
built 1999 Kyokuyo yard Japan
bestemt voor Southampton
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie