Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door sparks »

Exact de reden dat ik ook altijd in auto's rijdt met een zeeeer forse kreukelzone. Mijn vrouw noemt dat altijd wat afkeurend "lomp en groot", Het zij zo.

En och arme een Lada. Mocht ooit in een taxi van Panama-stad naar Christobal om op te stappen. Was een zwart-gele Lada met een oude zeer gezette Panamees met maar een paar tanden.

Gaten zaten in de vloer, deuren werden dicht gehouden met elektriciteitsdraad, boven de 60 km/u zijn we volgens mij niet gekomen en ik ben er nooit achter gekomen of rechts of links verkeer nou voorrang had in dat land. Maar dat motortje liep als een zonnetje en ik heb nog nooit iemand zo trots op zijn auto mee gemaakt. Ik voelde me vooral wat ongemakkelijk met de rijstijl van de man, dat wagentje kon ik nog wel waarderen. :shock:

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Met dezelfde Lada's en ook Skoda's heb ik mijn Hongaarse tijd toch heel wat verschrikkelijke ongelukken zien gebeuren, en echt ze reden toen niet overdreven hard op de wegen achter het ijzeren gordijn. Twee van die zware ijzeren kolossen frontaal tegen elkaar betekende meestal het einde van de opvarenden. Ik rijd in een fiatje 500, een eend een stokoude traxion uit 1950 en in een compleet uit piepschuim opgebouwde camper. Je leven hangt niet af van kreukelzones maar van toevalligheden waarop je maar weinig invloed uit kunt oefenen. Defensief rijden meer kan ik er ook niet aan doen :wink:

Een motor lijkt mij niets, maar met vier wielen gaat het wel goed :)
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Leo Bokkum »

Jan, laadt dat vehikel de accu wanneer je remt of een berg af hobbelt?
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Leo, het ding laadt de accu als er geremd wordt of bij de bult af zonder gas(?) geven.
Althans er is een schermpje en dat geeft dat aan middels een pijltje, sinds V.W. uit de kast kwam weet ik niet of je alles kan geloven wat op een schermpje staat :lol: We wachten natuurlijk op de eerste storing in het Twizy-denkraam dan helpt het gereedschapskistje waarschijnlijk niet. Voorlopig gaan we goed, op de aanhanger achter de camper is er al heel wat water overheen en in geweest kennelijk kan ie er tegen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Defensief rijden meer kan ik er ook niet aan doen
Ook mijn huidige phylosophie!! Even een haakse koersverandering! :lol: Vroegaah reed ik in Austin Cooper met speciale bandjes EN spoorverbreders achterop EN zo'n Abarth uitlaat eronder.( Over IN de auto passen gesproken?? hahahaaaa) De Koninklijke examen commissie had me net weer een papiertje erbij gegeven en ik kwam met een ontiegelijke cholere gang vanuit Den Haag richting de Rotonde bij Utrecht ( ben nou de naam even kwijt!) onderweg naar huis en enkel hele GROTE en koude pilsen met vrienden. TOT ik bedacht dat het best wel slipperig kon zijn -het was winter- want ik zag in de verte allemaal rode lichies opblinken :roll: Ik haalde dus mijn loden poot van het pedaaltje en scharrelde naar de rechterbaan, waar ik even later met de poot buiten de deur voelde dat het inderdaad ONTIEGELIJK glad was........min of meer bibberend sturend kwam ik tot stilstand een eindje achter een hele rij autorijders met meer verstand dan ik toen...die daar dus al stil stonden. Ik bedacht net om maar een sjekkie van de Weduwe te rollen toen er een zo'n hele dikke kikkerbek van Citroen met een cholere gang z'n voorwielen in de kofferbak van een Mercedes plaatste, in de linker rij net voor me!! Beide chauffeurs hadden niks en stonden elkaar een poossie voor rotte vis uit te maken...........ik scharrelde er langs en ben toch thuis gekomen en heb toen bier gedronken op dat papiertje en ook op die Austin met de brede bandjes!! :lol: Van liever lede ga je dan "defensief rijden" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Leo Bokkum »

v+d schreef:Leo, het ding laadt de accu als er geremd wordt of bij de bult af zonder gas(?) geven.
Althans er is een schermpje en dat geeft dat aan middels een pijltje, sinds V.W. uit de kast kwam weet ik niet of je alles kan geloven wat op een schermpje staat :lol: We wachten natuurlijk op de eerste storing in het Twizy-denkraam dan helpt het gereedschapskistje waarschijnlijk niet.
Tjah Jan, met Werkspoor gereedschap (lees: voorhamer, botte beitel en bijbehorend geweld) zal je inderdaad niet ver komen bij dat orgel. :lol:

Ik vroeg over dat terugleveren vanwege mijn ervaringen in het Portugese binnenland.
Aldaar kroop ik met mijn antieke Hanomag F40, welke voorzien is van wel 72 zwaar astmatische manke Mercedes-ezeltjes uit het jaar kruik, vaak in de eerste versnelling omhoog. Ondanks dit gezwoeg reed ik daar tóch een kilometer per liter zuiniger dan op de vlakke weg. Dit natuurlijk door het gebrek aan luchtweerstand bij lage snelheden.
Wanneer ik dan echter weer met de duivelsche snelheid van 15km/u naar beneden denderde, dacht ik wel eens "stel dat deze energie nu weer wordt teruggeleverd in de tank, dan reed ik nóg zuiniger dan de 1 : 7,5 van nu."
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Jan, het zal nog wel ff duren voor ik vanuit een nu winderig, zwaar bewolkt en regenachtig Andalucie, verder niks mis mee, in de Algarve gearriveerd ben en jouw speeltje hoop tegen te komen. In elk geval veel plezier.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door leo-shof »

de Rotonde bij Utrecht ( ben nou de naam even kwijt!

Knooppunt "De Oude Rijn" is dat Harry
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Knooppunt "De Oude Rijn" is dat Harry
Inderdaad Leo......dat bedoelde ik :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Die oude Hanomag met een Mercedes diesel, prachtige eenvoudige karretjes, zolang er een beetje redelijke diesel in zat deed ie het.
Ooit ben ik in Hengelo vlak bij Stork met onze toen al erg bejaarde Hanomag ( nog met een ronde buizen frame) in een plantsoentje beland omdat de remleiding achter lek sprong en er geen andere oplossing voorhanden was. Met een stuk iezer dat in de laadbak lag de leiding afgeblind ( dichtgeslagen) en al pompend met het pedaal zijn we op de restolie in het potje thuisgekomen.

Toen was het leven nog eenvoudig en kwam je met dokgereedschap de wereld door :lol:


Plaats reactie