Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Allen schreef: 11 apr 2017 13:55
Taalvraag005.JPG
Taalvraag005.JPG (12.73 KiB) 2615 keer bekeken
Volgens mij is dat het woord "sint-juttemis".
Met een koppelstreepje is het één woord. :)
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Taal en zo...

Bericht door Drentenier »

Dat zou 'nooit' of 'nimmer' kunnen zijn.
Want Pasen en Pinksteren vallen never nooit niet op één dag :oops:
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

Onderstaand de oplossing die vragensteller voorstond.
@Hans, je heb in deze 100 ptn verdiend. :wink:

Taalvraag005.JPG
Taalvraag005.JPG (18.26 KiB) 2529 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dat antwoord lag wel erg voor de hand.
Ik dacht dat de vragensteller voorhad om een lolletje te maken. :wink:
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

@Paul, jij krijgt helaas geen ptn. :mrgreen:
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Taal en zo...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nou ja Allen,
Die grijns van Mr.Green is ook weer niet nodig. Wij sparen alleen DE-koffiepunten. :)
Graag bied ik je een consumptie aan voor in De Grolsch Veste.
Ik hoop tenminste dat ze na de ontruiming bij de wedstrijd tegen PSV niet gedevalueerd zijn.

Consumptiemunt heel.jpg
Consumptiemunt heel.jpg (52.17 KiB) 2455 keer bekeken
Consumptiemunt half.jpg
Consumptiemunt half.jpg (97.5 KiB) 2455 keer bekeken
Proost en de groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

@Paul, 'Supportershome FC Twente blijft minimaal een jaar dicht' :(
Dat wordt um dus niet. :?
EN door de inflatie wordt zo'n muntje steeds minder waard. :-D
Sparen heeft geen zin. 8)
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Vertaling klaar en gisteren de correctie ook klaar. Insturen die handel, zou je dan zeggen. Maar ik zit nog acht dagen voor de deadline en daarom besloot ik vanmorgen om het nog eens een keer helemaal te gaan lezen; nu geheel ontspannen, zonder tijdsdruk en in de wetenschap dat de spel-, tik- en grammaticafouten er voor 99,98 procent uit zijn. Zodoende let ik nu alleen op of het echt lekker loopt en of een extra komma nu wel of niet beter is en of het in bepaalde gevallen beter is om het hulpwerkwoord achter het voltooid deelwoord te zetten of toch liever ervoor. Een echt mierenneukersfestival, zeg maar. Maar goed, als ik het dan opnieuw helemaal heb gelezen, dan is dat voor de vierde keer en dus zou Harry z'n moeder misschien zeggen dat ik de centen werkelijk had verdiend :-D

Toch is het verrassend wat je dan allemaal nog tegenkomt, als je de tijd neemt om even bij een woord stil te staan, de zinsbouw nog eens kritisch te bekijken en dat soort zaken. Als ik zou moeten schatten, dan denk ik toch gauw dat dit een kwaliteitsverbetering van tien, misschien wel vijftien of twintig procent oplevert. Ergo: zo zou je altijd moeten werken en simpelweg geen genoegen nemen met minder. Een voorbeeld waar ik dan bij stilsta en wik en weeg om uiteindelijk een besluit te nemen. Een heel eenvoudig voorbeeld waar ik toch weer het een en ander van leerde. Een passage uit een dialoog:
Als Wagner zich daar al zorgen over maakte, liet hij dat niet merken. `Laat de juridische rompslomp nu maar liever aan mij over,' zei hij. `Richt jij al je aandacht op de mens die je voor je hebt en niet op de papierwinkel. Práát met hem.'
Dat lees ik dan voor de vierde keer en dan denk ik: laat dat nu maar liever aan mij over of maak ik daar laat dat nou maar liever aan mij over van? Wat is het verschil tussen nu en nou? En daar heb je het dan weer: het wonder van het internet. Veertig jaar geleden moest ik, als ik zat te vertalen en ik wilde een dergelijke vraag werkelijk goed beantwoord hebben, mijn bloknootje en een potlood pakken, mijn jas aantrekken en op de fiets naar de bibliotheek gaan om daar minstens twee uur in allerlei boeken te zoeken. Omdat ik dan toch in de buurt was, liep ik daarna dan even naar het Zeemanshuis voor een potje bier en een kletspraatje en weg was de middag, evenals vijf gulden of zo voor het bier. Dat was in de tijd toen geluk nog heel gewoon was. Nu is het een kwestie van drie woorden intikken op Google - nou of nu - en binnen 0,56 seconde heb je 43.600.000 resultaten. Daar groeien de jongeren van tegenwoordig - gelukkig - mee op; ik kan me er - even gelukkig - nog steeds over verbazen. Zouden de geleerden ooit al eens hebben uitgerekend wat het internet heeft betekend voor de verhoging van de productiviteit?

Nu of nou? Simpel woordje van twee dan wel drie letters. Ik vond er een mooi artikel over in Onze Taal van juli/augustus 1994 waarin Saskia van As haar licht laat schijnen over dit vraagstuk. Saskia is niet de eerste de beste. Zij heeft aan de Universiteit van Amsterdam een diploma taalmierenneukerij gehaald, dus daar kunnen ouwe schippers nog heel wat van leren. En Saskia doet geen half werk, want volgens dat artikel hield Saskia zich toen al vier jaar bezig met de vraag nu of nou. Intussen heeft ze een eigen zaak. Ik bedoel maar: als zij daar jaren op heeft gestudeerd, is het bij nadere beschouwing toch ook weer niet zo vreemd dat ik daar een uurtje aan besteed. Ik heb daar het een en ander van geleerd en wat meer is: ik heb besloten om er in dat stukje dialoog nou van te maken. Als ik probeer om een dergelijk gesprek te "horen" - want dat is het: goede dialoog moet je kunnen horen - dan zegt dokter Wagner nou en niet nu.

Wie ook iets wil leren over nou en nu, moet HIER even klikken. Ik ga weer verder met lezen en wikken en wegen en ergoteren. Ook alweer zo'n mooi woord. Daar kwam ik op omdat ik ergens hierboven ergo gebruikte. Zo is het eind al snel zoek. :wink:
-------------------------------
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Taal en zo...

Bericht door Allen »

Op de vorige pagina (nr 68) ging het even over IK en JIJ & JIJ en IK.
Ik heb nog zo'n billenknijper, waar me de haartjes recht van overeind gaan staan.
Misschien taaltechnisch wel voor den bakker, maar toch.

IK en MIJN team;
MIJN pesoneel; (net of het eigendom is) :evil:

Vooral MIJN PERSONEEL valt slecht, kan er niet tegen. :evil: :evil:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

naar het Zeemanshuis voor een potje bier en ....... evenals vijf gulden of zo voor het bier.
NOU........noem DAT maar vooruitgang.........je loopt dan mooi dat potje bier iedere keer mis! :lol:

@Allen.
Vooral MIJN PERSONEEL valt slecht, kan er niet tegen
Laat ik dat nou net zo hebben :evil:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie