Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Griekenland

Bericht door Hanseaat »

The New York Times:


Greece’s Troubles Attract Little Sympathy From Poorer Neighbors
By ANDREW HIGGINS

June 29, 2015


SOFIA, Bulgaria — Throughout months of acrimonious haggling with creditors, Greece’s left-wing government has cast itself as the victim of an elitist financial and political order beholden to Europe’s stingy rich, notably Germans.

Some of the most resolute opponents of cutting Prime Minister Alexis Tsipras and his Syriza Party any slack, however, have been Europe’s most deprived nations, places like Bulgaria, the European Union’s poorest member, and Baltic States blighted by decades of Soviet-imposed penury".



“We are much poorer than the Greeks, but we have performed reforms,” Rosen Plevneliev, the president of Bulgaria, a northern neighbor of Greece, said in an interview. “When you have a problem, you have to address it and not shift it to Brussels or onto somebody else,” he said, deriding Syriza’s complaints that Europe had let Greece down.

The left-leaning Syriza Party has won applause from a host of mostly small left-wing groups in Europe for bucking what they condemn as the tyranny of greed-fueled markets and elitist technocrats. It has also been cheered by right-wing insurgents like Marine Le Pen, leader of the National Front in France, who rejoice at Greece’s troubles and see them as proof that Europe’s established order is crumbling.

The Daily Telegraph, a conservative British newspaper that takes a dim view of the European Union, published a commentary over the weekend that lamented Mr. Tsipras’s “Marxist beliefs” but applauded his refusal “to be railroaded by the corporatist E.U. powers that be.”

Yet the gap between Syriza’s self-image as the champion of the underdog and the reality that Europe’s least-well-off countries have shown it little or no sympathy has exposed a flaw at the heart of a doomed negotiating strategy that has pushed Greece to the edge of an abyss.

It has also deepened fury in Brussels, the headquarters of the European Union’s executive arm, and in Berlin, at repeated accusations from Mr. Tsipras that creditors are trying to blackmail Greece and upend the democratic choice made by voters in January. That is when they elected Syriza, which had promised to end years of grinding austerity.

Mr. Tsipras returned to this line of attack in a television address on Sunday evening in which he announced that Greek banks would not open on Monday. Pillorying the European Central Bank for refusing to increase emergency aid to Greek banks, he said the bank’s move “had no other aim but to blackmail the will of the Greek people.”

Viewed from Bulgaria and other poorer countries, however, Greece’s suffering draws only curt comparisons.

When Greece’s finance minister, Yanis Varoufakis, in an early round of negotiations in Brussels, complained that Greek pensions could not be cut any further, he was reminded bluntly by his colleague from Lithuania that pensioners there have survived on far less. Lithuania, according to the most recent figures issued by Eurostat, the European statistics agency, spends 472 euros, about $598, per capita on pensions, less than a third of the 1,625 euros spent by Greece. Bulgaria spends just 257 euros. This data refers to 2012 and Greek pensions have since been cut, but they still remain higher than those in Bulgaria, Lithuania, Latvia, Croatia and nearly all other states in eastern, central and southeastern Europe.

Such statistics have made it very difficult for Syriza to win support for its argument that Greece is suffering a uniquely painful “humanitarian catastrophe” and that fellow European Union countries ought to put up their own money to save Athens from bankruptcy. “Greece is not seen as suffering so much,” said Ognyan Georgiev, an editor at Kapital, a Bulgarian business newspaper. “They have the sea, they have big pensions and they have a life that looks better than what we have.”

Germany, Europe’s biggest economy and Greece’s biggest creditor, has undoubtedly played a leading role in resisting Syriza’s demands for a sharp scaling-back of austerity, but it has been joined in this, with a few nuances of tone, by all other members of the European Union.

Raoul Ruparel, co-director of Open Europe, a research group in London, said that Syriza, though right to focus on the importance of people’s democratic choice, had ignored the fact that all governments in Europe must answer to voters. “Democracy is the crucial point, but this means not just Greek voters but those across Europe,” he said.

In an interview with the German public television station ZDF on Saturday, Wolfgang Schäuble, Germany’s finance minister, stressed that a referendum called by Syriza on whether to accept bailout proposals might give Greek voters a voice but would not be binding on taxpayers in Germany and elsewhere.

After boasting in February that “we no longer have this unified group against Greece,” Mr. Varoufakis, Greece’s finance minister, acknowledged in an April message on Twitter that Greece had been left friendless. He cited a 1936 comment by President Franklin D. Roosevelt — “They are unanimous in their hate for me; and I welcome their hatred.”

In Bulgaria, even politicians who cheered when Syriza came to power in January and who sought to bolster their own fortunes by mimicking its tirades against “neoliberal” orthodoxy have now either fallen silent or sought to distance themselves from the Greek experiment.

Velizar Enchev, a member of Bulgaria’s Parliament who in April announced that he was splitting from a nationalist alliance to form Bulgarian Spring, modeled on Syriza, now says that his venture had been misunderstood and that he never really liked Syriza that much.

Speaking in Brussels last week before the start of a European Union summit meeting, Prime Minister Boiko Borisov of Bulgaria complained that he was fed up with so much time being spent on Greece’s need for bailout funds to pay its bills when other countries had so many problems of their own.
“We, too, want to give more money for salaries and pensions, but we are maintaining this financial discipline,” he said. “I am categorically against delays and compromises for Greece".

PS Mijn Kombuispraat naam tot dusver was "deventer05". Maar ik kon op een gegeven moment niet meer inloggen en een nieuw wachtwoord opvragen lukte ook niet. We gaan dus maar als Hanseaat verder. Hotze Bergsma
(voorheen deventer05)

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Griekenland

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo jouw stadje heeft ongeveer 25.000 inwoners en 15 apotheken. Mijn dorp heeft ongeveer 27.000 inwoners en 1 apotheek. Als je deze cijfers ziet dan is het niet vreemd als die pillendraaiers in moeilijkheden komen en nog klaagt de apotheker. We zien het echter overal in de zuidelijke landen. Hoeveel groene knipperde aan en uit floepende kruizen zie je niet in Frankrijk?

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Griekenland

Bericht door Hanseaat »

Ik ben het roerend met Theo en andere correspondenten eens dat Griekenland nooit in de EU had mogen komen en dat er van begin af aan verkeerd met Griekenland is omgegaan. Griekenland is toegelaten onder het zingen van hoogdravende lofpsalmen op het Europese ideaal. “De bakermat van onze cultuur en democratische waarden hoort ook bij de club”. En Grieken dachten “hé wacht effe, hier gaan we een slaatje uit slaan !”. Hogerop wordt nogal vertederd gesproken over de kennelijk cultuureigen Griekse hang naar manipulatie en bedenkelijke slimmigheidjes; al waren het kwajongensstreken. Ik stem hier niet mee in. Wie lid wordt van een club houdt zich aan de regels en zo niet “dan rot je maar op”, om de burgemeester van een grote havenstad maar eens te citeren.

Het zal misschien mijn calvinistische opvoeding zijn, maar ik heb altijd geleerd dat je geen schulden moet maken, en maak je ze toch dan moet je ze terug betalen. En ik vind dat dat principe ook voor Griekenland gehandhaafd moet worden. Ook al zie ik ook wel in dat 100% terugbetaling nooit haalbaar zal zijn.

Ook ik erger me ook groen en geel aan al het gemiereneuk van EU over de kromming van de bananen en de zuigkracht van stofzuigers. Overigens wil ik er nog wel even op wijzen dat dit soort acties niet bedacht zijn door bemoeizuchtige bureaucraten, maar het gevolg van initiatieven in het EU parlement of van lobbywerk van producenten- en consumentenorganisaties. Maar dit soort dingen moeten we gewoon niet willen.

Er gaat dus nogal wat mis in de EU. Aan de voorbeelden die genoemd worden kan ik er uit eigen ervaring nog vele toevoegen. Maar ik heb sinds 1992 bijna uitsluitend in Oost-Europa gewerkt en de voordelen van de EU zijn voor mij immens geweest. Veel geld uitgespaard door niet steeds guldens te hoeven wisselen en veel tijd èn geld vanwege de open grenzen. En ik zal echt de enige niet zijn die aan de EU verdiend heeft. Kijk ik hier in Deventer naar het verkeer dat op de A1 voorbij komt dan zie ik bij tijden de vrachtauto’s bijna bumper aan bumper rijden. In beide richtingen. Ik schat dat een derde hiervan uit het buitenland komt, vaak met nummerplaten van Oost-Europese landen. Er wordt dus geld verdiend en zonder de EU zou dat niet kunnen.

Ja, de kleine luiden worden het slachtoffer als de EU voet bij stuk houdt. Maar het is Tsipras die hun hoofd op het hakblok legt en de EU hiermee chanteert. Laat de EU maar een sociaal programma starten voor deze mensen als alles fout gaat. Er staat in Brussel nog een goed gevulde pot voor noodhulp. Ook de meeste individuele lidstaten hebben dat. Geld hieruit is in het verleden niet alleen gebruikt voor de derde wereld maar ook voor b.v. Bulgarije (staatsbankroet en hyperinflatie) en Albanië (financiële chaos na het ineenstorten van piramide fondsen).
(voorheen deventer05)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Het zal misschien mijn calvinistische opvoeding zijn, maar ik heb altijd geleerd dat je geen schulden moet maken
Ook burgers van andere geloven in Nederland zijn in de calvinistische cultuur opgevoed.

Soms wordt het maken van schulden je ook opgedrongen. In het geval van Griekenland denk ik nog steeds dat het de EU zeer welkom leek om Griekenland van een schuld te voorzien die ze moeilijk of niet konden terugbetalen. Dit zou dan de deur openen voor bemoeiienis met de interne zaken van Griekenland en voor chantage. Maar dan worden er weer verkiezingen gehouden, hoe verfoeilijk de EU dat ook vindt.

Theo, het valt me uit jouw woorden op hoeveel er in Griekenland vergoed wordt bij de aankoop van medicijnen, dokterskosten etc. Moet er in apotheken een gediplomeerde apotheker aanwezig zijn?
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Griekenland

Bericht door cenaprints »

In 1970 kon ik een job krijgen als staffotograaf bij Mondadori in Milaan. Uiteindelijk ging het niet door omdat ik "vergeten" had de enveloppe met centjes onder de tafel door te schuiven naar de hoofdredacteur. Mijn vrouw die Italiaanse was wist ook niet dat het zo de gewoonte was om een cadeuatje te geven wanneer het om een goedbetaalde baan ging. Sinds dat voorval ben ik "corruptie" als een normaal iets gaan beschouwen. t'Komt overal voor. Ook in Nederland waar de z.g. politici zich voor doen als heiligen maar in het geniep wat graag in hun hand gefrommelt krijgen, hoe meer hoe beter. Ben je in het bedrijfsleven werkzaam dan moet je doen met je loon, hoe meer je werkt des te minder hou je over. Zit je in de politiek dan zit ge gebeiteld.
Toen de EEG npog uit zes landen bestond viel het mee en was de corruptie nog enigzins controleerbaar. Nu niet meer met 28 of 29 landen die allemaal hun "afgevaardigden" hebben in Brussel waar inmiddels het stelen, liegen en bedriegen tot een hogere kunst is verheven. De grieken hebben gelogen en bedrogen om in de euro te komen, met toestemming van de apparatsjiks in Brussel en niet te vergeten Goldman-Sachs. Hoeveel miljarden zijn aan de strijkstokken van de h.h. politici in Brussel en Athene blijven hangen, die nu onvindbaar zijn. De griekse Jan Boezeroen is nu de pieneut en moet het gelag betalen. Ik heb respect voor p.m. Tsipras en minister Varoufakis die de EU top onder leiding van een Luxemburgse grootgebruiker van alcoholische versnaperingen hebben laten zien dat de wil van het volk op de eerste plaats komt. Het referendum van a.s. zondag is een vloek voor Brussel want misschien zal ook Spanje of Italie diezelfde kant op gaan. Wat Brussel wil is een totale onderdukking van de bevolking.
Hoogst waarschijnlijk kan Athene alsnog een paar miljard van Brussel lospeuteren dan misschien iets overblijft om de ergste nood onder de bevolking te lenigen. Misschien zal Washington Brussel opdracht geven om meer flexibel te zijn ten opzichte van Griekenland.
Theo, hoe staan nu eigenlijk de gewone, steeds hardwerkende Grieken tegenover de hele situatie. Wordt het NEE, dan zal misschien Putin de uitkomst zijn, dus van de regen in de drup. Wordt het JA dan zal, denk ik, de broekriem nog meer moeten worden aangehaald.
Wat medicijnen betreft, hier in de Philippijnen betaal je zelf alle geneesmiddelen die de dokter voorschrijft. Ziekenhuis idem.
Ik ben verzekerd tegen ziektekosten maar moet wel ongeveer de helft zelf betalen, ondanks de verzekeringspremie die niet mis is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hoe de gezondheidszorg op de Filipijnen en Brazilië geregeld is, weet ik niet. Hier moeten we rekenen met de normen van de EU en in mijn geval van Nederland. Ik woon in Griekenland, maar mijn pensioen komt uit Nederland en dus ben ik ook in Nederland verzekerd voor ziektekosten. In Nederland kun je je zorgverzekeraar tegenwoordig zelf uitzoeken en dan schommelt de basispremie zo rond de 100 euro per maand oftewel 1200 euro per jaar. Ik heb niks uit te zoeken; ik ben verzekerd bij het CVZ, het College van Zorgverzekeraars. Hoeveel basispremie die rekenen, zou ik waarschijnlijk wel kunnen uitzoeken. Dat doe ik niet omdat het geen zin heeft. Op die basispremie wordt een korting toegepast voor het land waar iemand vast woont, om die premie in lijn te brengen met de kosten en de kwaliteit van de zorg in dat land. Het verschilt per jaar, maar ik meen dat ik 40 procent korting heb. Eén bezoek aan een ziekenhuis hier, of nog beter: één week hier in het ziekenhuis liggen, zou duidelijk moeten maken dat die korting tenminste 95 procent zou moeten bedragen.

Ik ben in eerste instantie aangewezen op het streekziekenhuis van Edessa, een goeie twintig kilometer hiervandaan. Daar moet je sinds enige tijd je eigen lakens en slopen meenemen en nu ook je eigen verbandmiddelen. Dat je ook voor je eigen voedsel moet zorgen, zal waarschijnlijk niet lang meer duren. Ik heb daar in de afgelopen twintig jaar twee keer meer dan een week moeten liggen. Er is sindsdien iets verbeterd: de mensen zijn vriendelijker geworden. Dat is opvallend en een hele verbetering, maar nu hebben ze geen spullen meer. Op enige vorm van verpleging hoef je hier ook nu nog niet te rekenen. Verpleegsters zijn uitsluitend om je medicijnen en spuiten te geven, je een thermometer te brengen en infusen te verwisselen. Wil je meer verzorging, dan moet je familie dat doen. Heb je geen familie, dan moet je iemand inhuren. Ik vraag me al heel lang af hoe dat gaat als je hier als nietsvermoedende vakantieganger in het ziekenhuis verdaagt.

In de afgelopen drie jaar ben ik twee keer in een Nederlands ziekenhuis geweest. De eerste keer voor mezelf, om mijn ogen eens goed na te laten kijken bij een oogarts waar ik goed mee kon praten, zonder taalporblemen. Ik had - en heb nog steeds - een begin van staar in één oog, zo weinig dat de oogarts hier zei dat een operatie nog lang niet aan de orde was. Dat wilde ik graag eens van een Nederlandse oogarts horen, vooral ook omdat Nederland op het gebied van de oogheelkunde een grote naam heeft. Dat gebeurde in wat vroeger het Delfzicht ziekenhuis in Delfzijl was. Nu heeft het een andere naam, maar dat doet er verder niet toe. Mensen, mensen, als consument van de Griekse gezondheidszorg weet je niet wat je overkomt. Wat een ontvangst. Wat een luxe. Wat een behandeling. En alles zo schóón, zo nétjes. Niks vuil, niks kapot en alles werkt. Geen herrie op de gangen.
Vorig jaar september moest ik in het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag zijn omdat mijn dochter daar lag. Wat een enorm ziekenhuis. Bijna een fabriek. Maar wat een ontvangst. Wat een rust. Wat een verzorging. Dan mogen ze mij inderdaad wel 90 procent korting geven op mijn zorgpremie. Maar niks hoor: vorige maand kreeg ik een rekening van het CVZ. Of ik over 2013 nog maar even 885 euro wilde bijbetalen. Protesteren heeft geen zin, want tegen het systeem valt niet te vechten, zeker niet van hieruit. Volgens de EU regels en de Nederlandse wetten zal het CVZ best gelijk hebben en dus kun je maar beter gewoon betalen. Maar ik krijg er hier niets voor terug. Nu hébben we nog een ziekenhuis. Of dat over een halfjaar nog steeds zo is, zullen we moeten afwachten. In 2001 moest ik gedotterd worden. Dat heb ik toen in een kliniek in Thessaloniki laten doen door een van de beste cardiologen van Griekenland. Die betaalde ik zelf. Om geen maanden te hoeven te wachten, deed hij dat 's avonds in overtime en betaalde ik de twee assistenten die hij daarbij nodig had. Niks zwart of onder de tafel. Alles keurig met een rekening die ik voor mijn belastingaangifte kon gebruiken. Die mogelijkheid is er dus altijd nog, maar het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn.

Overigens is er met de Griekse artsen niets mis. Griekenland heeft altijd goede doktoren gehad en heeft die nog steeds. Miljoenen vrouwen hebben al sinds begin veertiger jaren baat bij, of hun leven te danken aan, de ontdekking van Georgios Papanikolaou. Ik heb steeds alle vertrouwen gehad in de Griekse artsen en heb dat nog. De cardioloog waar ik al jaren kom, is een man die verzot is op zijn vak en dat dan ook zorgvuldig bijhoudt. Het is bovendien een heel zorgzame dokter en dat vind ik veel waard. Hij ging 1 januari met pensioen bij de zorgvezekeraar waar ik hem om de drie maanden bezocht. Gratis. Geen bijbetaling. Ik ben hem wel gevolgd naar zijn privépraktijk. Ik betaal graag elke drie maanden een paar centen.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Griekse dierenartsen. Ik heb ik Nederland heel wat dierebartsen bezocht, maar ik heb nog nooit zo'n goede getroffen als hier in Edessa. Ook weer zo iemand die gek is op zijn vak. Zijn huwelijk gaat er nog een keer kapot van, want Vassili weet niet van ophouden en wil nooit met vakantie. Hij wordt steenrijk in die dierenartsenpraktijk van hem en dat gun ik hem van harte. Maar dit alles geheel terzijde van de Griekse gezondheidszorg.

Ja, en dan betaal ik dus nog steeds 25 procent van doodgewone medicijnen die ik in Nederland volledig vergoed zou krijgen, dus ik ben van mening dat ik geen waar krijg voor mijn zorgpremie. Ik heb echter niet de illusie dat ik daar iets aan zou kunnen veranderen. Ik woon hier en dus heb ik er maar mee te leven, net als de Grieken.
Ja, in een apotheek moet een gediplomeerd apotheker aanwezig zijn. En twee assistentes. Die apotheek die we noodgedwongen moeten verlaten en ruilen voor een andere: die mensen zijn beide apotheker. Beiden in Italië opgeleid. Zij drijft de apotheek, samen met twee meiden. Haar man, Kostas, ook apotheker, doet niks. Die verkoopt alleen maar praatjes en stelt zich verkiesbaar voor elke functie in de politiek, lokaal zowel als landelijk. Daar voert hij ook telkens dure campagnes voor, wat mede oorzaak is van zijn financiële problemen. Dat doet hij niet omdat hij zijn gemeente of zijn land zo graag wil dienen en ook niet omdat hij daar de capaciteiten voor zou hebben, maar alleen om dat daar het meeste geld in te verdienen valt. Omdat dat de beste manier is om je zakken te vullen tot je broek ervan afzakt. Ik vroeg een keer waarom hij niet gewoon meewerkte in de apotheek zodat ze in elk geval een assistente minder konden nemen. Maar niks hoor, dat kan niet. Twee apothekers in de apotheek betekent ook 2 maal 2 asststentes. Dan zouden ze dus met zijn zessen in de apotheek hebben gestaan. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo wordt het gespeeld. Apotheker is hier een beschermd beroep en dus worden de regels strikt gehandhaafd.

Er komt niks van terecht. We gaan helemaal de verkeerde kant op. Zondag het referendum dat over niks meer gaat. De ja- en nee-stemmers zijn ongeveer gelijk verdeeld en staan lijnrecht tegenover elkaar. Er kan nog wel burgeroorlog uit voortkomen ook. Misschien vormen de kolonels uiteindelijk nog wel de beste optie.
Wordt vervolgd.
scheepswtk

Re: Griekenland

Bericht door scheepswtk »

Met verbazing lees ik de rubriek Griekenland.
Ik vraag me af hoeveel beste stuurlui er nu wel aan wal staan.
Ik ben gelukkig maar een eenvoudige techneut.
Ik hoop wel dat er een oplossing komt die rechtvaardig is voor iedereen.

Derk
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Ik vraag me af hoeveel beste stuurlui er nu wel aan wal staan.
Ik vraag me geregeld af welke stuurlui er aan boord staan!
scheepswtk

Re: Griekenland

Bericht door scheepswtk »

Als je alle zin en onzin leest dan begrijp je toch dat er aan boord geen enkele goede meer is.
Ik hoop voor alle opvarenden dat ik uit mijn nek klets.

LOL.
Groet,

Derk
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Geef voor de aardigheid eens wat onzin aan, wil je?
Wie weet kan ik er hier in Griekenland mijn voordeel mee doen. Elke hulp wordt in dank aanvaard. We hebben al zo weinig. :-D
Overigens moet je link uitkijken met van jezelf te zeggen dat je "gelukkig maar een eenvoudige techneut" bent.
Voor je er erg in hebt denkt iemand dat je onder Matthéüs 5:3 valt. :roll:
Niet dat ik dat denk, hoor. Zulke gedachten werp ik verre van me.


Plaats reactie