Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

Duidelijk.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------
--------------------------------Afbeelding
--------------------------------------------------------------------------------------Piraeus

Volgens een recente studie van Ernst & Young getiteld: Repositioning Greece as a global maritime capital, overweegt de helft van de Griekse reders/shipmanagers om de zetel van hun bedrijf naar elders te verplaatsen. Hierbij wordt vooral gedacht aan Singapore en Londen, met een lichte voorkeur voor Singapore. De redenen voor een dergelijke move zijn velerlei, maar de voornaamste zijn toch wel de voortdurende onzekerheid in Griekenland, de schier onvoorstelbare 'red tape' waar elk bedrijf in Griekenland mee te maken heeft en de - noem het maar gerust - ongeïnteresseerdheid van de huidige regering die het belang van deze bedrijfstak voor de Griekse economie klaarblijkelijk onvoldoende inziet.
Maar de problemen zitten niet alleen in Griekenland. Ook het Directoraat-generaal Concurrentie van de Europese Commissie in Brussel zorgt voor grote onzekerheid door het alsmaar uitblijven van Europese wetgeving voor de scheepvaart op het gebied van mededinging .

Het is een prachtig rapport waarvan ik hier graag een overzicht en een uittreksel van zou willen geven, maar daarvoor ontbreekt me nu de tijd. Ik kan geïntereseerden daarom alleen maar van harte aanraden om het rapport als pdf te downloaden en te bestuderen. Voor wie graag een beetje bijblijft is het een must. Klik HIER, dan staat het bovenaan.

Een dergelijke actie van de mensen die aan het hoofd staan van de grootste koopvaardijvloot ter wereld zou zonder meer opzienbarend zijn. Het staat hier helemaal los van. maar wat mij dan voor de zoveelste keer opvalt, dat is dat Nederland en dan met name Rotterdam in een dergelijk verhaal volledig ontbreekt. Nederland staat bekend om zijn soepele voorwaarden voor allerlei bedrijven die zich - in naam - in Nederland willen vestigen. Het zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn om ook de Grieken onderdak te bieden, ook al geven de Grieken, als ze dan toch gaan verhuizen, de voorkeur aan een land buiten de EU. Maar toch. Dubai is belangrijker dan Rotterdam of Oslo. Ook de Grieken overwegen Dubai, maar ik kan me zo voorstellen dat ze toch liever in Singapore of Londen zitten dan in Dubai.

----------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Al jaren maak ik mijzelf een beetje zorgen om het overhevelen van alle produkties door de grote multinationals naar (vaak) lagelonen-landen, en denk dan dat we voor het kopen van onze producten meer -indien het niet Nederlands kan- dan vooral naar een Europees produkt gekeken zou moeten worden, want het gaat om onze eigen werkgelegenheid.
Verder is die globalisering van de multinationals helemaal geen zegen: alleen de grootaandeelhouders daarvan worden er bijzonder beter van.
Dat wordt weer een beetje opgevuld met de westerse 'IT-bedrijven', maar dat soort bedrijven worden snel van de hand gedaan wanneer het populair of interessant voor de commercie is, en je dus weer bij een multinational uitkomt...
Afijn, ik houd dit meestal wat voor mezelf, omdat ik van economie maar weinig begrijp op wereldniveau...alleen maar een 'onderbuikgevoel' dat het niet goed gaat...
Op dit forum zie ik dat er meer mensen worstelen met dan doem-gevoel...

Nou las ik vandaag het volgende, een uitspraak van een bekende Griekse econoom vandaag, die die onderbuikgevoelens niet alleen (voor mij althans) bevestigd, maar met nog veel drastischer scenario op de proppen komt...
En zoals meer Grieken de spijker in de finciele gebeurtenissen op deze aardkloot niet missloegen, denk ik dat deze econoom best gelijk zou kunnen krijgen....
En wat dan ???
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (206.34 KiB) 7158 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------
Het is een hele lap, maar als je als dat geklets daar in Brussel - en in De Haag - even vergeet en werkelijk wil weten hoe de situatie in Griekenland is, lees dan DIT UITSTEKENDE STUK in de Groene Amsterdammer.

-------------Afbeelding
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door rspeur »

De haren rijzen je te berge. Misselijkmakend.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Griekenland

Bericht door Lemans »

wat zou het gevolg van een devaluatie van de drachme geweest zijn.
waarschijnlijk hetzelfde

de drachme wordt minder waard, is als internationaal betaalmiddel van de kaart, alles moet dan in dollars (of D-marken) betaald worden. die tegen een woekerwisselkoers aangeschaft moet worden.

maar goed devalueren doen ze zelf (onder druk van de financiele markt, daar niet van)

gr A
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Griekenland

Bericht door cenaprints »

Lang leve de "Europese Unie".

Kotsmisselijk wordt je wanneer je die politikantenkoppen uit Brussel, Berlijn Parijs en Den Haag ziet.

Cor
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

https://www.groene.nl/artikel/een-verka ... opese-coup

Dit artikel stond in de Groene Amsterdammer.
Als de situatie in Griekenland werkelijk zo dramatisch is, moet er toch snel iets veranderen in de EU.
Arie Eijgenraam
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo dramatisch is het inderdaad. Vandaar dat ik twee weken geleden al een link naar dit artikel had gegeven. :wink:
Maar dat geeft niet; beter nog een keer erop gewezen. Toch gaat er vanuit Brussel niets veranderen en nu Merkel herkozen is, ook niet vanuit Berlijn. Het geld van de Europese belastingbetaler zal via Griekenland nog vele jaren terug naar de banken blijven vloeien. Ach, het gaat zo fantastich in Nederland, dus gewoon blijven betalen, mensen.o
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

Ik heb inderdaad jouw link over het hoofd gezien Theo.
De tegenstelling tussen dit artikel en het EU verhaal van Timmermans afgelopen zondag bij Buitenhof was zo groot, ik moest het even tot me door laten dringen.
Groeten Arie Eijgenraam


Plaats reactie