Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Johan Journee schreef:Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar zou jij (Theo) niet een topic willen openen over de situatie daar?
Titel: "Our man in Greece"? Greene lijkt veel op Greece en Greene en Horsten zijn beide schrijvers.
Wij kunnen hier makkelijk oordelen over Griekenland, maar hoe staan de Grieken zelf in hun leven? Ik zou daar wel meer over willen weten.
Het is maar een idee en het heeft (nog) niets met scheepvaart van doen. Maar, persoonlijk zou ik het interessant vinden!
Ik zal dat met alle plezier doen, alleen... waar begin ik dan? De toestand verandert - lees: verslechtert - met de dag, terwijl de oorsprong ongeveer dertig jaar terug ligt, in 1974, aan het einde van kolonelsregime.

Ik kwam hier voor het eerst in 1983. Ja, ik was wel eens eerder met een schip in Griekenland geweest, maar in de zomer en het najaar van 1983 had ik in Piraeus een enorme klus met een tanker. Dat schip heette Elpida, wat Grieks is voor "hoop" en als er nu ooit iets waar is geweest, dan was het dat wel. Dat schip veranderde mijn leven; ik kreeg opeens weer hoop. Ik leerde mijn vrouw kennen en toen het schip op 14 oktober 1983 eindelijk vertrok, richting Taiwan, besloot ik in Griekenland te blijven. Daarna hebben we vanaf 1988 of daaromtrent nog wel weer ruim vijf jaar in Nederland gewoond, maar dit alles terzijde.

Vanaf het eerste moment dat ik in 1983 hier rond begon te kijken en met mensen begon te praten, verbaasde ik me over een hoop dingen en dacht ik vaak: maar dit kán natuurlijk helemaal niet! Ik weet nog goed dat ik al vrij spoedig aan de echtgenoot van mijn vrouws zuster - een man die een bloeiende groothandel in dranken in een goede wijk van Athene had - vroeg: "Hoeveel belasting betalen jullie hier zo door de bank genomen?" Waarop hij hartelijk begon te lachen. Belasting betalen? Dat was iets voor domme mensen; dat deed je natuurlijk niet.
"Ja. maar hoe moet alles dan betaald worden," wilde ik weten. "Politie, de wegen, de brandweer, de straatverlichting en zo."
Oh, dat betaalde de regering, want die had geld genoeg. Waarop ik zei dat de regering geen stuiver had en dat dat allemaal van de mensen moest komen, maar dat was gelul.
Ik bedoel: dat was natuurlijk onzin, maar het geeft wel een indruk van de mentaliteit, van het denken van de mensen.
Kerstmis 1983 kwam ik voor het eerst in het dorp waar ik nu woon, het geboortedorp van mijn vrouw en kwam in gesprek met haar broers - boeren die perziken kweekten en toen nog veel tabak verbouwden en maïs en katoen en zo. Die vroeg ik naar hun mening over wat nu de Europese Unie is, maar wat toen nog EEG heette, de Europese Economische Gemeenschap waar Griekenland tegen de wil van o.a. Nederland, maar onder druk van vooral de Franse president Valéry Giscard d'Estaing in 1981 tot was toegelaten.
Die vraag bracht brede grijnzen op de gezichten van de mannen. Dat was je reinste pracht, die EEG; daar kregen ze geld van zonder dat ze er ook maar iets voor hoefden te doen. Ze hadden van aanvang aan door dat er geen of nauwelijks controle was op al die subsidies die met gulle hand vanuit Brussel werden betaald en dat je dus helemaal niet de moeite hoefde te nemen om maïs of tabak te verbouwen, of toch in elk geval niet de hoeveelheid die je opgaf om subsidie te krijgen.

Toen hadden ze hier nog de oude, vertrouwde drachme en als ik even terug ga zoeken, dan vind ik zo de wisselkoers met de dollar en de gulden weer uit de tachtiger jaren, maar voor het gemak hou ik het ook nu nog op 0,6 cent voor 1 drachme, dus het mooie biljet van 1000 drachme waar Geert Wilders onlangs nog mee liep te sjouwen, was zes gulden waard. Voor een gulden kreeg je 166 drachme.
Ik lette daar niet zo op, maar toen ik in 1983 met die tanker in Piraeus bezig was, had ik een Nederlandse accountant mee die de financiering van het project moest begeleiden. Die man had verstand van geld en die zat ook elke morgen zwaar te lezen in de Telegraaf en in de Financial Times en de New York Herald en zo en die wees me er toen op dat je op de drachme op je sloffen 20 procent rente kon maken.
"De mensen zijn hartstikke gek om voor een ton of anderhalve ton een tweede huis in Spanje te kopen," zei hij. "Als je vijftigduizend gulden omwisselt in drachmes en hier op de bank zet, dan heb je elk jaar tienduizend gulden om in Griekenland op vakantie te gaan. Elke keer naar weer een ander mooi eiland. Geen zorgen over een huis in Spanje en niet verplicht twee keer per jaar naar diezelfde plek in Spanje waar je op den duur de kots van krijgt.'

Dat waren toen al zaken die me aan het denken zetten. Doe daarbij mijn ervaringen met het zakendoen in Griekenland en het wonen in Griekenland in die tijd en het kon niet anders of ik begon steeds meer vraagtekens bij allerlei zaken te zetten.

Welnu, dit lijkt me zo een eerste aanzet voor dit topic. Het is één uur geweest en ik ga eerst even naar mijn nest. Morgen zal ik verdergaan met de blijde intocht van Griekenland als lid van de eurozone waarna het geld van de ene dag op de andere geen twintig procent rente meer kostte en het feest kon beginnen.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Griekenland - 2

Ik ben een gewone potjesschipper, ex-tankerhandelaar en geen econoom, maar ik heb altijd heel aardig kunnen rekenen. Gewoon rekenen met het boerenverstand. Veel mensen kunnen dat niet en Grieken al helemaal niet. Toch zijn Grieken ervan overtuigd dat alleen zij slim zijn en de rest van de mensen dom, wat altijd een gevaarlijke instelling is.

Maar als ze dan zo slim zijn - of waren - hoe is het dan mogelijk dat ze niet begrepen dat het onmogelijk is dat het geld de ene dag hartstikke duur is en je vijftien of twintig procent rente moet betalen op leningen, terwijl het een dag later, op 1 januari 2001 bij de invoering van de euro, plotseling hartstikke goedkoop is, dat het door de Europese Centrale Bank tegen een rente van 5 procent werd uitgeleend, terwijl er in de Griekse economie als zodanig helemaal niets was veranderd?

Want dat was wat er gebeurde. Opeens kon iedereen goedkoop geld lenen en deed dat ook. Voor 30 of 50 euro in de maand had je een nieuwe auto voor de deur staan, zonder enige aanbetaling. Van 2001 tot 2009 heeft men er lustig op los geleefd. Hoe meer lenen hoe liever, particulier zowel als zakelijk en ook de Griekse staat deed lustig mee.

Nu is Griekenland failliet en weet eigenlijk niemand hoe het verder moet. Het is een nationale ramp waar voornamelijk de doodgewone mensen onder lijden. Er heerst echte armoede die voelbaar en zichtbaar wordt. Ik begin me dat ook aan te trekken, ik heb medelijden met bepaalde mensen. Ik zie soms oudere mensen, man en vrouw samen, door de supermarkt scharrelen en dan kijken en wikken en wegen voordat ze iets in hun karretje doen en dan voel je gewoon hoe moeilijk die mensen het hebben. Pensioenen van 700 euro in de maand zijn heel normaal, terwijl de prijzen niet lager zijn dan in Nederland en het btw-tarief intussen is opgetrokken naar 23 procent.

We hebben sinds dit jaar eindelijk een goeie vent voor de tuin. Christos, een grote kerel die een vrouw en twee kindertjes heeft. Aardige vent, goeie pick-up met zijn eigen tuingereedschap en grote bakken waarin hij het tuinafval afvoert. Doet voor 15 euro de hele tuin, dus daar ga ik niet zelf voor staan knoeien. Christos deed dat in zijn vrije tijd want hij had een vaste baan bij de gemeente. Dat dacht hij. Intussen heeft hij geen baan meer en moet zichzelf zien te redden. We bellen hem altijd als we hem nodig hebben, maar nu in de winter hoeft dat eigenlijk niet meer zo nodig. Eergisteren stond hij zomaar voor de deur met zijn pick-up: of de tuin soms gedaan moest worden. Uiteraard moest de tuin gedaan worden, wat dacht je, en dus snoeide Christos wat bomen en ruimde de bladeren op en zo. Keurig. Ik heb hem twintig euro betaald en we hebben niet gevraagd of het moeilijk was met het werk. Dat hoefde ook niet; dat kon je zo wel merken. Hij was ook een stuk magerder dan een poosje geleden. Armoe, pure armoe.

We hebben drie neven, zonen van mijn vrouw's jongste broer George. Tasos is 31, Dimitris is 28 en Marios is 25. Alledrie een afgeronde universitaire opleiding. Marios, de jongste was deze zomer juist klaar en moest toen alsnog zijn dienstplicht vervullen. Wat hij daarna moet, over een paar maanden: geen idee. De werkeloosheid onder jongeren van 18 tot 30 jaar loopt nu tegen de 40 procent. Zijn broer Dimitris werkte al voordat hij naar de universiteit ging in zijn vrije tijd en in de vakanties bij een verhuisbedrijf en was maar wat blij dat hij daar na zijn afstuderen min of meer vast aan het werk kon. Een academisch gevormde verhuizer. Hun moeder werkt al vijfendertig jaar bij de Bank van Griekenland en dank zij haar kon de oudste, Tasos van 31, een baantje krijgen bij een van de kleinere banken, op de afdeling kleine bedrijfskredieten. Hij begon daar op 600 euro in de maand en het laatste wat ik weet, is dat hij 1000 euro in de maand had. Als hij dat nu nog heeft, mag hij van geluk spreken, maar mogelijk is ook zijn salaris intussen verlaagd. Maar zelfs 1000 euro in de maand, als 31 jarige, goed opgeleide kerel, wat moet je daar in godsnaam mee? Moet je daar dan een toekomst op bouwen? Hij heeft al vele jaren een vriendin, dochter van een arts, ook afgestudeerd. Of zij werk heeft, weet ik niet, maar hoe kunnen die twee nu toch trouwen en een gezin stichten?

Er zijn nog nooit zoveel, zo goed opgeleide jongeren in Griekenland geweest en die kunnen geen weg of kant uit. Ja: proberen uit Griekenland weg te komen, dat is het enige. In Holland was mijn vrouw lid van de Griekse vereniging in Rotterdam, een bloeiende vereniging met veel activiteiten. In Rotterdam wonen veel Grieken die vooral in de scheepvaart zitten, voornamelijk mensen met betere banen. Die vangen jongeren vanuit Griekenland op en zijn inmiddels speciale cursussen Nederlands gestart om ze in ijltempo de taal te leren. Maar die jongeren gaan wel verloren voor Griekenland.
Er gaat een hele generatie verloren, maar wat moeten ze anders?

Vandaag in de krant: de verkopen voor de Kerst liggen 30 procent lager dan vorig jaar, toen het ook al niet zo best was. Dertig procent! Er zijn hele straten met alleen maar winkels die de handdoek in de ring hebben gegooid en de boel opgedoekt.

Dit wordt geen vrolijk topic.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Niet vrolijk Theo,maar wel goed om te horen.
Hier zijn er ook nog steeds veel die denken dat het geld uit de kraan komt ,terwijl toch heel duidelijk zichtbaar is dat het niet goed gaat!
De afgelopen maand zijn er veel bedrijven en winkels gesloten hier en niet omdat ze de buit binnen hadden.
Niet vergelijkbaar met Griekenland, maar de vaart is er uit en we kopen nog steeds bakken onnodige rommel uit China.
Ik lees je verslag met aandacht!!
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

En wij,hier in Nederland,steggelen gewoon door over 130 km per uur over de snelweg.Je moet je prioriteiten stellen.
Harry
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door dita »

Theo,

Fijn dat je begonnen bent met dit topic.
Verder een prettige kerst.
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Griekenland

Bericht door Derk Gotink »

Theo,

Bedankt voor het starten van dit topic.
Verhalen uit de eerste hand komen toch heel anders over dan wat we hier van de media horen.
Ga zo door...........ik volg je
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de reacties. Ik zal graag verder gaan, maar verwacht van mij geen fraai chronologisch verslag of een diepgaande analyse van de eurocrisis. Ik was vanmorgen twee uur bezig met de volgende bijdrage, maar was zo dom om dat niet even in Word te doen of in Word op te slaan. Ik moest even weg en ik klik zo Kombuispraat weg... En het was nog wel zo'n degelijk stukkie werk. Dom, hoor.

Intussen vond ik zojuist dit in de Belgische krant De Standaard...
  • Vorige week maakte de nationale telefoonoperator in Griekenland bekend dat hij 750 vacatures heeft voor halftijdse telefonisten. In nauwelijks drie dagen tijd liepen er 32.000 sollicitatiebrieven binnen.

    De cijfers zeggen alles over de absolute uitzichtloosheid op de Griekse arbeidsmarkt. Officieel staat de werkloosheidsteller op 18 procent, maar onder jongeren worden, met 42,5 procent werklozen, absolute records gebroken. Steeds meer Grieken willen dan ook emigreren. Vooral Australië blijkt een geliefd land. Dit jaar alleen al zijn 2.500 Grieken richting Down Under vertrokken. Nog eens 40.000 hebben hun interesse uitgesproken om de zware Australische immigratieprocedure te doorlopen. 'De Australische ambassade organiseert zelfs speciale infodagen voor Grieken die willen vertrekken', zegt Bruno Tersago, een Vlaming in Athene.

    De meeste Grieken trekken naar Melbourne waar de grootste Griekse gemeenschap - ze zijn met 300.000 - leeft. Zij hebben hun hoofdkwartier in Lonsdale Street. De jongste maanden lijkt de goudkoorts er opnieuw uitgebroken. Maar dit keer zijn het geen laaggeschoolden, maar hoogopgeleiden die een beter bestaan zoeken.

    'Allemaal hebben ze een universitair diploma', zegt Bill Papastergiades, de voorzitter van de gemeenschap. 'Het zijn ingenieurs, architecten, bankiers, leraren en allemaal willen ze gelijk wat doen. Als ze maar werk hebben. Ze zijn echt hopeloos. Velen zijn ook letterlijk verloren. Daarom zijn we begonnen met hen per vijf of zes onderdak te geven.'
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bijzonder interessant EN informatief Schipper.........rechtstreekse informatie " van een nuchtere potjes schipper" zonder zorgen over " kijkdichtheid" :mrgreen: ....is iets wat een zeldzame zaak is "these days in the world of CNN" :mrgreen: ...jammer genoeg zullen het niet "slechts de Grieken" zijn die met schade en schande er achter gaan komen dat : "ALS iets TE mooi lijkt om waar te zijn......DAN is het veelaal ook NIET waar!!"

The " Dirty Thirties are coming back" :cry: :cry: The writing is on the wall!!!

Ik wil Theo absoluut niet voor de voeten lopen.....maar hier eventjes een zijstapje met info!!
Theo omschreef hoe "het geld" plotsklaps goedkoper werd....van 20% ( wat natuurlijk een rip off is)...naar 5 %....en "een auto voor de deur voor 50 Euro/maand.
Je kunt hier in Canada ( on approved credit!wat bekant iedereen krijgt!!!)..een auto kopen met NUL aanbetaling en met NUL % rente!!...DAT lezen jullie dus goed....2 X NUL......
De lening is dan voor 5 jaar of zo.........maaaar ze rekenen de maandelijkse betalingen om voor 84 maanden......gebasseerd op een "voorspelbare eindwaarde" van de auto na 5 of 6 jaar :roll: ......( oftewel "wie dan leeft wie dan zorgt")....het laatste kon trouwens wel eens de beste instelling zijn,als je nog wat te schaften hebt!!!of je nou in Griekenland, Holland of Canada woont :cry:
Terug naar "Our man in Greece" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Griekenland - 3

Twintig procent rente een rip-off... Dat is mogelijk, maar zoals ik al zei, kon je dat dus zelf ook van je geld maken als je het voor langere tijd vastzette. Vandaar dat idee van die accountant die ik in Piraeus bij me had, om 50.000 gulden om te zetten naar Griekse drachmes en elk jaar 10.000 gulden rente - in drachmes - opstrijken om vakantie van te vieren zonder de hoofdsom aan te raken. Dat was heel wat beter dan voor minstens het dubbele of drievoudige van dat bedrag een tweede huis(je) in Spanje te kopen met alle zorgen die dat dan met zich meebrengt en de verplichting om twee keer per jaar naar datzelfde toeristendorp te gaan tot het je op den duur de strot uitkomt. Dat was in 1983, toen ik in Piraeus aan mijn tweede tanker begon, wat tegelijkertijd een van de moeilijkste was want de klus nam bijna vier maanden in beslag; van 28 juni tot 14 oktober 1983. Het was een harde leerschool, niet alleen voor wat het tankerbedrijf betrof, maar ook moest ik door schade en schande leren hoe het er in Piraeus aan toeging. Ik moest wennen aan en rekening houden met het feit dat afspraak daar lang niet altijd afspraak was en dat negen van de tien lieden waar je mee te maken had maar op één ding uit waren en dat was jou belazeren, want jij was een buitenlander en dus dom. Maar alles went, dus ook dat.
      • Afbeelding
En nog wat: als je een poosje in Piraeus rond moet struinen, op Akti Miaouli en de straten daarachter – Filellinon, Notara, Skouze, Filonos, - noem ze allemaal maar op, en dan niet als zeeman die gaat stappen, maar om zaken te doen, zaken te regelen, dingen voor elkaar te krijgen, dan zit je natuurlijk wel in het bruisende hart van de “Shipping Industry” met hoofdletters. Want daar gebeurt het, reken daar maar op. In al die grote en kleine kantoren zitten lieden die van wanten weten als het om schepen en ladingen en geld verdienen gaat. Kom je daar als onschuldig potjesschipper die brood ziet in de tankerhandel, tussen terecht, dan is het een kwestie van aanpassen, flexibel zijn, scherp opletten en snel leren, anders ga je ten onder. En hard werken, dat vooral.

Want laten we wel wezen: er wordt nu wel om het hardst geroepen dat Grieken lui zijn en niet willen werken en veel te vroeg met pensioen gaan – van onze zuurverdiende centen nota bene! – maar dat is natuurlijk niet waar. Dat wordt geroepen door mensen die van toeten noch blazen weten. Als dát de realiteit zou zijn, als wij, zwartekousencalvinisten van de Lage Landen, van Duitsland en van Frankrijk, die allemaal zo nobel zijn en zo eerlijk en ons hele dagen krom werken, zoveel beter zouden zijn dan die 11 miljoen Grieken die alleen maar kunnen dansen van hoppa, maar te lui zijn om voor de duvel te dansen, die alleen maar wijn en ouzo en tsiporo drinken en souvlaki vreten om vervolgens de vuile borden naar de muziek te gooien en een lange siësta te gaan houden in afwachting van het volgende schip met geld uit Brussel, hoe kan het dan dat die luie Grieken de grootste handelsvloot van deze wereld hebben, terwijl wij, tot op hoge leeftijd hardwerkende Nederlanders met zijn 17 miljoenen niet verder zijn gekomen dan, of afgezakt zijn tot, nummer 20 of daaromtrent op de wereldranglijst? Nog achter België, Zwitserland en Saudi-Arabië, om maar even een paar te noemen? Daar klopt dan toch iets niet?
Als Onassis en Niarchos en Livanos en Latsis dan allemaal luie uitvreters waren, hoe konden ze het dan zo ver schoppen? Onassis, die als 17-jarige jongen totaal berooid uit Smyrna kwam waar zijn familie door de Turken was afgeslacht, aan het spit geroosterd, in de kerk verbrand of eerst verkracht en toen opgehangen en die vervolgens op een Nansenpaspoort naar Buenos Aires reisde en van daaruit zijn eerste vloot opbouwde? Of Janis Latsis die uit een straatarm gezin van 21 kinderen kwam en van de honger naar zee ging? Hij was 28 toen hij zijn eerste schip kocht en toen hij in 2003 overleed, 93 jaar oud, werd hij geschat op 5 miljard dollar. Als je dat met luiheid kunt bereiken, wordt het hoog tijd dat we allemaal lui worden!

Grieken zijn niet lui; Grieken zijn harde werkers. Bijna 85 procent van de Grieken bezit een eigen huis en vaak zelfs een tweede huis, want de meeste Grieken bouwen ook nog een huis voor hun kinderen, of ze bouwen een kleiner huis waar ze op den duur intrekken om het grotere, eerste huis aan hun kinderen te geven. Dat bereik je niet als je te lui bent om voor de duvel te dansen.

En wat veel belangrijker is: die eigen huizen van de Grieken kreunen ook niet onder een enorme hypotheeklast, terwijl dat in Nederland wel het geval is. Het bezit van een eigen huis staat in Nederland op ongeveer 54 procent, maar hoeveel procent daarvan is wérkelijk een eigen huis?
Nederland heeft de grootste hypotheekschuld ter wereld: 644 miljard! Als daar niet snel verandering in komt, kan dat de ondergang van het “rijke” Nederland worden. 644 miljard! Dat is twee keer de totale Griekse staatsschuld! Hoeveel nobele, hardwerkende, eerlijke Nederlanders kunnen echt zeggen dat ze een eigen huis hebben? Wat nou: lui, potverteerders en opmakers?
Let vooral op de stijging van die hypotheekschuld; die is in zeventien jaar tijd verzesvoudigd.
      • Afbeelding
“Ja, maar,” wordt er dan haastig geroepen, “tegenover die Griekse staatsschuld van 300 miljard staat helemaal niks, terwijl tegenover die hypotheekschuld van de Nederlandse bevolking toch maar mooi al die ‘eigen’ huizen staan!”
Ja, dat zal best, maar die schulden zijn opgebouwd toen de huizenprijzen huizenhoog waren en bovendien probeerde iedereen geen 100 procent hypotheek te krijgen, maar liever 110 procent om de nieuwe, luxe keuken en de prachtige badkamer te kunnen betalen en dan ook nog centen over te houden voor een nieuwe auto plus een tweede vakantie op Bali.
De huizenprijzen dalen en als die straks 20 procent zijn gedaald, dan is dat wel een waardevermindering van 128 miljard. Dat zijn onvoorstelbare bedragen, vergis je niet.

Tot de invoering van de Euro kon je hier in Griekenland nauwelijks een hypotheek krijgen; dat kwam niet voor, dat deed je niet. Je bouwde een huis stukje bij beetje naarmate je geld had. Toen ik hier in 1994 begon te bouwen, had ik 70.000 ouderwetse Nederlandse guldens te besteden. Dat was voldoende om te beginnen, om het casco te bouwen met een dak erop, plus een omheining om de 1600 vierkante meter grond – die we al hadden – en naar ik meen konden we ook de aluminium ramen en deuren er nog van betalen, maar toen was het op.
We leefden toen nog in de zalige veronderstelling dat we nog maar 4 miljoen drachme nodig hadden om het huis af te bouwen, maar dacht je dat de bank bereid was om me die te lenen? Vergeet het maar. Dat was krap 25.000 gulden, een bedrag dat de bank je in Nederland zo even thuis zou komen aanreiken. Maar hier? Forget it.
En daarom was er ook voor mij, net als voor de Grieken, maar één manier: keihard werken. Niks geld lenen, maar werken tot je de centen hebt. Voor mij betekende dat 4 tot 5 boeken per jaar vertalen tegen 5 ouderwetse centen per woord. Zo’n 500.000 woorden per jaar – een half miljoen woorden! – dat is 25.000 gulden per jaar minus belasting, pakweg een ton in vijf jaar om in dat huis te steken.

Waren we in Nederland gebleven en ik zou daar in 1994 – toen ik net zestig werd – naar de bank zijn gestapt, dan zou ik waarschijnlijk ook nog wel een hypotheek op dertig jaar hebben kunnen krijgen, maar daar wilde ik niet meer aan beginnen. Nu, achteraf, ben ik blij dat de bank hier in Griekenland me geen geld wilde geven, want nu woon ik in een vrij huis, een écht eigen huis.

