Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Vinnie
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2015 16:53
Locatie: Westfriesland

Re: Vliegmachines

Bericht door Vinnie »

Martinus schreef: 24 jul 2018 04:11 Ondanks de ludieke beschildering is dit vliegtuig een visuele vervuiling.
De ontwerper heeft zich een paar keer verslapen lijkt wel.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Tsja....dat lijkt me een gevalletje van hoe je 't bekijkt...
Zoals Theo ooit een lans brak voor moderne scheepsbouw, doe ik dat maar effe hiervoor...
Een Ferrari oogt heel wat mooier als een doorsnee gezinsauto of transportbusje... een jacht oogt beter dan een vrachtschip...
Het is het doel waarvoor het gemaakt is, wat belangrijk is bij de beoordeling...
En dat toestel werd ontworpen om een complete vliegtuigromp van de Airbus rompbouw-fabriek naar de Airbus assemblage-fabriek te vervoeren...
...en om dat een beetje aerodynamisch -en dus goedkoop- te doen kwam dit geval uit de bus...
Wanneer je die romp daarop beoordeelt, is het een prachtig toestel ! En dan vind ik 'de painting' voor zo'n alternatieve vliegende olifant heel grappig: ze lijkt idd méér op een dolfijn dan op een vliegtuig of een olifant...
Maar het is een pracht van transportmiddel !! En dat zo'n ding (veilig) kan vliegen vind ik al mooi !
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Het is het doel waarvoor het gemaakt is, wat belangrijk is bij de beoordeling...
Niet bij de beoordeling van 'schoonheid', of iets mooi is. Ik ben dat ook altijd oneens geweest met Theo.
Ik heb wel eens bij Amerikaanse conventionele vrachtschepen gezien die lelijk waren maar toch een bepaald soort 'kracht' uitstraalden en daardoor weer mooi waren maar dat is hier niet het geval (vind ik) noch bij dat oerlelijke zware ladingschip Dockwise Vanguard waar we het toen over hadden.
dockwise vanguard.jpg
dockwise vanguard.jpg (7.9 KiB) 8030 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Nogmaals de voormalige Vlb. Twente.
Wachten op de sloop.

Vlb Twente001 wachten op sloop.JPG
Vlb Twente001 wachten op sloop.JPG (47.87 KiB) 7919 keer bekeken
Vlb Twente002 wachten op sloop.JPG
Vlb Twente002 wachten op sloop.JPG (53.84 KiB) 7919 keer bekeken
Vlb Twente003 wachten op sloop.JPG
Vlb Twente003 wachten op sloop.JPG (61.01 KiB) 7919 keer bekeken
Vlb Twente004 wachten op sloop.JPG
Vlb Twente004 wachten op sloop.JPG (44.97 KiB) 7919 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Brits jachtvliegtuig landt op Twente Airport

Een Hawker Hunter N-294 is zondagmiddag geland op Twente Airport. Het eenzitsvliegtuig raakte iets na het middenuur
het asfalt van de Twentse luchthaven.
Het toestel is eigendom van de Dutch Hawker Hunter Foundation (DHHF). Het vliegtuig was afkomstig van de
Belgische vliegbasis Kleine-Brogel. Het toestel is zaterdag 16 september te zien tijdens de open dag van de Technology Base.
Vanaf Twente Airport zal de Hawker Hunter daarna verder vliegen naar de luchthaven van Leeuwarden, de eigenlijke thuisbasis van het toestel.

De Hawker Hunter is een Britse straaljager die in de jaren 50 werd gefabriceerd. In totaal werden er 1972 toestellen gebouwd.
Het vliegtuig werd jarenlang ingezet door de Britse Royal Airforce.

Crash
Nadat in augustus 2015 een Hawker Hunter crashte tijdens een vliegshow in Shoreham, werden de toestellen met een Britse registratie
uit veiligheidsoverwegingen aan de grond gehouden. Dat gold ook voor het vliegtuig dat zondag op Twente Airport landde. Het vliegverbod
werd in juli 2017 opgeheven door de Britse Civil Aviation Authority. De N-294 maakte in februari 2018 zijn eerste vlucht sinds het vliegverbod.


Vlb Twenthe001.JPG
Vlb Twenthe001.JPG (61.62 KiB) 7586 keer bekeken
Vlb Twenthe002.JPG
Vlb Twenthe002.JPG (57.47 KiB) 7586 keer bekeken
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kitty Hawk.jpg
Kitty Hawk.jpg (224.67 KiB) 7526 keer bekeken
https://nl.wikipedia.org/wiki/USS_Kitty_Hawk_(CV-63)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vliegmachines

Bericht door Martinus »

Beschikt Twente tegenwoordig over een vliegtuigsloperij?

Vroeger noemden wij een vliegtuig thuis ook 'vliegmachine', wanneer dat naar 'vliegtuig' veranderde weet ik niet. Straalvliegtuigen heetten allemaal 'straaljager'.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Inderdaad @Martinus, op de voormalige vliegbasis Twenthe worden nu vliegmachines ontmanteld en gesloopt.
Vlb. Twenthe007.JPG
Vlb. Twenthe007.JPG (67.91 KiB) 7469 keer bekeken
Vlb. Twenthe008.JPG
Vlb. Twenthe008.JPG (56.71 KiB) 7469 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

@Fly past USS Kitty Hawk

Even kijken of ik nog mijn vliegtuigspottercapaciteiten heb behouden:
Centrale rij van voor naar achter
- E-2 Hawkeye
- EA-6 Prowler
- C-2 Greyhound
Dan steeds 2 aan 2 van voor naar achter
- A-6 Intruder
- F-18 Hornet
- F-14 Tomcat.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Martinus schreef: 12 sep 2018 18:14Vroeger noemden wij een vliegtuig thuis ook 'vliegmachine', wanneer dat naar 'vliegtuig' veranderde weet ik niet.
Als je bent ingevoerd noem je het een "kist".

Martinus schreef: 12 sep 2018 18:14Straalvliegtuigen heetten allemaal 'straaljager'.
Met een JumboJet valt er weinig te jagen :wink: .

Adri


Plaats reactie