Pikheet in de ALGARVE

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d

Re: Pikheet in de ALGARVE

Bericht door v+d » 03 dec 2017 19:10

Jawel, de eerste 475 km hebben we weer achter de rug. Geen mooi reisweer maar thuis viel het met bakken uit de lucht. Wat onze tomtom mankeert is niet geheel duidelijk, 12 km voor onze bestemming werden we een weg tussen bieten veldjes opgestuurd, nou ja de camper paste er op. Gelukkig liep er zelfs geen hond, in het dorpje konden we draaien en terug tussen de bieten. Het kunstmatige brein vond dat dat onze bestemming was#$/&@!!.
Nou ja voor de eerste dag, even wennen dan komt het goed :wink:

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 03 dec 2017 22:04

Goed Jan, de kop is er weer af, goede reis verder, het kan alleen maar beter worden 8)

Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

ArieE

Bericht door ArieE » 03 dec 2017 22:13

Goeie reis jullie.
Arie Eijgenraam

jago

Bericht door jago » 04 dec 2017 08:06

Hallo Jan,

Veel plezier, ook voor het gezag.
Ik en vele met mij gaan weer genieten van,je reis verslag.

v+d

Bericht door v+d » 04 dec 2017 16:49

Vanochtend mist dus blijven we achter de spijker in Montreuil sur Mer, de zee is ver te zoeken maar er is wel een citadel en een ommuurde vesting die nog aardig compleet is. Dus moeten we te voet de vesting in voor koffie en een lunch, ook moet er 4 kilometer gewandeld worden.
Koud, mistig, wandelen, ik heb het reuze naar mijn zin!
Enfin, dat wordt beter als we het stadje in wandelen, ouwe zooi alom en daar hou ik wel van.
Op maandag is alles nog potdicht en voor 12 uur is er geen koffie te krijgen, dus eerst wandelen en klimmen.
De plaatjes spreken voor zich neem ik aan. We vinden om 12 uur een lokaal waar we pikheet kunnen houden, de patron dwingt ons snel door de deur te gaan omdat anders de kou binnen komt. Ze zegt dat het erg rustig is, in feite is er geen moer te doen en zijn wij de enige klant.
Goeie koffie, de conversatie gaat niet zo vlot omdat Fransen immer overgaan op volle kracht spreken zodra ze denken dat je hun taal verstaat.
Na de koffie sjouwen we nog wat door het stadje waar veel gebouwen ernstig te lijden hebben van achterstallig onderhoud.
De straten zijn geplaveid met kinderkoppen hetgeen de auto's met veel lawaai doet rijden.
Om een uur is het lunchtijd en vinden we een klein tentje in een laag huisje, verder is er ook niets open.
Het is er lekker warm en ik bestel voor het gezag en mijzelf een Ricard, de Fransen drinken dat gemixt met water hetgeen afbreuk doet aan de smaak.
Van binnen wordt je ook lekker warm van dat spul.
De lunch bestaat uit een zwarte pannenkoek met worst en antieke mosterd, rare jongens die Fransozen maar goed we hebben weer energie en lopen over de muren om de stad heen.
DSC06776montreuil s m.JPG
DSC06776montreuil s m.JPG (420.41 KiB) 446 keer bekeken
IMG_6825montreuil s m.JPG
IMG_6825montreuil s m.JPG (430.95 KiB) 446 keer bekeken
IMG_6875montreuil s m.JPG
IMG_6875montreuil s m.JPG (344.1 KiB) 446 keer bekeken
IMG_6881montreuil s m.JPG
IMG_6881montreuil s m.JPG (541.1 KiB) 446 keer bekeken
IMG_6882montreuil s m.JPG
IMG_6882montreuil s m.JPG (513.96 KiB) 446 keer bekeken
IMG_6883montreuil s m.JPG
IMG_6883montreuil s m.JPG (576.81 KiB) 446 keer bekeken

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 04 dec 2017 22:50

v+d schreef:
Vanochtend mist dus blijven we achter de spijker
Naar het zuiden Jan, hier is de zon er weer uit na de regen van gisteren, heb je geen radar in die Camper? :roll: :lol:
Veilig rijden Ja, ik volg je groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Allen

Bericht door Allen » 05 dec 2017 01:09

@Marieke & @Jan, goede reis.

