Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry schreef:Er zullen sinds de invoering van de belasting voor de boeren wel veel meer misoogsten zijn voorgekomen...
Nou ... dat betwijfel ik. Bij elke misoogst en elke calamiteit zoals bijvoorbeeld een zware nachtvorst als de perzikbomen net in bloei staan of een enorme hagelbui als de perziken net beginnen te rijpen, struikelen de mannen uit Brussel over hun eigen benen om de Griekse boeren zakken met geld van de Europese belastingbetaler te brengen om de schade te vergoeden. Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Dan hoef je de bomen niet meer te bespuiten en je hoeft de perziken niet meer te plukken en je krijgt toch een mooie kiloprijs. Het aantal bomen dat je hebt maal de opbrengst per boom en die wordt dan niet te laag ingeschat.

Maar dat ligt dan ook gelijk vast. Dan staat er keurig op papier hoeveel euro Kostas heeft gekregen en hoeveel Janis en hoeveel Vasili opstreek, dus dat is nogal makkelijk voor de belastingdienst.
Maar als Kostas zegt dat hij dit jaar 20 ton perziken naar de conservenfabriek heeft gebracht terwijl het 60 ton is, kraait daar geen hen of haan naar. Die conservenfabriek doet vrolijk mee aan de zwendel, wat dacht je? Zo zijn er legio mogelijkheden om de kluit te belazeren. Ze doen al 35 jaar niet anders dan Brussel belazeren en de belastingdienst sinds mensenheugenis. Daar breng Tsipras echt geen verandering in. Misschien wil hij dat niet eens.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Daar breng Tsipras echt geen verandering in. Misschien wil hij dat niet eens.
Volgens mij kannie dat ook niet Theo, hij heeft.....net als AL die andere Grieken.....de een of andere ingebouwde en " voorgeprogrammeerde chromosoom" in z'n Griekse bloedbaan ( of waar die chromosoompies dan ook maar wonen!) en DAT verplicht ze om " de kluit te belazeren" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Hoppa, als we het over belazeren gaan hebben moeten we eens in ons eigen landje rondkijken.
Of nee, laten we dat maar niet doen, dan blijft het gezellig. Maar iemand die gewend is om uit je hand te eten zal niet begrijpen waarom hij daar plotseling een tegenprestatie voor moet verrichten. Gelukkig schijnt in Griekenland heel vaak de zon :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

moeten we eens in ons eigen landje rondkijken.
Wil ik absoluut en geheel niet bestrijden Jan, " Ook Gij Brutus" is overal van toepassing, maar in mijn ervaring staan de Grieken met deze sport toch op "eenzaame hoogte" laat ik het zo zeggen en dan snel weer naar de zijlijn! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Griekenland

Bericht door Joost.R »

Union of Greek Shipowners Disagrees With EC on Taxation Issues

The Union of Greek Shipowners yesterday responded to the European Commission's recently published Decision (C(2015)9019 final / 18-12-2015) alleging that some provisions of the Greek shipping taxation regime are in breach of EU state aid provisions and, in particular, the conditions set out in the current Community Guidelines on State Aid to Maritime Transport (SAG). The UGS statement follows:

"As the official representative of the Greek shipping sector, the Union of Greek Shipowners (UGS) has the duty to point out that there is no effective distortion of competition in the maritime field in the EU and that any fundamental changes to the institutional and fiscal framework in which the Greek shipping community is presently operating, would have unforeseeable consequences which would be detrimental not only for Greece but also for the rest of the EU as they would seriously undermine one of its most important strategic sectors which remains prominent internationally in the face of fierce competition.
gu.jpg
gu.jpg (98.27 KiB) 6526 keer bekeken
"During the informal investigation of the European Commission which commenced in 2012, the main arguments put forward by the Greek authorities and the UGS were based on the following facts:
•That the Greek institutional shipping regime predates the State Aid Guidelines (SAG) by many years. In particular, the Greek institutional framework for shipping taxation and especially the Greek model of tonnage tax for ships was introduced in 1953 and re-established in 1975 and became more or less the precedent for the development of the SAG and of regimes in the EU and internationally. Hence, Greece is not exceptional in this respect.
•The Greek maritime framework constitutes pre-accession law, which was recognized during the accession of Greece to the EEC in 1981 and has not been questioned until now and is an important part of the policy to attract inward investment in the maritime sector.
•DG COMP's present investigation and decision are not the result of a formal complaint.
•A large part of the Greek shipping taxation regime is underpinned by constitutional guarantees which were put in place following the overturning in 1974 of the seven-year military dictatorship in Greece.
"It is significant that the 1997 Maritime SAG were not introduced in the form of an EU Directive or Regulation with a view to imposing uniformity of application across the Member States. The SAG deliberately provide a flexible "soft law" which can take account of the different characteristics, size and importance of shipping in the Member States and the ability and willingness of Member State governments to adopt its provisions. In this respect, they provide a framework, not a level playing field since even the levels of tonnage tax paid for vessels of the same size differ from Member State to Member State. Nevertheless, the SAG have been successful in stemming deflagging from EU registers and in meeting intense international competition for the establishment of shipping companies. It is worth noting the severe demise of the EU commercial shipbuilding industry for lack of appropriate support to deal with international competition.

"The decision of the European Commission regarding the Greek shipping taxation system and its statement that it will be used as a precedent for the assessment of other EU shipping regimes will seriously disrupt the shipping sector in the EU after twenty years of successful growth without formal complaints and negligible intra-EU reflagging or re-establishment of shipping companies.

"Greek shipping is engaged primarily in the bulk / tramp cross-trades worldwide which are a textbook example of free and fair competition and one of the last remaining truly entrepreneurial sectors comprising primarily small and medium sized unquoted private companies, mostly family businesses. It is important that the characteristics of this business model are understood and supported.

"The European Commission must focus on the strategic, commercial and international dimension of the EU shipping industry in its diversity and its potential mobility, rather than concentrate on the nominal or juridical aspects of compliance with the letter of the SAG within the EU. Otherwise, the Commission will undermine the confidence of shipping entrepreneurs and may encourage relocation of companies outside Europe.

"The Greek shipping sector has provided and continues to provide multifaceted benefits to Greece of financial, social welfare and strategic importance. As reports by the Boston Consulting Group (BCG) and the Foundation for Economic and Industrial Research (IOBE) state, Greek shipping contributes over 7% of GDP, provides employment to 200,000 people and covers over 30% of the trade deficit. Equally important are the benefits for the European shipping (a percentage exceeding 46% of which is owned by Greek interests) and for the European maritime cluster and economy.

"The Greek shipping industry was never part of the debt problems of the Greek state. On the contrary, as mentioned above, the contribution of shipping to the Greek economy and the Balance of Payments over the last 35 years has been consistently substantial and irreplaceable especially since the repatriation of Greek shipping companies which commenced in the 1980s. Moreover, it is a grave misconception that taxation of Greek shipping companies and shipowners is very low or non-existent. In fact, it has increased in recent years due to groundbreaking agreements with the Greek government to unprecedented levels and overall is probably amongst the highest shipping taxation regimes worldwide.

"The UGS is concerned that the negative climate created by the Decision regarding Greece risks severely undermining one of the Greek economy's primary pillars at a time of exceptionally high unemployment and urgently needed growth prospects and the EU may lose a substantial part of its fleet and maritime cluster. Such developments are not in line with the Commission's declared policy agenda for growth, employment, improved competitiveness and better regulation."
Source: finance.yahoo.com
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat interessante cijfers over Griekenland en de situatie waarin het land verkeert.

Het derde bail-outprogramma van de EU en het IMF dat momenteel loopt, heeft een omvang van 83 miljard. Dat is erg veel geld, vooral als je bedenkt dat de geldschieters - lees: de Europese belastingbetalers - daar naar alle waarschijnlijkheid weinig of niets van terug zullen zien. Hoeveel geld 83 miljard eigenlijk is, kunnen de meesten van ons zich waarschijnlijk niet of nauwelijks voorstellen. Zelf vind ik het altijd wat beeldender worden als je er een rentepercentage op loslaat. Hoeveel rente de Grieken over die 83 miljard moeten betalen, weet ik niet, maar stel nu eens dat dat niet meer dan 1% per jaar is, dan moeten ze toch nog mooi 830 miljoen per jaar, oftewel bijna 2,3 miljoen per dag ophoesten om alleen nog maar aan hun renteverplichtingen te voldoen. Ze mogen naar ik meen in 50 jaar aflossen en dat is natuurlijk een mooi poosje, maar dan zullen ze toch altijd nog 1,7 miljard per jaar opzij moeten leggen voor die aflossing, dus dat is nog eens 4,5 miljoen per dag. Willen de Grieken aan al hun verplichtingen voldoen, dan zullen ze dus bijna 7 miljoen per dag moeten reserveren. Bij 83 miljard kan ik me eigenlijk niets voorstellen, maar bij 7 miljoen per dag wél. Maar dit slechts terzijde; ik noem die 83 miljard alleen maar om de hieronder volgende cijfers in het juiste perspectief te zetten.

Zomaar een bericht in het zakenkatern van de Griekse kwaliteitskrant Kathimerini van gisteren, een bericht zonder verder commentaar, alleen maar een kille opsomming van feiten en cijfers ...
  • De helft van de Grieken heeft een belastingschuld. We hebben het dan niet over belastingontduiking, maar gewoon over mensen die aangifte hebben gedaan van hun inkomen en een aanslag in de bus hebben gekregen die ze vervolgens niet of niet volledig hebben betaald. De helft van de Grieken. Dat is niet niks.
  • De totale belastingschuld van de Grieken steeg in 2015 met 14 procent en beloopt nu 86,3 miljard. Vandaar dat ik dat bail-outprogramma van 83 miljard even noemde, om dit enorme bedrag van 86,3 miljard in het juiste perspectief te zetten. Het betekent dat, als alle Grieken hun belasting betaalden, ze dat derde bail-outprogramma helemaal niet nodig zouden hebben gehad.
    En nu niet gelijk roepen dat die luie Grieken te besodemieterd zijn om te betalen, want zo zit het niet. Als de helft van de Grieken niet betaalt, dan komt dit omdat het merendeel van hen echt niet kán betalen en ik zeg het merendeel omdat straks zal blijken hoe de verdeling van die enorme belastingschuld is. De regering Tsipras kan de belastingen nu wel verhogen, daarmee stoppen ze een van de gaten in de begroting alleen maar op papier, want als iemand niet kan betalen, heb je nog steeds niks in handen. Ik moest over 2015 het dubbele betalen van 2014. Niet leuk, maar voor mij nog steeds op te brengen. Voor anderen onmogelijk op te brengen en dus helpt het niet om de belastingen te verhogen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen, denk ik dan, maar ja, wie ben ik?
  • Eind 2015 hadden ruim 4,3 miljoen Grieken een belastingschuld, in totaal 86,3 miljard. Maar 77,1 procent van die belastingschuld oftewel ruim 66,6 miljard, zit bij niet meer dan 0,1 procent oftewel goed 5200 belastingplichtigen!
  • En dan ten slotte: van die totale belastingschuld van 86,3 miljard zal slechts 10,1 miljard invorderbaar blijken te zijn.
Je hoeft toch echt geen groot geleerde te zijn of winnaar van de Nobelprijs voor economie om te kunnen begrijpen dat dit nooit, maar dan ook helemaal nooit goed kan komen, of zou ik me daar nou echt in vergissen? Wie denken die lui daar in Brussel nou eigenlijk te kunnen belazeren?
Wie de cijfers in de Kathimerini zelf wil bekijken, moet HIER maar even klikken.

Wilt u allen, rijk en arm, wel wat geld opzij leggen om dat niet alleen ruimhartig, maar ook met een begrijpende glimlach om de mond op onze rekening te storten als we straks weer aan de deur kloppen voor een paar centen? Het is immers beter te geven dan te ontvangen. Bij voorbaat dank voor uw medeleven en begrip en dit dan mede namens mijn vrouw, de hond en vijf katten . :roll:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Waarna Brussel telkens weer door de knieën gaat en toch centen overmaakt.
Ferry schreef:Het is al eerder gezegd, het is nu lekker stil in Griekenland want het land ligt nu weer even lekker tevreden aan de tiet van de EU. Het kabaal zal meteen toenemen als de geldpot weer leeg is en dan dokt Brussel uiteraard weer braafjes.
Dat schreven we in september van vorig jaar en zo zal het nog vele, vele jaren doorgaan vrees ik. Niemand, behalve de Grieken of Rupsje Nooitgenoeg, klaagt zelfs meer over die 86 miljard die er nu weer ingepompt wordt. Wij zijn intussen murw geslagen of even afgeleid door de vluchtelingencrisis.
image.jpeg
image.jpeg (63.07 KiB) 6032 keer bekeken
De bodemloze put ziet er zo uit

Het is wel hartverwarmend dat we voor onze onbaatzuchtige gulheid de intense en eeuwige dank van het Griekse volk verworven hebben. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Ik zeg U zowaar een goede zaak. Recht zo die gaat......
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gisteren kreeg ik opdracht van mijn vrouw om het maandblad Astrology voor haar te kopen. Dat wordt uitgegeven onder de naam van de befaamde Griekse astrologe Lisa Patera die dagelijks op de televisie vertelt wat ons allemaal te wachten staat. Mijn vrouw is een Ram en deze maand stond dat blad geheel in het teken van de Ram - Krios in het Grieks. Gisteravond vertelde ze me dat Lisa Patera zowel in haar blad als op de televisie waarschuwende woorden had gesproken. Ze wilde niet alles vertellen omdat de mensen dan misschien bang zouden worden of zelfs in paniek raken, maar in de komende maanden zouden er vreemde dingen gaan gebeuren en dan vooral op economisch gebied. We moesten vooral oppassen met geld uitgeven. Waarop ik zei dat ik geen astroloog was, maar dat ik dat alleen aan de hand van de ontwikkelingen ook wel kon voorspellen. :-D

Het verbaast me absoluut niet dat gewone, goedwillende mensen eenvoudigweg geen geld hebben om die absurd hoge belastingen te betalen. Van 21 Europese landen staat Griekenland nu op de derde plaats voor wat betreft de hoogte van de belastingen. Alleen in Zweden en Denemarken worden de mensen zwaarder belast. Een studie van de Universiteit van Athene heeft uitgewezen dat de Grieken simpelweg niet meer belasting kunnen betalen.
Als ik ons eigen uitgavenpatroon bekijk - twee mensen, geen kinderen, geen huur- of hypotheeklasten - dan is het mij een volslagen raadsel hoe een gezin van man vrouw en twee schoolgaande kinderen moet rondkomen van, pakweg, 1200 euro per maand. Oude mensen met een pensioen van 500 euro in de maand en vaak zelfs niet meer dan 300 euro, hebben het moeilijk, maar die redden zich veelal nog wel. In de tijd van de drachme, zeg twintig jaar geleden, had wijlen mijn schoonmoeder het riante pensioen van 30.000 drachme, wat toen 180 gulden was. Dat leek niets, maar daar redde ze zich mee en daar hield ze zelfs nog iets van over om haar kleinkinderen zo nu en dan iets te geven. Maar ja, die woonde in haar oude huisje en at zes olijven met een homp brood en een stukje feta en zo nu dan een bord linzen of bonen. Haar oudste zoon bracht haar elke dag een liter volle melk, zo van de koe en in haar kacheltje stookte ze lege maiskolven en wat gesprokkeld hout. Toen ik naar Griekenland kwam, wilde ik haar maandelijks een bedrag geven, maar dat wilde mijn vrouw niet hebben omdat ze dat alleen maar aan haar neefjes zou geven die het helemaal niet nodig hadden. Ik zorgde wel dat ze telefoon kreeg, wat in die jaren nog niet meeviel en betaalde de rekening. Als we haar belden, nam ze niet op, want ze leefde in de veronderstelling dat je niet alleen moest betalen als je werd gebeld, maar ook als iemand jou belde. Maar dat liep allemaal goed van 180 gulden in de maand en dus zullen veel oude mensen zich prima redden met 300 euro. In de dorpen; niet in steden als Athene en Thessaloniki. Daar is het pure armoe.

Belasting betalen moet iedereen, maar dat geeft niet zolang je er nu maar iets voor terugkrijgt. Hier krijg je er niets meer voor terug. Geen zorg, geen veiligheid, geen fatsoenlijke wegen, geen fatsoenlijk onderwijs, helemaal niks. Het is de vraag hoe lang mensen dat blijven pikken.
Hingstman
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2004 21:26
Locatie: Heerhugowaard

Re: Griekenland

Bericht door Hingstman »

Dijsselbloem was slecht in wiskunde

DEN HAAG - Als leerling was minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën slecht in wiskunde. Deze en andere 'onthullingen' wisten zo'n vijftig basisscholieren los te peuteren op een speciale kinderpersconferentie woensdag in het ministerie van Financiën in Den Haag.
Door ANP - 16-3-2016, 15:00 (Update 16-3-2016, 15:00)

Dijsselbloem erkende ook dat hij thuis niet meer de baas is over de portemonnee. ,,Dat scheelt veel geld. Het gaat veel beter.'' Sinds zijn vrouw de financiën doet, staat er veel op de spaarrekening. Blijkbaar is het makkelijker de baas te spelen over het geld van de andere ministers, dan over het eigen geld, concludeerde de bewindsman met een knipoog. :-D
Alleen de zon en de regen zijn gratis voor de rest moet je altijd wat doen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Regelmatig krijg ik de vraag of wij hier iets merken van al die vluchtelingen. Nee, hier waar ik woon, merken we daar niets van. We zitten maar een kilometer of vijftien van de grens met Macedonië - dat mag ik niet zeggen, dat heet hier FYROM - maar de bergen die de grens vormen, zijn vrij ontoegankelijk voor al die arme donders met bagage en kleine kinderen en zelfs in rolstoelen en op krukken. Idomeni, de grensplaats waar dat afschuwelijke kamp is met die mensonterende toestanden, is een veertig kilometer meer naar het Oostnoordoosten. Hier zien we dus niets.

Het lijkt me goed om even te laten zien waar ik woon en waar die vluchtelingen langstrekken, of dat in elk geval proberen.
Eerst een overzicht van het landschap. Ons dorpie - 500 mensen, kerkhof meegeteld - ligt bij de witte pijl. Op de heuvel staat de oude dorspkerk, gewijd aan Agios Dimitrios. Die wordt nu alleen nog bij speciale gelegenheden gebruikt. Vroeger werden de overledenen daar ook begraven en dat was een hele sjouw, de heuvel op, dus ook dat is verplaatst naar de begane grond. Wel nog steeds met een fraai uitzicht en dat is toch prettig als je daar lang moet liggen. Sinds een paar jaar kunnen we ook met de auto de heuvel op, wat plezierig is als mensen besluiten daar te trouwen of het kind te laten dopen.

Afbeelding

Die bergen op de achtergrond zijn natuurlijk prachtig, maar nodigen bepaald niet uit tot een wandeling met de kinderen. De wit besneeuwde top is Païkos, ongeveer 1650 meter hoog. Er komen beren voor en in de herfst jaagt men er op wilde zwijnen. In de weinige dorpen zoals bijvoorbeeld Skra wonen Megleno-Roemenen die een geheel eigen taal spreken, iets wat in de rest van Europa nauwelijks bekend is.
Tot besluit twee kaartjes om duidelijk maken waar dit is en waar de vluchtelingen langs willen. Die zouden gewoon langs de E75 naar Skopje willen of naar de eerste de beste plaats met een treinstation en dan verder, want ze hebben hier niets te zoeken en willen ook helemaal niet in Griekenland blijven. Ze hebben geld en betalen graag voor hun vervoer, zolang ze nu maar naar een land kunnen waar enige kans op een veilige bestaan is.


Afbeelding---Afbeelding


Plaats reactie