Tijdspassering / flessescheepjes .

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik denk dat je het beste Humbrol verf kunt gebruiken. Verkrijgbaar in de modelzakenwinkels in kleine busjes.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Drentenier »

Hoi Luijt,
De binnenkant van de flessen heb ik nooit geschilderd, mede ter voorkoming van het door jou geschetste probleem. En om knoeiwerk in de flessenhals te voorkomen natuurlijk. Voor de scheepjes kun je inderdaad het beste Humbrol gebruiken. Voor het hout van de scheepjes gebruikte ik perenhout; dat heeft een heel fijne nerf en laat zich mooi glad schuren. Ook gekocht in een hobbyzaak.
Een goede handleiding is het boekje 'Scheepjes in flessen' van Joop van Schouten. Maar dat is alleen nog op de tweedehandsmarkt te verkrijgen. Zoek maar eens op internet. Daar staan ook handige tips in om gereedschap te maken om door de flessenhals te kunnen wurmen.
Geduld en een beetje vaste hand zijn niet te koop, daar moet je zelf voor zorgen :lol: :lol: :lol: .
Succes
Groet,
Hans
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

      • Afbeelding
dat is alleen nog op de tweedehandsmarkt te verkrijgen
Maar dan wel in ruime voorraad, vanaf € 2,50. Op Boekwinkeltjes.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door lp »

:wink: Bedankt voor de tips, er staat er weer een op stapel.
quo vadis
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Kwastje om de hoek.....Helaas, ik weet niet hoe het moet, een afbeelding te plaatsen.
Ga even mee in mijn verhaal, ik probeer het met langzaam typen het te verwoorden.
Ik geef een goede tip verzamel straks de 4-kanten staarten van vuurpijlen. Liefst langste 6 - 7 mm. vierkant. Maak van twee platte IJslolly stokjes aan het eind v/d staart, een gaffel.
Zaag een van een penseeltje, ongeveer 5-6 c/m met kwastje, boor of prik door het stukje steel of door het metaal kraagje een, gaatje ook in de gaffel. als
asje / draaipunt ( bv. paperclip ) voor het kwastje.
Neem even het idee ,,van een seinpaal v/d NS''
Boor gaatjes aan weerszijde van het asje gaatjes en een gaatje aan het andere einde v/d staart. rijg daar dun vislijn door, leg op een paar plaatsen wat knopen in de vislijn voor grip. druk de vislijn tegen de staart en je kan alshetware om een hoekje schilderen.
Het kwastje in de fles heen en weer halen is geen optie, Met vislijn vast houden kan je
de zee wat golven geven.
Zorg voor lange pincetten ook met die gebogen bek.
Kan je ook op afstand bedienen, boor gaatjes achter bek/benen, knutsel er een draad door. maak er een lus aan kan je BUITEN de fles, op afstand het pincet sluiten.
Vraag en we lossen het op.
Ook kan je het pincet verlengen door er een stokje aan te monteren.
Vraag, er zijn veel foefjes, meer als je denkt
vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Geep, als ik dit zo lees dan houd ik mij maar bij het bouwrijp maken van de fles.
Vind ik toch leuker werk dan het schilderen van de fles met een seinpaal. :lol:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
scheepswtk

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door scheepswtk »

Goedemorgen,
Henk ik werd nieuwsgierig naar die schepen in flessen,ik besloot om wat websites af te gaan nou om je de waarheid te vertellen ik ben geschrokken van de enorme kunde van de mensen die dit doen.
In mijn eigen beroep had ik voldoende geduld om klussen te klaren maar aangezien ik totaal geen gevoel heb voor wat dan ook in werk zoals dit maar ook kan ik niet schilderen of muziekmaken.
Daarom bewonder ik deze mensen zo en ben ik weleens jaloers.
Ik ga naar musea, of opera voorstellingen dat is mijn bijdrage aan de cultuur.
Vriendelijke groet, fijne feestdagen en voorspoedig 2015
Van mij en mijn echtgenote.

Derk, Dina.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Geep »

Derk en Dina goedendag, ik doe ook nog aan andere culturen mee. Kan beter opgeven, wat ik niet doe! Ben ik zo klaar! Ik heb nog geeneens tijd om rustig dood te gaan.
Als je het leuk vind…gewoon beginnen ( al heb je maar een fles vol met zaagsel). Begin met een ijslollystokje, die platte, beschilder het met leuke kleurtjes, en je eerste flessenscheepje is klaar.
Ik heb ooit eens schoolklas, groep 5. uitgedaagd, ik heb verloren, u moest eens weten en zien wat die meisjes, jongens, (kinderen van het boerenland) gemaakt hebben. Ik vond het een expositie in een jeugdmuseum waard. Het heeft ruim 3 maanden tentoongesteld gestaan.
In her verre verleden heeft een gehandicapte Britse, ex verpleegster, op Terschelling, juweeltjes, in elkaar gezet.
Bouw en vraag, ik help op afstand. Doe van je eerste scheepje nooit afstand!
Vrgr. Geep
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door Bob R.I.P. »

Jaren geleden heb een Italiaan hier in Nederland ontmoet die in een fles een zeeman aan een tafeltje had gemaakt. en deze man bouwde een schip in een fles. Een soort van Droste effect. En niet eens zo'n grote fles.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Tijdspassering / flessescheepjes .

Bericht door lp »

Een soort van Droste effect.
:lol: leuk dat je dat zegt. Was zeker een gedroste matroos :?: Maar zeker een goede tip om te onthouden.
quo vadis


Plaats reactie