Mooie plaatjes Paul........maaar nog even over DC-3 kisten en vliegen gesproken!!
Ik zie net in mijn ouwe en groene monsterboekie dat we op 7 Juli 1965 'snachts om 12 uur op Schiphol moesten zijn om te monsteren. ( Dus waren we daar waarschijnlijk op de 6e om 24.00 uur!En terzijde ik had net 8 maanden op de " Hill" gezeten en was krap 2 maanden thuis geweest...dus varen met je platte gebitje!
)
We zouden met een komplete bemanning naar de enige ECHTE " Reus van Heusden"...de " Tahama" in een DC-3 charterkist van Martin Air naar ik meen Gravesend vertrekken.De Martin Air lieden waren nog druk bezig om de busstoelen weer aan de vloer te bouten, want ze hadden er net "andere vracht" mee gevlogen. Hoe dan ook nadat we met het nodige kommentaar van de meer ervaren reizigers de schuin op z'n kont staartwiel staande DC-3 in waren gekropen uiteraard flink ouwehoerend met de 2 stewardessen
......ik hield me knap sjaaakies want het was mijn eerste vlucht!!
ALLES was dus nieuw voor een aankomend massinissie uut Salland!
Nadat we dus met alle koffers en tassen waren ingeladen werden de motoooorn gestart onder begeleiding van het zgn. deskundige kommentaar van de aanwezige technici......op school in Zwolle hadden we toendertijd een ouwe stermotor staan van een DC-3 en Stoommachines, Ketels, Motoorn man "Johnie Diesel" van Woerkom R.I.P oud KPM Hwtk had dat ons haarfijn uitgelegd hoe zulke karretjes werkten.....WANT ..." voor ons jongens van de GROTE en Langen Omvaart waren die vliegtuigkarretjes best wel interessant....maaar konden het natuuuurlijk naait haaal'n bij een langzaam draaiende scheepsdiesel.......aaahwel ....de BB kar pakte gelijk....hoopies vlammen uit de pijpies en toen kwam aan mijn kant de SB machine aan de beurt......van alles wat, vlammen uit de pijpies inclusief ( het was inmiddels wel rond een uur of 3 'snachts en dus allemaal heel duidelijk te zien!).......maaar draaien HO maar!
Het kommentaar was DIK en NIET van de lucht..hier moesten zuigers worden getrokken enz. enz. De hele handel moest weer uit de kist, we werden in een soortement kantine " samen gedreven" en kregen een versnapering....bakkie thee en een plakkie cake! Na een poossie sleutelen van de Martin Air massinissies werden we weer aan boord gekommandeerd, de handel gestart en we vlogen naar Gravesend. ( Ligt dacht ik vlak bij Isle of Grain....moet even nakijken
....want daar lag de " Tahama" te lossen)
Ik zat aan de SB kant en vlak voor de landing gooide die schipper de hele handel in een vrij steile bocht en keek ik langs de vleugel naar beneeejuh
Them were THE days.......ALLES was een avontuur. Wat me NU tijdens dit schrijven van dit geheugen episteltje te binnen schiet is het min of meer trieste feit dat de toendertijd beknijsde 4e meester waarbij ik op de 8-12 liep en waar ik tot "op de dag van heden" nog kontakt mee heb inmiddels " de koers helemaal kwijt" is en in een verzorgingstehuis z'n laatste dagen doorbrengt.......het kan dus allemaal verkeeer'n volgens Vader Cats!
PS1. En nu we het toch over ouwe DC-3 kisten hebben schiet me net te binnen dat er in Harbour Grace in NewFoundland eentje staat bij een fraai standbeeld van Amalia Earhardt...zie hieronder.Amalia is later een beetje vervelend aan haar eindje gekomen in de Pacific, maar daar is genoeg over te vinden op het Internet en wordt heden ten dage NOG door historici onderzocht en gedebatteerd HOE dat toendertijd precies is geKomen!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Harbour_Grace