Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
jdbvos

Re: Taal en zo...

Bericht door jdbvos » 26 aug 2017 13:21

Overal in de stad hangen weer posters over "Groningens ontzet", terwijl elke Grunneger het heeft over "Gronings ontzet"...
M'n jongste dochter vroeg onder het eten waar dat verschil ineens vandaan kwam.....
Ik moest er ook even over nadenken.... want er is wel degelijk verschil. Ik meende in eerste instantie dat het ging om de collectiviteit: als alle Groningers, stad én provincie, hadden meegevochten dan was het een Gronings ontzet ipv van een Groningen's ontzet. Maar zoiets komt natuurlijk niet voor, dus in het een Groningen's ontzet....
Mijn dochter keek inmiddels op haar mobieltje op internet, en zei, dat het helemaal geen verschil maakte....
Nou kan ik me daar niet in vinden: de schrijfwijze zelf geeft een significant verschil aan...
In tweede instantie viel voor mij wederom 'een kwartje': het gaat om het onderwerp !
Niet alle Groningers werden ontzet, zoals bij een 'Gronings ontzet', maar alleen de stad Groningen werd ontzettend ontzet, en dus is er sprake van een 'Groningens ontzet'....
Heb ik het met de 2e versie goed, of hoe zit dit eigenlijk precies...?
Bijlagen
Groningens.jpg
Groningens.jpg (96.14 KiB) 250 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Knisten

Bericht door Knisten » 29 aug 2017 04:10

Goedemorgen allen

In het licht van de recente ontwikkelingen in Texas en -in mindere mate- hier in Louisiana als gevolg van de hurricane
Harvey kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik een begrip voorbij zag flitsen wat in het recente verleden op dit
topic al eens de revue gepasseerd is. Toch nog iets leuks in deze voor veel mensen barre en onzekere tijden. De FEMA
(Federal Emergency Management Agency) is nu bezig met het charteren van een groot aantal trucks om de hurricane
relief actie op gang te brengen. Alhoewel ik nog steeds niet mag rijden vanwege m'n arm kan het geen kwaad om een
beetje bij te blijven.

Vandaar de onderstaande "tips and tricks":

Hurricane relief is the biggest dog and pony show you will ever see in trucking.

But there is a certain satisfaction in being able to help people who are suffering.

Most of all- be safe. Do not attempt to drive when conditions are unsafe. A load of bottled water is not worth your life.
There will be thousands of more loads on-site.
Stop somewhere outside the emergency zone and stock up on canned or dried food and at least 2 cases of bottled water
and plenty of Wal-Mart bags for emergency toilets. :roll: :lol:
There may be NO restaurants or even convenience or grocery stores open for weeks.
Fill your tanks up about 150-200 miles out, there may be no fuel for days.
Bring something to pass the time, books or games are good, there may be no cell service or TV signals for weeks.
Have a satellite GPS, no cell service = no phone based GPS and street signs and landmarks may be non-existent.
Buy a heavy duty tire plug kit and an air hose that connects to your glad hands, nothing worse than having a flat 50 miles
from nowhere with NO cell OR landline service.
Finally, bring LOTS of patience!

Ik heb het eerste, kleine konvooi van tientallen trucks al voorbij zien komen, dus de eerste hulp is onderweg, al zal het
nog wel even duren voordat alle nood gelenigd is. Hoe kun je, op korte termijn bijna twee miljoen mensen uit het
getroffen gebied evacueren. Harvey blijft zo'n beetje waar hij is en dat zorgt voor meer regen en nog meer wateroverlast.
Enfin, alle freeways zijn afgesloten en op het nieuws zie je meer bootjes dan auto's en trucks manouevreren. 't Wordt een
zaak van lange adem en met enig "understatement" - een boerenkermis ! :? :oops:

Houston Map.png
De metropolitan area
Houston Map.png (16.47 KiB) 205 keer bekeken
Houston Freeway.jpg
Roads have turned into rivers
Houston Freeway.jpg (5.46 KiB) 205 keer bekeken
I'll keep you posted... Met vriendelijke groeten,

Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

leo-shof

Bericht door leo-shof » 29 aug 2017 09:17

Ja daar worden weer een hoop mensen getroffen ,met diepe ellende
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 29 aug 2017 23:59

Even iets heel anders.
Ik liep van de week onder een eikenboom en er viel toevallig een eikel op mijn hoofd. :lol:
Kan gebeuren, maar ik vroeg me toen af waarom de boom geen eikelboom heet, tenslotte heb je appelbomen en perenbomen.
En een appelboom is enkelvoud en een perenboom meervoud.

Ach, eigenlijk meer een onderwerp voor het potje na de wacht.
"Viel er een eikel op je eikel, stuurman?" :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 aug 2017 00:21

een zaak van lange adem en met enig "understatement" - een boerenkermis
Een klein zigzagje Dirk, "ze" konden "het" ook niet weten ...daar in THE land waar " everything is BIGger", het IS bekant ook pas 117 jaar geleden " to the day" dat HEEL Galveston door een "oud familielid van Hurricane Harvey" van de kaart werd geveegd met ( staat me bij?) 2000 doden.Google maar eens " Galveston Hurricane in 1900" of " Isaac's Storm".Als "ze" in de Lage Landen waar jij en ik vandaan komen een soortgelijke mentaliteit hadden gehad, dan waren jij en ik tesamen met vele anderen allang verzopen!!Als je een paar van je Yankee vriendjes eens een ietsie wilt pesten vertel je "ze" maar dat DE Nederlanders toendertijd al - dus nu meer dan 100 jaar geleden- Galveston al een mooi beetje hebben OPgehoogd, anders waren er NU weer hoopies doden geweest!( Als je details wilt weten hoor ik het wel!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie