Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5569
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 19 jun 2016 10:20

Yep !
petje af hoor...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 jun 2016 23:32

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 jun 2016 16:34

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 jun 2016 23:20

FF op en neer naar de Zuidpool :roll:
KennBorekAir.jpg
KennBorekAir.jpg (41.69 KiB) 2249 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5569
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 21 jun 2016 11:39

poeh he...
wederom: petje af !

Maar was daar in de buurt nou niemand anders te vinden voor zo'n operatie... Ik bedoel: vanaf Canada "even" naar de Zuidpool heen-en-weer vliegen voor zo'n reddingsactie is een hele prestatie, maar bijv. een piloot in Chili, Argentinië, ZuidAfrika of NewZealand had dat toch ook wel, en vanwege de aanvliegtijd ook sneller, kunnen doen ?
Weet jij het waarom ? Of deed die persoon daar een 'utterly hush-hush'-achtig iets ?

Maar iig: een hele prestatie ! En een mooi vliegtuigie ook...!
En als je daarbij dan ff de NLse film "Dakota" in gedachten neemt, hebben daar in de midships een aardige hoeveelheid drummetjes met avgaz gehad... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 jun 2016 17:15

Maar was daar in de buurt nou niemand anders te vinden voor zo'n operatie..
Jan ik denk zomaar dat dit klussies zijn waar vrijwel iedereen zeer feestelijk voor bedankt. Als de Yanks dit soort vluchten- in deze tijd van het jaar- uitbesteden dan kun je haast op je vingers natellen dat er " iets mee loos is".
Kenn Borek Air staat bekend als DE klup met ervaring betreffende Arctic en Antarctic vluchten en heeft een ontiegelijke hoop ervaring met " Noord Canada Bush Flying under tough conditions". Er zijn uiteraard meerdere vliegtuigkluppies hier in Canada die " In the North" van wanten weten en de " Canadian Bush" staat bekend als zijnde een piko bello leerschool voor pilots.The North does not suffer fools lightly and does not take any prisoners" zogezeid.
Dat gezegd hebbende Kenn Borek had een fatale crash aan de Zuidpool en 3 van hun meest ervaren mensen ( die dit soort vluchten uiteraard op vrijwillige basis doen!!!) drie van hun meest ervaren mensen lieten daarbij hun leven, ik meen in 2013, maar moet even nakijken. Een broer van een goede kennis van me is mechanic bij die klub en is ook vaak betrokken bij dit soort klussies.........het vast draaien van bouten krijgt vanzelf een hele andere dimensie als je weet dat je maten een linke klus gaan doen ergens waar de Wegenwacht met vakantie is. Verder is de Twin Otter- waar die Borek boys een hele vloot van hebben, zowel on wheels als on floats, die Twin Otter is een hele goeie kist voor dit soort joppies, ooit in een ver verleden liet de company pilot mij zo'n Otter op het goudgele strand van McKinley Bay in de Arctic neerzetten, moet ik wel toegeven dattie z'n handjes wel donders dicht bij zijn eigen hendeltjes hield :lol:
Samenvattende denk ik zomaar dat Kenn Borek geen konkurrentie heeft met dit soort klussen, ik meen me te herinneren dat ze vroegaah zelfs een speciale opgekrikte DC3 hadden met een extra - dus een 3e !!- machine in de neus gebouwd, maar moet ik ook even nakijken. Them Canucks eeeh!! :mrgreen:

PS1. Die DC3 met 3 motoren was al een pikheetje terug en was een ander vliegkluppie.

PS2. Hier wat info over die 2013 vlucht waar 3 Canadezen het leven bij lieten.
http://www.theglobeandmail.com/news/nat ... e14715682/

In 2001 hebben die KennBorek jongens ook al eens zo'n rescue klussie gefikst.
KenBorek-TwinOtter-SouthPole-2001.jpeg
KenBorek-TwinOtter-SouthPole-2001.jpeg (135.34 KiB) 2197 keer bekeken
KenBorek-2001-SouthPole-Rescue Mission.jpeg
KenBorek-2001-SouthPole-Rescue Mission.jpeg (219.49 KiB) 2197 keer bekeken
PS3. Er stond me iets bij dat er al eerder een fataal bakkie was geweest aan de Zuidpool met een machine van Kenn Borek, zie hieronder , dit was dus in 2013 en ook al in 1994. Al met al dus hele linke soep, die vliegerij daar in de winter!

http://www.calgaryherald.com/news/calga ... story.html
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Hannes
Berichten: 1032
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes » 21 jun 2016 22:15

Hallo Jan,

Harry heeft het e.e.a. al goed beschreven.
Daar komt nog bij dat Antarctica een bijzonder gebied is waar naast aangepaste vliegtuigen ook nog allerlij aparte vergunningen, licenties, etc. vereist zijn, daar kan niet zomaar iedereen vliegen.

De vliegtuigen van Borek Air worden wereldwijd door diverse overheden, de verenigde naties, diverse instituten, voor vluchten in dit soort gebieden gecharterd.
Ze beschikken over een aardige vloot van 47 toestellen (bestand 2013):

1 Beechcraft 1900D
4 Beechcraft King Air 100
4 Beechcraft King Air 200
1 Beechcraft King Air A100
1 Beechcraft King Air C90
2 de Havilland Canada DHC-6 Serie 100
1 de Havilland Canada DHC-6 Serie 200
19 de Havilland Canada DHC-6 Serie 300
10 Douglas DC-3/Basler BT-67
4 Embraer EMB-110 Bandeirante

O.a. vliegen sinds 2007/2011 twee gemoderniseerde Dakota's (de Polar 5 en Polar 6) voor het Alfred-Wegener-Institut in Bremerhaven vanaf het vliegveld Bremerhaven-Luneort.
Dit vliegveld is sinds maart 2016 opgeheven t.g.v. een Offshore terminal, vermoedelijk is men nu uitgeweken naar Nordholz bij Cuxhaven.

Hieronder een plaatje van de Polar 5 met de kenning C-GAWI en het logo van het AWI op het staartvlak.
01.jpg
01.jpg (643.49 KiB) 2172 keer bekeken
Een blik in de cockpit.
01b.jpg
01b.jpg (715 KiB) 2172 keer bekeken
De Polar 6 in dienst bij het AWI.
01c.jpg
01c.jpg (223.59 KiB) 2172 keer bekeken
Hieronder een Baseler /DC 3 van het US National Oceanographic Office, zo te zien ook van Borek Air.
01a.jpg
01a.jpg (531.97 KiB) 2172 keer bekeken
Een Twin Otter van Borek Air.
02.jpg
02.jpg (629.03 KiB) 2172 keer bekeken
En een Embraer EMB-110 Bandeirante van Borek Air.
03.jpg
03.jpg (643.07 KiB) 2172 keer bekeken
Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4611
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmachines

Bericht door gerard tenerife » 21 jun 2016 22:38

Pracht vliegtuig die Twin Otter, ik heb er veel mee gevlogen naar alle onmogelijke plaatsjes aan de Noorse kust.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.
Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4611
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmachines

Bericht door gerard tenerife » 21 jun 2016 22:50

Pracht vliegtuig die Twin Otter, ik heb er veel mee gevlogen naar alle onmogelijke plaatsjes aan de Noorse kust.
Met Wideroe die zegt "We always fly" en dat doen ze ook , weer of geen weer.

Hier vloog ik verschillende malen mee in IJsland, Rijkjaviek - Isafjorder, leverde ook even de post of in andere plaatsen, wat in pakken onder de vleugels hing en werd gedropt met laag over de startbaan te vliegen. heb geen iedee wat voor vliegtuig het was.

Afbeeldingimage upload no limit


Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5569
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos » 21 jun 2016 23:34

Zooooo....wát een antwoorden op mijn in onwetende toestand geopperde vraag....
Mijn dank, heren !
Mooie cockpit ook, van die DC3's
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 jun 2016 03:02

Voor de "un-educated bystander" lijkt het dan of " The US Government" deze rescue mission doet.......ze betalen er dik voor vanzelf, maar de jongens van Kenn Borek steken toch wel hun nek een mooi endje uit dacht ik zo.

Wat betreft die DC3-Basler BT-67 dient te worden vermeld dat dit wel hele speciale en opgepiepte DC-3 kisten zijn. Deze Basler outfit is helemaal gespecialiseerd in het "opfiksen" van ouwe DC-3 kisten en dan bedoel ik dus " Kompleet overhalen" en verbeteren/versterken van de alum body EN er - naast komplete nieuwe instrumentatie/bedrading avionics- ook 2 moderne Turbo prop karretjes aan hangen waarmee de DC3 dus als het ware aan een 2e en geheel nieuw leven begint.

http://www.nature.com/news/daring-antar ... le-1.20135

BREAKING NEWS....BREAKING NEWS!!

Even een tukkie doen en dan weer terug!!

http://www.apnewsarchive.com/2016/Rescu ... ded908d899
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 jun 2016 14:36

Kenn-borek-air-rescue-flight-arrives-at-rothera-station.jpg
Kenn-borek-air-rescue-flight-arrives-at-rothera-station.jpg (107.79 KiB) 2087 keer bekeken
De Zuidpool klus is geklaard.......Them Canucks Eeeeeh :lol: :lol:
kenn-borek-air-antarctic-rescue-route.jpg
kenn-borek-air-antarctic-rescue-route.jpg (368.94 KiB) 2087 keer bekeken
En nu we het dan toch even over " vliegen in de kou" en Twin Otters hebben, zie hieronder het toenmalige Dome Petroleum info blaadje met o.a. de bewuste Twin Otter ( C-GDMP -30 April 1976) ik wazzuh d'r bie :lol:

https://www.glenbow.org/collections/sea ... b-10-5.pdf

Na wat zoekwerk vond ik die Twin Otter weer terug in California- 2013.
Dome-Pete-OldTwinOtter-C-GDMP.jpg
Dome-Pete-OldTwinOtter-C-GDMP.jpg (152.78 KiB) 2080 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva » 25 jun 2016 12:03

Harry,
Heel leuk, die link naar de .pdf. Barre omstandigheden. Verder prachtige bijdrage over die speciale vliegtuigen. Prachtig die cabine foto's van die Dakota.
Dakota Tri Turbo-TC1.jpg
Dakota Tri Turbo-TC1.jpg (47.89 KiB) 2004 keer bekeken

Machtig toestel die Dakota, de "Liberty" onder de vliegtuigen.

Grt.
Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 jun 2016 14:54

Mario et al,
Kenn Borek vloog in de " late seventies" al charters voor Dome Petroleum met een DC3 naar de Beaufort Sea en landde toen op het ijs om de rig bemanningen zo dicht mogelijk bij de boorschepen af te zetten. Zie foto hieronder. Later deden "we" dat ook met de Dome Petroleum Boeing 737 in McKinley Bay. Van die 737 ben ik zoekende naar een foto op het ijs.Ik wazzuh d'r bie :lol:
De datum bij die Kenn Borek foto klopt niet.
Ken Borek.jpg
Ken Borek.jpg (80.85 KiB) 1982 keer bekeken
DomePete-Boeing737.jpg
DomePete-Boeing737.jpg (389.13 KiB) 1982 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva » 25 jun 2016 19:04

Harry

Mooi toestel die Boeing B727-200 (C-GDPA) gebouwd in 1980 (volgens internet). Dit is eigenlijk deoer B737. Er was ook nog een serie 100, het ontwerp is van 1964. Als ik de database mag geloven vliegt hij nu bij Canadian North (37 jaar oud !!). Deze uitvoering is te herkennen aan de motoren (low bypass turbo fan) onder de vleugel. De latere versies vanaf -300 series hadden high bypass turbo fan motoren. Die hadden een grotere diameter en pasten niet meer inder de vleugels. Ze werden verplaatst naar de voorkant van de vleugel en dan nog moest de onderkant van de gondel worden "afgeplat". Sinds kort is er weer een nieuwe versie de MAX, daat heeft maar langere benen ondergezet.
Toch nog een vraag over die .pdf file. Ik weet niet of jij daar ook met die boorschepen had te maken. Ik ben benieuwd, of die schepen waar daar over gesproken wordt, echte gecertificeerde "Dynamic Positoning Vessels" waren. Ik bedoel daar mee, volledig automatisch. Ik weet dat Kongsberg vanaf de 60er jaren mee bezig was. Ik ben benieuwd.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 jun 2016 02:12

echte gecertificeerde "Dynamic Positoning Vessels" waren
Ja die Dome Boeing 737 vliegt nu bij Canadian North, die hebben een stuk of 5 van die Combi's.Toen ik voor het eerst met die kist een landing meemaakte op een kort gravel baantje in Tuktoyaktuk dacht ik dat m'n laatste uur was geslagen :lol:

Die boorschepen waren vrijwel allemaal " omgebouwde ouwe vrachtbootjes" en lagen op een anker spread. Met een uitzondering dat was origineel een "echt boorschip", maar ook daar werden de ankers gebruikt ( ik zou de namen weer op moeten zoeken!) De Beaufort is vrij ondiep en met de boorschepen werd er in de " interface zone" geboord, ik bedoel hiermee de zone van het bewegende ijs, tussen het zgn. landvaste ijs en het multi-year Poolpack in, i.v.m. het draaien van de aarde ijlt dat poolpack na en DUS moet het "ergens buigen of barsten" zogezeid.De boorschepen draaiden in de zomer en in de winter werd er van Tarsuit Island of van de S.S.D.C. geboord. Esso boorde ook van een caisson eiland en ook van zgn. sacrificial beach eilandjes. Gulf boorde van de Moliqpac, een caisson eiland ( ligt nu in Rusland bij Sakalin) en ook met de Kulluk- ook op ankers. ( De Kulluk zou 2 jaar terug gaan boren voor Shell in de Chucksie Sea maar eindigde op de rotsen,en Shell is er mee gestopt daar dit voorjaar)
Them were the days :roll:

Hier is die ouwe Dome Kist..en ook nog even wat reclame " Western Style" :lol:
DomePete-Boeing737-a.jpg
DomePete-Boeing737-a.jpg (36.94 KiB) 1925 keer bekeken
PacificWestern-BelliesAreBeautiful.jpg
PacificWestern-BelliesAreBeautiful.jpg (85.74 KiB) 1925 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten