Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Da Silva
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva » 26 jun 2016 12:24

Harry. Mooie plaatjes, allebei. Mooi toestel, met die sigaar onder de vleugels. Die heeft zijn centen wel verdiend. Een enkele keer zie je ze hier ook nog. Die low bypass motoren zijn achterhaald. Veel herrie, veel uitstoot en ten opzichte van de huidige motoren en hoog brandstofverbruik t.o.v. van het geleverde vermogen.

Mijn vraag over die DP-systemen ontsond, toen ik dat plaatje zag met die bakens op de zeebodem. Hier liet Neddloyd twee "oude" bulkcarriers verbouwen tot boorschip. Volgens mij had er één een systeem met ankers, de andere dwarsschroeven e.d. Hoe dit ging weet ik niet. Bij een DP systeem denk ik aan o.a. druk op de knop en hij ligt waar die ligt (een simpele uitleg van een oude man). Sie systemen zijn steeds meer geavanceerd. Prachtig als je ziet, wat daar mij kan. Bedankt voor de uitleg.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5209
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 09 dec 2016 22:35

Op een oude backup-CD vond ik nog deze PowerPoint met mooie vliegtuigen....
Wie hem wil hebben: hij staat (een tijdlang) hier !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 12805
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Vliegmachines

Bericht door Joost.R » 31 dec 2016 15:38

Controle :?:
P1200383.JPG
P1200383.JPG (321.38 KiB) 1567 keer bekeken
P1200384.JPG
P1200384.JPG (313.64 KiB) 1567 keer bekeken
Afbeelding

Martinus
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus » 31 dec 2016 18:30

Berichtdoor Hannes » wo jun 22, 2016 12:15 am

Hallo Jan,

Daar komt nog bij dat Antarctica een bijzonder gebied is waar naast aangepaste vliegtuigen ook nog allerlij aparte vergunningen, licenties, etc. vereist zijn, daar kan niet zomaar iedereen vliegen.
Ik vraag me af hoe men dat van die vergunningen, licenties, enz. kan afdwingen en/of beboeten.

Martinus
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus » 31 dec 2016 18:42

Interessant bij die oude Boeing 737's was ook dat er een paar draden van het staartvlak naar het midden van de romp liepen. Ik neem aan dat het voor radioverkeer was.
vasp.jpeg
vasp.jpeg (532.5 KiB) 1537 keer bekeken
Die modellen hadden bij de voorste deur ook een trapje zitten dat zich naar buiten vouwde. In die tijd had je nog geen fingers op de vliegvelden.
Vasptrapje.JPG
Vasptrapje.JPG (793.15 KiB) 1537 keer bekeken
FABtrapje.jpg
FABtrapje.jpg (15.71 KiB) 1537 keer bekeken

Martinus
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus » 31 dec 2016 18:56

Vliegmachines
Berichtdoor jdbvos » wo jun 22, 2016 1:34 am

Zooooo....wát een antwoorden op mijn in onwetende toestand geopperde vraag....
Mijn dank, heren !
Mooie cockpit ook, van die DC3's
De cockpit van deze DC3 is, samen met de motoren, ook duidelijk opgepept en vernieuwd. De oorspronkelijke cockpit, zie hieronder, zag er minder clean uit.
Interessant was dat de piloten in het begin blaren kregen van het besturen van de DC 3 want op de grond was het heel zwaar om de flaps omhoog te houden, dat ging rechtstreeks via kabels/draden. Als er vaart werd gelopen ging het beter. De flaps zelf, waren, of zijn het misschien nog, van zilverkleurig geschilderd zeildoek en dus niet van het metaal dat je zou verwachten.
DC3cockpit.jpg
DC3cockpit.jpg (58.77 KiB) 1532 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5209
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 06 jan 2017 16:19

Nu eens op het vliegtuigtopic géén vliegtuigfoto....alhoewel...:indirect, zakmarzegguh....
Ik zag dit vanmiddag ineens in de lucht, net ten N van Grunn'n staaad....

Ik noem het maar Cirrus Pilotus Toxicus
Bijlagen
Cirrus Pilotus Toxicus.jpg
Cirrus Pilotus Toxicus.jpg (362.79 KiB) 1342 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 477
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparkymul » 06 jan 2017 17:29

Dat was vanmiddag ook hier in de kop van Noord-Holland duidelijk te zien. Een paar grote cirkels. Wellicht een militaire oefening... ?

