Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Gerard was dit niet de kist -1 of 2??- waarmee Maggie Thatcher in de 1980ties via Ascension een bombing raid liet uitvoeren op de Falkland Islands???? om die donderse Argentijnen een lesje te leren. Die jongens moesten- meen ik??- zowel op de heen als op de terug weg in de lucht en boven zee zonder alternatief??? bunkeren!!
Deze vliegtuigen werden inderdaad ten tijde van de oorlog rond de Malvinas ingezet. Ik meen dat het hen niet toegestaan werd in Brazilië te landen.

Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat er vrij kort na die oorlog - is er trouwens ooit een oorlog verklaard of is er sprake geweest van een formele overgave? - weer Argentijnse voetballers in Engeland speelden en/of wilden spelen.

Ten tijde van deze oorlog bezetten krakers in de Braziliaanse Noordoostelijke stad Campina Grande een door de regering gebouwde nieuwbouwwijk die in de volksmond al snel de naam 'Malvinas' ontving en heden ook officieel zo heet.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

is er trouwens ooit een oorlog verklaard of is er sprake geweest van een formele overgave?
Argentinië beschouwde de Islas Malvinas als Argentijns grondgebied en dus kon er geen sprake zijn van een oorlogsverklaring. Ze namen ze eenvoudigweg opnieuw in bezit en hadden niet verwacht dat de Britten zo fel zouden reageren. Een formele overgave is er ook niet geweest. de Argentijnen zijn er simpelweg weer uitgesodemieterd en verder niks. In 1989 hebben Argentinië en het Verenigd Koninkrijk de diplomatieke betrekkingen hersteld, maar Argentinië heeft zijn claim nooit opgegeven. Zoiets kan handig van pas komen als je de aandacht weer eens moet afleiden van binnenlandse toestanden, want zo was het toen ook begonnen.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmachines

Bericht door gerard tenerife »

Harry schreef
staan je Bentley's en RR's zeker onder de Delta vleugels
Nee Harry, die ouwe lullen karren zijn voor het personeel en staan achter. Onder de vleugels staan de Ferrari's, Maserati's, enz. en er is nu weer een plaatsje want ik heb de Bugatti weg gegeven want er zit een V.W. moter in :mrgreen: :lol: Maar over vleugels gesproken en om op het topic te blijven, New Amsterdam (Soesterberg) heel, heel lang geleden, Earl Gardner met zijn vleugel op een vleugel van een,( geloof ik B52 ) en hij speelde "Misty", priceless 8)
ach ja, toen was muziek nog muziek :cry:

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparkymul »

Antonov An-225

Ze kwam twee keer naar Schiphol de An-225 “Mrija” en bij de tweede keer ging er op 7-7-2008 iets mis en moest het landingsgestel gerepareerd. Het duurde bijna 4 dagen.

De An-225 is een product van de voormalige Sovjet-Unie ontworpen door Antonov. Zij is het grootste vliegtuig ooit gebouwd. (Gemeten naar het maximum gewicht bij het opstijgen). Het vliegtuig, ontworpen om de Boeran, de Russische tegenhanger van de Spaceshuttle te transporteren. Haar huidige thuisbasis is Kiev.

Ze was al eens in dit topic te zien maar het blijft een indrukwekkende kist.

Sparkymul
Bijlagen
AN225 1a.jpg
AN225 1a.jpg (138.28 KiB) 5372 keer bekeken
AN225 2a.jpg
AN225 2a.jpg (93.09 KiB) 5372 keer bekeken
An 225 3a.jpg
An 225 3a.jpg (162.94 KiB) 5372 keer bekeken
AN225 4a.jpg
AN225 4a.jpg (131.3 KiB) 5372 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparkymul »

Antonov 12

Op Schiphol is hij ook nu nog zo af en toe te zien de Antonov 12 (AN 12). Het toestel op de foto bracht reserveonderdelen voor de AN 224.
Dit reuzentoestel stond met pech en kon daardoor niet meer weg.

De (Wikipedia) specificaties van de AN 12 zijn:

Bemanning:5, 2 piloten, vluchtingenieur, navigator, radio operator
Capaciteit: 18 ton vracht
Lengte: 33.10 m
Spanwijdte: 38.00 m
Hoogte: 10.53 m
Vleugeloppervlak: 121.7 m²
Leeggewicht: 28,000 kg
Maximum startgewicht: 61.000 kg
Motor: Progress AI-20L of AI-20M
Aantal motoren: 4
Vermogen: 4.000pk (3.000kW) elk
Maximumsnelheid: 777 km/h
Kruissnelheid: 670 km/h
Maximum hoogte: 10.200 m
Klimsnelheid: 10m/s

Het is opvallend dat er een aparte radio operator aan boord zit. Wellicht is de ro alleen op de militaire versies aanwezig. (N.B. Over sparksen
aan boord van KLM vliegtuigen valt ook veel te verhalen. In het boek "Het Onsterfelijk Alfabet" van Bart van de Klauw en Klaas Houtkooper wordt
de hele geschiedenis van de KLM-sparksen beschreven).

Op de foto staat op de achtergrond een good old MD 11 van de KLM. Deze prachtige kist werd een paar jaar geleden bij de KLM uitgefaceerd.

Sparkymul
Bijlagen
AN 12.jpg
AN 12.jpg (93.17 KiB) 4345 keer bekeken
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Rederijen actief in de luchtvaart.

In de S.S.M. topic heb ik beschreven, dat deze maatschappij vanaf 1961 in de luchtvaart actief was. Uniek is dit niet. Zoals bij de meesten bekend zal zijn, waren er meer rederijen die aandelen bezaten in een luchtvaartmaatschappij. De S.S.M was de enige, die vanaf de oprichting honderd procent van de aandelen bezat.

In de jaren dertig van de vorige eeuw, maakten de Stoomvaart Maatschappij Nederland, de Rotterdamsche Lloyd, de Nederlandsche Lucht Lloyd en de K.L.M., verenigd in het “Syndicaat voor Luchtschipverkeer met Nederlands-Indië” plannen om met luchtschepen een regelmatige dienst op Indië te onderhouden.
Om diverse redenen kwam hier niets terecht. De stuwende kracht achter het syndicaat, S.M.N.-directeur A.F. Bronsing, had inmiddels ingezien dat de snelle opkomst van het vliegtuig niet te stoppen was. Luchtschepen (zeppelins) waren door de komst van geheel metalen toestellen als de Douglas DC-2 niet rendabel te exploiteren. Reeds in 1937 hield het “Syndicaat” op te bestaan.

Na de Tweede Wereldoorlog werd snel duidelijk, dat het passagiersvervoer door de lucht sterk zou toenemen, dit ten koste van het vervoer per schip. Bronsing was van mening, dat de reders zich actief met de luchtvaart moesten gaan bemoeien. Het liefst zouden ze dit samen met de K.L.M. doen.

Reeds in 1934 was een poging ondernomen om tot samenwerking met de K.L.M. te komen. Vertegenwoordigers van S.M.N. en R.L. woonden voor het eerst (als gasten) een vergadering van de Raad van Bestuur van de K.L.M. bij. Dit was één van de redenen waarom K.L.M. mocht toetreden tot het “Syndicaat”. De rederijen moesten wel beloven geen eigen vliegplannen te verwezenlijken. Van al deze voornemens kwam niets terecht. Rond 1946 werd duidelijk dat de K.L.M. op geen enkele wijze wilde meewerken aan een gemeenschappelijk dienst op Indië. Een eigen dienst van de reders was hellemaal onbespreekbaar. Toen in 1946 de Staat haar aandeel in de K.L.M. verhoogde tot 51% waren de kansen helemaal verkeken.

Toch wilden de reders het nog niet opgeven. In 1946 vroegen S.M.N., R.L. en de H.A.L. een concessie bij het Ministerie aan om een dienst op Indië te beginnen. In november 1946 werd de concessie aanvraag afgewezen. Reden, er was geen behoefte aan een tweede luchtverbinding.

De S.M.N. probeerde op een andere manier haar plannen te verwezenlijken. Augustus 1947 landde er op Ypenburg een toestel met het opschrift “British Nederland Air Services Ltd.(BNAS)”. Niemand had ooit van deze maatschappij gehoord. Snel bleek, dat de S.M.N. onder Britse vlag het luchtruim gekozen had. De regering werd meegedeeld, dat het niet bij vluchten tussen Nederland en Engeland zou blijven. De nieuwe maatschappij maakte vluchten in een soort charter constructie. Hier was (nog) geen concessie voor nodig. Er werd gevlogen binnen Europa met o.a. Dakota’s. Omdat het niet mogelijk was, de “club” winstgevend te maken, werden eind 1950 de vluchten gestaakt.

Omdat Bronsing in 1948 al in de gaten had, dat BNAS nooit zou uitgroeien tot een volwaardige maatschappij. Hij wilde toch graag een maatschappij onder Nederlandse vlag. Bronsing richtte samen met Frits Diepen (reeds actief in de luchtvaart) Aero Holland .N.V. op. Op 1 januari 1948 ging deze nieuwe maatschappij van start. Het plan was charter vluchten over de hele wereld uit te voeren. Ook hier werd weer gebruik gemaakt van o.a. Dakota’s. Kort na de oprichting van Aero Holland, begon de K.L.M. zich ook intensief met charter vluchten bezig te houden. Dit was natuurlijk niet bevorderlijk voor een winstgevende exploitatie. De genade klap werd veroorzaakt door de crash van een Dakota bij Oslo in November 1949. December 1949 werden de activiteiten beëindigd.
Tot zover de pogingen tot 1950 van de S.M.N. om aan de luchtvaart deel te gaan nemen.
DC-3 Aero Holland..JPG
DC-3 Aero Holland..JPG (102.97 KiB) 4130 keer bekeken
DC-3 British Nederland Air Services.JPG
DC-3 British Nederland Air Services.JPG (128.31 KiB) 4130 keer bekeken
Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Deel twee vanaf de pc van mijn zwager verzonden. Ik hoop dat dit lukt.

Luchtvaart-maatschappijen met connecties in de scheepvaart.

Fairways (S.S.M.)
Om het kort te houden verwijs ik voor de luchtvaart geschiedenis van de S.S.M., naar de S.S.M. topic onder Kombuispraat.

Martins Air Charter (S.M.N.-K.R.L.-H.A.L.-S.S.M).
Op 24 mei 1958 richten Martin Schröder en John Block, Martins Air Charter (later Martin Air) op. Oktober 1963 besluiten H.A.L. ,K.R.L. ,S.M.N. en S.S.M , ieder met 12 %, deel te nemen in het aandelenkapitaal van M.A.C..
In 1970 fuseren diverse Nederlandse rederijen. Hierdoor ontstaat de Nederlandse Scheepvaart Unie. De S.M.N. en K.R.L. behoren tot de rederijen die fuseren. De H.A.L en S.S.M. blijven zelfstandig. De aandelen van deze twee worden verkocht aan de N.S.U.. Door deze financiële injectie wordt de vloot flink uitgebreid . In 1963 besluiten K.L.M. en M.A.C. op het gebied van vakantievervoer nauw samen te gaan werken.
Sinds 1968 waren 50% van de Martinair-aandelen in het bezit van de K.L.M. De overige aandelen waren in bezit van Nedlloyd. In 1998 wordt geprobeerd deze aandelen te kopen. De Europese Commissie gaf geen toestemming om een monopolie positie op de Nederlandse markt te voorkomen. In 2008 lukte het echter deze aandelen van Maersk te kopen. Maersk was sinds december 2005 eigenaar van P&O-Nedlloyd. Sinds 31 december 2008 is Martinair een 100%-dochter binnen de KLM-groep geworden. Per november 2011 vervoert Martinair alleen nog vracht. Ook deze activiteiten zullen worden gestaakt.

Schreiner Airways.(P.H.S. van Ommeren).
Bob Schreiner was al actief in de luchtvaart sinds 1945. Vanwege het voornemen de activiteiten uit te breiden, wordt vanaf 1961 een kapitaalkrachtige partner gezocht. Van Ommeren had interesse in deelname. Uiteindelijk hadden Schreiner en Van Ommeren ieder 50 % van het aandelenpakket. Vanwege de hevige concurrentie en tegenwerking van een aantal partijen (o.a. K.L.M en M.A.C.) wilde de Bob Schreiner zich eind 1966 uit de onderneming terugtrekken. Hij hoopte zijn aandelen aan van Ommeren te verkopen. De K.N.S.M. was vanwege het teruglopende vervoer van passagiers per schip, geïnteresseerd geraakt in de luchtvaart. Van Ommeren de K.N.S.M benaderd de aandelen van Schreiner (50 %) over te nemen. Vanwege de omvangrijke schulden die er aan vast zaten, haakt de K.N.S.M. af. Vervolgens stelt van Ommeren voor om samen met de K.N.S.M en M.A.C 49% van de aandelen te nemen. De overige 51% zou in handen van de K.L.M. komen. Na maandenlange onderhandelingen strandden de onderhandelingen. Op 30 december 1967 valt het doek. Bob Schreiner hervat later andere activiteiten in de luchtvaart.

Transavia (K.N.S.M).
In juni 1966 was John Block (ex M.A.C.) aangetrokken om het bedrijf te leiden. Vanwege tegenwerkingen door de andere Nederlandse maatschappijen, gaat pas op 17 november 1966 Transavia van start.
Ook de eigenaren veranderen. In 1972 neemt de K.N.S.M. deel in Transavia. De KNSM zag Transavia als alternatief voor passagierslijndiensten per schip. Geleidelijk breidde de KNSM het belang in Transavia uit. In 1977 was het 100% eigendom de KNSM. Februari 1981 werd de K.N.S.M. opgenomen in de Nedlloyd Groep. In 1988 verkocht Nedlloyd 40% van haar aandelen aan KLM en 20% aan de Heeswijkgroep. In 1991 bestaat Transavia 25 jaar. De Nedlloyd groep verkoopt de resterende 40% van de aandelen aan de KLM. In 2003 gaan de resterende aandelen ook naar de K.L.M.

Grt.

Mario M
DC-7C Martins Air Charter.JPG
DC-7C Martins Air Charter.JPG (340.34 KiB) 4128 keer bekeken
DC-7c Schreiner.JPG
DC-7c Schreiner.JPG (177.16 KiB) 4128 keer bekeken
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Hier was ik al bang voor, omdat ik niet achter mijn eigen pc zit. Maar deze hoort er nog bij. Excuses.

Mario


DC-6 Transavia.JPG
DC-6 Transavia.JPG (283.55 KiB) 4128 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vliegmachines

Bericht door Bob R.I.P. »

In 1961 ben ik afgelost in Bristol van de Rotte van maatschappij Houtvaart en keerde terug met een DC3 van SHM. De cockpit was nog in de oorspronkelijke uitvoering met een koepeltje om eventueel sterren te schieten. Op de vleugels zaten geklonken plaatjes, netjes op vaste afstanden van elkaar. Het waren de afdekkingen van kogelgaten. Omdat er veel bagage mee ging moesten we bij het opstijgen zover mogelijk naar voren komen, anders kon het opstijgen wel eens moeilijk worden, volgens de piloot. Het was mijn eerste vliegreis. Voor de rederij was het een van de eerste aflossingen met een chartertoestel. Als telegrafist was ik nieuwsgierig naar de richtingzoeker aan boord van het toestel. Aan boord van schepen peilden we op minimum, maar hier peilde men op maximum. Het apparaat stond afgestemd op Hilversum, wat een rechte lijn opleverde van Bristol naar Zestienhoven. Boven de zeeuwse eilanden sprong het toestel flink op en neer door de opstijgende lucht boven de eilanden en de koelere lucht boven het water. Het was dus mooi weer.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Goedemiddag Bob.

Dat warens nog eens tijden. Dakota was misschien wel een soort "liberty" ( schepen) onder de vliegtuigen. Geen Flight Management Systeem, zelfs geen G.P.S. Ben 10 jaar geleden met mijn zoons op vakantie naar Villavicencio in Colombia geweest. We vlogen daar naartoe vanaf Bogota in zo'n DC-3. Die bagage was toen ook een probleem, achterin de romp wordt de bagage opgeslagen achter een soort net, de rest ook van voren vanwege het zwaarte punt. De reden van die reis was, dat Villavicencio een soort eldorado voor propellorvliegtuigen was. Ongegelooflijk wat daar rond vloog. Reparaties, of wat daar voor doorging allemaal in de openlucht. Die navigatie waarover je vertelt, was natuurlijk heel anders. Veel zichtwerk, ik weet ook dat er op diverse lichtschepen, radiobakens stonden. Als ik goed geinformeerd ben, zonden die een soort codes uit. Hoe ze die opvingen weet ik niet.

Grt.

Mario


Plaats reactie