Braziel

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1928
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door dick/brazil » 24 aug 2015 21:20

Laat ik het zo zeggen, Brazilië is voor wie financieel onafhankelijk is een goed land om te wonen. Voor degene die afhankelijk zijn van een uitkering en/of sociale ondersteuning is Nederland (ondanks dat dat ook minder geworden is) de betere optie.
De meerderheid van de west-Europeanen die hier leven (in São Paulo) zitten in het 2% top-segment en verdienen tussen 8 tot 20 keer het modale Braziliaanse salaris (in São Paulo zo rond de R$1600=+/- €400), wat dus een luxe leventje betekent. Met 4 à 5 maandsalarissen koop je een nieuwe auto...
Brazilië is en blijft een land van tegenstellingen, en bestaat er nog steeds een groot contrast tussen arm en rijk en voor wie een uitdagend leven wil hebben zit je hier goed.

Als ondernemer moet je hier durf hebben, maar eenmaal gevestigd en de bureaucratie overwonnen hebbend, kun je aardige winsten behalen. Maar je moet wel voorbereid zijn op een economische crisis die zo elke 3 à 4 jaar langs komt.

Patru
Berichten: 1507
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Braziel

Bericht door Patru » 24 aug 2015 21:42

Na deze uitwisseling van informatie begrijp ik mijn Braziliaanse schoonzoon toch wat beter nu hij niet meer wil dat vrouw en 2 kindjes naar Brazilië gaan om daar te leven. Het is nu andersom; na hier een aantal malen te zijn geweest wil hij liever definitief naar Nederland.
Wij zijn daar uiteraard wel blij mee, maar dat is weer wat anders. :)
Groeten, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 25 aug 2015 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Braziel

Bericht door Martinus » 24 aug 2015 22:08

Het gras aan de overkant is natuurlijk altijd groener.

Het ligt er ook aan hoe belangrijk geld voor je is, voor mijzelf is het genoeg dat ik er braafjes mee kan overleven.

Persoonlijk denk ik dat Brazilië een veel betere toekomst te wachten staat dan de EU.
Europa verandert snel en met de enorme immigratiegolven waar het tegenwoordig aan blootstaat zal ook de cultuur veranderen en zullen er dezelfde problemen ontstaan die men nu zo graag alleen nog op verre landen projecteert.

De huidige regering is een voorbijgaande factor en dit land heeft tot nu toe altijd de veerkracht getoond om uit crisistijden te geraken.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10838
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Braziel

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 aug 2015 02:32

IK vindt Nederland nog steeds in vele opzichten een prachtig land...............maaaar er wonen zo verduld veeeel Neeeederlanders! :lol: :roll: en vrijwel allemaal hebben "ze" een vingertje!!! :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5379
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Braziel

Bericht door jdbvos » 25 aug 2015 11:07

en vrijwel allemaal hebben "ze" een vingertje
passop, passop, passop met zulke opmerkingen :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Patru
Berichten: 1507
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Braziel

Bericht door Patru » 25 aug 2015 14:38

Martinus schreef:Het gras aan de overkant is natuurlijk altijd groener.
Dat is zo Martinus, en "Wat je ver haalt is lekker".
Zo zijn er wel meer van die gezegden op basis waarvan het echter moeilijk is om een afgewogen besluit te nemen.
Zelf vond ik jaren geleden ook dat Brazilië een heel goede toekomst had, vooral met het WK-voetbal en de Olympische Spelen op het programma, maar jullie eigen verhalen maken duidelijk dat er van een eerlijke verdeling van de welvaartstoename nog steeds niet veel is terecht gekomen.
Groet, Paul G.

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Braziel

Bericht door Martinus » 25 aug 2015 15:39

maar jullie eigen verhalen maken duidelijk dat er van een eerlijke verdeling van de welvaartstoename nog steeds niet veel is terecht gekomen.
Niet helemaal waar Paul.

Met ingang van de Fernando Henrique Cardoso regering, en daarna met president Lula die de vruchten van het FHC beleid mocht plukken, is de welvaart wel degelijk en zichtbaar toegenomen.

Natuurlijk moet er nog veel gebeuren maar de vooruitgang kan niet ontkend worden.

Wat de WK en de Olympische Spelen met de verdeling van de welvaart van doen hebben is me niet geheel duidelijk want het zijn mijns inziens eerder grote verliesposten.

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1928
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door dick/brazil » 25 aug 2015 16:45

Brazilië is expert in het zich afzonderen van de wereldeconomie, door middel van overmatige bureaucratie, marktbescherming (handels-barrières), een ondoorgrondelijk belasting systeem, en een zeer rigide en complexe wetgeving, waardoor investerende (buitenlandse) bedrijven afgeschrikt worden. (elke staat heeft zijn eigen BTW tarieven en fiscale wetten, die per definitie niet compatibel zijn...)
Het verschepen van goederen van de ene naar de andere staat, is fiscaal moeilijker dan een product exporteren...
Importeren is een crime, daar moet je gespecialiseerde mensen voor in dienst nemen, of anders uitbesteden (wat geld kost).

Dat afzonderen en het stimuleren van de interne markt, levert wel werk op, maar Braziliaanse bedrijven kunnen de competitie op de exportmarkten niet aan, behalve dan voor 'commodities' zoals koffie, soja en ijzererts. De kwaliteit van Braziliaanse producten is ook matig en zelden van wereldklasse. Er zijn een paar uitzonderingen zoals de vliegtuigen van Embraer.
Waar Brazilië zich wel in onderscheid is de tertiaire sector, de service verlening. Veel multinationals hebben hun regionale hoofdkantoor in São Paulo of Rio de Janeiro.

Door deze omslachtigheid en het bemoeilijken van het doen van zaken door de overheid, moet je als ondernemer wel degelijk rekening houden. Het openen van een bedrijf kost je nog steeds zeker 3 tot 4 maanden, en het sluiten kost je meer dan een jaar.
Werknemers worden zeer goed beschermd, en werkgevers krijgen vrijwel altijd de rekening in het geval van een dispuut of ontslag.

Deze bureaucratie en omslachtigheid resulteert in extra kosten voor een bedrijf, wat hier ook wel "cost of Brazil" genoemd wordt.

Om een voorbeeld te geven, wat ik uit ten treure heb doorberekend is lokale productie van industriële goederen.
Een product X wat in Nederland €100.000 kost om te maken, en €60.000 om hier te importeren, dus totale kosten €160.000 kun je door hier lokaal te produceren niet goedkoper maken, ondanks lagere lonen en naar verwachting lagere kosten voor productie.

Dus niet....
door lagere productiviteit (in sommige gevallen 40-60%), hogere belastingen (ook over werk), hogere materiaal kosten en hogere energiekosten kost de productie van hetzelfde industriële product €250.000 dus 2,5 x zo veel dan in Europa...

Dus kun je niet concurreren met geïmporteerde producten. Wat doet de Braziliaanse overheid ? Verplicht de olie- en gas-sector om voor minimaal 70% lokaal te produceren. De reden achter deze denkwijze klinkt heel plausibel en sociaal, om lokale productie te stimuleren en daarmee lokale werkgelegenheid te stimuleren, maar het principe is fout.

De overheid zou de "cost of Brazil" moeten aanpakken, economie stroomlijnen, infrastructuur verbeteren, bureaucratie moeten afschaffen, handelsbarrières wegnemen, productiviteit stimuleren, overbodige wetten en regels schrappen, doorbreken van monopolies (Petrobras) etc. etc. etc.

Maar nee, niets van dit alles gebeurd. De heren op het rode pluche in Brasilia gaan gewoon door met het zakken vullen. De bedrijven die hier van profiteren gaan gewoon door, want ze kunnen de hogere prijzen gewoon doorberekenen aan Petrobras, en andere staatsbedrijven.

Een onderzoek wat een aantal jaren geleden is uitgevoerd kwam met een schatting van de totale corruptie tussen de 1,4 en 2,3% van het BNP (bruto Nationaal Product). Recentere studies komen met hogere getallen.

Dan kun je dus vragen, wat doe je daar in Brazilië ? Ja, goeie vraag. Maar ook ik zie verbetering op lange termijn, de bevolking pikt het niet meer en gaat de straat op. Waar vroeger niemand zich druk over maakte, dat er geld verdween is men nu verontwaardigd en wordt er tegen geageerd.
Hoe lang gaat dit duren ? Moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het sneller zal gaan vanwege het toegenomen politieke bewustzijn van de bevolking. In de grote steden is er al een duidelijke trend waar te nemen. Aangezien een groot gedeelte van de bevolking in de grote steden woont, is er hoop. Hoop dat de noodzakelijke veranderingen doorgevoerd zullen gaan worden en Brazilië weer het land van de glorierijke toekomst wordt.

Zoals al eerder gezegd, Brazilië heeft alles om een wereld-economie te worden:
- natuurlijke zeehavens
- vrijwel alle voorkomende mineralen en (half-)edelstenen
- één van de grootste producenten van voedsel
- beschikking over grote waterkracht-centrales
- een grote interne markt, en voldoende arbeiders om de economie gaande te houden (nog geen vergrijzing)

Patru
Berichten: 1507
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Braziel

Bericht door Patru » 25 aug 2015 17:16

Martinus,
Ik ontkende niet dat de welvaart is toegenomen maar schreef dat er van een eerlijke verdeling van de welvaartstoename weinig is terechtgekomen.
Onder Lula da Silva was er een gemiddelde jaarlijkse groei van 4,5% en ik had verwacht dat er van het toewijzen van de grote evenementen aan Brazilë nog meer economische impulsen zouden uitgaan. Met name ook dat er eens wat zou verbeteren aan de nutsvoorzieningen.
Maar onder Dilma Rousseff is er eerder sprake van krimp en nog meer bestuurlijk wanbeleid; de mensen lopen niet voor niks massaal op straat in protestmarsen.
Over de oorzaken kunnen jullie veel beter oordelen dan ik; m.n. Dick schrijft er lezenswaardige bijdragen over.
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10838
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Braziel

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 aug 2015 17:32

Tjaaaa..met name in de winter is voor mij het Braziliaanse gras veeeeel groener :lol: :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1825
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Braziel

Bericht door leo-shof » 25 aug 2015 18:33

Harry G. Hogeboom schreef:Tjaaaa..met name in de winter is voor mij het Braziliaanse gras veeeeel groener :lol: :lol: :roll:
Maar jij hoeft het dan weer niet te maaien, dat dan weer wel
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Braziel

Bericht door Martinus » 25 aug 2015 20:30

Er is inderdaad nog steeds sprake van een uitgebreide bureaucratie, waarschijnlijk een erfenis uit het oude Portugal.

We hebben van 1979 t/m 1986 een ministerie van desburocratização (ontbureaucratisering?) gehad en daar werd goed werk verricht. Waarom het er verder niet van komt is niet duidelijk want vanuit de samenleving wordt er genoeg geroepen om een efficientere en kleiner bureaucratie. Vermoedelijk heeft het ook met de linkse regeringen te maken die de efficientie schuwen omdat die hen baantjes kan kosten.

Het is vreemd dat de kustvaart in Brazilië nooit echt een grote sector is geworden en dat schijnt te komen door de inefficiëntie van de havens. Je krijgt het product wel in de haven maar krijg het daarna maar eens het land op!

Over het algemeen zijn de havens ook slecht bediend omdat de vakbonden van de scheepsarbeiders nog steeds een grote lepel in de pap hebben en daar gebruik van maken. En dat terwijl die arbeiders er niet meer nodig zijn. Ook in nieuwe havens proberen zij hun invloed nog aan te wenden.

P.S. Voor particulieren is de bureaucratie al enorm verminderd. Een hele hoop kan via internet geregeld worden en dan hoef je niet meer naar de betreffende instantie, certificaten worden bij instanties meteen uit een computer getrokken, veelal gratis.
Laatst gewijzigd door Martinus op 25 aug 2015 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Braziel

Bericht door Martinus » 25 aug 2015 21:02

Om nu even een leuker onderwerp aan te snijden: Bejaarden

Volgens de Braziliaanse wetgeving ben je vanaf je zestigste jaar bejaard (de pensioenleeftijd voor mannen is 65 jaar - dus na vijf jaar bejaard te zijn geweest).

Dit wil dan zeggen dat je jaarlijks gratis je griepinenting kan krijgen. Ander inentingen zoals tegen gele koorts, geelzucht, tetanus etc. etc. zijn gratis voor alle leeftijden.

Medicijnen tegen suikerziekte, hoge bloeddruk en cholesterol zijn ook gratis en ook operaties tegen staar.

Vanaf je zestigste krijg je wanneer de belasting je geld te goed is, dat geld sneller terug dan andere belastingbetalers.

Bij rechtszaken wordt de zaak van de bejaarde ook voorgetrokken (in de hoop dat je de uitslag nog voor je levenseinde kunt verwachten).

In files, waar dan ook, wordt de bejaarde voorgetrokken en aan welk loket dan ook, particulier of niet, eerder bediend. Daar heb je niet altijd alles aan want als je bv. naar de pensioenuitkeringsinstantie moet is vrijwel iedereen bejaard.

Op culturele evenementen, bioscoop, musea betaal je halve toegangsprijs. In een dierentuin betaal je niets.

Vanaf je 65ste wordt het nog leuker. Dan mag je gratis mee met welke stadsbus dan ook, er zijn aparte stoelen voor. Toen ik er zelf voor de eerste keer ging zitten begon mijn bejaarde buurman meteen over zijn diabetis, iets waarvan ik vanwege mijn dove gehoor verder niet veel verstond :-D .

Toen ik de chauffeur meedeelde dat ik vanaf die dag door de voordeur zou uitstappen zei hij; "Ah, je bent meerderjarig geworden!" Er heerste altijd een fijne sfeer in de bus.

Wie schetst mijn verbazing toen ik later bij een dienstreis te Natal het vliegtuig uitstapte en daar mijn waarschijnlijk ook meerderjarige buschauffeur aan de kofferband zag staan. Verheugd begroetten we elkaar.

Kijk, zoiets kan een buschauffeur nu dus vanwege een betere inkomensverdeling. Ik zie trouwens ook steeds meer mensen zoals portiers, kappers, tuinlieden, om over de rest nog maar te zwijgen, in auto's rijden, iets wat vroeger ondenkbaar was. Wat dat betreft doet het me soms aan de jaren 60 in Nederland denken toen veel mensen overstapten van hun brommer of schooter naar hun eerste auto.

Vanaf je 65 ste mag je ook mee met de lange afstandsbussen tussen de deelstaten, elke bus moet twee plaatsen aan bejaarden beschikbaar stellen. Als die plaatsen al door bejaarden bezet zijn kun je een andere plaats kopen met 50% korting.

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3693
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Mart Hoogedoorn » 25 aug 2015 23:39

Ik heb hier de laatste weken niet gekeken. te druk met mijn nieuwe Windows 10 speeltje en ook uitgenodigd op een nieuw forempje door een meeligger.
Als een eenvoudig levende pensionado omringd door een goed zorgende ega, 5 honden(ja er zijn er wat minder) en zes goudvissies in het vijvertje heb ik hier helemaal niets te klagen.De afbraak van mijn pensioentjes moet wèl stoppen maar de koers van de euro maakt het nu weer goed.Over die nederlandse pensioentjes betaal ik hier gèèn belasting, want dat hebben ze er in nederland al afgehaald.Ze willen er hier niet eens wat van weten.Ons nederig huisje van 150 m2 plus wat andere bouwsels (voor verhuur) staan op naam van mijn vrouw,en daar deze een ''benificio'' krijgt ter waarde van een minium salaris nu 780 reais dacht ik,krijgt ze ook korting op waterverbruik als we onder de 10 cubmtr /mnd blijven, maar dat lukt ons niet.
Inderdaad bussen vrij, zorg vrij,en vele andere zaken die Martinus al opgenoemd heeft.Onze vastelasten blijven dan ook onder de 500 rs en dat is 16% van ons inkomen,begrafenisfonds inbegrepen.We eten er goed van, en schootaan rond 12 uur gaat ook gewoon door.Koelkast altijd goedgevuld,wat wil een pensionado nog meer?Het enige waar ik me zorgen overmaak dat als ik de pijp aan maarten geef mijn ega niets krijgt uit de nederlanden,dus vandaar drie zg kitchenettes in de tuin voor verhuur, èèn is bezet al twee jaar, andere staat gloednieuw leeg en een kleinere in afbouw(mijn hobby).Nee mij hoor je (nog) niet klagen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10838
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Braziel

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 aug 2015 14:24

Kallumpies an met het zigzaggen Mart :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1928
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door dick/brazil » 27 aug 2015 05:11

Afbeelding

Een goede vraag, waarom is de kustvaart (navegação de cabotagem) in Brazilië nooit echt van de grond gekomen ?

Daar zijn een aantal redenen voor, waarvan ik er een aantal van zal toelichten. Ik ben geen expert, mocht iemand iets willen bijdragen of een andere mening is toegedaan, 'feel free' om te reageren.
- de grootste goederenstroom is van het binnenland naar de zeehavens (Oost naar West) voor export zoals soja, ijzererts, rietsuiker, koffie e.d.
- de grotere zeehavens draaien vrijwel op 100% capaciteit, zoals ik in dit topic al eerder heb aangegeven. Dus is er geen extra capaciteit beschikbaar voor de kustvaart.
- Brazilië is geen zeevarende natie, en opleiding voor de koopvaardij valt onder de marine (marinha mercante) en levert maar een zeer beperkt aantal officieren af. Voor zover ik weet bestaat er geen opleiding voor AB´s of andere functies aan boord.
- De overheidsbemoeienis m.b.t. (de-)regulering van het zeetransport en haven infrastructuur, maakt het niet aantrekkelijk voor private investeerders rederijen op te zetten.
- de binnenlandse goederenstroom, vindt voornamelijk plaats langs de Noord-Zuid as, langs de kust, dus in principe geschikt voor vervoer per kustvaart, maar het interne transport in Brazilië gebruikt vrijwel geen containers, dus vindt er vrijwel altijd (dure) overslag plaats.
- Intussen hebben de grote buitenlandse containermaatschappijen feeders varen om containers bij elkaar te sprokkelen van de kleinere havens naar de grotere waar consolidatie van lading plaatsvindt. Maar dat betreft vrijwel alleen goederen afkomstig van/bestemd voor import/export.

Morgen wat meer gegevens en getallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten