Canomatic!!!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
wkruit (R.I.P.)

Canomatic!!!

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Hallo,
Hierbij presenteer ik, met gepaste trots, mijn nieuwste aanwinst op fotografisch gebied!
Een heuse Canomatic 7000 SEL mét flits en statief.

Uitgerust met:
1 - 50mm Focus Free objectief, lens made in Japan
2 - Optical/Color Lens,
3 - Motordrive
4 - Flash Unit met swivel/tilt functie
5 - SLR-look-a-like
6 - LCD-display
7 - Statief
8 - Ligt verrassend goed in de hand door de goede gewichtsverdeling

# 1 - Ook in Japan beheersen ze de kunst van het optisch min-of-meer zuiver maken van acrylaat (plastic dus). De sluiter heeft een onbekende, vaste openingstijd.
# 2 - Dat de lens optisch is, ligt voor de hand in iets dat op een camera moet lijken; wat de toevoeging Color inhoudt, is niet helemaal duidelijk...
# 3 - De motordrive bestaat uit een goedkoop electromotortje, dat begint te jengelen zodra er een batterij in het geval wordt gestopt. Wil daarmee niet meer ophouden.
# 4 - De flash unit is een gevalletje zonder enige vorm van regeling. Moet op de ouderwetse manier gedaan worden met een tabelletje waarmee het diafragma wordt
ingesteld.**
# 5 - Voor een blinde of anderszins visueel gehandicapte wel, ja...
# 6 - Gewoon een matglaasje met een spiegeltje achter een soort patrijspoort (we blijven maritiem). Dus tóch een spiegelreflex. Soortje....
# 7 - Verrassend genoeg blijkt dit ding wel min-of-meer bruikbaar te zijn. Ik kan er de combinatie EOS 7D met 28 - 300 ES-L op kwijt en het kan in de motorkoffer!
# 8 - Het loden gewicht (om het nog ontbreken van metaal en glas te verdoezelen) onderin de camera zit op de goede plaats....

**Het diafragma moet ingesteld kunnen worden. Motorisch nog wel! Ik vraag me af of er werkelijk iets gebeurt als je de betreffende knoppen gebruikt.
Ik zie alleen maar een nep-zoom effect. Overigens is in de tabel slechts een aantal waarden van het "diafragma" vertegenwoordigd. Dat wordt gokken als er
geflitst moet worden...

DE CANOMATIC!!
Canomatic 7000 SEL 01@W Kruit.jpg
Canomatic 7000 SEL 01@W Kruit.jpg (492.22 KiB) 5036 keer bekeken
Canomatic 7000 SEL 02@W Kruit.jpg
Canomatic 7000 SEL 02@W Kruit.jpg (450.84 KiB) 5036 keer bekeken
Canomatic 7000 SEL 03@W Kruit.jpg
Canomatic 7000 SEL 03@W Kruit.jpg (395.05 KiB) 5036 keer bekeken

Ik heb voor dit schitterende stuk plasticschroot niets hoeven betalen. Ongeveer de waarde van het apparaat dus. Ik ga er maar geen filmpje in doen!
Vandaag of morgen schroef ik het geval eens open, om de superieure kwaliteiten den volke duidelijk te tonen. Wordt vervolgd dus!
Overigens heb ik deze week iemand -serieus!!- met zo'n geval rond zien lopen bij de sluis. Oudere man. Ik weet niet wat ze die arme kerel op de mouw
hebben gespeld om hem zoiets aan te smeren. Ik kreeg een beetje medelijden met hem!
Deze apparaten -Made in China- worden regelmatig op Ebay en Marktplaats aangeboden met verhalen als : van mijn opa geweest, bijna nooit gebruikt" enzo.
Ook ander merknamen komen voor. Kijk hier maar: http://www.kameramuseum.de/0-fotokamera ... -home.html
Voor de doorgewinterde fotograaf is deze waarschuwing niet nodig, maar voor de anderen: Niet intrappen!!

W!W

wkruit (R.I.P.)

Canomatic!!! Ontleed 1 / 2

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Vrienden,
Ik heb vandaag de moeite genomen om mijn "nieuwste aanwinst" eens van binnen te bekijken. Met zo'n camera is toch geen fatsoenlijke foto te maken, dus uit zijn lijden
verlossen is een goede -en bovendien zeer educatieve- oplossing.
Daar gaan we. Ik zal e.e.a. aan de hand van beelden illustreren:

Beginnen we met de top van de body.
Canomatic 01 - top body.jpg
Canomatic 01 - top body.jpg (471.37 KiB) 5027 keer bekeken
Op de plaats waar bij een ordentelijke camera het pentaprisma woont, zit hier een (plastic!) spiegeltje waardoor een beeld -spiegelverkeerd- op een matglaasje valt.
Net als bij een Hasselblad! Maar dan anders... Daarnaast een LED-lampje met een onduidelijke functie. Er valt niks scherp te stellen, dus een AF-hulplicht lijkt me overbodig.
Daarnaast de high-tech schakelaar waarmee de film wordt teruggespoeld.


Het LED-lampje in al zijn glorie Mét electronica!:
Canomatic 02 - LED-lichtje.jpg
Canomatic 02 - LED-lichtje.jpg (481.75 KiB) 5027 keer bekeken

De body zèlf:
Canomatic 03 - body 1.jpg
Canomatic 03 - body 1.jpg (461.84 KiB) 5027 keer bekeken
De bovenzijde van de body heeft de volgende attractie's:
Een doorzichtzoeker met plastic lensjes, iets onduidelijks dat draait als er film wordt getransporteerd (waarom??), een beeldenteller, wat plastic tandwieltjes, de ontspanknop en diafragmaknoppen.
Daar onder de schakelaar voor het terugspoelen.
Canomatic 04 - body 2.jpg
Canomatic 04 - body 2.jpg (554.38 KiB) 5027 keer bekeken
Hier zien we de body aan de achterzijde. Links, naast de batterijbehuizing (2 heuse penlights!), de plaats waar de electromotor is gehuisvest. Daarnaast, in het midden, een staaltje
van fijnmechanisch ambachtswerk, de sluiter. Daar weer naast, met het rode rondje, de tijdontspanner. Helemaal onderin het duurste onderdeel van de camera: een precies bewerkte
klomp lood. Helemaal rechts de plaats voor de kleinbeeldfilm.
Canomatic 05 - body 3.jpg
Canomatic 05 - body 3.jpg (570.38 KiB) 5027 keer bekeken
Wat woont er achter de tijdontspanner? Nòg een klomp lood.
Het kàn niet op, vandaag!

Canomatic 06 - gewichtige zaken.jpg
Canomatic 06 - gewichtige zaken.jpg (512.91 KiB) 5027 keer bekeken
Hier dan de "gewichtigste" zaken uit het camerahuis: twee (niet minder) stukken lood en het goedkoopste electromotortje dat gevonden kon worden.
Zoiets kom je in goedkoop speelgoed ook wel tegen...

Straks gaan we verder met de optiek (jazeker!) en de staafflitser!
wkruit (R.I.P.)

Canomatic!!! Ontleed 2 / 2

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Gaan we verder met dit stuk precisie...:

Nòg een motor:
Canomatic 07 - diafragmamotor.jpg
Canomatic 07 - diafragmamotor.jpg (459.24 KiB) 5021 keer bekeken
Het diafragma wordt d.m.v. een electromotortje versteld. Met een draai van misschien 45 graden niet echt noodzakelijk.
Maar je krijgt het toch maar! Mét 2 knoppen en 2 microswitches!

Canomatic 08 - diafragma klein - groot.jpg
Canomatic 08 - diafragma klein - groot.jpg (1.3 MiB) 5021 keer bekeken
Het diafragma zelf. gaat van een ronde lensopening van 4mm terug naar een vierkant van 3mm. Gewoon twee stukjes dun plaatstaal die over elkaar schuiven.
Canomatic 09 - Lens made in Japan..jpg
Canomatic 09 - Lens made in Japan..jpg (415.54 KiB) 5021 keer bekeken
En dan komen we bij "Des Pudels Kern" zoals Goethe dat zo kernachtig wist uit te drukken. De lens. Gemaakt van het beste plastic
dat het Japanse Keizerrijk vermag op te brengen.
Wat nou anderhalve kilo aluminium en optisch zuiver glas. Zo kan het ook. Met één convex-concaaf lensje...


Dat voor wat betreft de camera. Maar we hadden ook nog een flitser.
Canomatic 10 - Staaffliser grip.jpg
Canomatic 10 - Staaffliser grip.jpg (930.1 KiB) 5021 keer bekeken

Een staafflitser nog wel. Net een Metz Mecablitz 45. Alleen zit daar de staaf vol accu's en electronica.
Hier vinden we -alwéér- lood.**
Canomatic 11 - Staaffliser swivel-tilt head.jpg
Canomatic 11 - Staaffliser swivel-tilt head.jpg (804.07 KiB) 5021 keer bekeken
De swivel/tilt head. Kan (in theorie) 90 graden kantelen om indirect flitsen mogelijk te maken.
In de praktijk wordt dat tot zo'n 35 graden beperkt doordat het snoer klem komt te zitten....
Een goed-doordacht ontwerp dus!

Canomatic 12 - Staaffliser electronica.jpg
Canomatic 12 - Staaffliser electronica.jpg (699.94 KiB) 5021 keer bekeken
In de flitser zit -minimale- electronica: een printje en een elco. Dat heeft zo'n ding nu eenmaal nodig. Ook zit er een wide-angle diffusor op. en kan de flitser worden in- en uitgeschoven.
Alleen zit er geen zoom-objectief op de camera, dus dat is ook een mogelijkheid die ze netzogoed weg hadden kunnen laten...
De flitser zelf bestaat uit een minuscuul xenos flitsbuisje met een heel kleine reflector. Ik denk niet dat dat ding een richtgetal heeft dat boven de 10 á 12 uitkomt...


**Ik heb het net gewogen. Er zit meer dan een halve kilo lood in dat kreng. Zát moet ik zeggen, want ik heb het geval maar uit zijn lijden verlost.
Op weg naar de camera-hemel...?

Groeten,
W!W
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Canomatic!!!

Bericht door leo-shof »

dat is ook zonde van zo´n mooie camera
:lol: :lol: :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
wkruit (R.I.P.)

Re: Canomatic!!!

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Ja, ik voel me er ook wel schuldig over... !!!!
:oops: :oops: :oops: :oops:
:cry: :cry: :cry: :cry:


Plaats reactie