Wielrennen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tour de France

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De populairste Nederlander in de tour.... :roll:

Kenny van Hummel op tijd binnen.
VERBIER - Kenny van Hummel heeft zich zondag met moeite gehandhaafd in de Ronde van Frankrijk. De sprinter van Skil-Shimano werd al op de eerste klim gelost en reed in de vijftiende etappe bijna de hele dag alleen.
Van Hummel arriveerde uiteindelijk op drie kwartier van ritwinnaar Alberto Contador. De Nederlander, die stijf onderaan staat in het klassement, bleef daarmee binnen de gestelde tijdslimiet

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Tour de France

Bericht door Joost.R »

Ten Dam: Mentsjov gaf op.
Uitgegeven: 19 juli 2009 17:42

VERBIER -
Laurens ten Dam probeerde zondag in de eerste Alpenetappe in de Ronde van Frankrijk zijn
Russische kopman Denis Mentsjov te steunen, maar dat was vergeefse moeite.
"Denis gaf al vroeg in de slotklim op", aldus Ten Dam. "Hij parkeerde." Ten Dam bleef even bij hem in de buurt, maar gaf daarna gas:
"Het had geen nut meer om bij hem te blijven. En met al die Nederlanders langs de weg vond ik het niet kunnen om rustig naar boven te fietsen."

Stijgende lijn;
Ten Dam was zelf niet goed geweest nadat hij in een eerdere rit zwaar ten val was gekomen.
De Raborenner heeft nu echter een stijgende lijn te pakken.

"De benen voelden best goed. Ik was bijna nog in die kopgroep gekomen, dat lukte net niet.
Ik hoop in een van de komende twee bergetappes wel een keer mee te kunnen.
Het klassement van Denis is nu definitief over, dus mag ik waarschijnlijk wel voor mijn eigen kansen rijden." :idea:

Dat Mentsjov brak, noemde Ten Dam 'jammer'. "Maar misschien kan hij later in de Alpen nog een keer aanvallen."

{gelezen in: NU.NL.}
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tour de France

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We weten nu dus al wie er straks de ronde van Boxmeer wint:
Kenny van Hummel. :lol:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tour de France

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tour de France 1941, uiteraard op Nederlandse fietsen. :roll:
All the best
Jos
Bijlagen
tour de france.gif
tour de france.gif (97.35 KiB) 4830 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: Tour de France

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
10-08-1955

Was deze klassieker een kweekvijver voor latere bekende Tour de France rijders. :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tour de France

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Rode lantaarn vaster voor Kenny van Hummel
Van onze Telesportredactie
Bourg-Saint-Maurice - De rode lantaarn is nog vaster in het bezit gekomen van Kenny van Hummel. De renner van Skil-Shimano eindigde in de zestiende rit in de Tour opnieuw als laatste. De achterstand van de renner met rugnummer 199 was in de tweede Alpenetappe 34 minuten en 43 seconden op de Spaanse ritwinnaar Mikel Astarloza. Daarmee was de cultheld in deze Tour weer op tijd binnen.

Zodra Kenny van Hummel voorbij is kan de organisatie van de Tour beginnen met het opruimen van de hekken. Daar ligt de Skil-Shimano renner overigens niet wakker van.
De nummer laatst (161) van het algemeen klassement heeft nu een achterstand van drie uur, 35 minuten en 54 seconden op geletruidrager Alberto Contador.
De 26-jarige renner moet drie kwartier goedmaken om de laatste plaats over te doen aan zijn directe 'concurrent' de Wit-Rus Yauheni Hutarovich.
Jolly Sailor

Re: Tour de France

Bericht door Jolly Sailor »

In mijn schooltijd nooit veel te maken gehad met wielrennen, ja een schoolkameraad die kreeg een oom bij hun inwonen en in korte tijd was hij en zijn broer verknocht aan het wielrennen en hadden ze ook racefietsen en ging het in de weekenden met de fietsen op de auto naar koersen, maar wij vonden het maar niets.

Maar in 1968 wist ik en de rest van de bemanning alles over de Tour de France als we nauw wouden of niet want we hadden een fanatieke wielrenner supporter aan boord.
Wij zaten in die tijd veel in de Oostzee en Nederland met hout en mijn collega had een transistorradio die constant bij hem in de buurt had was het niet aan dek dan was het wel op de stellingsplank of waar dan ook.
Dus was het onder pikheet of op de brug constant het gesprek de Tour en als de stem van de tourverslaggever door de luidspreker galmde dan moest je bek houden of stoppen met steken daar hij niets wou missen.

Afbeelding
De man met de zonnebril dat was het gesprek van de dag aan boord oftewel Jan Janssen

Afbeelding
Hier nog de touruitslag van 1968, wat is nu eigenlijk de gemiddelde snelheid van de tour hier is het rond de 35 Km
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Tour de France

Bericht door Joost.R »

Einde Tour voor Van Hummel

LE GRAND-BORNAND - Wielrenner Kenny van Hummel is woensdag uitgevallen in de Ronde van Frankrijk.
Zijn ploegleider Merijn Zeeman van Skil-Shimano meldde op tv bij de NOS dat de nummer laatst van het algemeen klassement
is gevallen in een afdaling.

Hij kwam op een knie terecht en heeft volgens Zeeman een diepe snijwond. Per ambulance is Van Hummel naar
een ziekenhuis vervoerd.
"Hij kon echt niet verder. Het is erg triest als je zo uit de Tour moet", aldus Zeeman. Van Hummel reed net als de
afgelopen dagen alleen door de bergen, op grote achterstand van het peloton.
Volgens Zeeman viel hij in dezelfde bocht als waar eerder in de rit ook de Rus Denis Mentsjov onderuit ging.

Cultstatus
Volgens ploegarts Edwin Achterberg zijn er acht tot negen hechtingen nodig om de wond dicht te krijgen.
"Kenny zal zo'n twee weken niet kunnen fietsen", schatte Achterberg die de renner in het ziekenhuis bijstaat.
Door het permanent dragen van de rode lantaarn vergaarde Van Hummel in zowel Nederland als in Frankrijk een bijna cultstatus.
Voor aanvang van de koninginnenrit naar Le Grand Bornand sprak hij nog zijn hoop uit Parijs te kunnen halen.
{uit: Sportnieuws.NL.}

@ Jos....
Voor het criterium van Boxmeer zullen we iemand anders moeten vinden. :oops:
één van de Schleck broetjes :?: :?:
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Tour de France

Bericht door Joost.R »

Garate wint op Mont Ventoux

MONT VENTOUX - Juan Manuel Garate heeft zaterdag in de Ronde van Frankrijk de etappe naar de Mont Ventoux gewonnen.
De Spaanse wielrenner van de Rabobankploeg was meegegaan in een ontsnapping en werd niet meer achterhaald.
De Spanjaard reed vlak voor de streep weg bij zijn Duitse medevluchter Tony Martin, die tweede werd.
Het was de eerste ritzege voor Rabo in deze Tour.
''Ik droomde vannacht dat ik op de Mont Ventoux zou winnen en nu sta ik hier. Het is ongelooflijk'', zei Garate.
''Dit is de mooiste dag van mijn leven. Ik was in de Tour om Denis (Mentsjov) te helpen. Hij was niet goed,
toen hebben we met de ploeg besloten voor de ritzeges te gaan. Dat dat mij op een van de laatste dagen lukt, maakt me heel gelukkig.''
Op korte achterstand eindigde de Luxemburger Andy Schleck als derde. Alberto Contador en Lance Armstrong volgden.

De Spanjaard Contador behoudt het geel, Andy Schleck blijft tweede en Armstrong staat bij zijn rentree in de Tour ook op het podium.

De 20e etappe werd gekleurd door een groep van zestien vluchters, onder wie Garate, Martin en de Nederlanders Joost Posthuma en Albert Timmer.
De vluchters werden pas in de slotklim 'opgeraapt', op Martin en Garate na.
Podiumplaatsen
De strijd om de podiumplaatsen vond kort achter hen plaats. Contador ging juichend over de streep,
de Spanjaard van Astana is zeker van zijn tweede tourwinst.
Armstrong kon in de klim van de buitencategorie de aanvallen op zijn derde plaats afslaan. Frank Schleck,
Bradley Wiggins en Vincenzo Nibali finishten weliswaar in de top tien, maar allen achter Armstrong.

© ANP
Jolly Sailor

Re: Tour de France

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
1980 - Joop Zoetemelk in het geel en uiteindelijk Tour winnaar 1980


Plaats reactie