Zo zo @Jan, heb ie die fotocollage helemaal zelf en alleen in elkaar geknutseld? :shock: 8)
Grtn

leo-shof

Bericht door leo-shof » 05 dec 2017 11:12

Dat zou zo maar kunnen ! Maar ook van niet .
IMG_6883montreuil%20s%20m.JPG
IMG_6883montreuil%20s%20m.JPG (331.48 KiB) 354 keer bekeken
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

BS.

Bericht door BS. » 05 dec 2017 11:19

Hallo Jan, goede reis, en pas goed op je Marieke. :) :wink:
Wens jullie samen veel plezier en veel zonneschijn.
En voor ons achterblijvers wordt het weer genieten van
de mooie foto's.

Groeten,

Bertus.

Allen

Bericht door Allen » 05 dec 2017 12:45

Waarde @Leo, maar je moet dat programmaatje wel op je apparaatje
zetten en zelf het één ander frabriceren. :)
Ut gaat echt niet vanzelf. :shock: :( :mrgreen:
Grtn

peelander

Bericht door peelander » 05 dec 2017 20:15

Goede reis voor jullie.
Het is hier in Pomarao 100meter van Spanje en ca. 40km van de Algarve om 20.00 uur 7gr. Gaat nog wel vriezen vannacht. Maar op de dag in shorts bij volop zon en buiten bij Maria op het terras eten. Heerlijk plekje waar we vorige reis niet naar toe konden omdat er in Spanje net voor de brug een berg omlaag was gekomen.
Groeten
Jan van der Pluijm

v+d

Bericht door v+d » 06 dec 2017 17:04

DSC06760montreuil s m 2.JPG
DSC06760montreuil s m 2.JPG (317.56 KiB) 242 keer bekeken
DSC06761montreuil s m 2.JPG
DSC06761montreuil s m 2.JPG (234.62 KiB) 242 keer bekeken
DSC06763montreuil s m 2.JPG
DSC06763montreuil s m 2.JPG (415.63 KiB) 242 keer bekeken
Nou, Marieke maakt die PhotoGrid dingen. Programma op de Aaitelefoon, kind kan de was doen :wink:
Ik zorg alleen voor de camper en dat het ding tussen de lijntjes blijft. De foto's gemaakt met de camera zijn meestal van mij. Mooie oude zooi dat Montreuil s. M. en een camping met verrassingen.
Stapte ik op de vroege ochtend van vertrek het douchekot in, ik was daar eerder en het water was ongeveer 20 graden, te doen voor een ouwe vent. Nu echter kwam ik van een koude kermis thuis, alles kromp, zelfs een muis zou er voor schut mee lopen. Later zei de patron tegen Marieke: "Si si, l'eau est froid. Van zulke gasten wordt ik altijd een beetje humeurig, als iets het niet doet moet je het repareren.
Dus niet goed wakker en humeurig ging ik beginnen aan voor en achter terwijl Marieke naar afvalunit iets ging wegbrengen. Ik moest de camper van de keggen rijden, loerde met een waterig oog in de spiegels en in de achteruitkijkcamera en zag niets bijzonders dus langzaam achteruit.
Jammer, dat groene vlak was geen grasveldje maar gras dat tegen een bultje groeide. Van de fietsendrager waren de kunststoflampunits keurig afgebroken, die kunststof zooi kan nergens tegen :)
Met ducttape en wurgbandjes hebben we de verlichting weer werkend gemaakt, zo vroeg in de ochtend plakt ducttape niet en wurgbandjes trek je met je blote handen aan stukken. Het valt soms even niet mee om vrolijk te blijven :wink:
Gelukkig rolden we zonder verder problemen van de bult af en die smalle straatjes door naar de snelweg voor een stop met een lekker bakje koffie. Tenminste dat was de bedoeling. In de shop waren een drietal dames van de bediening druk aan het schreeuwen en kwaken en aan het wijzen naar een jonge god die uit een auto stapte. Geen idee, maar ze vergaten alles om zich heen. Uiteindelijk kregen wij koffie met een chocolade croissant, een bakkie lauwe kleurstof met lucht in vet deeg, voor de hoofdprijs. Het blijven rare Chinezen die Franzosen.
De volgende camping was in Tours en je raad het al, geen Wifi en geen warm douchewater, wel mooie uilen in het bos en lekker rustig.
Uit Tours vertrokken we met stralend mooi weer, dat was echter snel voorbij en tot aan Bordeaux, waar we nu zijn, reden we in matige nevel met een zicht variërend van 50 tot 100 meter.
Een van de tolpoortjes regeerde niet op onze jetton en dat leidde dan weer tot een gesprek via de intercom bij dat poortje. Enfin uiteindelijk ging het ding open en de vriendelijke dame wenste ons een goede reis.
Hier is het nu echt koud en bewolkt maar droog.
In Montreuil hielden ze nogal wat huizen bij elkaar met staaldraad en houtenframes, daarvan nog wat plaatjes.

