Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

ik sluit me aan bij de vorige spreker...
dubbeldekkers met stermotoren blijven schitterend....
Oost, west...ook best

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Vooral klinken die stermotoren mooi, maar dat doen de Merlin Motoren van een Spitfire of Mustang ook.
Deze keer waren er weinig Mustangs in Oostwold, de North American P-51D Mustang "Damn Yankee" die daar tot het inventaris behoort.
003.jpg
003.jpg (223.34 KiB) 6155 keer bekeken
En de North American P-51D Mustang Mk. IV met de kenning (GA-) van het No 112 Squadron RAF.
003a.jpg
003a.jpg (232.76 KiB) 6155 keer bekeken
No 112 Sqn. "The Shark Squadron" opereerde tijdens WO II voornaamlijk in het gebied van de Middellandse Zee, Griekenland, Noord Afrika, Italie.
De bijnaam "Shark Squadron" komt van het feit dat men de voorkant van de Curtiss P-40 toestellen in Noord Afrika in de vorm van een Haaiebek beschilderde.
Oorspronkelijk kwam die beschildering van de MesserschmittBf110s van het Zerstörergeschwader 76, later in de oorlog werd dat vaak door andere eenheden gecopieerd, zeer bekend zijn denk ik de Curtiss P-40 vliegtuigen van de AVG (American Volunteer Group), de Flying Tigers in China.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Daar zaten toch ook RollsRoyce Merlin's in ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

In de Mustang: ja (Packard built)
In de P-40: nee (Allison (behalve een paar voor de RAF met Merlijnen))

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Die Mustang-Merlin's waren geloof ik 'opgevoerd' met een compressor, en die Spifire's niet..
klopt dat ?
Oost, west...ook best
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Vliegmachines

Bericht door Lemans »

alle merlins hebben een compressor, dus ook de spitfires
soms tweetraps, twee versnellingen of uiteindelijk 3-traps

daarover is wel het een en ander geschreven in dit boek
https://www.amazon.de/Allied-Aircraft-P ... aft+engine

gr A
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Curtiss P-40C Warhawk (Tomahawk IIB) met Allison V-1710-33-Motor; 193 toestellen werden voor de USAAF gebouwd, 960 voor de RAF waarvan er 100 stuk naar de American Volunteer Group in China gingen.
004.jpg
004.jpg (215.22 KiB) 5909 keer bekeken
Curtiss P-40F-15-CU Warhawk (Kittyhawk II) met de kenning van het 85th Fighter Squadron, 79th Fighter Group USAF.
Van dit type werden 1311 toestellen gebouwd waarvan 150 voor de RAF.
Deze serie werd evenals de Curtiss P-40L (700 stuk) met een Packard Merlin V-1650-1 motor (licentie van de Rolls-Royce Merlin XX) gebouwd.
004a.jpg
004a.jpg (204.28 KiB) 5909 keer bekeken
De Curtiss P-40 Warhawk was een verdere ontwikkeling van de Curtiss P-36 Hawk, de eerste vlucht vond plaats op 14 October 1938.
Vanaf 1939 ging het type in produktie, tot het einde van de produktie in November 1944 werden er 13.738 toestellen gebouwd, de kosten voor een P-40 bedroegen in1944 $ 44.892.
In het kader van de "Leen en Pachtwet" werden er 2631 vliegtuigen aan de Sowjetunie geleverd.

De Curtiss P-40 speelde tijdens de oorlog in Westeuropa geen grote rol.
Omdat het vermogen van de Allison motoren op hoogten vanaf 4.500 m sterk terug ging, kon het toestel niet met de Messerschmitt Bf 109 concureren.
In Noord Afrika bleek de P-40 op lagere en gemiddelde hoogten een bruikbare jager en jachtbommenwerper te zijn.
Ondanks de matige eigenschappen bleef het toestel in het verre oosten tot het eind van de oorlog in dienst.
De laatste P-40 werd in 1958 bij de Braziliaanse Luchtmacht uit de actieve dienst ontslagen.

Technische gegevens (P-40E):

Lengte: 9,68 m.
Spanwijdte: 11,38 m.
Hoogte: 3,76 m.
Vleugelopp: 21,92m².
Gewicht (leeg): 2.753 kg.
Startgewicht: 4.000 kg.
Motor: 1 × Allison V-1710-39 V-12 motor met een vermogen van 858 kW.
Snelheid: 580 km/h.
Kruissnelheid: 435 km/h.
Dienstplafond: 8.800 m.
Klimmen: 11m/s.
Bewapening: zes .50 (12,7 mm) M2 Browning machinegeweren, 907 kg bommen.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Vultee BT-13 Valiant.
005.jpg
005.jpg (267.01 KiB) 5815 keer bekeken
De Vultee BT-13 Valiant is een lesvliegtuig uit de tweede wereldoorlog, de eerste vlucht vond plaats op 24 maart 1939, de produktie eindigde in 1944.
Hoewel het tot de meest gebouwde vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog behoort (11.537 stuk) is het type minder bekend.
Vanaf 1945 werden de toestellen buiten dienst gesteld en vervangen door de North American T-6 Texan.
Na de oorlog werden de vliegtuigen voor een paar honderd USD per stuk verkocht, de motoren werden vaak in de tot sproeivliegtuigen omgebouwde Boeing-Stearman dubbeldekkers geplaatst.
In 1968 werden voor de film "Tora! Tora! Tora!" negen vliegtuigen tot Aichi D3A "Val" bommenwerpers omgebouwd, deze waren later ook in de film "Pearl Harbor" te zien.

Technische gegevens:

Lengte: 8,79 m.
Spanwijdte: 12,80 m.
Hoogte: 3,51 m.
Vleugeloppervlak: 22,2 m².
Gewicht (leeg): 1.531 kg.
Startgewicht: 2.039 kg.
Motor: een Pratt & Whitney R-985-AN-1 stermotor met een vermogen van 450 Pk.
Snelheid: 290 km/h.
Bereik: 1.167 km.
Plafond: 6.600 m.
Klimmen: in 9.2 min naar 3.000 m.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Noorduyn Norseman in de kleuren van de Noorse Luchtmacht.
006.jpg
006.jpg (220.79 KiB) 5705 keer bekeken
006a.jpg
006a.jpg (220.21 KiB) 5705 keer bekeken
De Norseman is in 1934 door Robert Noorduyn ontworpen om de groeiende vraag naar robuste transportvliegtuigen op de Canadese vliegtuigmarkt te bedienen.
Robert B.C. Noorduyn werd op 6 april 1893 in Nijmegen geboren.
Na een technische opleiding in Nederland en Duitsland ging hij in 1913 naar het Verenigd Koninkrijk waar hij bij Sopwith Aviation als technisch tekenaar aangenomen werd.
Sinds 1917 was hij samen met een andere Nederlander, Frits Koolhoven chef-tekenaar van de British Aerial Transport Company.
In 1919 keerde hij naar Nederland terug om voor Anthony Fokker te gaan werken.
Omdat Fokker in de Verenigde Staten wilde uitbreiden, stuurde men Noorduyn in 1921 naar Teterboro (New Jersey) om daar als bedrijfsleider van Fokker USA te gaan werken.
In het begin van 1929 verliet hij Fokker om bij Bellanca in Wilmington (Delaware) te gaan werken.
In de herfst van 1934 besloot Noorduyn voor zichzelf te beginnen en richtte hij Noorduyn Aircraft Limited in Cartierville, Quebec bij Montreal op.

De eerste vlucht van de Noorduyn Norseman vond plaats op 14. November 1935, dit toestel ging op 18. Januari 1936 naar Dominion Skyways later een onderdeel van Canadian Pacific Air Lines.
In de volgende vijf jaar verkocht Noorduyn slechts 17 vliegtuigen aan diverse vliegmaatschappijen en aan de Royal Canadian Mounted Police.
Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog bestelde de Royal Canadian Air Force (RCAF) in het kader van het Commonwealth Air Training Plan 38 Norseman Mk IV voor radio- en navigatieopleidingen.
Nadat de USAAF in het midden van 1942 zeven vliegtuigen getest had, bestelde men begin van het volgende jaar 746 toestellen met de aanduiding C-64A (later UC-64A).
In het kader van de Leem- en Pachtwet gingen hiervan 34 als Norseman VI aan de RCAF, verder werden er 43 aan andere Geallieerde strijdkrachten afgegeven.

Alle Norseman vliegtuigen kunnen naar keuze ook met ski's of drijvers uitgerust worden.
Tot de overname van het bedrijf door de Canadian Car & Foundry Corporation in 1946 werden de vliegtuigen bij Noorduyn gebouwd, plannen dat Aeronca de C-64 tijdens eveneens zouden bouwen gingen niet door.
Op 19 januari 1959 kwam de laatste van 918 Norseman vliegtuigen gereed en werd in januari 1960 afgeleverd.
Ondanks het geringe aantal waren de toestellen in 68 landen geregistreerd.

De Amerikaanse Componist en Bandleader Glenn Miller geldt sinds 15. December 1944 tijdens een vlucht van RAF Twinwood Farm in Clapham bij Bedford naar Parijs over Het Kanaal met een Norseman als vermist.

De Canadese gemeente Red Lake, Ontario geldt als Norseman Capital of the World.

Technische gegevens:

Lengte: 9,68 m.
Spanwijdte: 15,70 m.
Hoogte: 3,07 m.
Vleugeloppervlak: 30,20 m².
Gewicht (leeg): 1.923 kg.
Max. Startgewicht: 3.357 kg/ 3.420 kg (met drijvers).
Motor: een Pratt & Whitney R-1340-AN1 negen cilinder stermotor met een vermogen van 600 Pk.
Snelheid: 249 km/h, 222 km/h met ski's, 216 km/h met drijvers.
Kruissnelheid: 209 km/h.
Bereik: 1.500 km.
Dienstplafond: 5.200 m.
Klimmen: 3 m/s.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Hannes »

Naast de Norseman werd bij Noorduyn ook de North American AT-6 Texan in licentie gebouwd, onder de naam Harvard.

Noorduyn/North American AT-16ND Harvard IIB
1a.jpg
1a.jpg (236.84 KiB) 5589 keer bekeken
Canadian Car and Foundry/North American T-6 Harvard 4
1b.jpg
1b.jpg (212.53 KiB) 5589 keer bekeken
North American AT-6A Texan
1c.jpg
1c.jpg (223.36 KiB) 5589 keer bekeken

Groeten, Hans.


Plaats reactie