Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: Griekenland

Bericht door jan »

Knap schrijfwerk Theo zo wordt de mens bijgeschoold.Wat ik nog steeds niet begrijp waar die 350 Miljard Euro aan uitgegeven is.Die put moet wel heel erg diep zijn.
Gr. Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Griekenland

Bericht door cenaprints »

Theo, je hebt voor 1000% gelijk. In de 80er jaren ben ik voor m'n engelse baas tientallen malen in Griekenland geweest om foto's te maken in opdracht van griekse reders, vaak ferries die waren gekocht in Japan, noord europa of omgebouwde vrachtschepen. Het land was corrupt als de pest. Kwam je aan op het vliegveld van Athene met een lading foto cameras lensen en films, alles voorzien van een z.g. carnet de passage, zodat je het vrij kon invoeren EN weer uitvoeren, moest je toch, om alles toch door de douane te krijgen, een paar engelse ponden in de hand van de douane ambtenaar stoppen. In Thesallonika was het iets minder maar een smoes om centjes van je los te krijgen hadden ze altijd.
Ik had een griekse kennis, die bulkte van het geld, had een mooi huis in Engeland inclusief vriendin en een pracht villa in Megara. Hij reed in een ouwe BMW die de onderdelen onderweg verloor omdat een nieuwe auto bijna onbetaalbaar was.
Hij verdiende z'n centjes door in Engeland tweedehands landbouw tractoren en Bobcats te kopen. Die werden dan op een huiftrailer geladen waarvan de huif was verzegeld d.m.v. een zegelkoord en een brits douane zegel. Wanneer dan de trailer in Griekenland arriveerde werd de trailer eerst naar zijn yard gereden, zegelkoort werd doorgeknipt, huif ging er af, de helft van de lading werd gelost, huif er weer op gezet, zegelkabel met Britse EN Griekse douanezegels weer door de ogen en gerepareerd met super-glue. De volgende dag werd de lading, althans wat er nog van over was ingeklaard door de douane en de centjes waren weer verdiend. Griekenland kwam in de EU, is toegelaten tot de euro, terwijl de h.h. politici, o.a. Barosso, Prodi en Juncker wisten dat de boekhouding een sprookjesboek was.
Ik ben maar een gewone jordanese jongen maar ben er van overtuigt dat de heren die verantwoordelijk waren voor het toelaten van Griekenland tot de euro er vorstelijk aan hebben verdiend. Griekenland en de Grieken hebben zich diep in de schulden gestoken, het kon niet op, toen moest er worden terugbetaald maar de centjes waren op. De EU politici hebben, ook om hun eigen bankrekeningen aan te vullen, heel hoge bail-outs aan Griekenland verstrekt terwijl toen al zeker was dat Griekenland die bedragen nooit kon terugbetalen. Griekenland zit nu in een dwangbuis waar ze nooit uit kunnen komen.
De engie manier is, volgens mijn boerenverstand, morgen OXI te stemmen, tegen de EU te zeggen, "jonges, 't was mooi, we stoppen er mee, wanneer we kunnen betalen we jullie (iets) terug, we nemen weer de drachma, bye-bye". Misschien dat Rusland de Griekse regering een gunstige lening wil verstrekken zodat Griekenland weer op eigen benen kan staan en er hard regenaan gaan. Washington zal echter wel een stok in het spakenwiel steken i.v.m. de NATO.
Komt erop neer dat de EU vergelijkbaar is met de oude Sowjet-Unie. Je zit er in en komt er niet meer uit.
Theo, sterkte

Cor
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat klinkt allemaal erg bekend, Cor. :-D
Voor wie het ook nog eens van een ander wil horen en in 3 minuten haarfijn uitgelegd wil krijgen hoe Griekenland in deze situatie terecht is gekomen en waarom de euro niet werkt, moet HIER klikken.
Voor wie het niet weet:YouTube heeft goede Engelse ondertiteling voor het geval de taal wat minder duidelijk is of te snel gaat.
Die ondertiteling kun je rechts onderaan het scherm aan- en afzetten. Zie plaatje hieronder.

--------------------------------------------------------------------Afbeelding
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Griekenland

Bericht door C.Donner »

Ennn? Ik word steeds niewsgieriger.... Nee of Ja? Theo?
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Erg moedig van de Grieken om 'NEE' te stemmen ondanks wat er verleden week al gebeurd is!

Nu moeten we hopen dat de EU zich weer eens gaat realiseren dat men in veel landen vies genoeg heeft van het koude gevoelloze hooghartige over het paard getilde EU ambtenarengilde en dat er in de landen volkeren wonen van mensen die zelf over dingen willen kunnen en mogen beslissen.

Hopelijk opent Griekenland een deur, maar het is niet onmogelijk dat de alleswetende Brusselse ambtenarenkliek met zijn slechte geweten de deur juist steviger op de grendel zet om eventuele navolgers af te schrikken.

De ongekozen EU leiding, merkel en Hollande komen morgen bijeen om de situatie te bespreken. Wat later mag Rutte misschien ook wat komen hijgen en grijnzen en wordt het hem met enig geluk en gelik zelfs toegestaan om op te zitten en een pootje te geven.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Griekenland

Bericht door K.Brouwer »

Dacht je nu werkelijk dat onze "hoogste komediant" daar mocht komen om op te zitten en pootje te geven? Denk eerder gooi die miljarden van je maar in die ( bodemloze ) pot en niet lullen maar opzouten :shock: .

Groeten, K.Brouwer
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

:-D

Ik zei dan ook 'misschien'. Maar, hij mag altijd meespelen als er ergens geld voor weggegeven kan worden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Door met grote meerderheid "nee" te stemmen, stort het Griekse volk zich willens en wetens, dat wil zeggen met open ogen, in een onbekend avontuur. Ze wagen zich op totaal onbekend terrein, maar dat dan wel uit eigen vrije wil. Daarbij trekken ze de technocraten van de EU mee de woestijn in, want die praten wel veel en die schilderen wel allerlei doomscenario's voor de Grieken, maar die weten net zomin wat de gevolgen hiervan voor de EU zullen zijn. Het domste wat ze nu kunnen doen is Griekenland echt helemaal laten vallen. Maar hoe moeilijk moet het voor Angela Merkel zijn om te bekennen dat haar beleid heeft gefaald? Dat het Europese beleid heeft gefaald? Dit gaat heel veel losmaken in Europa.

Als de Europese Unie en de NAVO Griekenland binnenboord wil houden, zullen ze moeten ophouden met kletsen en echte maatregelen moeten nemen. Men moet niet de vergissing maken door te denken: laat die Grieken het nu verder maar lekker uitzoeken. Eigen schuld, dikke bult en ze komen er wel van terug als ze straks niet meer te vreten hebben. Een dergelijke houding zal zich onvermijdelijk wreken. Het ontstellende gebrek aan kennis van de geschiedenis waar ik al een paar keer op heb gewezen, zal zich vooral nu wreken, net als het feit dat de Brusselse technocraten duidelijk totaal geen inzicht hebben in de Griekse volksaard.

Als Europa Griekenland laat vallen, krabbelen de Grieken echt wel weer op. Wie de geschiedenis kent, weet dat ze erger hebben meegemaakt. En je hoeft niet eens ver in de geschiedenis terug te gaan. Wij hebben het in Nederland moeilijk gehad in de Tweede Wereldoorlog, zeggen de geschiedenisboekjes en de mensen die het hebben meegemaakt. De Hongerwinter was verschrikkelijk, zeggen we dan. Ik ook, want ik was erbij, in Rotterdam. In die winter stierven in het westen van Nederland ongeveer 20.000 mensen door gebrek aan voedsel, door ziekten die een gevolg waren van ondervoeding, van de kou en door algemene ellende.
In Griekenland hadden de mensen geen last van de kou, daar was alleen maar honger. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen in Griekenland ongeveer 300.000 mensen om van de honger. Ga nog verder terug, naar de Turkse overheersing van Griekenland en je zult op den duur moeten toegeven dat Nederland tijdens de Duitse bezetting daarbij vergeleken een vakantiekamp was.

Wat ik maar wil zeggen: het zou schande zijn als Europa het zover zou laten komen en eens te meer een bewijs dat er helemaal geen sprake is van een "Europese Unie", maar hooguit van de vroegere "Economische Gemeenschap". Hoe het ook uitpakt, de Grieken krabbelen er desondanks ook deze keer wel weer bovenop. Maar spreek er dan ook geen schande van en jammer niet als ze zich tot Rusland wenden voor hulp en de Amerikaanse basis op Kreta inruilen voor twee Russische. De Grieken zijn in vroeger tijden massaal naar Amerika geëmigreerd en hebben het daar altijd uitstekend gedaan, ook nu nog. Harde werkers en slimme zakenlieden, zijn het. Dat hebben die "luie" Grieken van huisuit meegekregen. Maar dat wil niet zeggen dat de Grieken daarom ook pro-Amerikaans zijn. Integendeel; de Grieken hebben zich van oudsher veel meer tot Rusland aangetrokken gevoeld. Dat komt mede door het Orthodoxe geloof dat hier en ook in Rusland zo'n grote rol speelt. Het is voor de Grieken dan ook geen grote stap om zich tot Rusland te wenden. Makkelijker dan tot Duitsland. Daar hebben ze alleen maar erg slechte ervaringen mee.

Het zullen een paar slechte jaren worden, maar ze gaan het redden. Een doodgewone Griekse mevrouw in een bloemetjesjurk op straat in Athene zei het heel treffend: "We houden van ons land en we houden van elkaar, we redden het wel." De kille technocraten in Brussel hebben de Grieken te ver gedreven en geen rekening gehouden met de trots van de Grieken. Ze rekenen buiten het optimisme, de veerkracht en de vindingrijkheid die de Grieken aangeboren is, zoals het Calvinisme en de kruideniersmentaliteit de Nederlandse volksaard bepalen.

Maar dat Griekenland barre tijden tegemoet gaat, dat staat vast.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Ik wens ons allemaal veel succes en geduld, vooral dat laatste!
Erg vrolijk wordt je niet van al het gedoe, en dat niet alleen met de Grieken, die nu even alle aandacht krijgen.
Ik ben van een slecht bouwjaar, 1942 en zelfs toen waren er dus kennelijk optimisten.
Daarna heb ik in diverse landen op verschillende werelddelen gewerkt en overal was wel iets om over te knokken of te bakkeleien.
Zodra de groep met de rug tegen de muur en niets te bikken groot genoeg is, slaat de vlam in de pan.
Jammer, het is toch prachtig dat je in Europa zonder al teveel gedoe redelijk vrij kan bewegen. Ik rij van Andenes in Noorwegen naar Lagos in Portugal zonder maar één keer het paspoort of autopapieren te hoeven laten zien.
Griekenland uit de gemeenschap is de eerste, er volgen er dan ongetwijfeld meer en de hele ambtenarij gaat onze vrijheden weer aan banden leggen.
Je kunt beter vrij zijn met een beetje honger als met een volle pens in een gouden kooi zitten :(
Patru (R.I.P)

Re: Griekenland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jammer dat Varoufakis is opgestapt. Nu heb ik nog maar 2 Griekse helden: Tsipras en Ajax.
Ik gun de Grieken het beste en hoop toch dat we hier als Europeanen uit kunnen komen. :)
Groeten, Paul G.

Die kop van Ajax heb ik weggehaald.


Plaats reactie