peelander

Bericht door peelander » 06 dec 2017 18:13

Jan;
Lui die we in Pomerao ontmoette hadden bij Burgos achter de sneeuwschuiver moete blijven.
Goede en veilige reis nogmaals.
Groeten
Jan van der Pluijm

v+d

Bericht door v+d » 06 dec 2017 19:00

Jan, het komt vast goed, we hebben winterbanden om en sneeuwkettingen mee.
Ik zal zorgen dat we diesel en water voldoende hebben, kunnen we ergens blijven staan als het echt spannend wordt. Bedankt voor de waarschuwing.

v+d

Bericht door v+d » 07 dec 2017 21:17

Van Bordeaux, waar de douches wel warm waren, naar Zarautz in Spaans Baskenland is een fluitje van een cent en maar 250 kilometer.
Dat deden wij vandaag op onze slofjes, de automaat op 95 kilometer, ongeveer de snelheid van de Portugese fruitjagers, en je komt fluitend aan op je bestemming.
Op de camping aangekomen zocht ik een plaatsje aan de rand van de klif met zeezicht, afgekeurd door het gezag die ons met camper en al in de afgrond zag belanden in het holst van de nacht. Harry ligt al in de kreukels dus we moeten wat uitkijken...
Nou ja, het gezag ging een ander plekje uitzoeken en ik ging de camper verhalen. Op zij en achter in de spiegels geen obstakel te zien, de achteruitcamera gaf geen beeld maar ja de lens was vuil. Rustig achteruitrijdend hoorde ik een luide knal achter de camper, stond er nog een dun boompje. Geluk bij een ongeluk miste het boompje de fietsen maar drukte het bakboord achterlicht aan flarden. Enfin, we kunnen nu de lampjes wisselen zonder ingewikkeld gereedschap.
We klommen weer zestig meter omlaag en 60 meter omhoog en ik moet zeggen, vergeleken met vorig jaar is de conditie verbeterd.
Dat is al een hele geruststelling. Het uitzicht is hier altijd prachtig ongeacht het weer.
We vonden een piepklein hondje en zagen een aantal mensen fanatiek tegen zo'n wit balletje meppen wat ze dan later ergens in de rimboe met zijn allen gaan zoeken.
Surfen ging hier ook gewoon door zelfs op het droge.
Als verrassing maakte de kok voor ons een tarbot op de gril klaar met knoflook en wat aardappelen en paprika, meer heeft een mens niet nodig.
De koffie en het eten is hier duidelijk beter en ook beter geprijsd als in Frankrijk, althans dat vinden wij.
Morgen is er regen voorspeld dus blijven we niet hangen maar gaan we naar Tordesillas, ongeveer 350 kilometer dichter bij ons doel.

Het vogeltje is volgens ons een roodborsttapuit
DSC06779zarautz.JPG
DSC06779zarautz.JPG (325.49 KiB) 154 keer bekeken
DSC06780zarautz.JPG
DSC06780zarautz.JPG (247.1 KiB) 154 keer bekeken
DSC06786zarautz.JPG
DSC06786zarautz.JPG (244.13 KiB) 154 keer bekeken
DSC06788zarautz.JPG
DSC06788zarautz.JPG (343.65 KiB) 154 keer bekeken
DSC06790zarautz.JPG
DSC06790zarautz.JPG (566.62 KiB) 154 keer bekeken
IMG_6938zarautz.JPG
IMG_6938zarautz.JPG (490.4 KiB) 154 keer bekeken

v+d

Bericht door v+d » 08 dec 2017 17:09

Vandaag niets geraakt en tot Salamanca gevorderd in regen en mist.
Morgen rijden we naar Evora Monte in Portugal, nog een kleine 400 kilometer en dan wordt de temperatuur wat aangenamer. Inmiddels heb ik van mijn telefoon een wifi-spot gemaakt, ik vind het wel wat al die moderne toestanden, in ieder geval is nu vooraf bekend wat je op de route te wachten staat en dank zij tom-tom kijken we naar buiten inplaats van op de kaart.
Nu nog automatisch tussen de lijntjes blijven en we hebben het helemaal voor elkaar.

Geen foto's te mistig.

Plaats reactie