Sparkymul

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30033
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Jos Komen » 06 jan 2017 17:31

Boven Warffum waren ze ook altijd bezig. :wink:
bewolking-kl.jpg
bewolking-kl.jpg (302.87 KiB) 1322 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30033
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Jos Komen » 11 jan 2017 16:14

Aan boord van de Aircraftcarrier Courageous (1916).
Courageous-1.jpg
Courageous-1.jpg (276.89 KiB) 1060 keer bekeken
Courageous-2.jpg
Courageous-2.jpg (394.8 KiB) 1060 keer bekeken
Courageous-3.jpg
Courageous-3.jpg (237.21 KiB) 1060 keer bekeken
Alles over de Courageous staat HIER .
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Patru
Berichten: 1412
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru » 05 feb 2017 18:44

Het m.s. Kota Agoeng van de Rotterdamsche Lloyd vervoerde in 1938 een Dornier watervliegtuig op deze manier naar Indië. :)
Kota Agoeng met Dornier 24K X-12.jpg
Kota Agoeng met Dornier 24K X-12.jpg (52.58 KiB) 699 keer bekeken
Groet, Paul G.

Hannes
Berichten: 1030
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes » 06 feb 2017 12:56

Hieronder wat vliegtuigen op Wings and Wheels in Hoogeveen, augustus 2016.
Een wat kleiner evenement wat jaarlijks gehouden wordt, niet zo spectaculair als Oostwold maar toch staat daar wel eens wat interessant spul.
Naast vliegtuigen zijn er ook oude auto's, motorfietsen, tractoren, etc. te zien, ik heb mij op de vliegtuigen beprekt.

Eerst even wat "gewoon spul".


Beech C23 Sundowner 180.
Beech C23.jpg
Beech C23.jpg (672.73 KiB) 628 keer bekeken
De Beechcraft Musketeer, Sierra en Sundowner waren een serie gunstige vliegtuigen die van 1963 tot 1993 gebouwd werden.
Naast de piloot konden -afhankelijk van het type- tussen drie en vijf personen vervoerd worden.
Het eerste model was het Model 23 Musketeer, dat op 23. Oktober 1963 voor de eerste keer vloog en de basis voor een hele reeks modellen vormde.
De Musketeer werd oorspronkelijk aangedreven door een Lycoming O-320-D2B Boxermotor met een vermogen van 160 Pk, het toestel kostte toendertijd 13.300 $.
Een jaar later kwam een versie met een Continental IO-346-A motor van 165 Pk op de markt.

In 1966 volgde het Model 19 Musketeer Sport met een 159 Pk Lycoming O-320-E2C motor en twee i.p.v. drie ramen aan de zijkant.
Later volgden de modellen A19, B19, en M19 Sports, van 1966 tot 1979 werden 922 toestellen van het model 19 gebouwd.

In 1968 kwam de B23 Musketeer Custom met een 180 Pk Lycoming O-360-A4J motor op de markt.
In 1970 volgde de C23 Musketeer Custom, die vanaf 1972 Model C23 Sundowner genoemd werd.
Van dit model was eveneens een tweepersoons sportuitvoering met een 150 Pk motor verkrijgbaar en vanaf 1974 het zespersoons Model 24 Sierra met een 200 Pk Lycoming IO-360-A1B motor voor de prijs van 24.950 $.
In totaal werden er 2331 C23 en 744 C24 gebouwd.

Technische gegevens:

Lengte: 7,48 m.
Spanwijdte: 9,98 m.
Hoogte: 2,50 m.
Gewicht (leeg): 680 kg.
Startgewicht (max): 1111 kg.
Passagiers: 3 + 1 piloot.
Snelheid: 222 km/h.
Kruissnelheid: 210 km/h.
Dienstplafond: 4.390 m.
Bereik: 941 km.
Aandrijving: een 4 cilinder Lycoming O-360-A4K Boxermotor met een vermogen van 134 kW.

Diamond (Hoffmann) HK 36TTC „Super Dimona“.
HK36.jpg
HK36.jpg (572.5 KiB) 628 keer bekeken
De Diamond HK36 „Super Dimona“ is een tweepersoons Touring Motor Glider (TMG).
Het toestel is een verdere ontwikkelling van de Hoffmann H36 Dimona en wordt gebouwd door Diamond Aircraft in Wiener Neustadt, Oostenrijk.
De HK36 wordt aangedreven door Rotax motoren met een vermogen tussen 80 en 115 Pk.
De "H" in de typeaanduiding staat voor de hoofdconstructeur Wolf Hoffmann, de "K" voor de medeconstructeur Dieter Köhler.

De Dimona (Hoffmann) werd met Limbach-L2000 motoren en een staartwiel gebouwd, Diamond stapte over op Rotax motoren.
Het nieuwe vliegtuig met de aanduiding HK36 Super Dimona wordt gebouwd met de Rotax 912 motor (zonder turbolader) en de Rotax 914 motor (met turbolader).
Uit de HK36 Super Dimona werdt later de DA20 Katana met een geringere spanwijdte en een neuswiel ontwikkeld.
Het neuswiel is intussen ook voor de Super Dimona verkrijgbaar zodat de toestellen uiterlijk -op de spanwijdte na- weinig verschillen.

