Noorduyn Norseman in de kleuren van de Noorse Luchtmacht.
- 006.jpg (220.79 KiB) 5879 keer bekeken
- 006a.jpg (220.21 KiB) 5879 keer bekeken
De Norseman is in 1934 door Robert Noorduyn ontworpen om de groeiende vraag naar robuste transportvliegtuigen op de Canadese vliegtuigmarkt te bedienen.
Robert B.C. Noorduyn werd op 6 april 1893 in Nijmegen geboren.
Na een technische opleiding in Nederland en Duitsland ging hij in 1913 naar het Verenigd Koninkrijk waar hij bij Sopwith Aviation als technisch tekenaar aangenomen werd.
Sinds 1917 was hij samen met een andere Nederlander, Frits Koolhoven chef-tekenaar van de British Aerial Transport Company.
In 1919 keerde hij naar Nederland terug om voor Anthony Fokker te gaan werken.
Omdat Fokker in de Verenigde Staten wilde uitbreiden, stuurde men Noorduyn in 1921 naar Teterboro (New Jersey) om daar als bedrijfsleider van Fokker USA te gaan werken.
In het begin van 1929 verliet hij Fokker om bij Bellanca in Wilmington (Delaware) te gaan werken.
In de herfst van 1934 besloot Noorduyn voor zichzelf te beginnen en richtte hij Noorduyn Aircraft Limited in Cartierville, Quebec bij Montreal op.
De eerste vlucht van de Noorduyn Norseman vond plaats op 14. November 1935, dit toestel ging op 18. Januari 1936 naar Dominion Skyways later een onderdeel van Canadian Pacific Air Lines.
In de volgende vijf jaar verkocht Noorduyn slechts 17 vliegtuigen aan diverse vliegmaatschappijen en aan de Royal Canadian Mounted Police.
Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog bestelde de Royal Canadian Air Force (RCAF) in het kader van het Commonwealth Air Training Plan 38 Norseman Mk IV voor radio- en navigatieopleidingen.
Nadat de USAAF in het midden van 1942 zeven vliegtuigen getest had, bestelde men begin van het volgende jaar 746 toestellen met de aanduiding C-64A (later UC-64A).
In het kader van de Leem- en Pachtwet gingen hiervan 34 als Norseman VI aan de RCAF, verder werden er 43 aan andere Geallieerde strijdkrachten afgegeven.
Alle Norseman vliegtuigen kunnen naar keuze ook met ski's of drijvers uitgerust worden.
Tot de overname van het bedrijf door de Canadian Car & Foundry Corporation in 1946 werden de vliegtuigen bij Noorduyn gebouwd, plannen dat Aeronca de C-64 tijdens eveneens zouden bouwen gingen niet door.
Op 19 januari 1959 kwam de laatste van 918 Norseman vliegtuigen gereed en werd in januari 1960 afgeleverd.
Ondanks het geringe aantal waren de toestellen in 68 landen geregistreerd.
De Amerikaanse Componist en Bandleader Glenn Miller geldt sinds 15. December 1944 tijdens een vlucht van RAF Twinwood Farm in Clapham bij Bedford naar Parijs over Het Kanaal met een Norseman als vermist.
De Canadese gemeente Red Lake, Ontario geldt als Norseman Capital of the World.
Technische gegevens:
Lengte: 9,68 m.
Spanwijdte: 15,70 m.
Hoogte: 3,07 m.
Vleugeloppervlak: 30,20 m².
Gewicht (leeg): 1.923 kg.
Max. Startgewicht: 3.357 kg/ 3.420 kg (met drijvers).
Motor: een Pratt & Whitney R-1340-AN1 negen cilinder stermotor met een vermogen van 600 Pk.
Snelheid: 249 km/h, 222 km/h met ski's, 216 km/h met drijvers.
Kruissnelheid: 209 km/h.
Bereik: 1.500 km.
Dienstplafond: 5.200 m.
Klimmen: 3 m/s.
Groeten, Hans.