Braziel

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

koffie laden in Santos

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Braziel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat moet een foto uit de oude doos zijn, Dick. Ik neem aan dat er nog maar weinig koffie zo verscheept wordt, in zakken in het ruim. Dat zal toch ook wel allemaal per container gaan, neem ik aan?

Duidelijk is te zien dat Brazilië breedspoor heeft, 1600 mm. De meeste landen hebben "normaalspoor" van 4 Engelse voet oftewel 1435 mm. In Argentinië maken ze het nog doller: 1676 mm. Hoe doen ze dat met de verbindingen tussen Brazilië en Argentinië? Automatisch verstelbare wielen?

Toevallig kwam de haven van Santos in mijn Cussler-vertaling ter sprake. Er werd gezegd dat het de drukste haven van Zuid-Amerika was, dus ik - achterdochtig als ik ben - onmiddellijk checken. En jawel: het is de drukste containerhaven van heel Zuid-Amerika. Dat is niet mis.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

Theo,

Inderdaad gaat nu het grootste gedeelte van de koffiebonen in containers.
Er is wel lang vastgehouden aan transport in 'general cargo' schepen, omdat containers niet geschikt werden geacht voor het vervoer van koffie. Koffie moet ten alle tijden goed geventileerd kunnen worden, en wordt daarom nog steeds in 60 kilo jute zakken gestapeld. Kijk eens hier daar staan een aantal interessante feiten over het vervoer van koffie.

Afbeelding
een koffiecontainer met ventilatie stroken

Wat de spoorbreedte betreft, zijn er volgens mijn informatie 3 of 4 spoorbreedtes in gebruik geweest. Dus niet alleen bij de grens met Uruguay/Argentinië moest er worden overgeladen, maar ook in het binnenland. Ik heb ergens een overzichtsplaatje waar die spoorbreedte op staat vermeld. Ik zal dit weekend eens zoeken. Op zich ook een interessant onderwerp.

Op dit moment wordt er, door voornamelijk de deelstaat Sao Paulo, veel geld geïnvesteerd in goederentransport per trein, om het goederenvervoer over de weg naar de haven van Santos terug te dringen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Braziel

Bericht door Bob R.I.P. »

Kijk eens bij Wikipedia onder spoorwijdte.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Braziel

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Binnenkort moet presidente Dilma haar veto uitspreken over de aangenomen wet om verregaande ontbossing van het amazonewoud door te voeren. Wie van onze kombuisers en gasten mee wil doen onderstaande petitie te tekenen ,nu 1,6 millioen namen van over de hele wereld tikken het
volgende;
http://www.avaaz.org/po/brasil_veta_dilma/?copy ,groet Mart

Deze link is blijkbaar in de portugeese taal maar verder beneden heeft Dick een engelse versie ingeschoren
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Braziel

Bericht door Cor Leliard »

Is er geen Engelse versie van die site??????????????????????????????????????????
gr Cor
Il parle Il a parle
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Braziel

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Cor ik ben in overleg met DICK mischien kan hij het verhelpen, ligt aan mijn pc zegt hij
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

klik hier maar even
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Braziel

Bericht door Bob R.I.P. »

of klik hier voor de nederlandse vertaling.

mvg
Bob

p.s. Boven aan staan diverse talen genoemd.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Braziel

Bericht door Mart Hoogedoorn »

TJA,Bob en Cor en Allemaal, inderdaad kun je boven aan diverse talen intikken,is wat onduidelijk weergegeven in lichtblauw...agut mar wit :roll: Maar zo lang de boodschap goed overkomt en we allemaal tekenen,kan dat een hoop frisse lucht mèèr geven voor het nageslacht...nietan :?: Loopt lekker die petitie.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie