Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ergens in een van mijn boekjes moet ik die zelfbepaalde positie van dat baken nog wel hebben staan.
Eerst mis met dat Damascus- Baghdad....en nu weer dat vage gedoe over de positie van dat baken in Riga :lol: ..........ik heb wel graag dat " ze" bij de les blijven daar boven schipper....as ut FF kan!! Uiteindelijk staan "wij" daar in goed vertrouwen beneden de waterlijn dat Bronsje aan de praat te houden...........en als mijn navigatie goed is dan is Riga niet al te ver weg van die donders harde Finse kei-en :lol: .......Ge wiet mar nooit zegt Martje in Braziel. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Ferry,

Bedankt voor de uitleg. Ik snap het al (denk ik). Dat oude baken van Spijkerboor was een zogenaamd "ongericht baken" (NDB). In de cockpit hadden ze een instrument (ADF=Autmatic Direction Finder), waarvan de peil in de richting van het baken wees.
Ik denk, dat deze bakens geleidelijk aan zullen verdwijnen. Er zijn er al niet veel meer, alleen Lelystad nog als ik het goed heb. Het zelfde, zal zoals je opmerkt met de VOR bakens ook gaan gebeuren. Ik denk alleen, dat ik dat niet meer mee ga maken.

Grt.

Mario
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vliegmachines

Bericht door Bob R.I.P. »

ferryvaneeuwen schreef:Ik vermoed dat die boer aan het verpachten of verhuren van die grond jaarlijks een aardig centje overhoudt. En dat ding gaat daar nooit weg. Hoewel, zeg nooit nooit! Er wordt ooit nog wel een beter systeem bedacht dat de VOR/DME overbodig maakt.
Hij zal er inderdaad een aardig centje aan overhouden. Ik heb de boeren op wier land een Decca zendmast stond, nooit horen klagen, terwijl het toch een sta in de weg was.
Er was een boer waar het land om de mast altijd gras was, tot het jaar waarop groot onderhoud gepleegd moest worden. Toen stonden er opeens bieten in de grond, die voor een deel vernield werden door de onderhoudsploeg. Kassa.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Nooit geweten dat Spijkerboor alleen maar zo nu-en-dan uitzond....
Elke keer als ik hem/haar nodig had, was na enig zoeken op het Nordmende'tje, toch altijd héél duidelijk SPI of SPY (ben het een beetje vergeten...) te horen. Met het zoeken ging je dan -uiteraard- eerst op zoek naar die "drie punten" van de S
Maar o-jakkes: dat kusteffekt nabij Den Helder....ik vergeet het nooooit meer !
Wat ik ook vergeten ben is die 2e zender die ik toen peilde.....kan dat Drammen (N) geweest zijn ?? Zoiets staat me een beetje bij.....
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nooit geweten dat Spijkerboor alleen maar zo nu-en-dan uitzond....
Spijkerboor zond ook continu uit, zoals alle luchtvaarbakens dat doen. Vandaar dat ik aan Mario uitlegde dat je op die gegroepeerde scheepvaartbakens moest wachten, terwijl ...
De luchtvaartbakens daarentegen zonden doorlopend uit omdat die door de vliegtuigen niet met de hand werden gepeild, maar automatisch en ook optisch.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Ik heb inmiddels via deze topic heel wat bijgeleerd. Ben even gestopt, omdat ik nu naar de Ronde van Vlaanderen zit te kijken. Maar ga straks weer verder. Ik vond vanmorgen dit nog, misschien wel aardig voor de liefhebbers: www.aerobeacons.nl

Ik ben maar een leek op dit gebied. Maar zou het kunnen zijn dat er enige spraakverwarring ontsaan is over Spijkerboor. Ik weet niet hoe lang het geleden is, dat Theo en JdeVos dat baken hebben gepeild. Als ik goed begrepen heb stond daar vroeger een NDB baken, dat nu gesloopt is. Er staat nu nog een VOR/DME baken. Nogmaals niet deskundig maar wel geinteresseerd, zou dit verschil maken bij peiling vanaf een vaartuig.
Hopelijk geen stomme vraag.

Grt.

Mario
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door ferryvaneeuwen »

De zendantenne van SPY stond net voor de overblijfselen van het fort Spijkerboor. Het fort met daaromheen de gracht is op de eerder geplaatst foto goed te zien.
Spijkerboor Zendantenne
Spijkerboor Zendantenne
image.jpeg (24.6 KiB) 5618 keer bekeken
Op de voorgrond een deel van het fort Spijkerboor. Waarom die ontsierende antennes nu per se bovenop dat fort geplaatst moest worden is mij niet geheel duidelijk. Misschien uit zuinigheid, het stond zo te zien op grond van de overheid en dat was waarschijnlijk gratis.
image.png
image.png (181.79 KiB) 5618 keer bekeken
Als onderdeel van de Stelling van Amsterdam is Fort bij Spijkerboor een wereldwijd erkend cultuurmonument (sinds 1996 op de UNESCO werelderfgoedlijst). Die erkenning berust vooral op de inventieve manier waarop Nederlanders het principe van “inundatie” hebben benut voor de landsverdediging. In 1 – 2 dagen kon een aaneengesloten gebied rondom Amsterdam gedeeltelijk of geheel onder water gezet worden om een vijandelijke opmars te stuiten. Binnen de Stelling (“harnas van de hoofdstad”) zouden 1 miljoen mensen 1 jaar zonder hulp van buitenaf kunnen overleven.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vliegmachines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mario schreef:Ik weet niet hoe lang het geleden is, dat Theo en JdeVos dat baken hebben gepeild.
Opa spreekt nu van 1983 - wel eerder, niet later. :-D

Bovendien denk ik dat het peilen van Spijkerboor om IJmuiden aan te lopen, misschien wel vijftig jaar geleden zal zijn, want eenmaal met radar uitgerust, had je dat natuurlijk niet meer nodig. Daarvóór moest je op allerlei kop-en-kontboten roeien met de riemen die je had en was je radiorichtingzoeker een uiterst belangrijk hulpmiddel.
Ik zou echt niet meer weten wanneer ik voor het laatst met een schip IJmuiden binnenkwam. Mogelijk was dat in 1982 of daaromtrent met onderstaand jacht, toen we IJmuiden als noodhaven aanliepen omdat de in Hamburg door speciale vaklieden gesjorde deklading - rollen draad en stalen platen, gesjord door vaklieden die daarvoor hadden doorgeleerd en er ook vorstelijk voor werden betaald - direct nadat we de Elbe uit waren aan de haal ging. Wij deden dat als eenvoudige, normaal betaalde zeelieden bij de bunker in de Haringhaven nog even dunnetjes over. Als konijnen kropen wij - Piet Donker de stuurman, Paul Voigtschmidt de kok en ik, de gezagvoerder - door die grote rollen draad. De hoofdwerktuigkundige deed niet mee, want die had andere besognes, wat een mooi verhaal is dat hier nu veel te ver zou voeren en ook helemaal niets met vliegmachines te maken heeft. Ik versleet die dag een prima spijkerboor, eh, ik bedoel spijkerbroek aan de knieën finaal door. Tja, je denkt er, als je van huis gaat voor een leuke deliveryreis niet direct aan om behalve je sextant en twee verschoningen ook nog een stel kniebeschermers mee te nemen. Ach, zo maakte je ook als kapitein nog eens iets mee. Alleen maar gewichtig doen gaat ook vervelen, nietwaar? We hadden veel plezier, dat weet ik nog wel en ook veel bekijks van mensen aan de wal. Maar toen we eenmaal klaar waren, hadden we er tot St. Croix, US Virgin Islands en San Juan, Puerto Rico ook geen omkijken meer naar. :-D
      • San Francisco.jpg
        San Francisco.jpg (70.4 KiB) 5603 keer bekeken
      • Wat een draak van een schip was me dat, zeg. Een van-alles-tegelijk-en-dus-van-alles-niksboot. :roll:
Patru (R.I.P)

Re: Vliegmachines

Bericht door Patru (R.I.P) »

ferryvaneeuwen schreef:Als onderdeel van de Stelling van Amsterdam is Fort bij Spijkerboor een wereldwijd erkend cultuurmonument (sinds 1996 op de UNESCO werelderfgoedlijst).
Nu het bij de Vliegmachines ook over de Stelling van Amsterdam gaat is het wel aardig om te attenderen op wat ooit was het Marinevliegkamp Schellingwoude dat met het eilandje Pampus deel uitmaakte van de Stelling. Vanaf 1916 deed het dienst als watervliegtuigstation, maar in de 20/30'er jaren zijn er ook wel burgervliegtuigen geland.
Bijgaand een opstijgende Dornier Do X met op de achtergrond fort Pampus.
Schellingwoude Dornier 1930-1.jpg
Schellingwoude Dornier 1930-1.jpg (43.38 KiB) 5585 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Vliegmachines

Bericht door Da Silva »

Theo bedankt voor het amtwoord. Het is allemaal ook al lang geleden. Mooi verhaal, om te zien is het ook een bijzonder schip, Is dat nu een laadklep aan de voorkant. Lijkt me ook fijn tijdens zo'n oversteek. Al met al toch weer heel wat geleerd en nog voldoende stof om me in te verdiepen.

Grt.

Mario


Plaats reactie