Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Er wordt daar op bijzonder hoog (of beter 'rijk') niveau een heel duur spel gespeeld op een 'level' die een Tsipras, Merkel of zelfs (!) een Dijsselbloem te boven gaat, volgens mij... Ook die zijn in dit spel slechts 'stukken' op het schaakbord

Maar de quote (want dat is het) over die 'lachende mens'....
Ik denk daarbij aan zo'n glazen accubak, met daarin zand en een mierenkolonie(tje)....
Alles pais&vree in die mini-wereld, totdat iets of iemand de boel verstoord....Aan de oppervlakte iedereen in grote opwinding, terwijl binnenin de zorg voor de eieren alledaagst doorgang vindt
Zo moet m'n cliché (van Cats of Vondel; de meningen zijn hierover nogal verdeeld, zelfs Bredero wordt genoemd) van "wie lacht niet, die de mens beziet" worden gezien.... :-D
Ik snap het allang niet meer, en heb ook geen idee meer waar al dat geld blijft, terwijl -als vanouds- 'het volk' de uiteindelijke rekening krijgt toebedeeld....
Dus, uit een mierenkolonie-perspectief gezien: "wie lacht niet, die de mier beziet" :lol:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook die zijn in dit spel slechts 'stukken' op het schaakbord
Wie doet dan de zetten Jan??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wie mee wil doen aan een spelletje "Schaken op het Europese Schaakbord voor gevorderden", moet HIER even klikken. Het is wel raadzaam om de kennis van de moderne wiskunde even op te frissen. Ik ben altijd verzot geweest op kans- en waarschijnlijkheidsberekeningen en gebruikte dat vroeger ook voor allerlei leuke zaken, zoals hoeveel hout ik in een bepaalde maand vanuit een bepaalde Zweedse haven mee zou kunnen nemen en een ETA te geven dat op tien minuten nauwkeurig (leek) te zijn. Anderen kregen dan soms de indruk dat je met zwarte kunst bezig was, maar dat was het toch niet. Het was behalve een onschuldig vermaak ook erg nuttig en vaak stressverminderend. Maar dat was met gewone, ouderwetse wiskunde zoals ik dat op het Gemeentelijk Lyceum te Eindhoven had geleerd en later op de zeevaartschool in Delfzijl opgefrist en aangevuld, later nog verder aangevuld door veel zelfstudie. Die ouderwetse wiskunde is onvoldoende voor dit schaakspelletje.

Twee medewerkers van de Europese Centrale Bank hebben 50 pagina's gevuld met berekeningen over de ondergang van Lehman Brothers en de kans op een Grieks faillissement. Ik heb het toch maar gedownload en opgeslagen. Later zal ik eens op mijn gemak bekijken of ik er ergens een slap bakkie chocola van kan maken, maar mijn eerste indruk is dat het best interessant is. Dat wil zeggen: voor verknipte ouwe zakken zoals ik. :roll:

Voor een leerling van het VWO is het waarschijnlijk gesneden koek. De mannen die daar in Brussel op een achternamiddag voor miljoenen Europeanen beslissen over miljarden euro's zullen dit waarschijnlijk ook allemaal allang weten en helemaal begrijpen. Dat moet immers wel? Anders zouden ze dat soort beslissingen immers nooit kunnen nemen?

Enjoy! zegt men dan tegenwoordig opgewekt en achteloos. :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:De mannen die daar in Brussel op een achternamiddag voor miljoenen Europeanen beslissen over miljarden euro's zullen dit waarschijnlijk ook allemaal allang weten en helemaal begrijpen.
Ik neem aan dat je dit schertsenderwijs ter tafel gebracht heb. Voorwaar een goede grap! Zelf ga ik nog eens de kans berekenen of charlatan Rutte, onze man van 5 miljard, dit jaar of volgend jaar het veld moet ruimen. Dat moet niet zo moeilijk zijn om dit aan de hand van de theorie van Bartosz Maćkowiak and Mirko Wiederholt te voorspellen. Keywords: rare events, disasters, lies, incompetence, Oedipus, rational inattention, inefficiency.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Het is stil geworden rond Griekenland, ongetwijfeld ook omdat de aandacht van de internationale pers nu naar de vluchtelingen gaat en men Griekenland misschien al als een voldongen EU zaak beschouwt.

Maar, inmiddels moet in Griekenland toch de verkiezingscampagne van start zijn gegaan met zijn debatten, opiniepeilingen en politieke schermutselingen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is inderdaad rustig wat de politiek betreft. Vandaag over veertien dagen verkiezingen. De campagnes zijn erg mat. Ik denk dat iedereen verkiezingsmoe is en nauwelijks nog weet op wie te stemmen en zonder te weten waar ze eigenlijk voor of tegen stemmen. SYRIZA gaat verliezen. Nea Demokratia zal de meeste stemmen krijgen, maar waarschijnlijk niet genoeg om alleen te regeren. Nimand die weet wie dan met wie wil of kan of moet gaan regeren. De verwachting is dan ook dat er voor Kerstmis nog wel weer verkiezingen zullen komen. Intussen gebeurt er niets, dus dat schiet lekker op. Ik heb er vooralsnog weinig of geen last van. Mijn Griekse creditcards werken nog steeds niet en dat is wel vervelend. Alhoewel... Ik kan niets doen via Paypal en niets bij Amazon, Abebooks of anderen bestellen, dus dat scheelt al gauw een paar centen. Zo heeft elk nadeel ook weer ze foordeel. :?
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Dank voor de informatie! Dat men verkiezingsmoe is kan ik me goed voorstellen, ook al omdat je het vaak helemaal niet uit lijkt te maken wat of hoe je stemt.

En dan misschien met Kerstmis weer? Dat doet terugdenken aan het Italië van vroeger!
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door dita »

Theo,
Ik treur met je mee. Het is niet alleen jij die niets kan bestellen uit het buitenland.
Ik zit hier met hetzelfde probleem.
Ik had namelijk de bedoeling dat het exemplaar van mijn boekje:
"De strandvonders van Fredrickshamn" je regelrecht van de drukker in Amsterdam naar Griekenland te sturen.
Maar ik kreeg het bericht dat ze dat niet deden vanwege de financiele situatie in Griekenland.
Je boekje heb ik nu opgestuurd vanuit hier van Finland.
Het zal dan komende week bij jouw op de mat moeten liggen.
Veel leesplezier anyhow. En maar hopen dat die hele troep maar gauw afgelopen is.

Keep Going zullen we maar zeggen.
Als bijlage een oude foto van de noordkaap op Suursaari

Martin
Bijlagen
pojoisrivi.jpg
pojoisrivi.jpg (10.39 KiB) 2518 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Vanavond op NPO2 om 22.00 uur komt in Nieuwsuur een onderwerp aan de orde genaamd 'De Griekse genen'. Een onderzoek naar de Griekse volksaard. Wellicht voer voor psychologen. Ik ben benieuwd naar de bevindingen die misschien een aantal afwijkende zaken kunnen verklaren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, het is de eerste van drie afleveringen. Saskia Dekker is hier zo langzamerhand kind aan huis en die zal vast wel een goed stuk werk hebben gedaan. Ik kan me zo ongeveer voorstellen wat het gaat worden. Het merendeel ervan zal hier in deze bladzijden van de afgelopen vier jaar wel ergens voorbij zijn gekomen. De titel zegt het al: het zit in de genen. Hier verandert niets.
De verkiezingen van volgende week zondag zullen geen duidelijke winnaar opleveren. De verwarring zal alleen nog maar groter worden.


Plaats reactie