Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want denk erom: de Grieken zijn nog lang niet op het dieptepunt.
Wat zou je denken van " en de rest van de aardbol" Theo....

Als ik me goed herinner had Canada in 2008 ( DAT was bij dat vorige financiele waarschuwings aardbevinkie weet je wel??) Canada had toen een " sluitend budget beleid"....maar moest toen meen 80 biljoen in " THE Red" gaan om de zaak een beetje op de rails te houden......
EN da's "mooi"....ALS je nog wat lenen KAN!!!.......anders ga je " aan het gas"...a la " Dirty Thirties"

en DAN krijg je dit soort situaties......maaar DAT kan NU niet meer "hoor ik velen denken"......DAT dachten "ze" toen ooook....na de Swinging " Roaring Twenties"

Als ik deze brief van een radeloze boerin aan de Minister President over " Ik heb geen broek meer aan de kont" voor iemand moet vertalen dan hoor ik het graag.

The desperate plea of a penniless farmer's wife
September 28, 1933

Dear Prime Minister R. B. Bennett,
It is with a very humble heart I take the opportunity of writing this letter to you, to ask you if you will please send for the underwear in the Eatons' order, made out and enclosed in this letter. My husband will be 64 in December and his neuritis is very bad. We have had very few crops for the last three years, not enough at all to pay taxes and live, and this year's crops are a complete failure. My husband is drawing wood on the wagon for 34 miles. It takes two days for a trip and he has to sleep out under the wagon. It is cold and windy. I am writing this in the hope that you will send for this underwear for him, as we have no money ourselves. I have patched and darned his old underwear for the last two years, but they are completely worn out. We have never asked for anything of anybody before. If I can only get this underwear for my husband, I can manage for myself, as I can stay in the house over the winter.....

Notitie: Bennett was als Minister President -1930-1935-nou niet zo'n sukses kennelijk, alhoewel de geschiedenis gegevens mij daarover niet helemaal duidelijk zijn. Het is ZEKER dat hij als " prive persoon" bijzonder vrijgevig was en veeeel mensen met veeeel van z'n eigen geld heeft geholpen..er zijn honderden van dit soort brieven in het Nationale Archief!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door Brazuca »

Tot hoe ver kun je gaan om lonen, uitkeringen en pensioenen te verlagen ?

Dat er mensen buiten de boot zullen vallen en geen uitweg meer zien is zeker, en dat er steeds meer mensen in toenemende mate afhankelijk zullen zijn van specifieke hulpverlening zoals bijvoorbeeld het verstrekken van voedsel via een voedselbank en soortgelijke initiatieven is ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen.

Het is niet alleen een typisch Grieks probleem, maar meer een algemene tendens, welke in sommige ontwikkelde landen nadrukkelijker zichtbaar is dan in andere. Dat het in Griekenland nu een acuut en systematisch probleem geworden is zal Theo ons verder toelichten neem ik aan.

Ik zeg al zo'n 15 jaar dat de Verenigde Staten het eerstvolgende derdewereldland zal zijn, vanwege het onvermogen om de tering naar de nering te zetten. In de VS alleen al overleven +/- 46 miljoen mensen op voedselbonnen en dit cijfer groeit elk jaar met `double digits`.
Voor alle duidelijkheid, een persoon in de VS heeft recht op voedselbonnen als deze minder verdiend dan US$ 1.180 per maand.

Om het wat dichter bij huis te zoeken, Nederland heeft +/- 130 voedselbanken, waar +/- 50.000 mensen een voedselpakket verstrekt krijgen. Ook hier stijgen de aanvragen exponentieel.

Het is dus niet alleen in de ex-Oostblok landen waar voedselbanken en gaarkeukens een bekend fenomeen zijn, maar het is zoals eerder al gezegd een algemene tendens. 20 van de 27 landen in de Europese gemeenschap, maken gebruik van Europees geld voor voedselhulp aan de lokale bevolking.

Het is natuurlijk een kwestie van oorzaak en gevolg, en Theo zal zeker de vinger op de zere plek weten te leggen.
Ben benieuwd naar de toestand in de (Griekse) wereld toegelicht door onze lokale reporter aldaar.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:het verstrekken van voedsel via een voedselbank en soortgelijke initiatieven
Blijft de vraag wie die voedselbanken dan van voedsel en geld en andere faciliteiten moet voorzien. Dat zullen dan toch heus de internationale hulporganisaties moeten zijn. Er zijn wel een aantal zeer rijke particulieren die dergelijke initiatieven nemen, mensen die ook al vóór deze ramp in alle stilte minder bedeelden, of liever: echte armen, hielpen. De vrouw van wijlen de scheepsmagnaat Latsis is daar een van en ook de eigenaar van het grootste commerciële televisiestation ANTENNA 1 deed dat al vele jaren, maar nu nog veel meer. Dat is trouwens een vroegere koopvaardijmachinist die het station in 1989 opzette, toen het staatsmonopolie op televisie werd opgeheven.

De medische diensten van internationale hulporganisaties met een vestiging in Griekenland, zoals Artsen Zonder Grenzen, hebben het razend druk met het helpen van gewone Grieken die om een of andere reden geen toegang (meer) hebben tot de normale zorg, die overigens toch al erbarmelijk is.

De kerk zal ook wel het een en ander doen, maar hoe, dat weet ik niet; die doen dat of in stilte, of ze doen niks, dat kan ook. Voor wie het nog niet wist: de Grieks-orthodoxe kerk wordt volledig gefinancierd door de Griekse staat, dus op dit moment van Europees geld. Priesters en bisschoppen zijn in feite ambtenaren - met zeer goede salarissen - die nog steeds niet meedoen aan de bezuinigingen. Bovendien betaalt de kerk nauwelijks belasting op de enorme bezittingen die ze hebben. Vandaar dat het allemaal zo hopeloos is: hoe moet hier in korte tijd verandering in worden gebracht? Want er is geen tijd meer; alles wat er in dertig jaar verkeerd is gegaan en gedaan, zou eigenlijk in drie jaar hersteld moeten worden. De kerk is oppermachtig, dus hoe breek je die macht - als je die al wilt breken? Kerk en staat zijn op papier gescheiden, maar in de praktijk absoluut niet. Hetzelfde geldt voor de vrijheid van godsdienst. Ik wil daar hier nu niet te diep op ingaan en er zeker geen discussiepunt van maken; ik geef het alleen maar aan ter overdenking. Wie er meer over wil weten kan gaan Googelen. Laat ik twee dingen zeggen: wie het zou wagen om hier ergens op een plein op een stoel te klimmen en het evangelie te verkondigen, belandt in de bajes. Hetzelfde geldt voor een boekhandelaar die andere bijbels te koop zou aanbieden dan de officiële Griekse bijbel en dus ook geen bijbels in andere talen.
    • Afbeelding
Overal waar rampen zijn en mensen in nood verkeren, kom je het Leger des Heils tegen - in Nederland zijn er momenten geweest dat het Leger des Heils eerder met koffie en broodjes op de plaats van de ramp was, dan de hulpdiensten met groot materiaal. De treinramp bij Harmelen - zie foto - was daar een voorbeeld van. Hier in Griekenland is de Salvation Army heel lang een verboden organisatie geweest en is dat in feite nog. Als evangeliseren strafbaar is bij de wet, volgt daar automatisch uit dat het Leger des Heils hier helemaal niet kán. Anderzijds kan Griekenland dat binnen de EU natuurlijk niet volhouden en dus worden er nu heel voorzichtig stappen gezet om... Enfin, kijk HIER maar. Die mensen van die site moeten hun woorden uiteraard zeer zorgvuldig kiezen, dat spreekt.

Ik vertel deze dingen niet om de Grieken te veroordelen of te kleineren of belachelijk te maken, dat wil ik heel duidelijk stellen. Ik noem ze alleen maar om duidelijk te maken wat hier allemaal speelt en waar rekening mee moet worden gehouden, zaken die zo moeilijk te veranderen zullen zijn. De lange weg die hier nog te gaan is.

Het land moet vanaf de grond opnieuw worden opgebouwd en ik vrees dat het eerst tot op de fundamenten moet worden gesloopt voordat aan de opbouw kan worden begonnen. Dat gaat vele, vele jaren duren. Maar slopen zal waarschijnlijk niet nodig zijn; een dezer dagen stort het hele gebouw krakend in waarna het puinruimen wordt, zoeken naar overlevenden en dan van de grond af aan beginnen.

Als Brussel daar nu eens vanuit zou gaan en plannen maken om die instorting gecontroleerd te laten verlopen en geen geld in meerdere bodemloze putten gooien, maar veel geld opzij zetten om de slachtoffers te helpen en een kans te geven weer een bestaan op te bouwen. Ze zouden nu - vandaag en niet wachten tot bijvoorbeeld 2 januari - duidelijk moeten stellen dat Europa Griekenland niet uit de euro gaat gooien - wat ook helemaal niet kan - maar Griekenland met veel geld zal helpen om vrijwillig uit de euro te gáán. Ik zie geen andere weg.

Maar ja, wie ben ik? Een Hollandse potjesschipper met praatjes en verder niks.

Mijn tijd voor stukkies schrijven is voor vandaag verbruikt en ik moet verder met vertalen. De Griekse zon schijnt, de lucht is strakblauw, er is geen wind en het is 2 graden. Een mooie dag. Zo mag het van mij blijven tot eind maart.
Nog 85 pagina's, dan ben ik klaar en ik werk op 5 tot 6 pagina's per dag, dus nog twee weken, plus een week corrigeren en dan is het weer gebeurd. Dan ga ik verder met mijn verhalenbundel die nu zo ongeveer klaar had moeten zijn, maar een mens kan niet alles tegelijk.

Morgen verder met de aanloop naar deze toestand, van 1957 via 1983 naar het heden. Een continuing story...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Het is een hele beroerde toestand, waar een enkeling niets aan kan veranderen.....met het 'dweilen met de kraan open' wordt het vertellen van de gevolgen dan al gauw een litanie
Maar jouw vertellingen werpen voor mij een heel ander licht op "de Grieken" in hun situatie, dan de indruk die we in de de berichten van de media opdoen....
Je reinste ramp voltrekt zich aan de Europese 'achterdeur'

Dank, voor je berichtgevingen hier Theo ! Zijn eye-openers.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Griekenland

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Theo,

Verbijsterd lees ik je verhalen en wat er allemaal niet zo goed geregeld is in Griekenland,maar dat we hier in Holland dat eigenlijk niet zo weten ,ik lees toch wel wat kranten en ben daar toch wel in geintereseerd,sta ik verbaasd van.
Over belastingontduiking kijk ik niet zo van op,maar over de kerk en staat wel,nooit geweten dat dat zo speelde en speeld in Griekenland,ik heb altijd gedacht dat het een democratisch land was.

Hartelijke groeten en succes met het vertalen en al je andere werkzaamheden,

Jan
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Griekenland

Bericht door leo-shof »

Ja Theo dat wordt zelfs slopen van de fundering!
Want op een slechte fundering kan je ook niets goed bouwen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

@Jan - Griekenland is echt wel een democratisch land, hoor. De democratie is hier zelfs uitgevonden en het woord is dan ook Grieks: dèmokratia van dèmos (volk) + -kratia (heerschappij). Het Grieks kent het woord "republiek" ook niet - afkomstig van het Latijnse res publica = "zaak van het volk". Dat is hier hetzelfde als "democratie" - de Republiek Griekenland is de ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ = de Helleense Republiek.
Leo schreef:Dat wordt zelfs slopen van de fundering!
Want op een slechte fundering kan je ook niets goed bouwen.
De fundering van elke natie wordt gevormd door de mensen, Leo, de doodgewone mensen en die zijn echt wel goed. De Grieken zijn niet slechter dan wie ook. Wel anders. Anders dan Nederlanders of Duitsers of Engelsen. Het is een Mediterraan volk en daar moet je met alles terdege rekening mee houden. Als Nederlanders, echte autochtone Nederlanders, zich plotseling zouden moeten gaan gedragen als Zuid-Amerikanen, dan wordt dat ook niks. Dat maakt het zo moeilijk om een echte Europese Unie te creëren, een Verenigde Staten van Europa: de cultuurverschillen zijn enorm. Dat een Griek of een Turk of wie dan ook zich aan de Nederlandse mores moet aanpassen als hij zich in Nederland wil vestigen en ook opgenomen worden en zich thuis voelen, dat spreekt vanzelf. Maar moet een heel volk proberen om zijn karakter te veranderen en te vormen naar wat Brussel verwacht dat ze moeten zijn? Dat kan immers niet?

Vandaar die duidelijke scheiding van Nood- en Zuid-Europa. In álles. De Europese Unie werkte uitstekend, maar die verrekte euro, dat werkt natuurlijk van geen kanten. En als de euro alsnog mislukt, dan is dat toch werkelijk geen schande, vooral omdat het niet voor het eerst is dat in Europa een poging wordt gedaan om een gemeenschappelijke munteenheid in te voeren. De vorige zijn ook mislukt, maar de Latijnse Muntunie heeft het toch mooi bijna vijftig jaar bestaan - praktisch, want officieel bestond die 62 jaar, van 1865 tot 1927.

Nederland en Duitsland hadden na de oorlog, nadat Duitsland zich had hersteld en het "Wirtschaftswunder" zich voltrok, moeiteloos op een gezamenlijk munt kunnen overgaan en dat zou morgen weer kunnen. Wie daar dan verder nog bij zou kunnen, is iets voor de geleerden om uit te zoeken; daar wil ik me als eenvoudig schipper niet over uitspreken. Wel wil ik nog even kwijt dat ik, naarmate deze crisis zich voor onze ogen en onder onze voeten voltrekt, steeds minder vetrouwen krijg in of geloof hecht aan de capaciteiten van al die geleerden. Een panel van reders uit zee- en binnenvaart, boeren die met hun poten in de klei staan en bedrijven moeten runnen, plus een aantal huisvrouwen die gewend zijn om met weinig centen een gezin te runnen, plus noem nog maar wat gewone mensen op, zouden de klus vast beter klaren. Maar ja, verkoop dat idee maar eens aan de bankiers van deze wereld... :roll:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Griekenland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik volg dit alles met veel belangstelling, Theo en vind dat het een breder publiek verdient.
Een panel van reders uit zee- en binnenvaart, boeren die met hun poten in de klei staan en bedrijven moeten runnen, plus een aantal huisvrouwen die gewend zijn om met weinig centen een gezin te runnen, plus noem nog maar wat gewone mensen op, zouden de klus vast beter klaren.
Hier ben ik het volledig mee eens. :)
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Griekenland

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Theo,

ik ben het geheel met je eéns over dat klaren door allerlei mensen ,maar reders welke maar schepen bestellen ondanks dat
er geen emplooi voor is ,zou ik echt niet hun gang laten gaan om alles op het spoor te krijgen.

Groeten,

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Blij dat het je kan boeien, Jos.

Dat zijn geen reders, Jan.
Je moet het soort lieden hebben dat met een eigen scheepje van niks begonnen is - maakt niet of dat een kuster is of een spits of een ouwe Liberty - en die kans hebben gezien om dat door alle ups en downs van de scheepvaart uit te bouwen tot een degelijk bedrijf. Mensen van het kaliber dat nu het Pensioenfonds voor de Koopvaardij runt en die ondanks alle sombere berichten van andere pensioenfondsen nog steeds kans hebben gezien om de dekkingsgraad op 108% te houden. Zo'n stelletje ouwe chagrijnen die niet van gokken houden.


Plaats reactie