En wat heeft dit allemaal met de Griekse schuldencrisis te maken?
Alles. Werkelijk alles.
Wij – de Nederlanders en de Duitsers – maken de Grieken uit voor luie uitvreters die de boel hebben belazerd en vervolgens maar raak hebben geleefd en geleend met als gevolg dat Griekenland nu failliet is en letterlijk aan de rand van de afgrond staat. Die situatie is veroorzaakt door dertig jaar wanbeleid, vanaf het moment dat Griekenland in 1981 werd toegelaten tot de EEG, maar het is pas echt uit de hand gaan lopen toen de euro werd ingevoerd en Griekenland maar raak kon lenen tegen een lage rente. Toen Brussel het geld met bakken vol naar Athene stuurde.

Dat hebben wij – de andere EU-landen – laten gebeuren, zoals we het ook hebben laten gebeuren dat de banken in Nederland maar raak geld lenen aan iedereen die het wil hebben en maar wat graag hypotheken verstrekken en creditcards uitgeven, hoe meer hoe liever.

Dat had allemaal voorkomen kunnen worden als ze Griekenland gewoon met rust hadden gelaten, als het gewoon een mooi land aan de Middellandse Zee was gebleven, een land met veel zon en goeie wijn en lekker eten en aardige mensen die het allemaal niet zo nauw nemen. Het Griekenland zoals ik dat in 1957 leerde kennen, het moment waarnaar ik in de volgende aflevering wil teruggaan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Volgens mij liggie op Koers schipper :lol: .....wel af en toe een kruispeilinkie in de kaart om te checken dat we niet weg gezet worden door de stroom :roll: :mrgreen:

GREED is het woord......corporate GREED .....van de banken!!!! :cry:

DIT gaat over Griekenland en ik wil de zaak niet verwarren, echter een duidelijk voorbeeld met cijfertjes van een "imploderende huizenmarkt" kan misschien geen kwaad...
De Canadese ( of misschien wel Noord-Amerikaanse?) in OlieIndustrie wel bekende " Boom & Bust Cycle" had in de tachtiger jaren in Alberta gelijksoortige verschijnselen als er NU in Griekenland/Europa( en ook USA!) aan de hand zijn...onslagen bij de letterlijk TIEN duizenden..ik zal jullie daar hier niet mee vervelen....wees gewoon BLIJ en DANKBAAR als je het NOOIT hebt meegemaakt. Enkele HARDE cijfers!!!
Ik kocht een huis in Calgary Alberta in 1981 ( WAT naderhand vrijwel de TOP van de cycle bleek te zijn!!) ondanks de VELE aanmoedigingen dat ik een VEEEEL duurder huis moest kopen ( mijn positie-mijn inkomen-bla bla bla bla...je wilt het niet weeeet'n!) en dus later dan VEEEL meer zou kunnen verdienen deed ik dat dus NIET........ik meende bijzonder conservatief te zijn toendertijd want ik vertrouwde dit ietwat opgeblazen ALLES kan oliewereldje NIET echt!! ( DAT heeft me dus later letterlijk van financiele ondergang bespaard EN de kop gered!!!! :mrgreen: )

Huis gekocht 1981 Can $ 136.000. wat een goeie deal was TOEN!
( DAT waren toen Can $$ die Dfl.2.25 per stuk hadden gekost! :oops: )
Laagste geschatte waarde van het huis--pak weg 1986- pak weg Can $ 100.000....markt volledig in elkaar gepleurd!!! God zij dank hoefde ik niet te verkopen......( NOG niet!)
Eind 1987....andere baan in Prince Edward Island...( da's 5000 km naar het Oosten...DAT doe je NIET omdat je even een stukkie wil gaan fietsen en IK was goed af met een baan....duizenden konden DAT niet zeggen en liepen bij hun huizen weg, nadat ze de sleutel bij de bank in de brievenbus hadden geflikkerd!!!)
Huis verkocht in voorjaar 1988 voor Can $ 122.000........ik was BLIJ dat ik het " met slechts Can $ 14.000 verlies had afgestroopt" en klapte zogezeid in m'n handjes ( figuurlijk gesproken! :oops: )
Ik omschrijf dat slechts om Theo z'n verslag wat te illustreren met een voorbeeld " Uit het leven gegrepen toen geluk nog heel gewoon was" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie