Vliegmachines
Re: Vliegmachines
Er vliegen al sinds februari geen vliegtuigjes van Hannes meer rond....
All kloar met die, Hannes ??
All kloar met die, Hannes ??
Oost, west...ook best
Re: Vliegmachines
Hallo Jan,
Ik ben d'r nog, helaas niet meer zo actief maar ik lees wel stiekum mee.
Dat ligt niet aan het forum of de forumleden, maar aan de gezondheid.
Een plaatje plaatsen is makkelijk echter stellen de Kombuizenaars wat informatie ook zeer op prijs.
Sinds een paar jaar heb ik flink last van de rechter schouder, vaak zo erg dat ik moeilijkheden heb om een bijv. een borrelglas naar de juiste positie te bewegen of een peuk richting asbak.
Als ik dan 's avonds thuis ben van mijn werk heb ik weinig aardigheid om het toetsenbord te bedienen, dat lukt dan vaak beperkt.
Al van alles geprobeerd, huisarts, specialist, tabletten, spuiten, oefeningen, etc; heeft niet veel geholpen.
De wintermaanden ben ik vrij tot ongeveer midden februari/begin maart dan heb ik wat meer rust en tijd.
Dus binnenkort zal ik weer wat vliegtuigen met informatie op dit topic plaatsen.
Dit was even een flinke zig of zag, dus even weer on topic terugkeren.
Als voorproefje een paar Spitfire's op Oostwold Airshow 2017, deze twee toestellen waren 2015 ook aanwezig, daar hoef ik eigenlijk weinig over schrijven.
Supermarine Spitfire LF Mk Vb met de kenning van het No 402 Sqn ‘City of Winnipeg’ Squadron.
Supermarine Spitfire Mk IXB met de kenning van het No 222 Squadron.
Groeten, Hans.
Ik ben d'r nog, helaas niet meer zo actief maar ik lees wel stiekum mee.
Dat ligt niet aan het forum of de forumleden, maar aan de gezondheid.
Een plaatje plaatsen is makkelijk echter stellen de Kombuizenaars wat informatie ook zeer op prijs.
Sinds een paar jaar heb ik flink last van de rechter schouder, vaak zo erg dat ik moeilijkheden heb om een bijv. een borrelglas naar de juiste positie te bewegen of een peuk richting asbak.
Als ik dan 's avonds thuis ben van mijn werk heb ik weinig aardigheid om het toetsenbord te bedienen, dat lukt dan vaak beperkt.
Al van alles geprobeerd, huisarts, specialist, tabletten, spuiten, oefeningen, etc; heeft niet veel geholpen.
De wintermaanden ben ik vrij tot ongeveer midden februari/begin maart dan heb ik wat meer rust en tijd.
Dus binnenkort zal ik weer wat vliegtuigen met informatie op dit topic plaatsen.
Dit was even een flinke zig of zag, dus even weer on topic terugkeren.
Als voorproefje een paar Spitfire's op Oostwold Airshow 2017, deze twee toestellen waren 2015 ook aanwezig, daar hoef ik eigenlijk weinig over schrijven.
Supermarine Spitfire LF Mk Vb met de kenning van het No 402 Sqn ‘City of Winnipeg’ Squadron.
Supermarine Spitfire Mk IXB met de kenning van het No 222 Squadron.
Groeten, Hans.
Re: Vliegmachines
Moinmoin, Hannes !
Goed te horen dat -op de schouder na- alles ok is...
Wellicht een tip voor een alternatief voor het borrelglas: terug naar de roots en dus 'de fles', Hannes, en gewoon weer een zuigfles !
Goed te horen dat -op de schouder na- alles ok is...
Wellicht een tip voor een alternatief voor het borrelglas: terug naar de roots en dus 'de fles', Hannes, en gewoon weer een zuigfles !
Oost, west...ook best
Re: Vliegmachines
Tja Jan,Wellicht een tip voor een alternatief voor het borrelglas: terug naar de roots en dus 'de fles', Hannes, en gewoon weer een zuigfles !
Dat idee is op zich niet verkeerd, dat ding moet ik ook tillen, een ouderwets rietje is denk ik een betere optie.
Terug naar de vliegtuigen.
Een Supermarine Spitfire HF Mk.IXe met de kenning van de Noorse Wing Commander Rolf Arne Berg, commandant van het No. 132 Norwegian wing, het is echter niet het orginele vliegtuig.
Deze Spitfire werd ter ere van Wing Commander Rolf Arne Berg in deze kleuren beschilderd. Hieronder schuin van achteren. Wing Commander's hadden bij de RAF het voorrecht om het vliegtuig van hun persoonlijke initialen te voorzien i.p.v. de Squadron Code, in dit geval RAB voor Rolf Arne Berg.
Andere bekende voorbeelden D-B voor Douglas Bader, CR-C voor Chris Caldwell, JE-J voor Johnny Johnson om maar een paar te noemen.
Rolf Arne Berg sneuvelde op 3 februari 1945 onder tragische omstandigheden.
Hij had zijn "Tour" -een bepaald aantal vluchten boven vijandelijk gebied- er op zitten en hoefde eigenlijk niet meer te vliegen, bovendien had hij de koffers al gepakt voor een skivakantie in Chamonix in de Franse Alpen.
Op die dag kwam bij het Noorse No 331 Sqn de melding binnen dat op een Nederlands vliegveld een groot aantal Ju 88 bommenwerpers geparkeerd stonden, op welk vliegveld dat wist men niet precies.
De verleiding om nog een paar vliegtuigen aan de grond te vernietigen was waarschijnlijk zo groot dat Rolf Arne Berg alles in beweging heeft gezet om te mogen vliegen.
Zijn verzoek werd in eerste instantie afgewezen, bij de tweede kreeg hij "groen licht".
Daarop besloot hij met de Noorse Spitfire's het vliegveld Eelde te bezoeken waar echter geen bommenwerpers aanwezig waren, deze stonden waarschijnlijk op het vliegveld Marx bij Friedeburg, hier "vlak om de hoek".
Wegens gebrek aan vliegtuigen besloot men om de gebouwen te beschieten.
Bij deze aanval werd het vliegtuig van Rolf Arne Berg door luchtdoelgeschut in de vleugel geraakt en de Spitfire PV181/RAB stortte neer op de schuur van een boerderij in de Koesteeg / Drift 4 in Eelde waarbij hij om het leven kwam.
Rolf Arne Berg werd in Eelde begraven, in september 1946 werd hij in Orkanger, Noorwegen herbegraven.
Tot zover een kleine beschrijving van mijn kant.
Op onderstaande website is de uitgebreide geschiedenis van Rolf Arne Berg in dienst bij de RAF in het Engels te lezen, compleet met foto's :
http://www.norwegianspitfire.com/rolf-a ... he-legend/
En hieronder nog een kleine beschrijving:
http://spitfiresite.com/2010/04/the-nor ... -berg.html
Groeten, Hans.
Re: Vliegmachines
geen idee of deze link al een keer gedeeld is maar de volgende site staat vol met vliegtuigen
http://www.ruudleeuw.com/whats_new.htm
gr A
http://www.ruudleeuw.com/whats_new.htm
gr A
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Vliegmachines
Boing 737-700
Vanmiddag gespot op het vliegveld van Campina Grande (Pb)
klaar voor een vlucht naar Rio de Janeiro.
Vanmiddag gespot op het vliegveld van Campina Grande (Pb)
klaar voor een vlucht naar Rio de Janeiro.
- Bijlagen
-
- 20171120_150647-1.jpg (131.83 KiB) 6087 keer bekeken
Re: Vliegmachines
Een paar oude bekenden in Oostwold.
Boeing B75N2S-3 Kaydet (SE-BOG) Boeing PT-17/R985 Kaydet (A75N1) (N74189) Boeing B75N1 Kaydet (N9912H) Boeing-stearman Stearman Kaydet-N2S-3 (PH-TOX)
Groeten, Hans.
Boeing B75N2S-3 Kaydet (SE-BOG) Boeing PT-17/R985 Kaydet (A75N1) (N74189) Boeing B75N1 Kaydet (N9912H) Boeing-stearman Stearman Kaydet-N2S-3 (PH-TOX)
Groeten, Hans.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Vliegmachines
Toch altijd weer mooi Hans.
groeten Gerard.
groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Vliegmachines
ik sluit me aan bij de vorige spreker...
dubbeldekkers met stermotoren blijven schitterend....
dubbeldekkers met stermotoren blijven schitterend....
Oost, west...ook best
Re: Vliegmachines
Vooral klinken die stermotoren mooi, maar dat doen de Merlin Motoren van een Spitfire of Mustang ook.
Deze keer waren er weinig Mustangs in Oostwold, de North American P-51D Mustang "Damn Yankee" die daar tot het inventaris behoort. En de North American P-51D Mustang Mk. IV met de kenning (GA-) van het No 112 Squadron RAF. No 112 Sqn. "The Shark Squadron" opereerde tijdens WO II voornaamlijk in het gebied van de Middellandse Zee, Griekenland, Noord Afrika, Italie.
De bijnaam "Shark Squadron" komt van het feit dat men de voorkant van de Curtiss P-40 toestellen in Noord Afrika in de vorm van een Haaiebek beschilderde.
Oorspronkelijk kwam die beschildering van de MesserschmittBf110s van het Zerstörergeschwader 76, later in de oorlog werd dat vaak door andere eenheden gecopieerd, zeer bekend zijn denk ik de Curtiss P-40 vliegtuigen van de AVG (American Volunteer Group), de Flying Tigers in China.
Groeten, Hans.
Deze keer waren er weinig Mustangs in Oostwold, de North American P-51D Mustang "Damn Yankee" die daar tot het inventaris behoort. En de North American P-51D Mustang Mk. IV met de kenning (GA-) van het No 112 Squadron RAF. No 112 Sqn. "The Shark Squadron" opereerde tijdens WO II voornaamlijk in het gebied van de Middellandse Zee, Griekenland, Noord Afrika, Italie.
De bijnaam "Shark Squadron" komt van het feit dat men de voorkant van de Curtiss P-40 toestellen in Noord Afrika in de vorm van een Haaiebek beschilderde.
Oorspronkelijk kwam die beschildering van de MesserschmittBf110s van het Zerstörergeschwader 76, later in de oorlog werd dat vaak door andere eenheden gecopieerd, zeer bekend zijn denk ik de Curtiss P-40 vliegtuigen van de AVG (American Volunteer Group), de Flying Tigers in China.
Groeten, Hans.