Door de vergelijkbare vliegeigenschappen t.o.v. de moderne zweefvliegtuigen is de Super Dimona zeer geschikt om zweefvliegtuigen te slepen.
De Super Dimonas mogen zwevers met een max. startgewicht tot 500 kg slepen, met een 115 Pk motor tot 750 kg.

Technische gegevens (HK36-TTC):

Lengte: 7,28 m.
Spanwijdte: 16,33 m
Hoogte: 1,90 m
Vleugelopp: 15,30 m².
Snelheid: 261 km/h.
Kruissnelheid: 190 km/h.
Motor: een Rotax 914 met een vermogen van 115 Pk.
Brandstofvoorraad: 55 liter (standard), 79 liter (long range).
Bereik (long range): 800 km.

Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III
piper pa28.jpg
piper pa28.jpg (631.57 KiB) 628 keer bekeken
De Turbo Arrow III is een vliegtuig uit de familie van de Piper Cherokee-Serie of PA-28 familie.
Piper begon met de ontwikkelling van het nieuwe model om de wat ouder wordende PA-22 TriPacer en de PA-24 Comanche te vervangen, bovendien wilde men met de succesvolle Cessna 172 concureren.
De PA-28 is de grootste serie van Piper Aircraft en behoort met meer dan 51.000 toestellen tot de meest gebouwde vliegtuigen wereldwijd.
Het vliegtuig is nog steeds in productie in de versie Archer III, Warrior III en Archer.

De PA-28 werd door Karl Bergey, Fred Weick en John Throp ontwikkeld en kreeg de naam Piper PA-28 Cherokee.
De eerste Cherokee was een PA-28-160 met een 160 Pk motor, de eerste vlucht vond plaats op 14 januari 1960.
Vanaf februari 1961 werden de eerste serie modellen -PA-28-150 met 150 Pk en de PA-28-160 met een 160 Pk motor- geleverd.
In de loop der jaren werden er meer verschillende modellen gebouwd waarbij de typeanduiding betrekking op het motorvermogen heeft.

De oorspronkelijke Piper Aircraft Company ging in 1991 failliet.
In 1995 werd "The New Piper Aircraft" opgericht en heeft sinds 2006 weer de oude naam Piper Aircraft.
Tegenwoordig wordt hoofdzakelijk het Modell Archer III aangeboden.

Technische gegevens (PA-28-R201 Arrow IV):

Lengte: 7,52 m.
Spanwijdte: 10,80 m.
Hoogte: 2,39 m.
Vleugelopp: 16 m².
Gewicht (leeg): 727 kg.
Startgewicht (max.): 1247 kg.
Snelheid: 330 km/h.
Kruissnelheid: 289 km/h.
Dienstplafond: 4600 m.
Bereik: 1800 km.
Passagiers: 3 + 1 piloot.
Motor: een Avco Lycoming IO-360-CIC6 motor met een vermogen van 200 Pk.


Groeten, Hans.

Breeze
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze » 06 feb 2017 20:47

Patru schreef:Het m.s. Kota Agoeng van de Rotterdamsche Lloyd vervoerde in 1938 een Dornier watervliegtuig op deze manier naar Indië. :) Dornier 24K
Leuk om te zien dat die Dorniers zo naar Ons Indië werden vervoerd. Het is door Dornier ontworpen op specificatie van de MLD en in licentie gebouwd door Aviolanda en De Schelde.
In het NMM in Soesterberg staat een pracht exemplaar

Adri

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 873
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vliegmachines

Bericht door peelander » 11 feb 2017 12:09

Te Rota bij Cádiz hadden we tijdens ons verblijf daar wat last van Amerikaanse vliegen.
Die waren ook 's nachts actief.
rota 01 01 2017 (2) (Kopie).JPG
rota 01 01 2017 (2) (Kopie).JPG (248.48 KiB) 503 keer bekeken
rota 01 2017 (1) (Kopie).JPG
rota 01 2017 (1) (Kopie).JPG (242.45 KiB) 503 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5209
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 12 feb 2017 10:48

Ik kreeg vanuit NewZealand een Amerikaanse militaire vliegtuig-pdf toegestuurd, met US-humor/spreuken toegevoegd...
Voor wie het leuk vind: de download staat hier !
Greetz!
Jan DB Vos

Hannes
Berichten: 1030
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes » 13 feb 2017 19:21

Een paar bekenden die ook vaak in Oostwold komen, vanuit Hoogeveen is dat ook niet zo ver.

Piaggio P.149D.
01a.jpg
01a.jpg (894.9 KiB) 370 keer bekeken
02a.jpg
02a.jpg (782.59 KiB) 370 keer bekeken
03a.jpg
03a.jpg (561.22 KiB) 370 keer bekeken
04a.jpg
04a.jpg (619.4 KiB) 370 keer bekeken
Deze Piaggio P.149D kwam waarschijnlijk van over de grens, hier moest de Douane even een blik op werpen.
05a.jpg
05a.jpg (807.73 KiB) 370 keer bekeken

Groeten, Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten