Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Betreffende een KLM DC-3 stommelde ik toevallig tegen een zeer interessant WW2 verhaal aan, het betreft hier het zeer tragische einde van de bekende KLM DC-3 "Pelikaan".....zie hieronder.

https://en.wikipedia.org/wiki/1942_KNIL ... _shootdown

https://www.ozatwar.com/wa02.htm
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

De eerste Douglas DC3 en de laatste Douglas DC3 voor de KLM.


DC3a.JPG
DC3a.JPG (153.9 KiB) 8918 keer bekeken
DC3b.JPG
DC3b.JPG (105.73 KiB) 8918 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en de laatste Douglas DC3 voor de KLM.
Bijzonder interessant Allen, hoe vogel je het bij elkaar?.....hopelijk ben je ondertussen weer volledig OP toeren!! :lol: ...die laatste is dus de " Pelikaan" die in WW2 Down Under bij Broome werd neergeschoten door de Jappen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

Kort voor WW2 kwam er veel passagier- en postverkeer op gang naar Indië.
De KLM moest extra vluchten gaan maken. De DC-3 Pelikaan blies daarin ook een partijtje mee.
Op 8 september 1939 vertrok de machine in alle vroegte met 8 passagiers en 177 kg briefpost.
Hier het laden van de postzakken.

DC-3 Pelikaan 8-9-1939.jpg
DC-3 Pelikaan 8-9-1939.jpg (137.7 KiB) 8814 keer bekeken
DC-3 Uil op Schiphol.jpg
DC-3 Uil op Schiphol.jpg (139.38 KiB) 8814 keer bekeken
En een mooi plaatje van de DC-3 Uil en van de bedrijvigheid op het platform van Schiphol (ca1938).
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie plaatjes Paul........maaar nog even over DC-3 kisten en vliegen gesproken!!
Ik zie net in mijn ouwe en groene monsterboekie dat we op 7 Juli 1965 'snachts om 12 uur op Schiphol moesten zijn om te monsteren. ( Dus waren we daar waarschijnlijk op de 6e om 24.00 uur!En terzijde ik had net 8 maanden op de " Hill" gezeten en was krap 2 maanden thuis geweest...dus varen met je platte gebitje! :lol: )
We zouden met een komplete bemanning naar de enige ECHTE " Reus van Heusden"...de " Tahama" in een DC-3 charterkist van Martin Air naar ik meen Gravesend vertrekken.De Martin Air lieden waren nog druk bezig om de busstoelen weer aan de vloer te bouten, want ze hadden er net "andere vracht" mee gevlogen. Hoe dan ook nadat we met het nodige kommentaar van de meer ervaren reizigers de schuin op z'n kont staartwiel staande DC-3 in waren gekropen uiteraard flink ouwehoerend met de 2 stewardessen :lol: ......ik hield me knap sjaaakies want het was mijn eerste vlucht!! :roll: ALLES was dus nieuw voor een aankomend massinissie uut Salland! :mrgreen:
Nadat we dus met alle koffers en tassen waren ingeladen werden de motoooorn gestart onder begeleiding van het zgn. deskundige kommentaar van de aanwezige technici......op school in Zwolle hadden we toendertijd een ouwe stermotor staan van een DC-3 en Stoommachines, Ketels, Motoorn man "Johnie Diesel" van Woerkom R.I.P oud KPM Hwtk had dat ons haarfijn uitgelegd hoe zulke karretjes werkten.....WANT ..." voor ons jongens van de GROTE en Langen Omvaart waren die vliegtuigkarretjes best wel interessant....maaar konden het natuuuurlijk naait haaal'n bij een langzaam draaiende scheepsdiesel.......aaahwel ....de BB kar pakte gelijk....hoopies vlammen uit de pijpies en toen kwam aan mijn kant de SB machine aan de beurt......van alles wat, vlammen uit de pijpies inclusief ( het was inmiddels wel rond een uur of 3 'snachts en dus allemaal heel duidelijk te zien!).......maaar draaien HO maar! :roll: Het kommentaar was DIK en NIET van de lucht..hier moesten zuigers worden getrokken enz. enz. De hele handel moest weer uit de kist, we werden in een soortement kantine " samen gedreven" en kregen een versnapering....bakkie thee en een plakkie cake! Na een poossie sleutelen van de Martin Air massinissies werden we weer aan boord gekommandeerd, de handel gestart en we vlogen naar Gravesend. ( Ligt dacht ik vlak bij Isle of Grain....moet even nakijken :roll: ....want daar lag de " Tahama" te lossen)
Ik zat aan de SB kant en vlak voor de landing gooide die schipper de hele handel in een vrij steile bocht en keek ik langs de vleugel naar beneeejuh :lol: Them were THE days.......ALLES was een avontuur. Wat me NU tijdens dit schrijven van dit geheugen episteltje te binnen schiet is het min of meer trieste feit dat de toendertijd beknijsde 4e meester waarbij ik op de 8-12 liep en waar ik tot "op de dag van heden" nog kontakt mee heb inmiddels " de koers helemaal kwijt" is en in een verzorgingstehuis z'n laatste dagen doorbrengt.......het kan dus allemaal verkeeer'n volgens Vader Cats!

PS1. En nu we het toch over ouwe DC-3 kisten hebben schiet me net te binnen dat er in Harbour Grace in NewFoundland eentje staat bij een fraai standbeeld van Amalia Earhardt...zie hieronder.Amalia is later een beetje vervelend aan haar eindje gekomen in de Pacific, maar daar is genoeg over te vinden op het Internet en wordt heden ten dage NOG door historici onderzocht en gedebatteerd HOE dat toendertijd precies is geKomen!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Harbour_Grace
Bijlagen
Foto van Wikii website.
Foto van Wikii website.
NLA_HarbourGrace-AmaliaEarhart.jpg (83.93 KiB) 8764 keer bekeken
Foto van hh
Foto van hh
HarbourGrace-AmeliaEarhardt.jpg (134.09 KiB) 8764 keer bekeken
Foto van hh
Foto van hh
HarbourGrace-AmeliaEarhardt (2).jpg (148.95 KiB) 8764 keer bekeken
Foto van hh
Foto van hh
HarbourGrace-AmeliaEarhardt (3).jpg (132.57 KiB) 8764 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mathieu
Berichten: 198
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Vliegmachines

Bericht door Mathieu »

Mooie plaatjes van Schiphol met de nodige DC 3's: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... iger-jaren
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmachines

Bericht door Allen »

Harry G. Hogeboom schreef: 15 jun 2018 14:37 hopelijk ben je ondertussen weer volledig OP toeren!!
Heanig an @Harry heanig an, ‘tvalt een beetje tegen.
Maar volgens de dames en heren medici moet het ‘zien tied’ hebben. :)

‘kWeet ook niet of @Jan v+d al eens op de Lochemse berg is geweest om aldaar een prevelementje voor mij te doen. :?:
Anders kan hij ook wel een cent muntje in het water van de sluis bij Eefde kieperen en bij dat ‘offeren’ een prevelementeje uitspreken. :-D
Wil ook wel eens helpen zegt men. :mrgreen:
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

De plaatjes pasten niet erg in het draadje.
Voor Allen een zal ik een Twente-muntje in de IJssel gooien.

Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vliegmachines

Bericht door v+d »

Allen, even zigzaggen, prevelementje gedaan maar zoals altijd moet je er wel in geloven wil het helpen :wink: Zelf ben ik erg ongelovig, de verhalen van Darwin lees ik met plezier. Nou ja, ik heb nog een echte zilveren piek, die mik ik met prevelement en al vandaag in de sluiskolk te Eefde. Dus morgen moet het beter gaan! Driemaal is scheepsrecht dus als het niet helpt mag je nog eenmaal aan de bel trekken :wink:
Omdat het over Dakota gaat, een broer van mijn vader was iets belangrijks bij de KLM in de begintijd. Helaas is hij bij Shannon uit de lucht komen vallen met fatale afloop.
Ik heb een door Eppo Doeve getekend boek dat hij bij een jubileum kreeg als er belangstelling voor is wil ik het hier wel plaatsen, het is in een soort stripverhaal vorm. Ik denk dat we niet hoeven te vrezen voor auteursrechten omdat het een eenmalig gemaakt verhaal is.
Ik zoek eigenlijk een instelling( museum) die er goed voor kan zorgen, ik ga alvast een beetje opruimen voor het geval dat ze op de NCL nog machinisten nodig hebben :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een echte zilveren piek, die mik ik met prevelement en al vandaag in de sluiskolk te Eefde.
Nou Allan......als DAT niet onmiddellijk een goede uitwerking heeft dan weet ik het jaa nait meer :roll: Jan heeft uitstekende connecties " in that field"....dat blijkt wel uit zijn eigen recente " nieuw pijp & leidingwerk" projekt :roll:
beetje opruimen voor het geval dat ze op de NCL nog machinisten nodig hebben
Haastige spoed is zelden goed Jan!! Het heeft geen zin om " DE Goden" te tarten!! :lol:

PSje. Zojuist op de terugweg van Vadersdag brunch bij onze dochter stond er een praaachtig ouderwets sterk gefabriceerd kassie zomaar "an de weg" voor DE liefhebber :lol: Ik ben dus als een speer weer terug gereden met m'n aanhangertje en heb dat ouwe kassie ter plekke gedoopt tot " Harry's nieuwe gereedschap laaaai'n kassie"....op gelaaai'n ondanks alle referenties naar m'n bovenkamer en "weg gaat tie" :roll: Niks " alvast opruimen" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie