Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Ja volgens mij ook, op de veluwe dacht ik.
Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Bep Roodenburg

Re: Vliegmaschines

Bericht door Bep Roodenburg »

Gerard,

Ik zou het niet weten. De vliegbasis Deelen ligt ook op de veluwe en was de grootse basis van de Luchtmacht. Het rollerbaanstelsel is gigantisch. Het is allemaal in WO2 door de Duitsers aangelegd. Om te kunnen landen en op te stijgen heb je verkeersleiding nodig. De Luchtmacht heeft twee zgn Mobtows (mobiele verkeerstorens) deze kunnen oa de torens op een basis vervangen. Ook zul je moeten kunnen tanken en bewapenen dus er komt nogal wat bij kijken voordat je op een snelweg kunt landen en stijgen.

MVG Bep.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Beb, het is zo lang geleeden, maar er staat mij iets bij van de rijksweg tussen Barneveld en Apeldoorn, toen nieuw, daar zat een mooi recht stuk in en daar werd in der tijd overgesproken als landingsbaan.Maar je hebt gelijk, er komt nog wat meer bij kijken dan landen en opstijgen. Maar ik neem aan dat men ook wat geleerd had van 1940, toen de fokkers T5 (is daar nog een plaatje van) op Soesterberg vernietigd werden voor ze opstegen.
Groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hallo Gerard @ all.

Of die Zweedse piloten dat vliegtuig mee naar huis namen weet ik niet, ik kan het mij moeilijk voorstellen.
Vermoedelijk zouden ze dan ook wat onderhoudspersoneel in de kost moeten hebben.
Maar zoals Bep al schreef werd het toestel als STOL vliegtuig ontworpen en gebouwd.
De Viggen was 400 m nodig om in de lucht te komen, en 450 m om te landen.
Ik heb meen ik eens ergens gelezen dat men die vliegtuigen in geval van oorlog in de bossen wilde verstoppen, om dan vanaf provisorische veldjes te opereren.
Het vliegtuig was gebouwd als een "Eend", de vleugels met een klein oppervlak vooraan en de vleugels met een groot oppervlak achter.
viggen.jpg
viggen.jpg (221.92 KiB) 5164 keer bekeken
De Harrier was een heel ander ontwerp, het werd gebouwd als VTOL (Vertical Take Off and Landing) vliegtuig.
Echter moest een vol beladen Harrier toch wel een aanloopje nemen om in de lucht te komen.
Nadat de lading afgeworpen was kon het toestel wel vertikaal landen.
Ik heb zo'n Harrier eens in Hanover gezien, die steeg toen wel vertikaal op, ik meen zelfs dat dat ding achteruit kon vliegen.
Men mag natuurlijk niet vergeten dat tijdens zo'n demonstratie alles optimaal is, geen onnodig gewicht, enz.
Maar het zou dus best kunnen dat de bouw van de Harrier toch van invloed geweest is op de constructie van de Viggen.
De voorganger van de harrier, de Hawker P.1127 vloog (of zweefde) op 19 november 1960, de ontwikkelings werkzaamheden voor de Viggen begonnen in 1962.
harrier.jpg
harrier.jpg (241.7 KiB) 5164 keer bekeken
Ik denk niet dat de Lockheed Lightning een gestolen ontwerp is, dan zou het van de Saab 21 moeten stammen.
Maar dat kan denk ik niet.
Het prototype van de Lightning vloog in 1939.
De Saab 21 werd in 1941 ontwikkeld en vloog pas in juni 1943.
Omstreeks die tijd werden bij de Amerikaanse 8th Air Force in Engeland de eerste P-38 Lightnings door de P-51 Mustang vervangen.
Vermoedelijk was de Lightning voor de Zweden aanleiding om de Saab 21 te ontwerpen.
Hoewel het veel gemeen heeft met een Lightning, is het toch een ander vliegtuig.
De Zweden bouwden het een motorig met een duwpropellor.
Het vliegtuig was ook met een schietstoel uigerust, zodat de piloot niet in de propellor kwam als hij uit het toestel moest springen.

Hieronder een vergelijk.
Saab 21 (Foto Wikipedia, Towpilot).
Saab_J_21A-3.jpg
Saab_J_21A-3.jpg (199.81 KiB) 5164 keer bekeken
Lockheed P-38 Lightning
lightning.jpg
lightning.jpg (387.88 KiB) 5164 keer bekeken
Het verhaal van de diefstal berust waarschijnlijk op de 40 mm Bofors kanonnen.
De bouw van 40 mm Bofors luchtdoelkanonnen door de Amerikanen voor de Marine was niet helemaal zuiver.
De Amerikanen hadden een paar van deze kanonnen uit Engeland gehaald waar ze in licentie gebouwd werden.
Na het e.e.a. verbeterd te hebben schijnt men die kanonnen bij Chrysler zonder licentie gebouwd te hebben.
Maar dit probleem is blijkbaar in het verloop van de tweede wereldoorlog opgelost.

Die snelwegen die als startbaan dienst konden doen kon (kan) men op veel plaatsen vinden.
Men kon ze goed herkennen omdat die delen van de snelweg van beton gemaakt werden.
Hier in de buurt bij Wilhelmshaven, Bremen, Hamburg zijn af en toe nog van die betonnen snelwegen die in de 60er jaren gebouwd zijn.
Omdat het grote wegen zijn, zal het transport van brandstof, munitie e.d. niet zo'n probleem vormen.

@ Gerard,

op de onderstaande site zijn foto's van de Fokker T.V en diverse andere Fokkers te zien,

http://www.lva-40.nl/index.php?option=c ... &Itemid=74

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Vliegmaschines

Bericht door Allen »

X
Bijlagen
NM PEETERS Mitchells uit WOII.jpg
NM PEETERS Mitchells uit WOII.jpg (315.84 KiB) 5160 keer bekeken
NM PEETERS Karel Doorman met een OZB-vliegtuig op de katapult en een OZB-helicopter op de achtergrond01.jpg
NM PEETERS Karel Doorman met een OZB-vliegtuig op de katapult en een OZB-helicopter op de achtergrond01.jpg (131.82 KiB) 5160 keer bekeken
Grtn @Allen
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hallo Allen,

Dat zijn prachtige schilderijen.
Die Mitchels vliegen boven Dunsfold, alle details op het schilderij kloppen, echt indrukwekkend.
dunsfold.jpg
dunsfold.jpg (108.65 KiB) 5146 keer bekeken
Hieronder nog even de geschiedenis van dat Bofors kanon.
The United States Navy's Bureau of Ordnance purchased a twin-mount air-cooled example directly from Bofors, which arrived in New York on 28 August 1940. During that month another Dutch ship, the van Kinsbergen, demonstrated the Hazemeyer mount to Navy observers. The gun was quickly chosen as the Navy's standard anti-aircraft weapon, and the Navy secretly imported a set of Imperial designs from England and started production illegally. A formal contract with Bofors followed in June 1941. The resulting Mark 1 and Mark 2 weapons were intended for the left and right side of a twin mount, respectively, and were adapted by Chrysler for water cooling.[1] It was eventually replaced by the 3"/70 Mark 26 gun due to its problem with kill-stopping Japanese kamikaze aircraft.

The Navy's satisfaction with the weapons was demonstrated by their practice of telegraphing Chrysler Corporation with the serial numbers of guns when they shot down an aircraft
Bofors_firing_USS_Hornet.jpg
Bofors_firing_USS_Hornet.jpg (48.85 KiB) 5146 keer bekeken
Groeten, Hans.
Bep Roodenburg

Re: Vliegmaschines

Bericht door Bep Roodenburg »

Gerard,

Wat je zegt over het vernietigen van vliegtuigen is helemaal waar. De laatste keer is dit ook in de zesdaagse oorlog gebeurd. De vliegtuigen van Egypte stonden prachtig naast elkaar opgelijnd en dus een makkelijke prooi voor Israel. De lering die daar uit getrokken is is het zgn "shelterplan" wat de Nato invoerde. De vliegtuigen over de basis verspreiden in hardened onderkomens (shelters) en deze via een rolbaanstelsel met de start en landingsbaan verbinden. Dit principe is in Nederland toegepast op Eindhoven, Gize Rijen, Volkel, Leeuwarden, Twenthe, De Peel en Soesterberg. Op Gilze (een aantal) en Soesterberg staan ook afwijkende shelters speciaal voor Amerikaanse vliegtuigen omdat deze bij een conflict in de koude oorlog gevuld zouden worden met Amerikaanse squadrons. Op Soesterberg is jarenlang het 32TFS (32 Tactical Fighter Squadron Wolfhounds) gehuisvest. De laatste twee types waar mee gevlogen is waren de F4 Phantom en F15 Eagle.

MVG Bep
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Een paar plaatjes uit Fairford.

Hier een vliegtuigtype die in een aantal landen inmiddels ook tot het verleden behoort.
De Breguet BR.1150 Atlantic.

Breguet Br.1150 Atlantic 1 van het Marinefliegergeschwader 3 "Graf Zeppelin" in Nordholz.
at1.jpg
at1.jpg (271.29 KiB) 5117 keer bekeken
Breguet Br.1150 Atlantic 2 van de Franse Marine.
at2.jpg
at2.jpg (251.95 KiB) 5117 keer bekeken
Deze McDonnell Douglas KC-10 Extender werd uit de Douglas DC-10 ontwikkeld.
kc10.jpg
kc10.jpg (192.6 KiB) 5117 keer bekeken
Een Boeing OC-135B.
oc135.jpg
oc135.jpg (211.66 KiB) 5117 keer bekeken
Douglas C-9A Nightingale (Medevac).
c9.jpg
c9.jpg (224.6 KiB) 5117 keer bekeken
Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

Men kon ze goed herkennen omdat die delen van de snelweg van beton gemaakt werden.
Nou weet ik tenminste waarom ik af en toe , vooral Duitsland, op die rot betonnen stukken moest rijden, ik had er een hekel aan. Deed dan ook 3000 Km in een week af en toe, Heel noord Europa inc. Switserland en Noord Frankrijk. Nu heb ik pijn in mijn rug als ik naar Santa Cruz (70 Km) ga.
Prachtige foto's en gegevens en dat op een zeevaart Forum.
Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hallo Gerard,

Het mooie op dit forum is, dat naast scheepvaart ook nog plaats is voor andere onderwerpen.
Men vind overal veel topics met interessante onderwerpen.

Hieronder een paar transportvliegtuigen.

Een oude bekende, een Fokker F.27 Friendship/Troopship van de Finse Luchtmacht.
f27.jpg
f27.jpg (237.49 KiB) 4923 keer bekeken
Lockheed C-141B Starlifter van de Amerikaanse Luchtmacht.
c141.jpg
c141.jpg (255.96 KiB) 4923 keer bekeken
Lockheed C-5B Galaxy
c5.jpg
c5.jpg (232.02 KiB) 4923 keer bekeken

Antonow An-124 Ruslan (NATO-Codename: „Condor“) als International Cargo Transporter uit de Oekraine.
an124.jpg
an124.jpg (251.39 KiB) 4923 keer bekeken
Antonow An-30 (NATO-Codename: „Clank“) van de Tsjechische Luchtmacht.
an20.jpg
an20.jpg (210.32 KiB) 4923 keer bekeken
Groeten, Hans.


Plaats reactie