Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
Oost, west...ook best

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Taal en zo...

Bericht door v+d »

Misschien zat er bij de schrijver van dat versje wel een wens achter dat kapoentje :wink:
Patru (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Patru (R.I.P) »

In de kringloopwinkel vond ik het boekje "Zeelui in Rotterdam" van Koos Teeuwkens. Leest lekker makkelijk met aardige verhalen.
Op bladzijde 38 heeft de schrijver een interview met z'n eerste kapitein (uit 1946); deze vertelt uit de begintijd van zijn loopbaan:
Tekst Mozes.jpg
Tekst Mozes.jpg (59.03 KiB) 3398 keer bekeken
Die term "Mozes" voor een functie aan boord van een schip heb ik nog niet eerder ergens gehoord of gelezen. Ik kan er verder op internet ook niets over vinden.
Weet iemand daar misschien iets over?

Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door dita »

Mozes wordt de jongste man aan boord van de Duitse (oost friezen) schepen genoemd.
In Nederlandse schepen is dat de ketelbink.

Go Go
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Patru (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dat heb ik nooit geweten. Weer wat geleerd.
Martin, bedankt.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Weet iemand daar misschien iets over?
Mozes wordt de jongste man aan boord
"Ze" verwarden mij vroegaah wel met Jezus, omdat ik 'swinters over water kon lopen!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Taal en zo...

Bericht door Fluks »

In de duitse en zwitserse binnenvaart werd onze scheepsjongen ’’Mozes’’genoemd,als zijnde een kind,dat uit het water opgevist was. Groet,Arie.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik kom de laatste tijd op de verschillende fora steeds vaker tegen dat men schrijft: wij vaarden i.p.v. wij voeren. Heb ik wat gemist?
Harry
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Taal en zo...

Bericht door K.Brouwer »

Jij niet, zij wel 8) .

Groeten, K.Brouwer
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Taal en zo...

Bericht door Martinus »

Ik kom de laatste tijd op de verschillende fora steeds vaker tegen dat men schrijft: wij vaarden i.p.v. wij voeren. Heb ik wat gemist?
Dat soort dingen valt mij ook op, de zogenaamde 'sterke' werkwoorden worden steeds minder vervoegd.
Het woei niet meer hard, maar de wind waaide hard, en zo zijn er veel meer.
Het woord 'worden' blijft ook steeds vaker weg. 'Dit moet opgelost', in plaats van dit moet worden opgelost.
En vandaag zag ik ergens staan: 'er mist nog iemand' men bedoelde te zeggen: 'er ontbreekt nog iemand'.
Ook gebruikt men heel veel 'hun' zeiden dat ze zouden komen', in plaats van 'zij' zeiden dat...etc.'

Nou ja, taal leeft natuurlijk en is daarbij ook nog onderhevig aan buitenlandse invloeden. Een Nederlands document van een paar 100 jaar is voor ons niet meer te lezen.


Plaats reactie