Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, je loopt mij niet voor de voeten, hoor. :-D
Het is waar: steeds maar weer bakken vol met geld in dat zwarte gat storten, heeft geen enkele zin; dat zijn telkens oplossingen voor niet meer dan drie maanden, net voldoende om de ambtenaren en de staatspensioenen te betalen en de aflopende leningen af te lossen en te vervangen door nieuwe - tegen een hogere rente. Dat de politiek geen antwoord heeft, is waar. Hoe dat komt?
Ik volg dit hele gebeuren nu ruim drie jaar - vanaf oktober 2008 - op de voet en daarbij ook en vooral de Nederlandse parlementariërs en bewindslieden en ik moet zeggen dat ik me steeds meer en vaker verbaas over het ontstellende gebrek aan kennis van zaken van deze mensen. Dus hoe moeten die - of wie moet - daar dan een goed antwoord op formuleren? Het wordt me ook steeds minder duidelijk wat een ambassade eigenlijk doet, anders dan op koninginnedag oranjebitter schenken en na Nieuwjaar een receptie organiseren. Maar dat is weer een ander onderwerp.

De schuld bij Europa en de Euro leggen is toch echt een brug te ver!
Niet zo erg ver, hoor. Als jij iemand in huis haalt zonder eerst eens goed en degelijk en uitgebreid te onderzoeken wie dat eigenlijk is en hoe betrouwbaar die is, en die vreet vervolgens je hele koelkast leeg, zuipt je hele bar leeg, rookt al je shag op, rooft de spaarpotten van je kinderen leeg, steelt de ouwe sok onder je matras vandaan en gaat dan ook nog met jouw creditcard funshoppen, wie is er dan schuldig?

Paul, die kentekenplaten worden niet ingenomen, die worden door de mensen zelf vrijwillig ingeleverd. De benzine nog duurder maken, blijft natuurlijk lood(vrij) om oud ijzer; die prijs is in drie jaar tijd meer dan verdubbeld en is nu voor veel mensen al reden om de auto te laten staan. Lever je je kentekenplaten in, dan kun je je verzekering ook opzeggen en je APK-keuring kun je eveneens vergeten. Eventueel onderhoud nog niet meegerekend, scheelt dat al met ergens tussen de 800 en 1000 euro per jaar, zeg 75 euro per maand. Dat is het bedrag dat sommigen overhouden om van te eten, maar het is ook voldoende om hout te kopen zodat je niet in de kou zit. Dat zijn de afwegingen die hier op dit moment gemaakt moeten worden.

Afbeelding . Afbeelding
        • De brandstofprijzen op 4 januari 2009 en nu, op een week na drie jaar later. De onderste prijs is de huisbrandolie.
[/color]

Als je met buitenlandse kentekens bedoelt: Grieken die met een buitenlands kenteken rijden, dat is iets uit het verleden, van voor de euro. Toen loonde dat, maar nu niet meer. Vroeger barstte het hier van vooral Duitse en Nederlandse kentekens, maar dat was in de tijd dat je met een buitenlands kenteken toch een (goedkope) Griekse verzekering kon afsluiten. Toen dat niet meer kon, werd het een stuk moeilijker, maar toen was de zegening van de euro inmiddels op Griekenland neergedaald en had je, zoals ik al zei, voor 50 euro in de maand een gloednieuwe auto voor de deur staan, dus waarom dan nog knoeien met een ingevoerde Duitse of Nederlandse auto?
Toen dat nog ging, zag je ook auto's waarvan ik zo kon zien dat het niet klopte; een BMW of een Mercedes met een vrachtwagenkenteken, bijvoorbeeld.

Er wordt van alles verzonnen om maar te zorgen dat er kassabonnen worden afgegeven en dus de BTW te vangen, maar niks werkt echt goed. Dat komt omdat het een hap-snapbeleid is, niets is goed doordacht of goed voorbereid. Wel is het zo dat je zomaar buiten een restaurant of winkel aangehouden kunt worden door een belastingambtenaar die graag het bonnetje even wil zien. Heb je dat niet gekregen en heb je er ook niet om gevraagd, dan is niet alleen die restauranthouder of winkelier strafbaar, maar jij ook. Nu is de pakkans aardig klein, maar toch.
Nu was er weer sprake van om iedereen aan te moedigen met een creditcard te betalen omdat de aankoop of de besteding dan goed vastligt en daarmee de BTW. Het plan was - of is misschien nog steeds - dat je dan geen 23 procent BTW hoeft te betalen, maar slechts 20 procent. Komt ook niks van terecht.

Vorig jaar hadden ze het voor mekaar: je moest al je bonnetjes bewaren en bij je belastingaangifte doen. Afhankelijk van het inkomen dat je opgaf, moest je voor een bepaald bedrag aan bonnen overleggen. Had je minder, dan betaalde je een boete over het ontbrekende, maar had je meer dan kreeg je een korting van 10 procent over het meerdere. Dat zou dan betekenen dat de fiscus over dat extra bedrag toch in elk geval nog 13 procent BTW zou vangen.
Tja, als ik dan zo'n aankondiging hoor of lees, dan denk ik: Maar wie gaat er dan al die honderden miljoenen bonnetjes controleren terwijl er vanwege de bezuiniging steeds meer belastingkantoren worden gesloten en belastingambtenaren worden ontslagen terwijl de rest regelmatig in staking gaat om te protesteren tegen de kortingen op hun salaris? Dan kan een kind toch nagaan dat dat een mislukking wordt?
Dat is het dan ook geworden, maar desondanks zal het ook over 2011 herhaald worden, mogelijk in iets gewijzigde vorm en dus bewaren we weer vlijtig bonnetjes.

Afbeelding

Hierboven de oogst van een paar dagen. Elke dag gooi ik ze in de la en zo om de paar weken sorteer ik ze een beetje en doe ze in een doos. Als het straks in maart weer moet, ga ik er weer even een middagje voor zitten en zoek ik ze keurig uit en bekijk dan hoeveel ervan ik aan de belastinginspecteur geef, want ik blijf van mening dat het hem geen ene moer aangaat hoeveel ik uitgeef en waaraan.
Maar nog niet zo lang geleden hadden ze weer iets nieuws bedacht: we kregen allemaal een kaart, formaat creditcard, met magneetstrip en die konden ze dan bij de winkel door de scanner halen en dan...
Ach, laat ik maar ophouden. Op 1 oktober kon iedereen zo'n kaart bij zijn bank halen. Nu, drie maanden later, heb ik nog nooit zo'n kaart gezien en ik hoor er ook niks meer van. Weer een mislukking.

Mijn honden hebben honger, dus die ga ik voeren. Ik heb er weer eentje bij: een prachtige gezonde jachthond, een setter, nog jong. Zwierf al enige weken om het huis en toen heb ik hem op den duur maar een hapje eten gegeven. Inmiddels hebben we hem maar opgenomen. Hij zal wel door deze of gene uit een auto zijn gesodemieterd. Ook een gevolg van de crisis en de dieren hadden het hier al zo slecht.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door Brazuca »

Wat dat betreft doen ze het in Brazilië beter, je hoeft geen bonnetjes te bewaren, maar je geeft bij betalen je persoonlijke belastingnummer (CPF) op en dat wordt dan automatisch geregistreerd. (zoals bij de airmiles systemen)

Het heeft voor de gebruiker voordelen, want hoe meer transacties je laat registreren met jouw CPF, hoe meer geld je terug krijgt van de belasting, of je krijgt korting op andere belastingen. Om het systeem te stimuleren worden ook mooie premies verloot.

Het voordeel voor de staat, dat er steeds meer transacties officieel geregistreerd worden, en waar ze dus btw over vangen.
Je kunt zelfs bij de kleinste dienstverleners zoals kappers, schoenmakers e.d. je betaling laten registreren.
pythagoras

Re: Griekenland

Bericht door pythagoras »

snoeide Christos wat bomen en ruimde de bladeren op en zo. Keurig. Ik heb hem twintig euro betaald

Hallo Theo

Ik ga daar maar vanuit dat deze €20,00 niet zwart waren en de BTW,Loon belasting en IKA betaald zijn
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De schuld bij Europa en de Euro leggen is toch echt een brug te ver!
rooft de spaarpotten van je kinderen leeg, steelt de ouwe sok onder je matras vandaan en gaat dan ook nog met jouw creditcard funshoppen, wie is er dan schuldig?
Tja.Theo et all.......e.e.a. is hier heel duidelijk en begrijpend gesteld...en "zoals ik het zie vanaf grote afstand".......IS de vraag van Theo " juist gesteld".........ECHTER

IK zou dat " van Europa's gezichtspunt gezien"...hooguit als buitengewoon en VRESELIJK stom-naief-dromend kunnen betitelen...........want de BOEF die de spaarpotten leegrooft WEET donders goed dattie goed verkeerd bezig is EN de geboden gastvrijheid crimineel misbruikt EN.......hoe je het wend of keert "weet OOK donders goed" dattie vandaag of morgen met een grote schop onder de kont buiten de deur wordt geflikkerd......EN in feite dan behoorlijk mazzel heeft dattie er nog ZOOO - met slechts alleen gebroken beentjes!!-afkomt!!!

Diezelfde " gastvrije en vrijheid blijheid -altijd ietsie slimmer dan een ander Grieken" die dat dan allemaal "niet zo goed begrepen".......die begrijpen het overigens "plotseling" heeel goed als de cash in de kontzak wordt gestoken!!! EN " mocht er iemand zijn" die probeert HUN spaarpotten leeg te jatten............DAN zijn ze razendsnel bij de les!!!!( zoals overal zijn het altijd "de onschuldigen" die het meeste moeten lijden!!)

Al met al heeft het er "deze keer" alle schijn van dat " die Grieken die iedereen altijd maar weer TE slim af willen zijn/waren"........EN van zichzelf vinden DAT "ze" ZOOOO slim zijn TOCH aan het kortste touwtje trekken.......de "rest van Europa" wordt dat " hoppaaaa....meeeer Euro's naar Griekenland" gedoe TOCH knap zat!!!!

OOOOK en zelfs die "Ouwe Griekse amphora kruik van Piet Hazegras" gaat uiteindelijk net zo lang te water tottie BARST!" en DAN komen de " dorstige tijden"........en jaaaaa het is een veel en algemeen voorkomend verschijnsel...."de anderen" zijn dan altijd de schuldige!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Griekenland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik denk dat ik me in april maar weer even persoonlijk op de hoogte ga stellen van de situatie in Griekenland. :)
Even overwippen vanaf Eelde.
http://www.opvakantievanafeelde.nl/griekenland.aspx
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Niet vrolijk allemaal en om erg droevig van te worden.
Maar op de vraag van Theo wiens schuld het is als je iemand in huis haalt die je gaat beroven en beduvelen is maar met een duidelijk antwoord mogelijk,de veroorzaker van de elende!!
Als we degene die iemand in huis haalt ,om wat voor reden dan ook,als de schuldige gaan aanwijzen wordt het rechtsgevoel toch erg geweld aangedaan.
Harry heeft voldoende duidelijk gemaakt hoe anderen dat dan zien!
Maar Theo heeft gelijk we moeten uitkijken wie we in huis halen,maar sommige doen zich mooier voor dan ze zijn.

Enige jaren geleden hielpen wij iemand uit de problemen met wat ondersteuning , een tweedehands autootje,belasting,verzekering,een tankje benzine en wat reparaties hier en daar.
Het diepe dal werd beklommen en de zon ging weer schijnen,er kwam een baantje en een beter autootje.
Geen vooruitgang,maar betere levensomstandigheden en af en toe is wat anders kunnen.
Dat gaf in ieder geval ons moed en hoop op verbetering.
Tot onlangs er steeds meer en dringender verzoeken om ondersteuning kwamen en we uitvonden,dat de auto verkocht was er weer huurschuld was en andere ongein.
Bij nader onderzoek bleken er meer slachtoffers te zijn,ik heb acuut de methode van Harry toegepast.!!

Vroeger was er een spreekwoord: Al te goed is buurmans gek!!

Terug naar griekenland blijft natuurlijk de vraag of Europa de Grieken in huis gehaald heeft of dat de Grieken op basis van ,door hen geleverde, totaal verkeerde gegevens toegang tot de eurozone gevraagd hebben.

Hoe dan ook ze zijn nu slachtoffer maar hebben de overige europeanen mooi bij het been :mrgreen:

Fijn Theo dat je zo'n dier opneemt,helaas kunnen we niet allemaal een griek in de kost nemen.
Het ABP en enkele anderen kondigden aan in 2012 de pensioenen met 7 tot 10% te moeten verlagen,dus ook wij komen aan de beurt!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:Wat dat betreft doen ze het in Brazilië beter, je hoeft geen bonnetjes te bewaren, maar je geeft bij betalen je persoonlijke belastingnummer (CPF) op en dat wordt dan automatisch geregistreerd. (zoals bij de airmiles systemen)
Daar wilden ze hier ook naartoe, maar aangezien zelfs artsen en andere mensen in dezelfde inkomensklasse het bestonden om jarenlang vol te houden dat ze niet meer verdienden dan 8500 euro per jaar - dat is die 700 euro per maand van Pyth en de grens waarop en waaronder je tot voor kort geen belasting hoefde te betalen - zou dat de pret natuurlijk danig verstoord hebben, want hoe kun je nu maar 700 euro per maand verdienen en toch 1500 of 2000 uitgeven?

Hoe ga je dat veranderen, als de belastingambtenaren mee in het complot zitten?
Pythagoras schreef:Ik ga daar maar vanuit dat deze €20,00 niet zwart waren en de BTW,Loon belasting en IKA betaald zijn
Christos heeft geen bedrijf en dus berekent hij geen BTW. Zijn vaste tarief voor het werk dat hij voor me doet is 15 euro, maar ik betaal hem 20, oftewel 33,3 procent meer, dus daar zou hij eventueel de BTW van kunnen betalen. Wat hij aan de belasting opgeeft is zijn zaak, maar ik denk niet dat hij met zijn tuinklussen over de belastingvrije voet heen gaat, dus loonbelasting hoeft daar ook niet over te betalen. Als hij bij mij in vaste dienst was, dan zou ik IKA voor hem betalen, zoals ik voor iedereen die aan mijn huis heeft gebouwd, IKA heb betaald.

Noot: IKA is de grootste Griekse sociale verzekering. Omdat er natuurlijk volop zwart gewerkt wordt, wat diezelfde sociale verzekering handenvol geld scheelt, moet je bij het bouwen van een huis voor bepaalde werkzaamheden automatisch een bepaald bedrag aan sociale lasten betalen, ongeacht of de mensen die dat doen zwartwerken of niet. Dus voor een bepaald huis staan zoveel manuren voor bijvoorbeeld stukadoren, schilderen, het leggen van vloeren, het dak, loodgieterswerk en noem maar op. Dat zijn forse bedragen, maar deden ze dat niet, dan kwam er natuurlijk helemaal geen stuiver binnen. Daar zitten dan interessante variaties op en in: voor tegelvloeren betaal je een aanmerkelijk bedrag aan IKA, maar niet voor marmeren vloeren. Ik denk dat ze dat doen om de marmerindustrie te stimuleren, maar zeker weten doe ik dat ook niet. Omdat het zulke hoge bedragen zijn, heb je vrij lang de tijd om te betalen. Ik meen dat wij daar tweeënhalf jaar geleden mee klaar waren. Tot die tijd waren er altijd nog klussen die moesten gebeuren. Als je dan ook nog alle andere belastingen en heffingen hebt betaald en je hebt geen stuiver schuld bij de bank, dan krijg je een notariële akte waarin wordt verklaard dat je een vrij huis hebt. Het deed me werkelijk genoegen om dat in ontvangst te nemen.
v+d schreef:Terug naar griekenland blijft natuurlijk de vraag of Europa de Grieken in huis gehaald heeft of dat de Grieken op basis van ,door hen geleverde, totaal verkeerde gegevens toegang tot de eurozone gevraagd hebben.
Op de eerste vraag: of Europa de Grieken in huis heeft gehaald, is het antwoord ja. Europa heeft op aandrang van de vroegere Franse president Valéry Giscard d'Estaing samen met de laatste echte Griekse staatsman Konstantinos Karamanlis, Griekenland binnen de toenmalige EEG gehaald. Daar was lang niet iedereen het mee eens, maar ook toen al had Frankrijk een dikke vinger en belangrijke vinger in de pap.
Griekenland binnen de eurozone halen, is een andere zaak dan binnen de EEG halen en dat was een fout die nu eindelijk eens ruiterlijk toegegeven zou moeten worden. Dat Griekenland de kluit belazerde, was nota bene bekend en tóch ging het door, dus wie was daar dan verantwoordelijk voor? Wie het weet mag het zeggen.

Enig uren later: beter kan ik het niet zeggen - HIER staat alles. "I rest my case". Zoals ik zei: ze - wij - hadden Griekenland met rust moeten laten, gewoon een zonnig land met aardige mensen die morgen dan wel verder zien.
Hierna ga ik wel verder over Griekenland, maar dan op een andere verhaallijn, zeg maar. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hoe ga je dat veranderen, als de belastingambtenaren mee in het complot zitten?
ALLEmaal de zak geven.........zonder pardon.......punt uit!!! :mrgreen:

We kunnen er nog " ueren, maanden, dagen" over ouwenelen....maar er IS zoiets als
" Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"
Het Griekse volk...........MOET......(leuk of niet) indien niet goedschiks...DAN kwaadschiks gaan inzien dat "de kern van het probleem" in hun eigen gedrag zit..........willen ze...kunnen ze.....verdommen ze....om dat in te zien en aan te passen...DAN zullen ze ( ik vrees in een ijzelijk tempo) de " Goodwill" van het Europese publiek verliezen....en dan wordt het ECHT...." Wie z'n kont brand moet op de blaren zitten"

Zoveel jaren geleden gingen in Amerika de " traffic controllers" allemaal staken...voor een NU voor mij onduidelijke reden...hoe dan ook.....het komplete Amerikaanse ( en deels Internationale) vliegtuigverkeer lam leggen IS natuurlijk onacceptabel.......die ouwe Hollywood acteur Ronald Reagan had voldoende rollen gespeeld als " Sheriff" EN gaf ze "allemaal de zak"...einde oefening........

Ik wil hier absoluut NIET de zaak gaan verwarren door nu hier " Mexico" als een " voorbeeld" te introduceren.......EN ook even duidelijk maken dat IK dus geeen " Mexico kenner" ben!!!

Dat Mexico een land is " met veel Griekse karaktertrekken en eigenschappen" moge de meeste van ons met goede herinneringen aan die " manana place" duidelijk zijn.....
DAT de politie " on the take is" is OOK geen nieuws...........misschien WEL...dat ze een poossie terug de GEHELE politiemacht....inclusief administratief personeel in Vera Cruz de ZAK hebben gegeven en het leger hun taken overnam ( ik neem aan dat dat een verbetering is :oops: !!) in een poging om corruptie de kop in te drukken.....

" Vroeg of laat" zal het er dus in Griekenland van moeten komen, links en rechts een schop onder de kont EN met de donder aan het werk!!! ......" Huilen helpt niet meer".....( WIE zong dat ook alweer??) het enige andere alternatief is met het hele zooitje in de goot!!!

Want:
Al te goed is buurmans gek!!
Ps.je. Zeer interessant dat artikeltje...........ALS de meeste Grieken denken.....DAT ze een beetje superieur zijn.....DAN is dat wat mij...( en ik denk wat betreft VEEEL Europeanen!!)...toch praaaachtig.........wees dan gewoon maar " Superieur" van je eigen centen en van de resultaten ( OF het gebrek daar aan!) van vooral je "eigen harde werken"........en/of " je eigen harde belazeren"...take y'r pick!! :mrgreen:

Het wordt wederom duidelijk door de schrijver van dat artikel vermeld EN ( als ik me goed herinner oook meerdere keren door jou zo gesteld!!) dat die Grieken gewoon de kluit belazerd hebben met hun " opgepoetste cijfertjes"......( e.e.a. geheel konform Griekse ervaringen in het Maritieme verkeer)

NOU....hoe vervelend dat dan ook moge zijn..........het feessie is over...er staat een beer van een uitsmijter bij de deur!!! en NU eerst even afrekenen!!!!

Ik zie het vooralsnog TOCH als een " typisch geval van jammer" ( en heb mededogen voor DIE arme sodemieters die er niks aan kunnen doen en voornamelijk in de problemen zitten door het wangedrag van een stel patsers in Athene!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Dat artikel van Happel en alles wat Theo hier verteld heeft geeft dus maar een oplossing.
Schulden zoveel mogelijk kwijtschelden(staatsschulden)dat kost europa nog een bom duiten en dan maar uit de Euro.
Sorry hoor maar als je belasting betalen voor onderhoud van je eigen land nog steeds als collaboratie ziet ben je niet meer te redden. :oops:

Op naar Theo's verhalen over vrolijker griekse zaken ,hier is tenslotte ook niet iedereen bereid evenredig aan de staatspot af te dragen.
Het lijkt hier vooralsnog beter gecontroleerd.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Griekenland

Bericht door leo-shof »

Het lijkt hier vooralsnog beter gecontroleerd.

zeker alles word hier duurder
behalve je pensioentje
dat gaan we wel effe lager maken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie