Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door rspeur »

Ja Jan, je verhaaltje over o.m. het campingpleetje gelezen hebbend denk ik toch met wat weemoed terug aan mijn eigen kampeertijd.
Als klein pikkie kampeerde ik al, op enig moment werd dat minder.
In 1990 heb ik het kamperen herontdekt in een geleend tentje, in 1992 kocht ik een niet overdreven grote bungalowtent.
We gingen hoe langer hoe luxer tekeer, op enig moment stond er dus in een toch al verder nutteloos hoekje naast de slaaptent een plee.
In 2007 voor het laatst gebruikt. Overigens hebben we nooit overwogen een caravan of een camper te kopen, we besteedden onze vakanties nogal wisselend.
René
img003 23.7..jpg
img003 23.7..jpg (82.94 KiB) 4000 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door rspeur »

Ach, nu ik toch bezig ben:
Eerst de tent zoals die er verder uitzag, plus hoe het begon begin jaren '50.
Op het strand van Egmond, we stonden er van heel vroeg in het seizoen tot soms ver na het eind van het seizoen. Prachtige herinneringen.
René
img004.jpg
img004.jpg (98.28 KiB) 3996 keer bekeken
tent nog nieuw.jpg
tent nog nieuw.jpg (59.4 KiB) 3996 keer bekeken
oom Jan, tante Ma, moe.jpg
oom Jan, tante Ma, moe.jpg (61.79 KiB) 3996 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Mooie plaatjes René, uit de tijd dat we nog snel tevreden waren.
Hier in Quarteira loopt het camperen aan de duinenrij uit de hand, te veel en ook lawaaiig en rotzooi makend volk bederft het voor de anderen.
Wij blijven dus maar gewoon op de camping staan en lopen wel naar het strand.
Het is zo druk met bleekscheten dat de lokale Portugezen hun barbecuefeestjes niet meer in de duinen kunnen houden. en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Overigens leegt de gemeente boven op de duinen nog dagelijks de vuilnisbakken, bij ons in de Achterhoek halen ze die bakken weg en gaan dan mauwen over zwerfvuil, zo is er altijd wel iets.
We hadden het over camping-pleetjes, gisteren komt een kennis van ons hier aan en die vertelt dat hij zijn plee-container die ochtend op de stoep aan barrels heeft laten vallen. Hier in Quarteira kon hij zowaar, wel voor de hoofdprijs, een nieuwe container kopen.
Marieke heeft er een vriend bij, een oude Portugees die in IJmuiden op de visserij gewerkt heeft staat haar elke morgen op te wachten en krijgt dan een bakkie koffie. Iedereen krijgt dan een handje en daarna gaat hij tevreden zitten slurpen.
Vandaag hebben we de hut eens uitgemest en opnieuw georganiseerd, in zo'n kleine ruimte wordt het gauw een bende waar je steeds van alles kwijt raakt.
Vanmiddag hadden we een complete lunch voor twee man met bier en water voor 13,00 euro en nog smakelijk ook.
Ouderwetse prijzen, hoewel je hier ook kunt lunchen voor 6 maal dat bedrag, net wat je wilt.
Het weer is onveranderd zonnig met 18 tot 20 graden uit de wind, er liggen zelfs witte figuren in hun blote bast op het strand.
DSC07791Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07791Quarteira 04 1 19.JPG (94.04 KiB) 3899 keer bekeken
DSC07792Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07792Quarteira 04 1 19.JPG (87.07 KiB) 3899 keer bekeken
DSC07793Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07793Quarteira 04 1 19.JPG (156.61 KiB) 3899 keer bekeken
DSC07794Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07794Quarteira 04 1 19.JPG (113.62 KiB) 3899 keer bekeken
DSC07796Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07796Quarteira 04 1 19.JPG (104.85 KiB) 3899 keer bekeken
DSC07797Quarteira 04 1 19.JPG
DSC07797Quarteira 04 1 19.JPG (73.73 KiB) 3899 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Jan, allereerst voor jou en Marieke een leuk goed 2019 gewenst.
Het is na het lezen van je laatste verslag voor ons helder. Wij maar niet naar de Algarve. Dan maar wat koeler in het binnenland en de kust bij Figueira de Foz. Dat is ook heerlijk Portugal.
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Hoi Jan, het weer is prachtig als je uit de wind blijft.
Ben je al eens in villanova de Milfontes geweest? Daar kan je prachtig fietsen langs de kust en de rivier en daar is het oorverdovend rustig dus prima om vrij te staan. Of Porto Covo?
Zambueiro do Mar, ook prima!
Vandaag fietsten wij van Quarteira naar Almancil binnendoor, prachtig stukkie fietsen en dan kom je nog eens leuke mensen tegen.
Morgen zal ik nog weer wat foto's en een verhaaltje plaatsen.
Er komt nu meer volk op de camping en dan komt er ook wat werk met accu's en pleetjes die niet werken.
We vervelen ons nog niet en blijven hier tot 6 februari, hier is het net even warmer.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Hey Jan, de plaatsen die je noemt zijn heel wel bekend. Dorothy's broer woonde en werkte een paar maal voor meerdere jaren in Sines. Toen en later met de camper die kust wel afgestroopt. Jan ben jij weleens met de camper in Pomoroa of het nabij gelegen Minas de Sao Domingo geweest? Twee leuke plaatsjes, met een mijnbouw en haven geschiedenis en met alle twee openbare douches😀😀😀.
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Jan, op de terugweg en met mooi weer gaan we daar wellicht kijken.
Het internet is nog steeds knudde en het kost veel moeite een verhaaltje en foto's te plaatsen.
Dus schiet het niet erg op.
De foto's zitten in de laptop en het verhaal moet op de I-pad dus is dat een geklooi zonder einde of ik moet de laptop meezeulen naar een Wifi-punt.
Ik ga er over nadenken en er hopelijk wat aan kunnen doen, het weer is overigens veel te mooi om binnen te zitten.
In de ochtend 1 graad boven nul en een uur later 18 graden in het zonnetje, tijdens pikheet kan de trui al uit en de korte broek weer aan, wat worden wij verwend.
De jaarwisseling is hier vredig en zonder gedoe verlopen met een georganiseerd vuurwerk op het strand, dat zou in Holland ook moeten kunnen eigenlijk.
Hier vallen er wel veel verkeersslachtoffers tijdens de feestdagen, het is altijd wat.
Omdat de weersvoorspeling goed is blijven wij tot begin februari hier hangen dus we hebben nog even de tijd.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Wat het weer betreft hebben we in Rota het zelfde weer. Hemelsbreed staan we niet ver van jullie vandaan.
Mbt. Internet; dat kost tegenwoordig toch niet veel meer op je I-of smartphone en van je kaart maak je simpel een hotspot waarmee je meerdere apparaten verbind. Nou s6 met internet.
Groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door peelander »

Hoi Jan, heb je het zo druk met accu's, pleetjes en wat er verder nog aan materiaal kan sneuvelen in caravans, campers en andere vervoermiddelen, dat je geen tijd meer hebt voor verslagjes? Je bent dan in elk geval van de straat😉😉😉.
Groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d »

Nee, het is zulk mooi weer dat we veel op pad zijn maar lopend of met de fiets en dan kom je niet ver en gebeurt er ook weinig.
Vrijdag wordt het weer wat minder en dan haal ik het busje van de blokken om te gaan toeren.

Op de markt staat een man die vogeltjes verkoopt, onder andere zeebravinken.
Een klant wijst er een aan, de verkoper stroopt zijn mouw op opdat hij zijn tengels in het kooitje kan krijgen en toch het ontsnappen van vogels kan belemmeren.
De klant hecht na zeven vogels zijn goedkeuring aan een gevangen exemplaar.
De hand komt uit de kooi en het deurtje gaat dicht.
Het gevangen vogeltje houdt zich absoluut dood en de klant protesteert, de koopman doet zijn hand wat losser en strijkt het slachtoffer over de veren, geen reactie.
Dan opent hij zijn hand en legt het beestje op zijn geopende handpalm.
Daar had het vinkje op gewacht, weg vinkje, beter een dag in vrijheid als jaren in een kooi.
De klant kocht geen ander vogeltje.
Zoiets is niet te fotograferen, althans ik kan dat niet.


Plaats reactie